Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Týmové dovednosti PE 415 9. cvičení.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Týmové dovednosti PE 415 9. cvičení."— Transkript prezentace:

1 Týmové dovednosti PE 415 9. cvičení

2 Obsah Tým – vymezení Funkce v týmu Týmové role Týmová práce

3 1. Tým skupina lidí, kde se jejich schopnosti, zkušenosti a vlastnosti budou doplňovat pracovní tým - něco jako sportovní tým, oba k „existenci“ opravňují výsledky.

4 Tým Klíčová slova k pochopení pojetí týmu jsou: komunikace
jednota poslání ochota spolupracovat odhodlání

5 Tým – pravidla hry buďte ochotni prosazovat cíle a pravidla
komunikujte tak, abyste se navzájem podporovali kárejte konstruktivně dodržujte dohody zaměřte se na to, co se v praxi prokazatelně osvědčilo pokud o něčem pochybujete, prověřte své emoce říkejte vždy pravdu domluvte se, že nebudete jako tým schvalovat něco, s čím někteří členové týmu nesouhlasí

6 2. Funkce v týmu Funkce analytická Funkce orientované a kontrolní
Pochybovat Vymezovat pravidla Kontrolovat. Funkce udržující tým Posilovat Hájit hranice Vyjadřovat vlastní i skupinové pocity Diagnostikovat Zkoušet nahlas Zprostředkovávat Zmenšovat napětí Funkce orientované na dosažení cíle Iniciativa a aktivita Hledání informací Poskytování informací Ptát se na názor Sdělit názor Rozpracování problému Koordinovat Shrnovat

7 3. Týmové role (1) 1. Tvůrce (myslitel) 2. Vyhledavač
3. Kontrolór (poradce, odhadce) 4. Realizátor 5. Dokončovatel (dotahovač) 6. Týmový pracovník 7. Tvarovač (Formovač) 8. Koordinátor 9. Specialista

8 1. Tvůrce (myslitel) individualista, vážný, nekonvenční
tvůrčí myšlení, intelekt, představivost, znalosti, řeší obtížné úkoly hlava v „oblacích, tendence podceňovat praktické detaily a konvence

9 2. Vyhledavač extrovert, aktivní a zvědavý, komunikativní
objevuje příležitosti, rozvíjí kontakty příliš velký optimista, ztrácí zájem jakmile pomine prvotní nadšení

10 3. Kontrolór (poradce, odhadce)
střízlivý, věcný, neemocionální, opatrný promýšlí věci do hloubky, vidí všechny možnosti, přesný úsudek chybí mu inspirace a schopnost motivovat lidi

11 4. Realizátor konzervativní, se smyslem pro povinnosti, loajální, „čitelný“, spolehlivý organizační schopnosti, praktický úsudek, smysl pro disciplínu, pracovitý, dovede realizovat nápady nepružný, tendence odmítat nové myšlenky a věci

12 5. Dokončovatel (dotahovač)
pečlivý, metodický, svědomitý, úzkostný, snaživý vyhledává chyby a opominutí ostatních, odevzdává práci včas, perfekcionista tnedence zveličovat malé problémy, nerad deleguje

13 6. Týmový pracovník sociálně orientovaný, mírný, citlivý, vnímavý, diplomatický schopnost reagovat na lidi a jejich potřeby, umění vytvářet týmového ducha nerozhodnost v kritických situacích

14 7. Tvarovač (formovač) napjatý, dynamický, vynalézavý
průbojnost a schopnost mobilizovat tým k akci, má energii a odvahu překonávat překážky, daří se mu pod tlakem náchylný k projevům podráždění a netrpělivosti, sklon provokovat a urážet ostatní

15 8. Koordinátor klidný, sebejistý, umí se ovládat
silný smysl pro plnění a dosahování cílů, umí rozeznat schopnosti jedinců a využít je pro zájmy celého týmu, objasňuje cíle a podporuje rozhodování spíše průměrné schopnosti a inspirace v oblasti intelektuálních a tvůrčích výkonů, může být vnímán jako manipulující člověk, přenáší vlastní práci na druhé

16 9. Specialista iniciativní, profesionální, zaujatý pro věc, cílevědomý
odborné a/nebo technické dovednosti , oddaný své profesi přispívá pouze v úzké oblasti, často se nepovažuje za součást týmu

17 Týmové role v týmu nemusí být devět lidí, v praxi dokáže většina lidí zastávat dvě – tři různé týmové role podstatné je, aby se členové týmu vhodně doplňovali a vycházeli si vstříc některé role jsou nahraditelné, např. místo myslitele je možné podporovat tvořivost brainstormingem, specialistu je možné nahradit externím expertem mimo rolí důležité i individuální motivy (potřeba ovlivňovat, být přijímán, apod.)

18 4. Zásady úspěšné týmové práce
Naslouchání členům týmu názorové rozdíly by měly být chápány jako zdroj informací a ne jako rušivý faktor je třeba se vyvarovat šeptání se sousedy, telefonátů, rozhovorů po straně, ověřovat míru vzájemného porozumění – klást doplňující otázky, žádat objasnění, shrnovat a parafrázovat řečené

19 Zásady úspěšné týmové práce
Podpora vzájemné spolupráce každý uznává druhého jako rovnocenného partnera, je nezbytné se vyvarovat tzv. vražedných vyjádření jako např.: "O tom přece nemusíme vůbec mluvit!, Všude se to tak dělá!, Co tím myslíte?, To přece nemůžete myslet vážně?, Co myslíte, proč jsem studoval? kárejte konstruktivně: v průběhu týmové práce se má věcně kritizovat, ne zesměšňovat, ironizovat a urážet, mají být oslabena agresivní a extrémní stanoviska, komunikujte tak, abyste se navzájem podporovali

20 Zásady úspěšné týmové práce
Udržování společného směřování a tahu na branku vyžaduje se stálé vyjadřování názorů, hodnocení a návrhů řešení, mlčení se chápe jako nesouhlas všichni členové týmu by měli být informováni shodně neustále sledovat, zda se tým neodchyluje od plnění společných úkolů a cílů oceňovat a pozitivně hodnotit všechny kroky vpřed konflikty se nezakrývají, nýbrž odkrývají, a diskutuje se o jejich příčinách domluvte se, že nebudete jako tým schvalovat něco, s čím někteří členové týmu nesouhlasí říkejte pravdu

21 Nežádoucí jednání v týmu
Agresivní chování Blokování/obstrukce Osobní exhibice Rivalizace Vyhledávání sympatií Klaunství Přitahování pozornosti Stažení se

22 Vědomostní test Na každou z otázek je možné odpovědět: Nepravda Pravda
Jednota názorů v týmu je jednou z jeho výhod. Pokud členové týmu budou mít dostatečné odborné znalosti v oblasti své profese, znamená to, že tým bude úspěšný. Tým musí mít jasně stanovený cíl.


Stáhnout ppt "Týmové dovednosti PE 415 9. cvičení."

Podobné prezentace


Reklamy Google