Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Ing. Jan Weiser Název prezentace (DUMu): Elektronika brzd I. Tematická oblast:Speciální elektrická zařízení motorových vozidel Ročník:3. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Datum vzniku:září 2013 Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR.
Záměrem této sady výukových materiálů je poskytnout žákům informace o zdrojích elektrické energie používaných v motorových vozidlech, jejich principech, konstrukci, provozu, údržbě a závadách a opravách. Jednotlivé DUMy (prezentace) v této sadě popíší postupně tematické oblasti, které jsou probírány v předmětu Elektronika. Konkrétně tato prezentace je zaměřena na elektroniku brzd.
Systémy aktivní bezpečnosti předchází nehodám. Patří k nim hlavně brzdové systémy. ABS (Antiblock Braking System) zabraňuje blokování kol při intenzivním brzdění nebo brzdění na hladkém povrchu zaručuje, že vozidlo zůstane i při prudkém brzdění ovladatelné tím se lze i při prudkém brzdění vyhnout překážce Systém zabraňuje zablokování kol při brzdění tím, že automaticky reguluje brzdnou sílu v třmenech tak, aby nedošlo k zablokování kol. Kolo se systémem ABS se stále odvaluje a tím se zabraňuje ztrátě adheze mezi kolem a vozovkou. Zablokované kolo by nepřenášelo žádnou boční sílu a neumožnilo by zatočení.
ABS – části 1 – brzdič, brzdový váleček 2 – snímač otáček kola 3 – pneumatika 4 – hydraulická jednotka 5 – hlavní brzdový válec 6 – řídící jednotka Snímač otáček indukční nebo Hallův byly probrány v zapalování k funkci musí mít impulzní kolo na náboji Obr. 1. části ABS Obr. 2. snímač otáček ABS
Hydraulická a řídící jednotka ABS Části řídící jednotka hydraulické vysokotlaké čerpadlo akumulátor tlakové kapaliny plněný stlačeným plynem elektrohydraulické ventily Obr. 3. jednotka ABS
Princip ABS Řídící jednotce dává informace o rychlosti otáčení kola snímač, který je v každém kole. Když ŘJ dostane signál, že je kolo zablokované, na krátkou dobu sníží tlak v brzdovém válci, čím uvede kolo znovu do pohybu. ABS může uvolnit kolo 12–16 krát za sekundu, čím zabezpečí relativně stálé otáčení kol a ovladatelnost vozidla. Jak poznáme činnost ABS? pedál při činnosti ABS jakoby kope, vibruje, rachotí Je ABS povinná výbava? Ano, v roce 2004 se firmy v Evropské asociaci výrobců automobilů dobrovolně dohodli, že ABS musí mít v EU každé nově homologované auto.
1. Co je to aktivní bezpečnost? 2. V čem spočívá význam systému ABS? 3. Jaké jsou části systému ABS? 4. Jaké jsou části jednotky systému ABS? 5. Vysvětlete princip funkce ABS. 6. Jaké závady může mít systém ABS?
GSCHEIDLE, Rolf a kol. Příručka pro automechanika. Praha: Sobotáles CZ, 2007, ISBN Ing. ZDENĚK, Jan; Ing. ŽDÁNSKÝ, Bronislav; Ing. KUBÁT, Jindřich. Elektronika motorových vozidel II. Brno: Avid, spol. s r.o., 2009, ISBN Seznam obrázků: 1. BRYCHLEC, Lukáš. autoklinika.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: 2. AUTOR NEUVEDEN. Typy ABS snímačů [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: 3. PEPE276. dieselpower.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: