Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiáluVY_32_INOVACE_ICT_I_S1_06.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název školy:ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu:Mgr. Jiří Benda Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Název:VY_32_INOVACE_I.ICT14 Vytvořeno:3.
Advertisements

Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiáluVY_32_INOVACE_ICT_II_S2_15.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Inf Tabulkový procesor - funkce. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT.
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiáluVY_32_INOVACE_OdP_S2_07.
Název školyZákladní škola praktická Rožnov pod Radhoštěm Číslo projektuCZ / / Číslo materiáluVY_32_INOVACE_225 AutorMgr. Romana Rybiařová.
Autor:Ing. Pavel Brož Předmět/vzdělávací oblast:Informační a komunikační technologie Tematická oblast:Práce se standardním aplikačním programovým vybavením.
Název:VY_32_INOVACE_ICT_6A_8B Škola:Základní škola Nové Město nad Metují, Školní 1000, okres Náchod Autor:Mgr. Milena Vacková Ročník:6. Tematický okruh,
Informatika – Úvod do MS Excel Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
OPERAČNÍ SYSTÉMY Část 5 – souborové systémy
Počítač zepředu a zezadu
Název školy Základní škola Jičín, Husova 170 Číslo projektu
Základní pojmy pro práci s OS Windows
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Technické vybavení počítače - Počítač PC
Uspořádání dat na disku
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Software počítače – opakování
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/
Inf Počítač a lidé s handicapem
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/
Batové dávky Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Vojtěch Mrózek. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Inf Operační systémy a jejich funkce
1. ročník oboru Mechanik opravář motorových vozidel
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ORGANIZACE DAT V POČÍTAČI
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/
Popis výukového materiálu Název: PowerPoint
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/
Windows – WordPad VY_32_INOVACE_32_649
Název školy Základní škola Šumvald, okres Olomouc Číslo projektu
Základní škola a Praktická škola Dvůr Králové nad Labem
Informatika – Test č.4 VY_32_INOVACE_18
KOMPRESE DAT Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy
Software počítače 1 - opakování
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/
Inf Ovládání operačního systému
Název školy Základní škola Šumvald, okres Olomouc Číslo projektu
Název školy Základní škola Jičín, Husova 170 Číslo projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/
Ukládáme svoji práci VY_32_INOVACE_16
Vnitřní paměti počítače
Paměti počítače, rozdělení
Název: Pozvánka DUM:VY_32_INOVACE_VII_3_17
Informatika – Grafika.
Teorie Informace, signál
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Josefa Bublíka, Bánov
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Josefa Bublíka, Bánov
Inf Rastová a vektorová grafika
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám.
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/
název projektu: Šablony Špičák číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
název projektu: Šablony Špičák číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
Tvorba webových stránek - úvod
Předmět: Informatika Ročník: VI. Tématický celek: Základy práce s PC
Název školy Základní škola Šumvald, okres Olomouc Číslo projektu
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Informatika – Základní operace s buňkami
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiáluVY_32_INOVACE_ICT_I_S1_06 Popis výukového materiálu Název:Zápis dat na HDD, souborový systém, komprimace dat Autor:Pavel Lintemer Datum: Obor: L/01 Gastronomie Ročník:1. ročník Předmět:IKT – Informační a komunikační technologie Anotace výukového materiálu 1. Materiál je určen pro výuku předmětu IKT a je v souladu s ŠVP. 2. Materiál je prezentován žákům prostřednictvím dataprojektoru na učebně IKT s výkladem včetně názorných ukázek Cíl: žák chápe fyzický zápis na médium v PC a důvod komprimace dat žák si osvojí pojmy: sektor, cluster, NTFS, FAT32, komprimace dat

NA CO UKLÁDÁME? Obr. 1 – HDD s magnetický záznam Použité zdroje: Obr. 1: RJT. wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Obr. 2: ALMARE. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Obr. 3: UBERN00B. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Obr. 2 – USB Flash disk Obr. 3 – CD, DVD, BR

JAK UKLÁDÁME NA HDD? Použité zdroje: Wikipedie: Otevřená encyklopedie: Cluster (pevný disk) [online]. c2013 [citováno ]. Dostupný z WWW: Obr. 1: MISTWIZ. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Obr. 1 – schéma HDD Struktura disku (Cylindr-Hlava-Sektor): (A) cylindr (stopa, kružnice, válec) (B) sektor (úhlová výseč) (C) blok (nejmenší fyzicky zpracovatelná část dat) (D) cluster (nejmenší logická část souborového systému) Cluster (též alokační blok, alokační jednotka) je v počítači logická jednotka, do které se ukládají soubory a adresáře v souborovém systému (na kterém je závislá jeho velikost).

SOUBOROVÝ SYSTÉM Souborový systém (anglicky file system) je v informatice označení pro způsob organizace dat ve formě souborů (a většinou i adresářů) tak, aby k nim bylo možné snadno přistupovat. Souborové systémy jsou uloženy na vhodném typu elektronické paměti, která je umístěna přímo v počítači (pevný disk nebo CD…) V informatice se používá cca 40 druhů souborových systémů, běžně se setkáváme se dvěm. Hlavní rozdíly: Použité zdroje: Wikipedie: Otevřená encyklopedie: Souborový systém [online]. c2013 [citováno ]. Dostupný z WWW: FAT32NTFS Max. délka názvu souboru8b/255b255b Maximální velikost HDD2TB16EB Maximální velikost souboru2GB16TB Nejčastější použitíUSB FlashHDD

KOMPRIMACE SOUBORŮ Komprese dat (také komprimace dat) je zpracování počítačových dat s cílem zmenšení jejich objemu při současném zachování informací v datech obsažených. Úkolem komprese dat je zmenšit datový tok při jejich přenosu nebo zmenšit potřebu zdrojů při ukládání informací. Obecně se jedná o snahu zmenšit velikost datových souborů, což je výhodné např. pro jejich archivaci nebo při přenosu přes síť s omezenou rychlostí (snížení doby nutné pro přenos). Provádí se „zipovacími“ programy nebo od Windows XP umí základní komprimaci i OS Windows. Typickými programy pro komprimaci jsou: Komerční – WinZIP, WinRAR Freeware – BandiZIP (nainstalovaný na školním PC), 7zip, IZArc….. Existují ale standardní formáty souborů, které již nejde efektivně komprimovat. Typickým příkladem jsou soubory *.jpg nebo *. pdf. Použité zdroje: Wikipedie: Otevřená encyklopedie: Komprese dat [online]. c2013 [citováno ]. Dostupný z WWW:

Zadání úkolů 1. Najděte ve vlastnostech pevného disku v PC, jakou má velikost a jaký používá souborový systém? 2. Najděte a vysvětlete slovo oddíl (partition) pevného disku? 3. Stáhni z dokument „Školní seznam literárních děl“ (sekce Maturitní zkoušky) na Plochu a zkomprimuj ho standardním nástrojem Windows „Komprimovaná složka metoda ZIP“ a zjisti rozdíl velikosti dat? Odpovědi zapište do souboru ve Wordu s názvem „ICT_I_S1_06“ Můžete použít program Výstřižky a vložit do Wordu výřez obrazovky!

Řešení úkolů 1. Najděte ve vlastnostech pevného disku v PC jakou má velikost a jaký používá souborový systém?

Řešení úkolů 2. Najděte a vysvětlete slovo oddíl (partition) pevného disku? Diskový oddíl (anglicky partition) rozděluje fyzický disk na oddíly (logické), se kterými je možné dále nezávisle pracovat. Toto se používá například pro: Vytvoření dvou nebo více logických disků (v systému pak vystupují jako 2 fyzické) Instalaci dvou a více operačních systémů nezávisle na sobě Oddělení systémových a uživatelských dat.

Řešení úkolů 3. Stáhni z dokument „Školní seznam literárních děl“ (sekce Maturitní zkoušky) na Plochu a zkomprimuj ho standardním nástrojem Windows „Komprimovaná složka metoda ZIP“ a zjisti rozdíl velikosti dat? 1. Na stažený soubor klikni pravým tlačítkem 2. Klikni „Odeslat“ 3. Klikni „Komprimovaná složka“ 4. Ponech stejný název „liter_2013“.zip

Řešení úkolů 5. Zjisti velikost původního a komprimovaného souboru viz obrázky (Vlastnosti souboru)