Smrt autora Terezie Smejkalová Roland Barthes: Smrt autora (1967)

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základy pomohla položit lživá východiska Sexuální Revoluce : • Lidé jsou v podstatě dobří a sílu sexuality nezneužijí. • Nejdůležitější, a pro nás na prvním.
Advertisements

Cíle a postupy empirického výzkumu
Ochrana proti úniku citlivých informací z DMS systémů
Strukturální analýza uměleckého díla
Interpretace práva.
DĚJINY a etika. Dějiny nejsou  prostým sledem událostí  řetězcem důsledků v sobě uzavřených kauzalit  objektivní daností  změnou.
Spisovatelské páry – když se setká mužské psaní se ženským Kapitoly ze světové literatury II LS 2012.
Metodologie historického výzkumu volného času
SVĚTOVÁ LITERATURA 2. POLOVINY 20. STOLETÍ
Téma: Co je sociologie? Na úvod, co jsou to sociální vědy? A které by to měly být? Politologie, ekonomie, psychologie, sociologie…?
Rozjímání Vyrobilo Centrum pro katechezi Olomouc 2014.
Sociální konstruktivismus
Metody zaměřené na autory a jejich svět Historicko-kritická metoda Textová kritika Literární kritika Dějiny podání Kritika redakce sociologie Dějiny formy.
Copyright, 2005 Exodus Global Alliance BOŽÍ DRAMA JEDNÁNÍ PRVNÍ - STVOŘENÍ - pokud sami sebe nejprve nechápeme jako úchvatné dílo, stvořené podle obrazu.
Subjekty a předmět všeobecného osobnostního práva © Vladimír Plecitý, 2011.
Předmět sociologie Věda společenská a behaviorální
Vymezení, funkce, zdroje
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Integrovaná duchovní péče ve zdravotnických službách Rev. George Cobb Vedoucí kaplanského týmu Nemocnice Mount Vernon North West London, UK.
Teorie práva 3 Semináře – sudý týden.
O povaze právní interpretace
Copyright, 2005 Exodus Global Alliance Základy pomohla položit lživá východiska Sexuální Revoluce : Lidé jsou v podstatě dobří a sílu sexuality nezneužijí.
BOŽÍ DRAMA JEDNÁNÍ PRVNÍ - STVOŘENÍ - pokud sami sebe nejprve nechápeme jako úchvatné dílo, stvořené podle obrazu Božího, všechno ostatní bude pokroucené.
Monika Pokorná FF UPOL Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik pro mezioborová studia (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/ ,
04 SOCIÁLNĚ POLTICKÉ DOKTRÍNY, PRINCIPY SOCIÁLNÍ POLTIKY
 1. Autor zprávy : Původcem zprávy a tím, kdo ji předává druhým, jste vy sami. Způsob, jakým ji předáváte dál, může být ovlivněn například :  Postoj.
VYBRANÉ ASPEKTY ZDVOŘILOSTI V MEDIÁLNÍM DIALOGU Ondřej Dufek, 3. roč. ČJL FF UK.
MODLITBA – CHOZENÍ S BOHEM Centrum pro katechezi Olomouc, 2013.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Média a role čtenáře: kulturální studia
V Ě CNÁ LITERATURA FORMY V Ě CNÉ LITERATURY Mgr. Michal Oblouk.
Teorie motivace Adéla Furiková.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_2.3.7.
B Á J E M Ý T U S Mgr. Michal Oblouk. M Ý T U S z řeckého mýthos = vyprávění báje literární (epický) útvar, který pojednává o životě bohů, o vzniku světa.
Chyby ve vnímání První dojem Haló efekt Soukromé teorie osobnosti
Karel Hynek Mácha Autor: Mgr. Veronika Mrkvanová
EBED, Jirka Pospíšil, ) Proč exegeze?...každý čtenář Bible je současně i vykladač 2) Má zkušenost Lukáš 16:8-9 A jeho pán ocenil, že si ten.
Život podle Božího slova Jak si mladík udrží svou stezku čistou? Musí se vždy držet tvého slova. Žalm
Max Planck Encyclopedia of Public International Law Mgr. Alena Doláková Centrum informačních a knihovnických služeb Odbor informační podpory studia a výzkumu.
Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vyučovací předmět: Český jazyk a literatura Ročník: 9. ročník Anotace: Existencialismus výklad pojmu, spisovatelé.
Inovace filologických studijních oborů v souladu s potřebami na trhu práce Reg. č.: CZ.1.07/2.2.00/
Max Planck Encyclopedia of Public International Law Mgr. Alena Doláková Centrum informačních a knihovnických služeb Odbor informační podpory studia a výzkumu.
Inovace filologických studijních oborů v souladu s potřebami na trhu práce Reg. č.: CZ.1.07/2.2.00/
SOCIÁLNÍ KOMUNIKACE KAPITOLA 8. Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Dekódování, zpětná vazba Sdělení dekódujeme smyslovým vnímáním. Nejen systémem znaků, ale snažíme se porozumět sdělení jako celku. Proces dekódování.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_13_20 Název materiáluSloh-Charakteristika.
Mgr. Vladimíra Brčáková. Návrh na didaktickou interpretaci Kainarovy básně Vlak s vězni ze sbírky Nové mýty  při práci s textem je nutné zohlednit věk.
Určeno pro: žáky 4.ročníku středních škol Vzdělávací obor: Základy společenských věd, Občanská nauka Tematický okruh: Základy práva Téma: Finanční právo.
Právo sociálního zabezpečení
Křesťanství Adámková. Co křesťanská víra není? Velmi často se setkávám s představou, že křesťanská víra znamená dělat určité věci za účelem naklonění.
SETKÁNÍ S UMĚLECKÝM DÍLEM
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
ČÍNSKÁ FILOSOFIE II Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Didaktika literární výchovy na 1. stupni základní školy
Úvod do kvalitativního výzkumu
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
  Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Název projektu: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na SUŠ, Ostrava.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
KVALITATIVNÍ VÝZKUM - ÚVOD
Násilná osoba aneb co s ní
Právní principy v soudobém právu; právní principy a právní normy
Sociální psychologie.
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Poznávací proces Mgr. Vladimír Velešík.
Jak na jazyky.
MODERNÍ SVĚTOVÁ PRÓZA JAMES JOYCE VIRGINIA WOOLFOVÁ MARCEL PROUST
Základní filozofické otázky
Transkript prezentace:

Smrt autora Terezie Smejkalová

Roland Barthes: Smrt autora (1967)

vztah autora a jeho textu Filosofická otázka nebo metodologické stanovisko v rámci literární teorie ?

1. úmysl autora autoro-centrické čtení → „Co tím chtěl básník říci?" „Pan profesor nutí dítka, aby svými slovy prostými a nehledanými vysvětlila, co vlastně chtěl básník říci, ačkoli je veřejným tajemstvím, že básník to obyčejně sám neví. Básník si prostě jen tak prozpěvuje…“. J. Žák: Študáci a kantoři (Praha 1968, 58-59) → intencionalistický klam/omyl ("intentional fallacy")

1. úmysl autora Vztah úmyslu autora a smyslu/významu textu: 1.úmysl/záměr autora není adekvátní textu 2.text sám nemusí být adekvátní úmyslu, se kterým byl vytvořen → Northrop Frye: „ne co tím chtěl autor říci, ale co říká text"

1. úmysl autora pouze jeden autor? –Shakespeare –redakce textů (J. Stillinger: „Multiple authorship“)

1. úmysl autora co se může stát, když úzce spojím autora s textem? 1. jméno jako záruka (ne)kvality 2. osobnost se promítá do textu (?) …

1. úmysl autora

Otázka původce textu: - Barthes: „modern scriptor“ - „implied autor“ (Booth) - „autor-function“ (Foucault) - „apparent artist“ (Walton) - „postulated autor“ (Nehamas)

2. smysl textu Co získáme, když text od autora oddělíme? → text je jazykový výtvor → otevření možných významových polí → "ne člověk, ale řeč/jazyk mluví"

2. smysl textu nebezpečí dezinterpretace biblický příklad: Příběh o Ónanovi (1M 38,8-9).

2. smysl textu nebezpečí dezinterpretace biblický příklad: Příběh o Ónanovi (1M 38,8-9). → nejedná se o delikt sexuální, ale MAJETKOVÉ povahy

2. smysl textu rozplynutí významu? Interpretativní universalismus: realitu vnímáme pouze skrze jazyk => skrze interpretaci J. Derrida: „Mimo text není nic."

2. smysl textu Co získáme, když (metaforicky) zabijeme autora? →vyhneme se nebezpečí záměny záměru autora se smyslem/významem textu Musíme autora zabíjet? S. Burke: zabitím autora se snažíme vyhnout devalvaci jazyka na pouhý nástroj → Odpojíme-li text od jeho referenciality, můžeme jeho autora nechat žít a vzkvétat…například jako objekt životopiseckého potěšení

3. důraz na čtenáře proces čtení je interakcí mezi čtoucí osobou a textem významové hranice textu vždy prochází příjemcem Barthes: „Text je jednotou, která neleží ve svém původci, ale ve svém cíli - čtenáři.“ J. Boyd White: „Jak by ideální čtenář zamýšlený (a konstituovaný) tímto dokumentem tomuto textu rozuměl?“

3. důraz na čtenáře „předpokládaný čtenář“ literární dílo nemusí "fungovat" (je kvalita textu inherentní textu samotnému?) Barthes: ideální čtenář, právě kvůli kterému je třeba odstranit autora (není konstantní, ale mění se v kultuře a v čase)

4. právní texty kdo je autorem zákona? zákonodárce jako fiktivní autor hledání záměru zákonodárce? - historický výklad - doufáme v „božský“ záměr zákonodárce hledání smyslu/významu = účelu zákona - teleologický výklad

5. …na závěr 19. století zabilo boha, 20. století autora (podle tohoto přístupu) - autor NENÍ konečnou instancí…významy textu se mění podle společenské a kulturní situace → „co tento konkrétní text říká teď a tomuto čtenáři?“ teleologický výklad tak do určité míry naplňuje tyto představy: odstraňuje úmysl zákonodárce z textu zákona konstruktivní zjištění?

Literatura: Barthes, Roland: “The death of the Autor” (from Image, Music, Text, 1977) Burke, Sean. The Death and Return of the Author. Criticism and Subjectivity in Barthes, Foucault and Derrida. Edinburgh: Edinburgh University Press, 1992, Kubínová, Marie: Text v pohybu četby. (úvahy o významové a komunikační povaze literárního díla). Praha: Academia, Pokorný, Petr. Hermeneutika jako teorie porozumění od základních otázek jazyka k výkladu Bible. Praha: Vyšehrad, 2005 Stillinger, Jack. Multiple authorship and the myth of solitary genius. Oxford: Oxford University Press, White, James Boyd: “Law as Language: Reading Law and Reading Literature”. In 60 Tex. L. Rev