Třetí železnice v Čechách z Pardubic do Liberce Autor: OEM Hudba: Nohavica - Modré čepice Mike Rowland - Son of The Light Mike Rowland - Son of The Light.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Veselí nad Lužnicí – České Velenice
Advertisements

Jak tunel Blanka promění okolí Pražského hradu
Doprava. Doprava Témata prezentace Dopravní muzeum Dresden DVB dopravní podnik Letiště Drážďany Stavba mostu Waldschlösschenbrücke Turistická atrakce.
Letecký pohled na část města ZAJÍMAVÉ OBJEKTY a PAMÁTKY ve Velké Bíteši Snímky Vladimír Hudec Srpen 2011 Grafická úprava Antonín Jirušek.
CENTRUM BABYLON je zábavní a společenský komplex
Prezentace Ústecký kraj.
STANIČÁŘ Staničář je simulátor železniční dopravy.
Plánování dopravní infrastruktury z pohledu projektanta
Středočeský kraj.
Karlův most Jakub Kořínek VI.S. Logo cestovky Co je to Karlův most??? Karlův most je nejstarší stojící most přes řeku Vltavu v Praze a druhý nejstarší.
Liberecký kraj. Liberecký kraj Mapa ČR Mapa kraje.
ČESKÉ ZEMĚ PŘED PRVNÍ SVĚTOVOU VÁLKOU
Vývoj železnic Koňské dráhy Parostrojní železnice
Středočeský kraj.
Keramika po 2. světové válce
Česká republika: Dálnice Hospodářský zeměpis
Klenot Prahy … … Karlův most
Doprovod: Mgr. Martina Dvořáčková Mgr. Radka Dolíhalová
Modernizace záp. části ŽST.
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Příjemce: Doporučeno pro: 2. ročník ZŠ Předmět: Prvouka Autor: Mgr. Martina Marková Základní.
ČR – Královehradecký kraj
Vypracovala: Žaneta Peikerová C1.B
LIBERECKÝ KRAJ.
Spolupráce s partnery – základ kvalitní odborné výuky Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.01/
Hana Škopková, VI.B Z Wikipedie, otevřené encyklopedie
Spolupráce s partnery – základ kvalitní odborné výuky Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.01/
Olomouc.
Organizátor regionální dopravy V Královéhradeckém a Pardubickém kraji.
LOKOMOTIVY A ŽELEZNICE
Drážní společnost Kdo jsme Parta studentů, kterou zajímá železnice a městská doprava Lidi, co pro Vás RÁDI pořádají exkurze.
Michal Petřík, Petr Poremski, Daniela Uhrovičová, Ondřej Šimečka
MELODIE Úvod Tato internetová prezentace navazuje na první část, která byla zpracována v roce Jedná se o pokračování zajímavých budov a objektů,
KARLŮV MOST.
Stav realizace a přípravy dálnice D11 na území České republiky Ing. Jan Kroupa Generální ředitel ŘSD ČR.
● Téma:Průmyslová revoluce v Anglii, Evropě a českých zemích ● Vypracovala: Mgr. Monika Vlková, SPŠ Uh. Brod ● OB21-VVP-HUM-DEJ-MVLK-M
Karlovy Vary Prezentace 2016 – 07 Foto a text Zdeněk Kačena Ruční posun obrázků.
Vyšehrad Vytvořil Samuel Pechlát. Obsah Poloha a vznik Vyšehradu. Poloha a vznik Vyšehradu. Vyšehradský hřbitov. Vyšehradský hřbitov. Vyšehradský železniční.
Liberecký kraj. Základní údaje Liberecký kraj je oblíbeným cílem turistů především díky krásám oblasti Českého ráje, Jizerských hor a Krkonoš. Známý je.
Výlet Akademie třetího věku, Totem RDC obor Historie místopis, pod vedením lektora pana Jiřího Oudese, začal na Dešenickém nádraží.
Materiál je určen pro 1. ročník studijního oboru Provoz a ekonomika dopravy, předmětu Dopravní zeměpis, inovuje výuku použitím multimediálních pomůcek.
Anotace Žáci se prostřednictvím prezentace seznamují s vynálezy v 2.pol. 19.století Autor Mgr. Lenka Cílková Datum vytvoření březen 2012 Ročník V. Vzdělávací.
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV: VY_12_INOVACE_22_ČLOVĚK A JEHO SVĚT_KOSMOVA KRONIKA ČÍSLO PROJEKTU:
VY_32_INOVACE_286_Rozhledny Jesenicka Šablona Identifikátor školy: Jméno autora: Ivana Kašpárková Datum vytvoření: Vzdělávací obor,
REKONSTRUKCE A VÝSTAVBA SILNIC V PARDUBICKÉM KRAJI Ing. Jan Kroupa generální ředitel ŘSD ČR PREZENTACE ŘSD.
ČESKÝ JAZYK – ČTENÍ Svět kolem nás Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_12_INOVACE 2_07.
Rokytka - rozvoj území cyklostezka Stavba číslo: 8268.
13. výlet turistického kroužku 2. ročník sobota
MELODIE.
VLAKY Od koněspřežky po super vlaky Autor: Eduard Špička.
SNĚŽNÉ.
AKCE H + Z Nižbor září 2013.
Novinky z IROP.
2. Ročník konference v rámci projektu Železniční doprava pro kraje
FOTOGRAFIE 2017.
Historie železniční dopravy
Digitální učební materiál
Koněspřežná dráha České Budějovice - Linec (česká část)
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_32-16
Prezentace 2017 – 08 Foto a text Zdeněk Kačena Ruční posun obrázků
Adresa školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
Brienz Rothorn Bahn.
Čas Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
ČESKÁ REPUBLIKA Základní přehled
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Čas Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_32-20
Klenot Prahy … … Karlův most !! Stereo Zvuk
Prezentaci připravil: Martin Zubalík
Železniční doprava 19. stol.
STROJE OVLÁDLY ŽIVOT 2. pol. 19. stol.
Transkript prezentace:

Třetí železnice v Čechách z Pardubic do Liberce Autor: OEM Hudba: Nohavica - Modré čepice Mike Rowland - Son of The Light Mike Rowland - Son of The Light Joop Hogendoorn Garden Of love Animace a úprava textu: sš

Dlouholeté spory o železničním spojení Liberce s vnitrozemím, které probíhaly ve 40. letech 19. století, byly ukončeny až v roce 1855 vydáním koncese na stavbu dráhy z Pardubic do Liberce. Bylo tak vyhověno především lokálním zájmům podnikatelských kruhů na Liberecku podporovaných železničními podnikateli Kleiny a Lannou. Trasování probíhalo v roce 1856 a již v říjnu t. r. zahájena i výstavba. Úsek Pardubice - Turnov byl sice zprovozněn v prosinci 1858, první vlak do Liberce přijel už v lednu Pravidelný provoz byl však zahájen až v měsíci dubnu. Vedením stavby byl pověřen zkušený ing. Šebek, na stavbě tehdy začínal pozdější vynikající odborník v oboru železničních staveb ing. Muzika, stavitel České západní dráhy, transverzálky Rakovník - Protivín a dalších železničních tratí v Čechách. Historie Pardubicko- liberecké dráhy, v pořadí třetí drážní stavby v Čechách, je stručně vyjádřena několika obrázky, připomínající jednak samotné období výstavby, jednak její nedávnou minulost, současnost, ale i krásu okolní krajiny. J. Z. červenec 2011

Vyhláška pražského místodržitelství z roku 1856, zveřejňující plný text koncese pro stavbu Jiho-severoněmecké dráhy z Pardubic do Liberce.

Původní nádražní budova v Pardubicích, kde Pardubicko-liberecká dráha odbočovala z dráhy Olomoucko-pražské.

První stanicí na trati byly Rosice nad Labem. Na obrázku původní nádražní budova v popředí s lokomotivou mnichovské firmy Maffei a osazenstvem této železniční stanice po zahájení provozu.

Na Pardubicko–liberecké dráze došlo k nejtragičtější nehodě v historii české železniční dopravy. V podvečerních hodinách , asi m od žst. Stéblová (v km 8,1), se čelně srazily dva osobní vlaky. Nehoda si tehdy vyžádala 118 mrtvých a 110 zraněných. Místo srážky a jejích obětí připomíná malý pomníček.

Nádražní budova v Pardubicích-Rosicích n. L. – současný stav.

Stanice Opatovice n. Labem byla zřízena již při zahájení stavby a dokončena v r Později několikrát rozšiřována (1871, 1935 a v roce 1960). Snímek nádražní budovy je ze současné doby.

Původní budova Hradec Králové byla dokončena v r. 1857, přestavěna v l a v l pak postavena nová moderní současná budova.

Předměřice – původní budova z r. 1857, snímek je z roku 1928.

Stanice Smiřice byla zřízena již v r. 1857, budova na snímku postavena až v r Snímek je z roku 1928.

Stanice Jaroměř zřízena v r pod názvem Josefov. Později změněn název na Jaroměř-Josefov, dnes Jaroměř. Snímek je z 20. let min. století.

Pohled na nádražní budovu stanice Kuks z 20. let minulého století.

Nádražní budova stanice Dvůr Králové n. Labem z období 2. svět. války.

Zdá se, že tento pohled na nádražní budovu ve Dvoře Králové n. L. je ještě starší, pravděpodobně z období c. k. monarchie.

Stanice Bílá Třemešná byla zřízena až v roce 1889, budova postavena ve stejném roce.

Rozlehlost nádražní budovy stanice Mostek odpovídala místnímu rozvinutému textilnímu průmyslu.

Stavba rozlehlé a honosné nádražní budovy ve stanici Horka u St. Paky (býv. Folgendorf) nebyla samoúčelná, neboť se počítalo se zaústěním plánované trati Chlumec nad Cidlinou – Trutnov.

Zatěžkávací zkouška nového železničního mostu u Staré Paky, který nahradil v roce 1960 původní kamenný obloukový most.

Nový železniční most u Staré Paky po zbourání původního mostu.

Tak vypadalo nádraží ve Staré Pace v roce 1909.

Posunovači ze stanice Stará Paka v roce 1909.

Ostrovní nástupiště existují na síti ČSD jen v několika málo železničních stanicích. Patří mezi ně např. Havl. Brod, v našem pohledu i stanice Stará Paka na trati Pardubice-Liberec. Vzniklo při zaústění trati Chlumec n. C. - Trutnov v roce 1872 (namísto původně uvažovaného zaústění do stanice Horka u St. Paky).

Za tunelem u Staré Paky prasklo na uhláku péro a vykolejilo 10 vozů. Nehoda se stala v červenci roku 1906.

Nádražní budova v Semilech – snímek z roku 1902.

Traťový úsek Semily – Železný Brod byl stavebně nejnáročnějším úsekem celé Jiho-severoněmecké dráhy z Pardubic do Liberce.

Ze Semil do Železného Brodu vede trať úzkým, 3 km dlouhým kaňonem řeky Jizery a skalnatým terénem prochází čtyřmi tunely.

Po levém břehu Jizery prochází trať, po pravém břehu známá Riegrova turistická stezka, oblíbená mnoha generacemi nejen českých turistů

Jeden z mnoha býv. strážních domků mezi Semily a Železným Brodem.

Takto vypadala nádražní budova v Železném Brodu v roce 1896.

Stanice Železný Brod se v meziválečném období změnila k nepoznání.

Takto vypadala původní nádražní budova ve stanice Malá Skála. V pozadí známý maloskalský Pantheon.

Hodně se změnila nádražní budova v Malé Skále.

Za tunelem pod Zbirohy přechází trať Jizeru mostem u Rakous. Původní nespolehlivá litinová Schiffkornova mostní konstrukce byla v r nahrazena konstrukcí železnou.

Krátké zastavení na turnovském nádraží využijeme ke koupi piva v nádražním kiosku. Pohled na budovu je zřejmě z 50. let min. století.

Rychlík Brno - Liberec zastavil mimořádně ve stanici Sychrov.

Nádražní budova stanice Sychrov v současném pohledu.

Železniční viadukt v Sychrově (technická památka).

Původní nádražní budova v Hodkovicích nad Mohelkou, později doplněná zastřešeným peronem. Z této stanice měla vycházet v 70. letech 19. století transverzální trať do Rakovníka, Berouna a Protivína.

Stanice Rychnov u Jabl. zřízena v r. 1859, budova přestavěna v r V roce 1900 byla postavena z Rychnova do Jablonce a dále do Janova n.Nisou el. pouliční dráha (zrušena v r. 1965). Na obrázku vlevo známý železniční viadukt (technická památka).

Nádražní budova v Rychnově u Jablonce po přestavbě v r

Rychnovský železniční viadukt.

Současný pohled na stanici Jeřmanice (Hermansthal, pův. Dlouhomostí-Langenbruck).

Liberecká stanice před přestavbou provedenou v roce 1906.

Liberecká nádražní budova po přestavbě v r Přestavba se uskutečnila u příležitosti velkolepé průmyslové výstavy za účasti…

… koho jiného, než samotného stařičkého mocnáře, který po příjezdu do Liberce přehlíží na nádražním peronu důstojnický sbor místní posádky.

Liberecká železniční stanice s krytými nástupišti po přestavbě roku 1906.

Tato krasavice vyrobená firmou Maffei tahala vlaky na Jiho-severoněmecké dráze z Pardubic do Liberce v období jejího vzniku.

První jízdní řád společnosti jiho-severoněmecké spojovací dráhy. Z prvého sloupce je např. patrno, že jízdní doba z Liberce do Pardubic činila 5 a půl hodiny. Kromě údajů pro hlavní trať zahrnoval i údaje pro vedlejší dráhu z Jaroměře do Svatoňovic a přípoje v Pardubicích.