Přírodní společenstva v České republice Martin Chlumský Dis. 3. ročník BI-TV Pedagogická fakulta UK Kateřina Vaněčková PdF UK Praha Helena Jedličková.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Ekosystémy v ČR.
Advertisements

Smíšené a listnaté lesy
Přírodní společenstva
LES – PŘÍRODNÍ SPOLEČENSTVO
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem
LES – LESNÍ PATRA Patro mechové Patro bylinné
PŘÍRODNÍ OBLASTI EVROPY
Kvetoucí rostliny Michaela Běhůnková.
Život v lese na podzim Mgr. Iveta Honzejková.
Stromy.
EKOSYSTÉM LES – stromy jehličnaté a listnaté
LESY MÍRNÉHO PÁSU – VÝZNAM ZELENĚ PRO ČLOVĚKA
Les.
ZŠ ŠKOLNÍ VRCHLABÍ Vyrobeno v rámci programu MŠMT : EU – OP VK 2010.
Lesy mírného pásu.
ROZMANITOST PŘÍRODY V EVROPĚ
Tajga, smíšené a listnaté lesy
Anotace - v prezentaci se žáci seznamují s významem, strukturou, využitím a druhy lesa Autor - Zuzana Pištová Jazyk - čeština Očekávaný výstup – rozpoznání.
Lesy jako zdroj včelí pastvy
Rozmanitost lesů, Význam lesů, Péče o lesy.
TAJGA Pás jehličnatých lesů.
Lesy mírného pásu Jan Dušek.
Povrch ČR.
PŘÍRODOVĚDA.
LISTNATÉ LESY MÍRNÉHO PÁSU
LESNÍ PATRA.
Společenstvo les – test
Příjemce Základní škola, Třebechovice pod Orebem, okres Hradec Králové Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.1.05/ Název projektu Digitalizace výuky.
Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Modernizace výuky Autor:Mgr. Jaroslava Jašová Název materiálu:
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková.
Základní škola a Mateřská škola, Pavlice, okres Znojmo OP VK 1
POZNÁVAČKA ROSTLIN A HUB.
Mgr. Lubomír Šára: Přírodní společenství
Mgr. Lubomír Šára: Přírodní společenství
2014 Výukový materiál EK Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Les-Lesní patra.
Současná biosféra. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené,
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Knotková. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
SPOLEČENSTVO LESA Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Knotková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Lesy a jejich význam Škola: SŠ, ZŠ a MŠ, Karviná, příspěvková organizace Autor: Mgr. Lenka Hulejová VY_32_INOVACE_17_LESY A JEJICH VÝZNAM_HULEJOVÁ Člověk.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Na výb ě r máte ze t ř í mo ž ností. Pokud se pro jednu z nich rozhodnete, naje ď te na ni šipkou myši a klikn ě te. Bude-li Vaše odpov ěď chybná, z ů.
Ekosystém les Stromy Přírodověda 4. ročník
Podnebné pásy – mírný pás
Třídění přírodnin.
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a jeho svět, Přírodověda, Rozmanitost přírody, Rostliny v lese Autor:
Název projektu: Učíme obrazem Šablona: III/2
Název DUM: VY_32_INOVACE_XVI_1_16_Les
VEGETAČNÍ PÁSY.
Přírodní společenstva v České republice
AUTOR: Mgr. Václava Horniková
Krajina České republiky
Společenstva lesů - stromy
VY_52_INOVACE_52_Výšková členitost bioty ČR
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Kopřivnice, Štramberská 189, příspěvková organizace
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a jeho svět, Přírodověda, Rozmanitost přírody, Rostliny v lese Autor:
Biota ČR - Prezentace s výkladem
SPOLEČENSTVO - LES Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
NÁZEV ŠKOLY: Speciální základní škola, Chlumec nad Cidlinou,
Přírodní společenstva v České republice: LES
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Dana Motyčková Číslo
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Základní škola a Mateřská škola Libáň, okres Jičín
Jednoděložné čeleDě Bohumil Bareš
Podzim v lese a plody. Jehličnaté a listnaté stromy.
VY_52_INOVACE_02_ Ekosystém park - rostliny
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Ekosystém les. Ekosystém biotop (neživá příroda) + společenstvo ( živá příroda) voda rostlinné - lesní patra vzduch živočisné půda sluneční záření.
III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Autor: Olga Kociánová Datum ( období): říjen 2011 Ročník: 4
Transkript prezentace:

Přírodní společenstva v České republice Martin Chlumský Dis. 3. ročník BI-TV Pedagogická fakulta UK Kateřina Vaněčková PdF UK Praha Helena Jedličková PdF MU Brno

Martin Chlumský2 Cíle hodiny Společenstvo lesa  Žák umí rozlišit typy lesů podle zastoupení listnatých a jehličnatých stromů  Určí vegetační stupně na našem území a přiřadí zástupce dřevin a bylin.  Chápe les jako složitý ekosystém  Posoudí klady a zápory vysazování smrkových monokultur.

Martin Chlumský3 Co vás napadne při slovech PŘÍRODNÍ SPOLEČENSTVO ? Martin Chlumský: Metoda Brainstormingu Martin Chlumský: Metoda Brainstormingu

Martin Chlumský4  Rostliny a živočichové tvoří rostlinná a živočišná společenstva  Společenstva rostlin a živočichů spolu s neživým prostředím tvoří EKOSYSTÉM  Vedle přirozených ekosystémů existují ekosystémy umělé na jejichž vzniku se podílel člověk. Jaký je rozdíl mezi ekosystémem umělým a přirozeným ? Mezi rostlinami a živočichy ve společenství existují rozmanité vztahy. Nejdůležitější jsou vztahy POTRAVNÍ ZÁVISLOSTI

Martin Chlumský5 SPOLEČENSTVO LESA Klimatické poměry především dostatek srážek vedly u nás ke vzniku přirozených ekosystémů. Vzhled lesa je určován zastoupením různých druhů dřevin, které v něm rostou. Vzhled se mění s nadmořskou výškou, půdou, vodou, podnebím vede ke vzniku vegetačních stupňů lesa Jak se od sebe liší lesy nížin a horské lesy? Které stromy v nich převažují? Martin Chlumský: Skupinová práce Martin Chlumský: Skupinová práce

Martin Chlumský6 Lužní lesBučiny Smrkový les Kleč

Martin Chlumský7 Původními typy lesů jsou na našem území lesy listnaté a smíšené. Dnes převažují lesy jehličnaté, obzvláště borové a smrkové, které byly uměle vytvořeny člověkem. Proč člověk vysazuje především jehličnaté stromy? Lesy pokrývají asi 1/3 území naší republiky. Z toho jehličnatých lesů je asi 80%.

Martin Chlumský8 Nížiny (do 200 m n.m)  Původním porostem je Lužní les  V širokých údolích velkých řek.  Dřeviny a byliny snášející krátkodobé záplavy. Rákos Svída krvavá Zástupci:

Martin Chlumský9 Nížiny (do 200 m n.m) Zástupci: StulíkLípa srdčitá Střemcha

Martin Chlumský10 Nížiny až pahorkatiny (do 500 m n. m.)  Původními lesy jsou doubravy  Převažuje v nich dub letní a dub zimní Jaké další dřeviny a byliny můžeme nalézt v tomto vegetačním stupni ? Martin Chlumský: Práce s textem v učebnici Martin Chlumský: Práce s textem v učebnici

Martin Chlumský11 Pahorkatiny a vrchoviny (do 800 m n. m.)  Přirozeným lesem jsou bučiny  Převažuje buk lesní  Dalšími dřevinami jsou: Jilm drsný Javor mléč Jeřáb ptačí, Jedle bělokorá, Smrk ztepilý

Martin Chlumský12 Horské oblasti (do 1200 m n. m.)  Převládají horské smrčiny  Převažuje smrk ztepilý  Další dřeviny: modřín opadavý, různé druhy borovic Modřín opadavý Smrk ztepilý

Martin Chlumský13 Nad horní hranicí lesa (nad 1300 m n. m.) Vyskytují se kosodřeviny – keřovitá Borovice kleč Ve kterém našem pohoří se vyskytují porosty kleče a v jaké nadmořské výšce? Martin Chlumský: Individuální práce Martin Chlumský: Individuální práce

Martin Chlumský14 Přiřaďte typické zástupce bylin a dřevin ke správnému vegetačnímu stupni (informace o nich jsou na str. 114) Borovice kleč Lekníny Jedle bělokorá Modřín opadavý Rákos Violka vonná Svída krvavá Brslen evropský Sasanka hajní Jaterník podléška Lípa srdčitá Dub zimní Martin Chlumský: Skupinová práce Martin Chlumský: Skupinová práce Charakteristické byliny a dřeviny

Martin Chlumský15 Lesní rostliny dosahují různé výšky a vytváří lesní patra Životu v jednotlivých patrech se přizpůsobily různé druhy organismů:  Houby  Lišejníky  Mechy  Kapradiny  Přesličky  Kvetoucí byliny mechovéstromové bylinné keřové

Martin Chlumský16 Lesní bezobratlí živočichové Lumek velký Páskovka hajní Klíště obecné Mravenec lesní

Martin Chlumský17 Život v lese II - obratlovci Jestřáb lesní Kukačka obecná Kuna lesní Prase divoké Srnec obecný

Martin Chlumský18 SHRNUTÍ Les je složitý ekosystém. Jeho celkový vzhled určují dřeviny. Podle zastoupení jednotlivých druhů lesních dřevin rozeznáváme lesy jehličnaté, listnaté a smíšené. Ve skupinách odpovězte na otázky: Jaký význam mají lesy pro člověka? Jak chránit přirozené lesy? Martin Chlumský: Skupinová práce Martin Chlumský: Skupinová práce

Martin Chlumský19 Domácí úkol Jaký vliv má na lesní ekosystémy vysazování smrkových monokultur? Pokuste se o tomto problému dozvědět více a zpracujte k tomuto tématu poster (informační plakátek).

Martin Chlumský20