Skupiny bě/bje, vě/vje, pě, mě/mně Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastPravopis vesele i vážně Datum vytvoření9.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PŘEDLOŽKY A PŘEDPONY.
Advertisements

EU PENÍZE ŠKOLÁM Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: 585.
Název školy:Základní škola Podbořany, Husova 276, okres Louny Autor:Mgr. Dagmar Sachsová Název:VY_32_INOVACE_140_SLABIKY_BĚ_PĚ_VĚ_MĚ Téma: Číslo projektu:
ROZDÍL MEZI VÝSLOVNOSTÍ A PRAVOPISEM
Název školy: Speciální základní škola, Louny,
Střední škola zemědělská a přírodovědná Rožnov pod Radhoštěm
Elektronická učebnice - I
VY_32_INOVACE_01_TVOŘENÍ SLOV
Píšeme mě-mně Český jazyk 2. stupeň
PODMĚT Autor: Mgr. Monika Dudová Název: VY_32_INOVACE_ICT2.5_2-25
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
Základní škola a Mateřská škola, Pavlice, okres Znojmo OP VK Tematický celek: Jazyk český Název a číslo učebního materiálu VY_32_INOVACE_02_19.
Příjemce Základní škola, Třebechovice pod Orebem, okres Hradec Králové Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.1.05/ Název projektu Digitalizace výuky.
Spojovací výrazy Zpracovala: Mgr. Martina Kadlčková Květen 2013
Přívlastek Zpracovala: Mgr. Martina Kadlčková Březen 2012 Výukový materiál je určen pro žáky 7. ročníku. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace.
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_HLAVE_CESKYJAZYK1_07 Název materiálu:Obtížné pravopisné jevy Tematická oblast:Český jazyk 1. ročník Anotace:Prezentace.
Pravopis souhláskových skupin bě/bje, vě/vje, pě, mě/mně
Digitální učební materiál
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_519_Předpony ob-, v-… AUTOR: Mgr. Michaela Rychnovská ROČNÍK,
Píšeme bě/bje, vě/vje, pě
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Č. materiálu: VY_32_INOVACE_75.
BĚ/BJE, VĚ/VJE, PĚ, FĚ Mgr. Michal Oblouk.
Název školy: Speciální základní škola, Louny, Poděbradova 640 příspěvková organizace Autor: Mgr. Věra Elbelová Název materiálu: VY_32_INOVACE_01_Čj8_MĚ_MNĚ.
Pravopis – bě, pě, vě, mě… Střední odborná škola Otrokovice
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
Přídavná jména tvořená příponou -ský
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Dobrá Jana Název DUM: VY_32_Inovace_ Skupiny bě/bje, vě/vje, pě Zdvojené souhlásky Název sady: Český.
Vyjmenovaná slova – hledejte vetřelce Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Pravopis vesele i vážně Datum vytvoření26.
Pravopisné toulky Prahou Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastPravopis vesele i vážně Datum vytvoření24. 8.
Pravopisné lovy beze zbraní Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastPravopis vesele i vážně Datum vytvoření21.
SKUPINY MĚ / MNĚ zapoměl x zapomněl uměl x umněl jemě x jemně tajeměxtajemně vzpomělxvzpomněl rozumělxrozumněl rozhodni, co je správně a odůvodni.
Co je to několikanásobný podmět?. Několikanásobný podmět je vyjádřen několika souřadnými výrazy. Jednotlivé členy několikanásobného podmětu oddělujeme.
Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastPravopis vesele i vážně Datum vytvoření RočníkNižší ročníky.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_13_15 Název materiálu Pravopis.
Elektronické učební materiály – I. stupeň Český jazyk - 5.ročník Autor: Mgr.Michaela Krbušková SKUPINY MĚ, MNĚ Seřaď správně písmena, aby vzniklo slovo.
Předložky s, z Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastPravopis vesele i vážně Datum vytvoření RočníkNižší.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Michaela Blažková Název DUM: VY_32_Inovace_ Skupiny bě, bje, pě, vě, vje, Název sady: Český jazyk 8. ročník.
ZŠ a MŠ Kateřinice, okres Vsetín projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č. DUMu VY_32_INOVACE_05_19_Český jazyk Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace.
Předpony s, z, vz Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Pravopis vesele i vážně Datum vytvoření
NÁZEV ŠKOLY: 2. základní škola, Rakovník, Husovo náměstí 3 AUTOR: Mgr.Irena Fuksová DATUM VYTVOŘENÍ: březen 2013 NÁZEV: VY_32_INOVACE_19_Český jazyk 7.ročník.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Michaela Blažková Název DUM: VY_32_Inovace_ Skupiny mě/mně Název sady: Český jazyk 8. ročník Číslo projektu:
Řečtí filozofové Tematická oblast Antika Datum vytvoření Ročník
Co je to několikanásobný podmět?
VY_32_INOVACE_CAJKOVA.JAZCES.05
Řečtí historikové Tematická oblast Antika Datum vytvoření Ročník
Pravopis ve výkladních skříních
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Slova se skupinami BĚ, PĚ, VĚ, MĚ
BĚ MĚ PĚ VĚ SKUPINY BJE – VJE - MNĚ
Autor: PaedDr. Jana Čechová
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
Název školy: Speciální základní škola, Louny,
Pravopis slov se skupinami bje, bě, vje, vě, mně, mě
VY_32_INOVACE_ČJ.3.07 Anotace
Bc. Naďa Salačová ZŠ a MŠ Kamenná 404/4 Jablonec nad Nisou
Příslovce VY_32_INOVACE_03-15 Ročník: 7. Vzdělávací oblast:
Vy_32_Inovace_52_Skupiny bě-bje, vě-vje, pě, mě-mně
Digitální učební materiál
Abys nezapomněl! Pracovní list.
Psaní skupin mě/mně Při psaní skupin mě/mně pomáhají slova příbuzná Končí-li přídavné jméno –mý, píšeme v příslovci –mě Němý – němě střídmý – střídmě Soukromý.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
VY_32_INOVACE_ČJ.5.B Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Štěpánka Beranová Datum: Jazyk a jazyková komunikace, Český jazyk.
Jméno autora Mgr. Stanislava Junková Datum vytvoření prosinec 2012
Název školy: Speciální základní škola, Louny,
Phonological Exercise 7
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Mgr. Lenka Vrzáňová Větná stavba října 2011
VY_32_INOVACE_01_Český jazyk_8.ročník
VY_32_INOVACE_11_Český jazyk pro 7. ročník_Příslovce-pravopis
Transkript prezentace:

Skupiny bě/bje, vě/vje, pě, mě/mně Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastPravopis vesele i vážně Datum vytvoření RočníkNižší ročník osmiletého gymnázia Stručný obsahProcvičování věnované pravopisnému jevu ě/je a mně/mě. Způsob využitíDoporučuje se postupně procházet jednotlivé úkoly (spojovačky, vyřazování, doplňování), po cvičení následuje řešení. Strana dvě, osm a devět obsahují vysvětlení učiva. AutorMgr. Martina Svízelová KódVY_32_INOVACE_14_CSVI14

Skupiny bě/bje, vě/vje, pě - je- píšeme po předponách ob-, v- objet, objednávka, vjezd v žádném českém slově se nepíše –pje-, protože p- nefunguje jako předpona zpěv, napětí pokud je bě, vě součástí kořene píšeme -ě- oběd, hříbě, věnec

Urči kořen vjezd oběh věta hvězdy věžní objevy zpěvník

Řešení 1 vjezd -jezd- oběh -běh věta vět- hvězdy hvězd- věžní věž- objevy -jev- zpěvník -pěv-

Vytvoř tři věty, kde bude mít každé slovo ě Například: (předložky a spojky lze použít jakékoli) Bětka běžela městem na oběd. Zpěv pěnkavy na větvi zněl krásně.

Doplň ě/je a vyřaď slovo, které do řady nepatří kv__tina, v__tev, pelyn__k, hříb__ podn__t, v__ta, podm__t, n__kolikanásobný B__lehrad, Záb__hlice, Staré b__lidlo, M__lník v__l, zb__h, b__dovat, ob__dnat, op__vovat páp__rka, úsp__šný, záp__stí,pop__vek, zbab__lý sv__ží,ob__tí, op__tovat, b__lat, odpov__dná

Řešení 2 květina, větev, pelyněk, hříbě (flóra) podnět, věta, podmět, několikanásobný (skladba) Bělehrad, Záběhlice, Staré bělidlo, Mělník (města) vjel, zběh, bědovat, objednat, opěvovat (slovesa) pápěrka, úspěšný, zápěstí,popěvek, zbabělý (obsahují –pě-) svěží,objetí, opětovat, bělat, odpovědná (slova s –ě-)

Skupina mě/mně v základu slova píšeme vždy mě měsíc, umění, změna na rozhraní části slova se řídíme jeho stavbou skromně ← skromný, domněnka ← domnívat se, soukromě ← soukromý v koncovce podstatných jmen píšeme mě v domě, v zimě

Pozor! Zapamatovat! rozuměl ← rozumí (3.os.č.j., čas přítomný) X rozumně ← rozumný pomněnka, domněnka, vzpomněl, připomněl tamější ← vzniklo od příslovce tam (ne od tamní)

Doplň příslovce s -mě-, -mně- Cesta vedla ________ do kopce. Vůbec neutrácel, choval se ________. Zpíval _______, až mi tekly slzy. Cítil jsme se u kamen _________. Vzdálenější část místnosti beze světla na mě působila __________. Pavel byl chytrý hoch, jednal vždy _______.

Řešení 3 Cesta vedla strmě do kopce. Vůbec neutrácel, choval se skromně. Zpíval dojemně, až mi tekly slzy. Cítil jsme se u kamen příjemně. Vzdálenější část místnosti beze světla na mě působila temně. Pavel byl chytrý hoch, jednal vždy rozumně.

Oprav chyby Ve vězdu se objevilo pjekné auto. Choval se nerozumě a svéhlavě. Už jsi dlouho zaměstnaný u městské zprávy. Ten šátek je jemě tkaný. Dorozumněl se Japonsky. Nezapoměly jste dešník? Hromosvot musí mít uzemění. Podívej se na zatmnění. Na louce kvetli poměnky. Na svatbě se poměl. Úžasem skoro oněmněl. Počasí se nečekaně zmněnilo.

Řešení 4 Ve vjezdu se objevilo pěkné auto. Choval se nerozumně a svéhlavě. Už jsi dlouho zaměstnaný u městské správy. Ten šátek je jemně tkaný. Dorozuměl se japonsky. Nezapomněli jste deštník? Hromosvod musí mít uzemnění. Podívej se na zatmění. Na louce kvetly pomněnky. Na svatbě se poměl. Úžasem skoro oněměl. Počasí se nečekaně změnilo.

Prameny HARTMANNOVÁ, V. a kol. Pravidla českého pravopisu. 5. vyd. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, ISBN Obrázky: Klipart Microsoft Office