Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_HV_10_SVO_Soudobá.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vážná hudba druhé poloviny 20. století
Advertisements

Hudba 20. století.
Hudebně výrazové prostředky
Autor: Mgr. Hana Kalousková
Vážná hudba 2. polovina 20. století.
Jak je možné zachytit hudbu
Autor: Jana Paulusová Fišerová Datum:
Tematická oblast: Dějiny hudebního umění
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Číslo a název šablony klíčové aktivity
Název šablony: Inovace v HV 32/Hv42/ Zbíral Vzdělávací oblast: Umění a kultura Název výukového materiálu: Hudební nauka na 1. stupni ZŠ Autor:
Základní vzdělávání – Člověk a umění – Hudební výchova
Hudební výrazové prostředky
Hudební výrazové prostředky
Hudba 20.století, DODEKAFONIE
Název šablony: Inovace v HV 32/Hv41/ Zbíral Vzdělávací oblast: Umění a kultura Název výukového materiálu: Hudební nauka na 1. stupni ZŠ Autor:
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu Vorgangspassiv Autor.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu Präpositionen – den.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu Perfekt- Wiederholung.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_NJ_1_PIT_17_STUNDENPLAN.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_CH_2_Kod_10_.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_3_FIG_03_BULGARIA.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiáluStacionární magnetické.
Vážná (artificiální) hudba 20. století 2. část. Vážná (artificiální) hudba 20. století Název školy: Základní škola Francova Lhota Autor: Mgr. Lada Martinková.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_HV_04_SVO_Swing.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_CH_1_BAR_17_OBECNACHEMIE.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_HV_05_SVO_Vývoj.
 NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Martina Steyerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_20_Hudební výchova – 8. ročník TÉMA: Vážná artificiální.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_HV_20_SVO_Český.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Vojtěch Kawan Název materiálu:
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Význam matematiky v hudbě
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy: ZŠ Průhonice
Osnova ke studiu pro studenty středních pedagogických škol
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Hudba - notace Tematická oblast
využití digitalizace ve vzdělávání
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Transkript prezentace:

Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_HV_10_SVO_Soudobá hudba Autor Mgr. Klára Svobodová Tematický okruh Hudební výchova – dějiny hudby Ročník 2. ročník čtyřletého gymnázia Datum tvorby AnotaceZákladní znalosti o problematice soudobé hudby a současní významní představitelé artificiální hudby Metodický pokyn Prezentace je určena jako výklad do hodiny i jako materiál k samostudiu Možnosti využití: promítání, množství ukázek umožňuje učiteli volit a zaměřit se na to, co studenty nejvíce zajímá, co poslouchají Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL

Soudobá hudba Mgr. Klára Svobodová

Aleatorika Hudba komentuje v podstatě cokoliv, využívá jakýchkoliv prostředků tak, že nikdy nemůže být interpretovaná stejným způsobem (např. ve sboru si vzájemně říkají adresy)-výsledné provedení tedy nikdy není úplně stejné Kompoziční technika založená na hře náhod či principu neurčitosti Představiteté: Polsko: Witold Lutoslawski USA: John Cage

Cluster Označení s významem trs či hrozen Skupina současně znějících sobě blízkých tónů, zajímavých spíše výsledným zvukem než harmonickou funkcí či potřebností Je téměř znemožněná rozlišitelnost jednotlivých tónů či intervalů

Témbr Zvláštní vlastnost tónu nebo hlasu, která mu dodává jedinečnost (zabarvení) Hudba témbrů působí na emocionální sféru vnímání Opírá se o delší zvukové plochy, jejich střídání, prolínání, změny gradace a opadávání dynamiky nebo proměny instrumentace v téže harmonii

Spektrální hudba Podle termínu „tónové spektrum“(soubor alikvotních tónů, které slabě zaznívají nad hlavním tónem a tvoří charakteristickou barvu hudebního nástroje nebo umělou barvu při modulaci Zakladatelé: Tristan Murail, Gérald Grisey

Witold Lutoslawski Polský hudební skladatel Ruší taktové čáry, ale tím víc nutí hráče ke vzájemné kontrole, aby tak projevovali vzájemnou aktivitu v realizaci skladby Příklad díla: Benátské hry oUsU oUsU

John Cage Americký myslitel, novátor, boří hranice Vynalezl tzv. preparovaný klavír, jehož zvuk zkreslovaly různé předměty vložené do strun klavírní techniky Experimentoval s fenoménem ticha: 4´33 pro klavír-klavírista nezahraje ani tón, jediným výrazovým prostředkem je ticho (problém života v hlučném prostředí…)

Alfred Schnittke Všechny styly a směry v současné i minulé metodě mixáže a koláže v úsilí dosáhnout porozumění u posluchačů dNQ dNQ

Minimalistická hudba Intervaly menší než půltón-čtvrttóny, osmitóny nazýváme mikrointervaly Zakladatel kompozičního myšlení v mikrointervalových krocích Alois Hába Pojímá mikrointervalové postupy jako rozšíření melodických a harmonických možností stávajícího tonálního systému Rozšiřuje klasické hudební písmo o značky mikrointervalových postupů Atematický sloh-nabourávání postupů evropské skladby

Literatura Charalambidis A. a kol. Hudební výchova pro 8. ročník, SPN, Praha 2005 Charalambidis A. a kol. Hudební výchova pro 9. ročník, SPN, Praha 2005 Schnierer M., Dějiny hudby, JAMU, Brno 2007 Schnierer M., Hudba 20. století, JAMU, Brno 2007 Ross A., Zbývá jen hluk, Argo,Dokořán,Praha 2011  Toto dílo je k dispozici pod licencí CC BY-SA