Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_HV_10_SVO_Soudobá hudba Autor Mgr. Klára Svobodová Tematický okruh Hudební výchova – dějiny hudby Ročník 2. ročník čtyřletého gymnázia Datum tvorby AnotaceZákladní znalosti o problematice soudobé hudby a současní významní představitelé artificiální hudby Metodický pokyn Prezentace je určena jako výklad do hodiny i jako materiál k samostudiu Možnosti využití: promítání, množství ukázek umožňuje učiteli volit a zaměřit se na to, co studenty nejvíce zajímá, co poslouchají Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Soudobá hudba Mgr. Klára Svobodová
Aleatorika Hudba komentuje v podstatě cokoliv, využívá jakýchkoliv prostředků tak, že nikdy nemůže být interpretovaná stejným způsobem (např. ve sboru si vzájemně říkají adresy)-výsledné provedení tedy nikdy není úplně stejné Kompoziční technika založená na hře náhod či principu neurčitosti Představiteté: Polsko: Witold Lutoslawski USA: John Cage
Cluster Označení s významem trs či hrozen Skupina současně znějících sobě blízkých tónů, zajímavých spíše výsledným zvukem než harmonickou funkcí či potřebností Je téměř znemožněná rozlišitelnost jednotlivých tónů či intervalů
Témbr Zvláštní vlastnost tónu nebo hlasu, která mu dodává jedinečnost (zabarvení) Hudba témbrů působí na emocionální sféru vnímání Opírá se o delší zvukové plochy, jejich střídání, prolínání, změny gradace a opadávání dynamiky nebo proměny instrumentace v téže harmonii
Spektrální hudba Podle termínu „tónové spektrum“(soubor alikvotních tónů, které slabě zaznívají nad hlavním tónem a tvoří charakteristickou barvu hudebního nástroje nebo umělou barvu při modulaci Zakladatelé: Tristan Murail, Gérald Grisey
Witold Lutoslawski Polský hudební skladatel Ruší taktové čáry, ale tím víc nutí hráče ke vzájemné kontrole, aby tak projevovali vzájemnou aktivitu v realizaci skladby Příklad díla: Benátské hry oUsU oUsU
John Cage Americký myslitel, novátor, boří hranice Vynalezl tzv. preparovaný klavír, jehož zvuk zkreslovaly různé předměty vložené do strun klavírní techniky Experimentoval s fenoménem ticha: 4´33 pro klavír-klavírista nezahraje ani tón, jediným výrazovým prostředkem je ticho (problém života v hlučném prostředí…)
Alfred Schnittke Všechny styly a směry v současné i minulé metodě mixáže a koláže v úsilí dosáhnout porozumění u posluchačů dNQ dNQ
Minimalistická hudba Intervaly menší než půltón-čtvrttóny, osmitóny nazýváme mikrointervaly Zakladatel kompozičního myšlení v mikrointervalových krocích Alois Hába Pojímá mikrointervalové postupy jako rozšíření melodických a harmonických možností stávajícího tonálního systému Rozšiřuje klasické hudební písmo o značky mikrointervalových postupů Atematický sloh-nabourávání postupů evropské skladby
Literatura Charalambidis A. a kol. Hudební výchova pro 8. ročník, SPN, Praha 2005 Charalambidis A. a kol. Hudební výchova pro 9. ročník, SPN, Praha 2005 Schnierer M., Dějiny hudby, JAMU, Brno 2007 Schnierer M., Hudba 20. století, JAMU, Brno 2007 Ross A., Zbývá jen hluk, Argo,Dokořán,Praha 2011 Toto dílo je k dispozici pod licencí CC BY-SA