ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. Marcela Jelínková NÁZEV:VY_32_INOVACE_05A_17_ Křesťanská antika I TEMA:Historie.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název školy:ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu:Mgr. Jiří Benda Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Název:VY_32_INOVACE_I.ICT14 Vytvořeno:3.
Advertisements

Souřadnicová síť, určování zeměpisné polohy
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. Jiří Kolář NÁZEV:VY_32_INOVACE_08B_01_Druhy_počítačů TEMA:HARDWARE A SOFTWARE.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Petr Nedbal Název: VY_32_INOVACE_9C_1_Pravěk II.-vznik zemědělství.
Název školy:Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:Mgr. Miloš Kluiber Název:VY_32_INOVACE_285_Náboženství v Evropě Vzdělávací oblast:Člověk a příroda.
ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV: VY_32_INOVACE_24_11_Z8_Skála AUTOR: Mgr. Aleš Skála TÉMA: Norsko Základní škola Libina, příspěvková organizace,
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. Jiří Kolář NÁZEV:VY_32_INOVACE_08B_02_PC_a_zdraví TEMA:HARDWARE A SOFTWARE.
ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV: VY_32_INOVACE_26_02_Z9_Skála AUTOR: Mgr. Aleš Skála TÉMA: Dělení zemí podle vyspělosti Základní škola Libina,
Číslo v digitálním archivu školyVY_32_INOVACE_M6_03 Sada DUMMatematika 6 Předmět Matematika Název materiálu Sčítání a odčítání do bez přechodu desítek.
Vztahy a pravidla soužití - škola. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport,
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Člověk a společnost, Dějepis.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. Monika Šléglová NÁZEV:VY_32_INOVACE_06B_19_Výroba železa TEMA:Kovy ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. Jiří Kolář NÁZEV:VY_32_INOVACE_08B_08_Úložiště_dat TEMA:HARDWARE A SOFTWARE.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. Jiří Kolář NÁZEV:VY_32_INOVACE_08B_14_Internet1 TEMA:HARDWARE A SOFTWARE ČÍSLO.
PŘÍRODNÍ POMĚRY ČR – POHRANIČNÍ POHOŘÍ, PODNEBÍ
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu:
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
NÁZEV: VY_32_INOVACE_26_03_Z9_Skála
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Sada 3 Člověk a společnost MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
ARTE POVERA Tematická oblast
Pražské červnové povstání
Název vzdělávacího materiálu
Venkovské osídlení AUTOR: Mgr. Aleš Skála
Romantismus VY_32_INOVACE_46_934
DOBA BRONZOVÁ A ŽELEZNÁ
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Lidstvo a jeho dějiny (1) – Časová přímka
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Autor: Mgr. Michaela Čapková Datum: Název: VY_52_INOVACE_19_ZEMĚPIS
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Přírodní zdroje na Zemi
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
OCHRANA PAMÁTEK Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Název projektu: Moderní škola
Pravěké megalitické stavby
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
Vznik česky psané literatury
Německo AUTOR: Mgr. Aleš Skála NÁZEV: VY_32_INOVACE_24_09_Z8_Skála
PŘÍRODNÍ POMĚRY ČR – POHRANIČNÍ POHOŘÍ, PODNEBÍ
Název školy Základní škola a mateřská škola, Jetřichov, okres Náchod
Autor: Mgr. Eva Procházková Název : VY_32_INOVACE_23_Požár Téma: Požár
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Délka
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a příroda, Zeměpis, Liberecký kraj Autor: Kamil Bujárek, Bc. Název.
ČESKO - SEVEROZÁPAD AUTOR: Mgr. Aleš Skála
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá
Mapa AUTOR: Mgr. Aleš Skála NÁZEV: VY_32_INOVACE_21_05_Z6_Skála
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Starověké Řecko – Řecká vzdělanost a věda DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Výtvarné umění starověkého Egypta
Základní škola T. G. Masaryka a Mateřská škola Poříčany, okr. Kolín
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá Název materiálu: VY_32_INOVACE_ D.7.A.11_romansky_sloh _I. Datum: Ročník: sedmý Vzdělávací.
Výtvarné umění starověkého Egypta
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola, Chvalkovice
Základní škola a mateřská škola Bohdalov
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Geometrie pro 9. ročník Autor: Mgr. Hana Vítková Datum:
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Nymburk,
AUTOR: Mgr. Hana Vrtělková NÁZEV: VY_32_INOVACE_M_06_Hra 3 TEMA: Hra 3
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_264_ČJ
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Transkript prezentace:

ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. Marcela Jelínková NÁZEV:VY_32_INOVACE_05A_17_ Křesťanská antika I TEMA:Historie umění starověku ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ DATUM TVORBY:

ANOTACE Prezentace je určena pro výklad, opakování a upevnění nového tématu z historie umění s motivačními úkoly pro interaktivní zapojení žáků do vyučovacího procesu. Jejím obsahem je názorný výklad historie umění, věnovaný období přechodu antické kultury do středověké, kdy tzv. „křesťanská antika“ tvoří důležitý mezník pro pochopení myšlení středověkého člověka a zvrat ve vývoji umělecké formy. Je zaměřena na problematiku vývoje starokřesťanské architektury v návaznosti na antické tradice v prvním období před uznáním křesťanství v kontextu s historickým vývojem v antickém Římě. Úvod prezentace je věnovaný vysvětlení pojmu křesťanská antika, její časové periodizaci, vzniku křesťanství. Její další část se zabývá charakteristikou raně křesťanské architektury a ukázkami památek. Po úvodním výkladu následuje část s úkoly pro žáky, která slouží k jejich interaktivnímu zapojení. Žáci si přečtou otázky promítnuté na projekční tabuli nebo plátno. Po krátké přípravě, kdy pracují se svými poznámkami a internetem, kde vyhledávají potřebné informace, odpovídají na otázky a kontrolují správnost řešení úkolů (viz snímky č. 14 až 16). Na tuto prezentaci navazuje další tematický celek – raně křesťanská architektura ve druhém období po přijetí křesťanství. Látka je určena pro studenty 1. ročníku čtyřletého a 2. ročníku šestiletého gymnázia a může být použita k samostatnému studiu. Vzdělávací cíle:  seznámit žáky se základními tendencemi vývoje architektury v prvním období křesťanské antiky a vysvětlit příčiny procesu změn v pojetí světa a jeho ztvárňování  doplnit poznatky o historických souvislostech v tomto období v návaznosti na mezipředmětové vztahy (D, ČJ, ZSV)  rozšířit slovní zásobu žáků o nové pojmy z oboru architektury

10

KŘESŤANSKÁ ANTIKA = RANĚ KŘESŤANSKÉ UMĚNÍ = STAROKŘESŤANSKÉ UMĚNÍ

Úvod  od 3. stol. postupný rozpad římského státu  barbarizace římského obyvatelstva  r. 395 n. l. – rozdělení říše na Z + V  r. 476 n. l. – zánik západní říše římské → Z – státní organizace germánských kmenů →V – pevnější, důsledněji organizovaná Byzantská říše

KŘESŤANSTVÍ  * první pol.1. stol.  název z lat. christianus = přívrženec Kristův  jeden z východních kultů  ideál věčné spravedlnosti  nová křesťanská morálka  pronásledování křesťanů  r. 313 n. l. – Milánský edikt (= vyhláška) – císař Konstantin 1. Hlava Konstantinovy kolosální sochy v Kapitolských muzeích v Římě

Časová periodizace 2. – 6. stol. – dělí se na dvě období I.2. stol. – počátek 4. stol. II.313 n. l. – 6. stol. 2. Portrét Konstantina Velikého na mozaice v chrámu Hagia Sofia

I. období  katakomby = podzemní chodby s výklenky vytesanými do skály v několika patrech nad sebou název – katakombe = v prohloubení Řím, Palestina, Alexandrie, Sicílie i Neapol… např.: Priscilliny katakomby v Římě (dále Domicilliny, Kalixtovy…) 3. Křesťané vykonávající službu v Kalixtových katakombách

4

Kalixtovy katakomby v Římě  obvykle se vykopávaly do tufu = běžné a snadno opracovatelné horniny, mohly mít i několik pater a dosahovaly hloubky až třiceti metrů 5

Dura Európos  zbytky křesťanského kostela v Dura Európos v Sýrii (před r. 256 n. l.)  první schůzky křesťanů → katakomby + školy filosofů a řečníků, soukromé vily a domy bohatých křesťanů 6

7 Interiér domu Dura Európos 8 Rekonstrukce baptisteria v Dura Európos, Sýrie, kolem r. 240 n. l.

KONEC

Doplňující otázky a úkoly: 1.Zařaďte časově období tzv. křesťanské antiky. 2.Vysvětlete pojem křesťanská antika. Jaké jiné označení se užívá pro toto období? 3.Jak a kdy vzniklo křesťanství a od čeho je odvozený jeho název? 4.Vyhledejte na internetu informace o císaři Konstantinovi Velikém a okolnostech jeho rozhodnutí o uznání křesťanství. 5.Co jsou to katakomby a k čemu sloužily? Jaký byl jejich význam pro vznik raně křesťanského umění? Uveďte příklady. 6.Najděte na internetu význam pojmů loculus a cubiculum. 7.Znáte nějaké katakomby v Čechách? Interaktivní úkoly pro žáky: Asi 2. až 6. stol. n. l. Forma umění je antická, ale obsah křesťanský = raně křesťanské umění, starokřesťanské umění Křesťanství = monoteistické a univerzální náboženství, vzniklo v první pol.1. stol. ‒ název z lat. christianus = přívrženec Kristův ‒ je soustředěno kolem života a učení Ježíše z Nazaretu, kterého chápe jako mesiáše (tj. Krista), spasitele světa, Božího syna… Konstantin Veliký, nebo Konstantin I. ‒ východními křesťany uctívaný jako Svatý Konstantin ‒ od roku 306 římský císař a od roku 324 až do své smrti nezpochybnitelným vládcem celé římské říše Podzemní pohřební prostory, používané ve starověku, vždy umístěny mimo město Význam pojmů: loculus loculus (lat.) = hrobní výklenky ve stěnách, vysoké asi cm a hluboké asi cm, někdy to mohly být i velké kamenné komory, do nichž se ukládala těla zabalená do rubášů nebo uložená v kamenných sarkofázích cubiculum cubiculum (lat.) = ložnice, pokoj pro hosty, krychlová komůrka – v katakombách zvláštní hrobka → pohřbena celá rodina nebo společnost Katakomby u nás: Znojemské katakomby Znojemské katakomby – největší systém podzemních chodeb a sklepů v České republice, je dlouhý téměř 27 km a má až 4 patra, počátek budování chodeb spadá do přelomu 14. a 15. století, sloužily zřejmě k hospodářským účelům – skladování sudů s vínem Jihlavské katakomby Jihlavské katakomby - systém podzemních chodeb, rozloha m2 a délka asi 25 km - po znojemském podzemí druhý nejrozsáhlejší systém podzemních chodeb v České republice

Řešení: Poznámka k císaři Konstantinovi: →v roce 313 vydal Edikt milánský (po vítězství v bitvě u Milvijského mostu v roce 312) - ukončil pronásledování křesťanů a zaručil náboženskou svobodu všem obyvatelům říše →křesťanství všestranně podporoval a v roce 325 svolal do města Nikaia první ekumenický koncil →v roce 324 se rozhodl přesunout sídlo císařské vlády na východ do řeckého města Byzantion - v roce 330 slavnostně vysvěceno a přejmenováno na Nova Roma („Nový Řím“) - po Konstantinově smrti bylo toto město na jeho počest nazváno Konstantinopol („Konstantinovo město“)

Citace: 1.Hlava Konstantina: BENOIST, Jean-Christophe. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: 2.Portrét Konstantina Velikého: THE YORCK PROJECT: MEISTERWERKE DER MALEREI. DVD-ROM, ISBN DISTRIBUTED BY DIRECTMEDIA PUBLISHING GMBH.. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: Křesťané vykonávající službu v Kalixtových katakombách: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: Worship-in-the-Catacombs-of-Saint-Calixtus.jpghttp://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Early-Christians- Worship-in-the-Catacombs-of-Saint-Calixtus.jpg 4.Kresba interiéru katakomb: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: 5.Kalixtovy katakomby v Římě: GERARD, M. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: 6.Dura Európos: HERETIQ. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: 7.Interiér domu Dura Európos: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: 8.Rekonstrukce baptisteria v Dura Európos: ARSYAS. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW:

Tento materiál je určen k interaktivní výuce.