1 Zkušenosti se zaváděním centralizovaného zadávání v resortu Ministerstva vnitra Ministerstvo vnitra, červen 2012
2 Obsah 1.Centrální nákupy v letech UV č. 563/2011, UV č. 930/2011 a připravovaná resortní pravidla 3.Centrální nákupy v roce 2012 a 2013
3 Realizace projektu centrálního nákupu Pilotní fáze centrálního nákupu I. ( ) xerografický papír, výpočetní technika, kancelářský nábytek sedací a lehací, pneumatiky pro osobní vozidla, pohonné hmoty do vlastních úložišť Pilotní fáze centrálního nákupu II. ( ) ke stávajícím přidány další komodity zátěžové pneu pro užitková vozidla, obálky a poštovní tašky, tiskárny a multifunkční tiskárny včetně spotřebního materiálu, spotřební materiál pro stávající tiskárny, záznamová a paměťová média Komodity pro centrální nákupy v roce 2010 – ke stávajícím přidány další komodity pronájem kopírovacích strojů, kovový nábytek, zákonné pojištění vozidel a havarijní pojištění vozidel, elektrická energie, Rok 2011: stávající + plyn
4 Úspory v resortu MV z centrálního nákupu Za období pilotního projektu, tedy od do bylo dosaženo úspory oproti ceně obvyklé na trhu ve výši ,- Kč, tj. cca 29,32 % Za období od do bylo dosaženo úspory oproti ceně obvyklé na trhu ve výši ,- Kč, tj. cca 16,21%
5 Vyhodnocení centrálních nákupů za rok 2011 Zrealizované centrální nákupy měrných jednotek ,- Kč Nákup elektrické energie pro rok MWh ,- Kč Nákup plynu pro 4Q 2011 a rok MWh ,- Kč Uzavřené smlouvy na pojištění vozidel resortu MV pro rok 2011 a vozidel/rok ,- Kč
6 Četnost nákupů z rámcových smluv v roce 2011
7 Úspora oproti ceně obvyklé na trhu
8 Množstevní čerpání z rámcových smluv v roce 2011 Rok množstevní čerpání druh majetku předpokl.objemskutečný nákup% čerpání MJ * Xerografický papír, obálky a poštovní tašky ,03 Výpočetní technika ,47 Pneumatiky ,18 Nábytek ,89 Pohonné hmoty ,32 Originální spotřební materiál pro tiskárny a kopírky ,95 Alternativní spotř.materiál pro tiskárny a kopírky ,69 Tiskárny ,65 Multifunkční tiskárny ,57 Záznamová a paměťová média ,44 Kopírovací stroje ,63 Pronájem kopírovacích strojů7400,00 centrální nákup MJ celkem ,13 *) pozn.: měrnou jednotkou je vždy "kus", kromě PHM (litr) a xerografického papíru (balík à 500 listů)
9 2. UV č. 563/2011, UV č. 930/2011 a připravovaná resortní pravidla Provedení základní analýzy komodit pro centralizované zadávání a vytvoření nového, na základě analýzy doplněného resortního seznamu komodit, včetně určení centrálního zadavatele (centrálních zadavatelů) pro dané komodity v resortu MV Postupné provádění standardizace všech komodit Legislativní proces - Příprava veškerých vnitřních předpisů a metodických dokumentů jednotných pro celý resort MV Příprava harmonogramu Příprava případné žádosti o výjimku Zajištění školení pracovníků (veřejných zadavatelů) resortu MV Zahájení procesu centralizovaného zadávání prostřednictvím elektronického nástroje tak, aby rámcové smlouvy mohly být uzavřeny centrálním zadavatelem v prosinci roku 2012.
10 Seznam komodit, které budou od 1. července 2012 povinně centrálně nakupovány Kód z číselníku NIPEZ a Název z číselníku NIPEZ Elektrická energie Plynná paliva Telekomunikační služby 03 Kancelářská technika a zařízení 06 Počítače a stroje na zpracování dat
11 Seznam komodit, které budou od 1. července 2013 povinně centrálně nakupovány Kód z číselníku NIPEZ Název z číselníku NIPEZ Elektrická energie Plynná paliva Telekomunikační služby 03 Kancelářská technika a zařízení 06 Počítače a stroje na zpracování dat Osobní vozidla Bezpečnostní služby 15 Nábytek 11 Kancelářské potřeby
12 Nařízení MV o resortních pravidlech centralizovaného zadávání a centrálního nákupu Vymezené pojmy Pravomoc a odpovědnost řídícího orgánu Povinnosti zástupce centrálního zadavatele Povinnosti pověřujícího zadavatele Průběh centralizovaného zadávání Přílohy k resortním pravidlům
13 3. Centrální nákupy v roce 2012 a 2013 Stav veřejných zakázek pro rok 2012 Stav veřejných zakázek pro rok Postup při zadávání veřejných zakázek na základě RS
14 Veřejné zakázky v roce 2012
15 Důvody pro zvolení zadávání dle § 92 odst. 2 písm. a)zákona konkrétně vymezené podmínky v rámcových smlouvách nepodávání nabídek uchazeči možnost plnit větší objem z rámcové smlouvy jediným dodavatelem s tím, že vybraný dodavatel bude mít objem a nabídkové ceny potvrzené výrobcem po celou dobu trvání rámcové smlouvy. nový způsob byl uveden i v návrzích zadávacích dokumentací ke všem veřejným zakázkám (kromě výpočetní techniky, kde byl způsob zadání změněn vzhledem k upřesnění podmínek), které byly zadavatelům zaslány k připomínkám;připomínky zadavatelů ke způsobu zadání byly centrálním zadavatelem vypořádány a s odůvodněním uveřejněny na portálu centrálních nákupů
16 Úspory z aukcí v roce 2012 Pro rok 2012 vyhlásil centrální zadavatel celkem 10 veřejných zakázek s cílem uzavřít 11 rámcových smluv. U 9 veřejných zakázek bylo hodnocení nabídek provedeno za pomocí aukce s tímto výsledkem: Pronájem multifunkčních strojů: Nabídky před aukcí od ,- do ,- Kč s DPH Po aukci od ,- – do ,- Kč s DPH Úspora u 1. v pořadí 44% Dodávky kancelářského, sedacího, lehacího a kovového nábytku: Nabídky před aukcí od ,- do ,- Kč s DPH Po aukci od ,- do ,- Kč s DPH Úspora u 1. v pořadí 15,5 % Dodávky xerografického papíru a obálek: Nabídky před aukcí od ,- do ,- Kč s DPH Po aukci od ,- do ,- Kč s DPH Úspora u 1. v pořadí 10,5 % Dodávky pneumatik: Nabídky před aukcí od ,- do ,- Kč s DPH Po aukci od ,- do ,- Kč s DPH Úspora u 1. v pořadí 2,3 % Dodávky PHM: Nabídky před aukcí od ,- do ,- Kč s DPH Po aukci od ,- do ,- Kč s DPH Úspora u 1. v pořadí 1 % Dodávky paměťových médií: Nabídky před aukcí od ,- do ,- Kč s DPH Po aukci od ,- do ,- Kč s DPH Úspora u 1. v pořadí 7 %
17 Úspory z aukcí v roce 2012-pokračování Dodávky výpočetní techniky: Nabídky před aukcí od ,- do ,- Kč s DPH Po aukci od ,- do ,- Kč s DPH Úspora u 1. v pořadí 0 % Dodávky tiskáren: Nabídky před aukcí od ,- do ,- Kč s DPH Po aukci od ,- do ,- Kč s DPH Úspora u 1. v pořadí 24 % U jednotlivých rámcových smluv je uvedena finanční úspora pouze u uchazeče, který se umístil jako 1. v pořadí. Pokud by se provedlo porovnání nabídek mezi nejvyšší cenou před aukcí a nejnižší cenou po aukci, úspory by byly ještě vyšší. Rovněž je nutné zohlednit předpoklad, že uchazeči již do nabídek před aukcí nabízejí ceny, které jsou nižší než běžné na trhu.
18 Porovnání cen z rámcových smluv r a ceny r po aukci majetková komoditaúspora proti cenám RS 2011 v % Nábytek8,12 Papír + obálky15,06 Pohonné hmoty30,42*) Výpočetní technika0,68**) Záznamová a paměťová média29,04 Spotřební materiál-1,7 v tom : originální0,6***) alternativní-7,05 *)úspora na marži, vlastní nákupní cena se odvíjí od stanoveného vzorce pro výpočet ceny **) porovnány ceny základních sestav VT - nutno vzít v úvahu, že základní sestavy pro rok 2012 jsou požadovány s výrazně vyššími technickými parametry ***) pro porovnání byly vybrány položky, které v roce 2011 byly nejvíce nakupovány ; zatímco u originál. spotř.materiálu byla z aukce dosažena úspora, u alternativn.spotř. mat. potom došlo k úspoře na některých položkách, u některých dalších položek je nákupní cena vyšší
19 Veřejné zakázky v roce časový harmonogram V termínu do 15. ledna předkládá řídící orgán ministru vnitra ke schválení nové komodity pro zařazení do systému centralizovaného zadávání, případně navrhuje ministru vnitra komodity pro vyřazení ze systému centralizovaného zadávání nebo změnu centrálního zadavatele (centrálních zadavatelů) V termínu do 28. února zástupce centrálního zadavatele vymezí se zástupci pověřujících zadavatelů konkrétní parametry jednotlivých komodit a zveřejní v monitorovacím a kontrolním systému (MKS) pověřujícím zadavatelům seznam jednotlivých položek komodit schválených pro centrální nákup v následujícím roce V termínu do 28. března vyplní pověřující zadavatelé v MKS své požadavky pro nákup komodit schválených pro centrální nákup v následujícím roce V termínu do 20. dubna rozešle Zástupce centrálního zadavatele pověřujícím zadavatelům k připomínkám návrh zadávací dokumentace V termínu do 5. května doručí pověřující zadavatelé zástupci centrálního zadavatele připomínky k návrhu zadávací dokumentace
20 Veřejné zakázky v roce časový harmonogram-pokračování V termínu do 15. května zástupce centrálního zadavatele vypořádá doručené připomínky a návrh zadávací dokumentace se smlouvou o centralizovaném zadávání odešle pověřujícím zadavatelům k podpisu V termínu do 30. května doručí pověřující zadavatelé podepsanou smlouvu o centralizovaném zadávání zástupci centrálního zadavatele V termínu do 1. června vyhlásí zástupce centrálního zadavatele veřejnou zakázku ve Věstníku veřejných zakázek V termínu do 15. prosince uzavře zástupce centrálního zadavatele rámcovou smlouvu s rámcovým dodavatelem či rámcovými dodavateli a kopii podepsané rámcové smlouvy zašle do 5 pracovních dnů od jejího uzavření pověřujícím zadavatelům.
21 Veřejné zakázky v roce stávající komodity Xerografický papír, obálky a poštovní tašky Výpočetní technika Pneumatiky Nábytek Pohonné hmoty Originální spotřební materiál pro tiskárny a kopírky a alternativní spotř.materiál pro tiskárny a kopírky Tiskárny Multifunkční tisková zařízení (multifunkční tiskárny a kopírky) Záznamová a paměťová média Pronájem multifunkčních tiskových zařízení Zákonné a havarijní pojištění vozidel
22 Zadávání veřejných zakázek pro rok 2013/2014(2016)
23 Postup při zadávání VZ na základě RS-obecně písemně vyzvat k předložení návrhu na uzavření smlouvy vždy toho dodavatele, který se při uzavírání rámcové smlouvy umístil jako první v pořadí (oslovit externího dodavatele není možné) dodavatel se musí vyjádřit do 3 pracovních dnů, zda předloží návrh na uzavření kupní smlouvy či nikoliv povolení nákupu mimo rámcovou smlouvu za využití formuláře „Požadavek na schválení nákupu nestandardního majetku“ s odůvodněním, že všichni dodavatelé odmítli předložit návrh na uzavření smlouvy při výrazné změně ceny nakupované komodity na trhu (nižší cena) oznámí toto řídícímu orgánu, který navrhne příslušný postup
24 Závěr, dotazy Děkuji za pozornost a přeji hodně úspěchů při centralizovaném zadávání Šárka Nováková Tel ,