Didaktická analýza dějepisného učiva Přednáška č. 6 AR 2014/2015.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
FORMY EDUKACE Beharková Natália. Forma studia: bakalářské kombinované 4. semestr.
Advertisements

Cíle dějepisné výuky, dějepisné kurikulum, RVP a výuka dějepisu Přednáška č. 4 AR 2014/2015.
Asistenti pedagoga pro žáky se sociálním znevýhodněním a jejich role ve škole.
PROJEKTY ZAMĚŘENÉ NA VZDĚLÁVÁNÍ DOSPĚLÝCH Dříve realizované projekty PALMIF – 3 projekty (Fond aktivních opatření trhu práce) PALMIF – 3 projekty (Fond.
Kulatý stůl k projektovému záměru IPn Pohyb a výživa – změna výuky TV a výživy na 1. stupni ZŠ MŠMT, Kulatý stůl,
Evropská sociální politika Fakulta sociálních věd Univerzity Karlovy v Praze Prof. Martin Potůček, PhD., vedoucí kurzu
Připraveno s podporou programu Erasmus+ Evropské unie. Provázanost výsledků učení, vyučovacích a hodnoticích metod Zkušenosti ZČU Brno Praha.
Didaktika TV jako součást kinantropologie Kinantropologie = vědní obor, jehož předmětem zkoumání je lidská pohybová činnost ve všech souvislostech. Má.
Plánování ve školní TV Zpracoval: Ondřej Šimko. Plánování ve školní TV je záměrná a cílevědomá činnost učitele k stanovení co nejracionálnějšího způsobu.
1 Koordinátor S 1 Příprava vedoucích pracovníků a koordinátorů středních odborných škol na tvorbu a realizaci ŠVP.
Hodnocení pedagogických pracovníků manažerská dovednost = účinný nástroj manažerská dovednost = účinný nástroj řízení a kontroly pracovníků řízení a kontroly.
Předmět didaktiky chemie. Cíl: Seznámení s prostředky materiálními i immateriálními, kterými je možné mladého člověka vychovávat a vzdělávat Podstata.
TVORBA JEDNOTNÉHO ZADÁNÍ ZÁVĚREČNÉ ZKOUŠKY V OBORECH VZDĚLÁNÍ KATEGORIE E Romana Jezberová konference IPn NZZ Praha březen 2012.
INDIVIDUALIZACE VZDĚLÁVÁNÍ A ŠVP Vzdělávání ředitelů středních škol Kraje Vysočina Téma: Prezentuje: Ing. Josef Crha, ředitel SŠT Žďár nad.
Věcné autority v roce 2016
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Základy automatického řízení 1
PREZENTACE K VĚDECKÉMU KOLOKVIU I, II, III
Plánování ve školní tělesné výchově
OD – Tablety: ukázková hodina s QR kódy
Obsah výchovy a vzdělávání, kurikulum
Didaktické metody Androdidaktika.
Mgr. Radek Pospíšil Katedra pedagogiky
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Sada 3 Člověk a společnost MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Podpora krajského akčního plánování
Vyučovací a výchovné činnosti učitele tělesné výchovy
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Téma 11: Finanční plánování
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Mgr. Kateřina Korcová, Ph.D. UZB003 – jaro 2016
Příprava na výuku, Výukový projekt
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
KAP, 25. září 2017, Krajský úřad SK
Didaktické zásady Literatura:
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Evaluace a hodnocení Evaluace Autoevaluace ©.
Pedagogická psychologie
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Autor: Mgr. Eva Procházková Název : VY_32_INOVACE_23_Požár Téma: Požár
Vzdělávání.
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_FUNKCNI_STYLY Název materiálu:
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky.
Digitální učební materiál
Pedagogika školního sportu
METODICKÉ LISTY výstup projektu Vzdělávací středisko pro další vzdělávání pedagogických pracovníků v Sokolově reg. č. projektu: CZ.1.07/1.3.11/
Brána fantazii otevřená aneb o vnímání literatury
Kurikulum předškolního vzdělávání (plánování vzdělávací práce)
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
Analýza vyučovacího procesu v ZŠ praktických v České republice
A jako ASISTENT PhDr. Jitka Kendíková
Analýza komunikativních kompetencí žáků s narušenou komunikační schopností v systému běžných základních škol Mgr. Veronika Girglová.
KURIKULUM PRO VŠECHNY R. Votavová /
Autoevaluace z pohledu
Průvodní list Šablona: VI/2 Vytváření podmínek pro rozvoj znalostí, schopností a dovedností v oblasti finanční gramotnosti   Vzdělávací materiál: Test.
Kultura a problematika přístupnosti kulturního bohatství ve vzdělávání neslyšících žáků ZŠ Mgr. et MgA. Mariana Koutská katedra speciální pedagogiky, Pedagogická.
FORMY PRÁCE S TALENTOVANÝMI ŽÁKY
Vítáme vás! Školní rok [Roky].
Předcházející pedagogická praxe a nadějná současnost
Centra kolegiální podpory
Schůzka fakultních provázejících učitelů a metodiků praxe Katedra primární pedagogiky PdF MU (Galerie RUV)
Kondiční cvičení v tělocvičně Překážková dráha
Vzdělávací kurzy Rodinného Integračního Centra zaměřené na problematiku poruch autistického spektra
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Vzdělávání jako hlavní složka řízení lidských zdrojů
Revize kurikulárních dokumentů pro všeobecné a
Diagnostika dítěte předškolního věku
Transkript prezentace:

Didaktická analýza dějepisného učiva Přednáška č. 6 AR 2014/2015

Didaktická analýza dějepisného učiva ( DADU ) ↓ jedna z hlavních náplní přípravné fáze učitele na výuku. Podstata DADU: teoreticky zdůvodněný přístup k promýšlení historické látky → didaktická modifikace její obsahové struktury DADU se uplatňuje: při zpracování základních pedagogických dokumentů v běžné učitelské praxi

DADU zahrnuje: analýzu historickou analýzu cílových struktur analýzu metodickou ↓ výchovně – vzdělávací strategie ( organizace výchovně- vzdělávací práce - vyučovací formy, vyučovací metody, využití didaktických médií)

5 fází DADU: základ – obecně stanovené cíle a úkoly dějepisu jako vzdělávacího oboru v RVP a jejich rozpracování v ŠVP 5 fází DADU dle V. Michovského 1.cíle a úkoly 2.ujasnění struktury učiva 3.volba vyučovacích metod a edukačních médií 4.motivace 5.volba kontrolních otázek

1. fáze DADU Učitel si musí ujasnit: 1.základní problémy a určující tendence historického období, jehož látka je obsahem příslušného tematického celku 2.při kterém předchozím učivu již byly položeny základy k pochopení nového učiva a na jakém učivu bude možné dále poznatky prohlubovat 3.význam zvládnutí učiva pro pochopení vývoje sledovaného historického období, pro pochopení dalšího vývoje včetně současnosti

2. fáze DADU Ujasnění si struktury učiva → předpoklad logické prezentace ze strany učitele. Odpověď na otázku Které historické údaje, jevy, události jsou nezbytně nutné, aby bylo možné na jejich základě vysvětlit problémy daného tematického celku? U musí věnovat pozornost konkretizaci historických představ osvojování historické terminologie tvorbě historického myšlení

2. fáze DADU Dále U rozvrhne učivo na tematické celky a ty na jednotlivé vyučovací hodiny – zvážení počtu vyučovacích hodin i jejich obsahové náplně

3. fáze DADU Zdůvodněná volba vyučovacích metod a didaktických médií U musí brát v úvahu: 1.obtížnost látky 2.mentální připravenost žáků 3.působení jiných zdrojů ( jiné předměty, mimoškolní působení - ??) 4.systematické působení předchozí dějepisné výuky

3. fáze DADU žáci si nejsnáze osvojí soustavu poznatků obtížnější je rozvoj dovedností nejobtížnější – schopnost samostatně získávat informace osvojení si historické myšlení

4. fáze DADU Promýšlení postupu, který pomůže získat zájem žáků o probírané učivo ↓ výběr vhodných motivačních metod

5. fáze DADU volba kontrolních otázek funkční formulace otázek - ?? Kategorie otázek: 1.faktografické 2.analytické 3.hodnotící 4.syntetické 5.srovnávací 6.vztahové 7.deskriptivní 8.problémové 9.definující 10.zosobňující

Otázky 1.kdy, kdo, co,kde 2. vysvětli, proč, dokaž 3. myslíš si, že, jaký je tvůj názor.., jak historikové interpretují 4. shrň, vyvoď závěr 5. srovnej, jaký je rozdíl mezi.., podobnost, jaké jsou shodné, rozdílné znaky, společné znaky 6. příčiny, následky, výsledek, co způsobilo, co vedlo, jak ovlivnil, 7. popiš průběh událostí, vyprávěj o.., charakterizuj.. 8. kombinace předchozích otázek 9. definuj, jaké znaky má, jaké jsou hlavní rysy, 10. jak bys jednal ty, kdybys žil v dané době, na čí straně bys stál, mohlo se reagovat jinak, co by se stalo, kdyby…

Plánování učiva Stanovení obsahu dějepisné výuky a promýšlení časového harmonogramu ústřední plánování individuální plánování: 1.ročníkový plán – časové rozvržení učiva příslušného ročníku 2.tematický plán – tematické celky, jednotlivé vyučovací jednotky 3.plán na jednotlivé vyučovací hodiny