Didaktická analýza dějepisného učiva Přednáška č. 6 AR 2014/2015
Didaktická analýza dějepisného učiva ( DADU ) ↓ jedna z hlavních náplní přípravné fáze učitele na výuku. Podstata DADU: teoreticky zdůvodněný přístup k promýšlení historické látky → didaktická modifikace její obsahové struktury DADU se uplatňuje: při zpracování základních pedagogických dokumentů v běžné učitelské praxi
DADU zahrnuje: analýzu historickou analýzu cílových struktur analýzu metodickou ↓ výchovně – vzdělávací strategie ( organizace výchovně- vzdělávací práce - vyučovací formy, vyučovací metody, využití didaktických médií)
5 fází DADU: základ – obecně stanovené cíle a úkoly dějepisu jako vzdělávacího oboru v RVP a jejich rozpracování v ŠVP 5 fází DADU dle V. Michovského 1.cíle a úkoly 2.ujasnění struktury učiva 3.volba vyučovacích metod a edukačních médií 4.motivace 5.volba kontrolních otázek
1. fáze DADU Učitel si musí ujasnit: 1.základní problémy a určující tendence historického období, jehož látka je obsahem příslušného tematického celku 2.při kterém předchozím učivu již byly položeny základy k pochopení nového učiva a na jakém učivu bude možné dále poznatky prohlubovat 3.význam zvládnutí učiva pro pochopení vývoje sledovaného historického období, pro pochopení dalšího vývoje včetně současnosti
2. fáze DADU Ujasnění si struktury učiva → předpoklad logické prezentace ze strany učitele. Odpověď na otázku Které historické údaje, jevy, události jsou nezbytně nutné, aby bylo možné na jejich základě vysvětlit problémy daného tematického celku? U musí věnovat pozornost konkretizaci historických představ osvojování historické terminologie tvorbě historického myšlení
2. fáze DADU Dále U rozvrhne učivo na tematické celky a ty na jednotlivé vyučovací hodiny – zvážení počtu vyučovacích hodin i jejich obsahové náplně
3. fáze DADU Zdůvodněná volba vyučovacích metod a didaktických médií U musí brát v úvahu: 1.obtížnost látky 2.mentální připravenost žáků 3.působení jiných zdrojů ( jiné předměty, mimoškolní působení - ??) 4.systematické působení předchozí dějepisné výuky
3. fáze DADU žáci si nejsnáze osvojí soustavu poznatků obtížnější je rozvoj dovedností nejobtížnější – schopnost samostatně získávat informace osvojení si historické myšlení
4. fáze DADU Promýšlení postupu, který pomůže získat zájem žáků o probírané učivo ↓ výběr vhodných motivačních metod
5. fáze DADU volba kontrolních otázek funkční formulace otázek - ?? Kategorie otázek: 1.faktografické 2.analytické 3.hodnotící 4.syntetické 5.srovnávací 6.vztahové 7.deskriptivní 8.problémové 9.definující 10.zosobňující
Otázky 1.kdy, kdo, co,kde 2. vysvětli, proč, dokaž 3. myslíš si, že, jaký je tvůj názor.., jak historikové interpretují 4. shrň, vyvoď závěr 5. srovnej, jaký je rozdíl mezi.., podobnost, jaké jsou shodné, rozdílné znaky, společné znaky 6. příčiny, následky, výsledek, co způsobilo, co vedlo, jak ovlivnil, 7. popiš průběh událostí, vyprávěj o.., charakterizuj.. 8. kombinace předchozích otázek 9. definuj, jaké znaky má, jaké jsou hlavní rysy, 10. jak bys jednal ty, kdybys žil v dané době, na čí straně bys stál, mohlo se reagovat jinak, co by se stalo, kdyby…
Plánování učiva Stanovení obsahu dějepisné výuky a promýšlení časového harmonogramu ústřední plánování individuální plánování: 1.ročníkový plán – časové rozvržení učiva příslušného ročníku 2.tematický plán – tematické celky, jednotlivé vyučovací jednotky 3.plán na jednotlivé vyučovací hodiny