PREZENTUJÍCÍ Registry ve veřejné správě Mgr. David Marek
PREZENTUJÍCÍ Registry Legislativní rámec Základními právními předpisy upravujícími provoz ISZR a vzájemné vazby mezi nimi jsou: zákon č. 111/2009 Sb., o ZR, v platném znění Zde je vymezen obsah základních registrů, informačního systému základních registrů a jsou zde stanoveny práva a povinnosti související s vytvářením základních registrů, jejich užíváním a provozem), § 5 Novely: zákony č. 100/2010 Sb., č. 424/2010 Sb., č. 263/2011 Sb., č. 67/2012 Sb.
PREZENTUJÍCÍ Registry Legislativní rámec Nařízení vlády č. 161/2011 Sb., o stanovení harmonogramu a technického způsobu provedení opatření podle § 64 až 68 zákona o ZR Stanoví závazný harmonogram pro plnění úkolů vyplývajících ze zákona o ZR, a to na straně SZR, ústředních správních úřadů a orgánů veřejné moci územní samosprávy). Dalšími souvisejícími důležitými právními předpisy jsou např.: zákon č. 365/2000 Sb., o informačních systémech veřejné správy, v platném znění - stanovení práva a povinnosti správců informačních systému veřejné správy a dalších subjektů, jež souvisí s vytvářením, užíváním, provozem a rozvojem informačních systémů veřejné správy), vyhláška č. 528/2006 Sb., o formě a technických náležitostech předávání údajů do informačního systému - obsahuje základní informace o dostupnosti a obsahu zpřístupněných informačních systémů veřejné správy zákon č. 227/2009 Sb., kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o základních registrech, v platném znění. zákon č. 500/2004 Sb., správní řád, v platném znění, § 6 odst. 2, § 36 odst. 4, § 37
PREZENTUJÍCÍ Registry Dopady do vnitřního chodu úřadu Nedokladování referenčních údajů klientem Povinnost využívat referenční údaje ze ZR při výkonu činností, dobrá víra úředníka v jejich správnost Směrnice pro aplikaci zákona o ZR Pracovní náplně Organizační řád Podpisový řád
PREZENTUJÍCÍ Registry Dopady do vnitřního chodu úřadu Povinnost úředníka využívat referenční údaje ze ZR při výkonu činností (stanovisko MV) 1.Údaje ze ZR není možno získávat resp. ověřovat za situace, kdy ÚSC, resp. úřad ÚSC nemá postavení orgánu veřejné moci (typicky soukromoprávní smluvní vztahy, poskytování dotací apod.), ale pouze při výkonu vrchnostenské veřejné správy (typicky při vedení správního řízení, případně dalších postupů, kde je dána působnost správního řádu). 2.Údaje v základních registrech není nutné „otrocky“ ověřovat před odesláním jakékoliv písemnosti, ale pouze tehdy, pokud správní orgán tyto údaje nezná, anebo v případě nějaké pochybnosti či jiného problému (např. písemnost se nedaří doručit na adresu, která je správnímu orgánu známa apod.).
PREZENTUJÍCÍ Registry Ochrana osobních údajů Principy řešení bezpečnosti základních registrů „Anonymizace“ osobních dat uložených v informačních systémech veřejné správy. Využití převodníků identifikátorů fyzických osob (ORG) jako jediného způsobu, jak sdružit informace o fyzické osobě z více ZR, potažmo agendových informačních systémů, přičemž převodník identifikátorů komunikuje výhradně s Informačním systémem ZR a neobsahuje žádná osobní data, pouze bezvýznamové identifikátory. Centralizované umístění referenčních údajů do čtyř nezávislých základních registrů namísto současného uchování shodných informací v různých informačních systémech. Komunikace základních registrů mezi sebou i s agendovými informačními systémy probíhá pouze prostřednictvím Informačního systému základních registrů. Oddělení zodpovědnosti za správu dat od jejich editace K referenčním údajům základních registrů lze přistupovat jen a pouze z agendových informačních systémů (po ověření přístupových práv agendového informačního systému a úředníka), Informační systém základních registrů poskytuje webové služby na základě oprávnění podle zákona.