MATEMATIKA – GEOMETRIE 7

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
CZ.1.07/1.4.00/ "Učíme se moderně" Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Advertisements

PODOBNOST MATEMATIKA 9. ROČNÍK ZŠ výklad a cvičení.
URČENÍ ROVNICE LINEÁRNÍ FUNKCE Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Hana Kuříková Název: VY_32_INOVACE_02_B_9_Určení rovnice lineární.
7. ročník KONSTRUKCE TROJÚHELNÍKU VĚTA SSS. VĚTA SSS jsou-li dány pro konstrukci trojúhelníku délky tří stran, využijeme větu sss o shodnosti trojúhelníků:
Práce se spojnicovým diagramem Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastMATEMATIKA - Finanční matematika a statistika.
MĚŘENÍ DÉLKY /praktické činnosti/ Autor: Mgr. Ivana Tesařová Datum:
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Šablona klíčové aktivityIII/2 SadaMatematika 6 NázevDesetinná čísla_8.
ANOTACE Materi á l je určen pro ž á ky 4. ročn í ku, je určen k výkladu učiva. Materi á l obsahuje prezentaci s novým učivem „Zlomky“. Doplněno ře š en.
Věty o shodnosti trojúhelníků
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
AUTOR: Mgr. Hana Vrtělková NÁZEV: VY_32_INOVACE_M_20_Rovinné útvary
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_17_MERENI_OBJEMU_TELES Název materiálu:
ŠKOLA: Městská střední odborná škola, Klobouky u Brna,
Rovnoběžník 19 Sestrojte rovnoběžník ABCD, jestliže:
zpracovaný v rámci projektu
Lineární rovnice a nerovnice III.
Název: Trojúhelník Autor:Fyrbachová
GONIOMETRICKÁ FUNKCE SINUS
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Rovnoběžník 13 Sestrojte rovnoběžník ABCD, ve kterém a = 7 cm, u = 10 cm, v = 8 cm. Základem při této konstrukci bude konstrukce trojúhelníku podle věty.
Obvody a obsahy rovinných obrazců 3.
Název školy: Speciální základní škola, Louny,
Pravoúhlý trojúhelník (procvičování)
Název školy: Speciální základní škola, Louny,
Sestrojení úhlu o velikosti 90° pomocí kružítka.
Konstrukce trojúhelníku podle věty sus
HMOTNOST Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_05_29.
GEOMETRICKÉ TVARY v rozsahu učiva 1. stupně ZŠ
zpracovaný v rámci projektu
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
MATEMATIKA – GEOMETRIE 7
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Jaroslav Bartl Číslo
Název školy: Speciální základní škola, Louny,
MATEMATIKA – ARITMETIKA 8
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_98_M7
Přímá tělesa v úlohách z praxe
MATEMATIKA – GEOMETRIE 7
NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_13_M6_Hanak TÉMA: Trojúhelník
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU:
AUTOR: Petr Vejrosta NÁZEV: VY_32_INOVACE_04_06 Zopakujeme si rýsování
VY_32_Inovace_ Písemné sčítání v oboru do 100
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
Konstrukce trojúhelníku
Pythagorova věta – příklady
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
Geometrie pro 9. ročník Autor: Mgr. Hana Vítková Datum:
Vnitřní a vnější úhly v trojúhelníku
MATEMATIKA – ARITMETIKA 6
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ KOLÍN V. , Mnichovická 62 AUTOR: Mgr
Název školy: Speciální základní škola, Louny,
Shodnost trojúhelníků Konstrukce trojúhelníků
MATEMATIKA Trojúhelníky - základní vlastnosti.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
MATEMATIKA – GEOMETRIE 7
Konstrukce trojúhelníku - Ssu
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
MATEMATIKA – ARITMETIKA 7
Sestrojení úhlu o velikosti 90° pomocí kružítka.
PRAVOÚHLÁ SOUSTAVA SOUŘADNIC
Podobnost trojúhelníků
Trojúhelníkové nerovnosti
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_11_TROJUHELNIKOVA_NEROVNOST
Konstrukce trojúhelníku
Transkript prezentace:

MATEMATIKA – GEOMETRIE 7 NÁZEV ŠKOLY: ZŠ KOLÍN V., Mnichovická 62 AUTOR: Ing. Martina Šťastná NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_M7 TEMA: Trojúhelníková nerovnost MATEMATIKA – GEOMETRIE 7 TROJÚHELNÍKOVÁ NEROVNOST 5. 1. 2012 7. třída

Vždy totiž musí platit TROJÚHELNÍKOVÁ NEROVNOST: PROBLÉM: někdy se může stát případ, že trojúhelník nelze sestrojit a konstrukční úloha nemá žádné řešení. Proč? Vždy totiž musí platit TROJÚHELNÍKOVÁ NEROVNOST: Součet 2 stran trojúhelníka je větší než 3. strana Rozdíl 2 stran trojúhelníka je menší než 3. strana C a b a a+b c c b A B a b c a-b c c

PRAKTICKÉ PROCVIČENÍ: vezmeme si různě dlouhé pastelky dvě malé pastelky jsou dohromady kratší než zelená pastelka, trojúhelník NELZE SESTROJIT Zkuste si sami z pastelek, nebo proužků papíru udělat obdobné modely trojúhelníků. dvě malé pastelky jsou dohromady delší než černá pastelka, trojúhelník LZE SESTROJIT

PŘÍKLAD NA PROCVIČENÍ: Bez rýsování rozhodněte, zda platí trojúhelníková nerovnost a lze sestrojit trojúhelník ABC, když je zadáno: a) a = 4 cm, b = 0,3 dm , c = 80 mm b) a = 40 mm, b = 3 cm, c = 60 mm c) α = 45°, β = 60°, γ = 90° Ten trojúhelník, který lze sestrojit následně narýsujte do sešitu.

SPRÁVNÉ ŘEŠENÍ: Pozor nezapomeneme délky stran převést na stejnou jednotku délky (například centimetry). a) a = 4 cm, b = 0,3 dm = 3 cm , c = 80 mm = 8 cm a + b = 4 + 3 = 7cm ˂ 8cm ∆ NELZE SESTROJIT b) a = 40 mm = 4 cm, b = 3 cm, c = 60 mm = 6 cm a + b = 4 + 3 = 7cm ˃ 6 cm ∆ LZE SESTROJIT c) α = 45°, β = 60°, γ = 90° Už víme, že součet vnitřních úhlů v trojúhelníku je 180°, nebo-li úhel přímý. 45°+ 60°+ 90° = 195° ∆ NELZE SESTROJIT

SPRÁVNÉ ŘEŠENÍ VYPADÁ TAKTO: C a = 4 cm c = 3 cm A B b = 6 cm

ANOTACE: Tento výukový materiál bude využíván jako doplňkový materiál v hodině geometrie v 7. ročníku, bude použitý před procvičováním konstrukčních úloh z geometrie. Záměrem je doplnit teoretický výklad o praktické vyzkoušení dané látky. Na začátku hodiny si zopakujeme, jak se definuje trojúhelníková nerovnost. Na grafickém znázornění dáme jednotlivé strany trojúhelníka (úsečky) vedle sebe, aby bylo patrné, co je to součet a rozdíl stran. Následně bude promítnut praktický příklad s pastelkami. Žáci si pak ve skupinkách vyzkouší „sestrojit“ z pastelek, tužek, popřípadě proužků papíru, trojúhelníky, které lze sestrojit a které nelze sestrojit. Pak budou následovat tři příklady na ověření pochopení látky, žáci budou pracovat samostatně do sešitů, pouze početně ověří trojúhelníkovou nerovnost. Ve třetím příkladu také zopakujeme poučku o součtu vnitřních úhlů v trojúhelníku. Až budou mít všichni vyřešeno, promítneme řešení na tabuli a zkontrolujeme si správnost řešení. Dále bude hodina pokračovat samostatnou prací do sešitu, kde si žáci procvičí vlastní sestrojení trojúhelníka z příkladu na procvičení. Následně bude pro kontrolu promítnuto na tabuli správné řešení konstrukční úlohy. CITACE: - Matematika 7 Geometrie učebnice pro ZŠ a víceletá gymnázia H. Binterová, E. Fuchs, P. Tlustý, nakladatelství Fraus 2008 - foto na straně 3 – archiv autora