Předrománské umění ( 6. až 10. stol. n. l.) (merovejské období 6.-pol.8.stol., karolinské období 8.-9.stol. a ottonské období 10.stol.)
Zdroje: křesťanství (náboženské motivy, biblické příběhy, trvá zjednodušené zobrazování postav, hieratická perspektiva, obliba drahých materiálů) křesťanství (náboženské motivy, biblické příběhy, trvá zjednodušené zobrazování postav, hieratická perspektiva, obliba drahých materiálů) barbarské umění – Vikingové, Germáni, Irové, arabské vlivy…(drobné předměty – dají se přenášet, postavy velmi stylizované, dokonalé složité vzory) barbarské umění – Vikingové, Germáni, Irové, arabské vlivy…(drobné předměty – dají se přenášet, postavy velmi stylizované, dokonalé složité vzory) římská tradice (půlkruh, kruhové nebo osmiboké stavby) římská tradice (půlkruh, kruhové nebo osmiboké stavby)
stylizace (zjednodušení, zdůraznění tvarové podstaty, vynechání podružného) stylizace (zjednodušení, zdůraznění tvarové podstaty, vynechání podružného) ornament (vzor, opakování abstraktních tvarů) ornament (vzor, opakování abstraktních tvarů) dekor (ornament v užitém umění, ornament na váze, ornament na látce …) dekor (ornament v užitém umění, ornament na váze, ornament na látce …)
Karolinské umění 800 n.l. (klíčová slova: Franská říše, dvůr Karla Velikého, titul římský císař, rozvoj umění a vzdělanosti, Alkuin, kaple v Cáchách, iluminované rukopisy, minuskule)
Expanze franské říše za Karla Velikého (modrá: Franská říše za Pippina r.768; oranžová: značí oblasti dobyté a připojené Karlem Velikým; žlutou jsou značena místa více či méně závislá
Karolinské umění (Karel Veliký, korunován římským císařem r. 800) ● Kosmopolitní společnost, rozvoj kultury a vzdělanosti ● Falce /opevněné hrady a paláce/ ● Kaple v Cáchách ● Knižní tvorba, iluminace, karolinská minuskula, důraz na vzdělané královské úředníky, Alkuin, Theodulf a Einhard ● Westwerky / věžovitá sakrální stavba na centrálním (hlavně čtvercovém) půdorysu, přičleněná k západní straně podélných biskupských a klášterních kostelů předrománské, zejména karolinské a raně románské architektury/ ● Donjon: hranolová opevněná obytná věž, 2 a více patrová, poslední útočiště hradního pána Jezdecká socha Karla Velikého, bronz, kol.r.800
Podoba kaple v 9.stol. Inspirována kostelem S.Vitale v Ravenně; nejvýznamnější centrála Karlovy doby. Obkročné klenby ochozu se opírají o příčné zdi, které jsou prolomeny oblouky, jež paprskovitě obíhají kolem středního prostoru zaklenutého ve výšce 32m osmidílnou kupolí; na západní straně na tribuně je císařské lóže s mramorovým trůnem, kde císař „vše viděl a byl viděn“. Osmiboká /oktogonální/ Palácová kaple v Cáchách zasvěcená Panně Marii /dnes je z ní cášská katedrála, západní část se dvěma schodišťovými věžemi a vchodem je karolinského původu. Gotický chór na východní straně byl postaven v letech 1355 až Vysoká věž byla přestavěna při regotizaci. V chrámu bylo korunováno 30 králů a 12 královen Svaté říše římské včetně Karla IV. a Václava IV.)
Vnitřní dispozice - oktogon Vnější plášť - šestnáctistěn
Interiér kaple v Cáchách Románské klenby na ochozu (ambitu), opatřeném bronzovým zábradlím, podpírají korintské sloupy. Královský trůn Karla Velikého z bílého mramoru přivezeného z Itálie
Uprostřed visí kruhový lustr symbolizující Nebeský Jeruzalém darovaný r císařem Friedrichem Barbarossou. V prostoru pod ním byla umístěna oltářní menza s relikviářovou tumbou Karla Velikého Kaple osvětlena nejvíce západním oknem – světlo padá dovnitř přes trůn s panovníkem, který shlíží dolů na oltář Krista i Panny Marie, paralelně Kristus ze stropu potvrzuje vládu panovníka
Relikviářová busta Karla Velikého Koruna z busty Karla Velikého Kristus mezi 24 apokalyptickými starci (mozaika v palácové kapli v Cáchách)
Další významné předrománské stavby: Paláce v Nijmegenu a Ingelheimu Paláce v Nijmegenu a Ingelheimu Bazilika ve Fuldě /Hesensko/ Bazilika ve Fuldě /Hesensko/ Klášter St.Gallen /Švýcarsko/ Klášter St.Gallen /Švýcarsko/ Kaple Germigny – des – Pres Kaple Germigny – des – Pres Opatství v Saint Riquier Opatství v Saint Riquier Baptisterium v Cividale del Fruili Baptisterium v Cividale del Fruili
Bazilika ve Fuldě
Klášter St.Gallen Středověká kresba ze St.Gallen 1. třetina 9. stol. 1. třetina 9. stol. Velikost 113 x 78 cm Velikost 113 x 78 cm Měřítko 1 : 192 Měřítko 1 : 192 Kresba ideálního kláštera Kresba ideálního kláštera Nakreslen v Reichenau Nakreslen v Reichenau Norma pro karolinské kláštery Norma pro karolinské kláštery Uložen v klášteře St. Gallen Uložen v klášteře St. Gallen
Karolinské kláštery Klášter – středisko víry, hospodářství i vzdělanosti Klášter – středisko víry, hospodářství i vzdělanosti Hlavní části kláštera: Hlavní části kláštera: - kostel, kaple - křížová chodba (ambit), rajská zahrada - ložnice (dormitář), jídelna (refektář) - knihovna, skriptorium - prelatura - chlévy, řemeslnické objekty, zahrady - špitál - hřbitov
Germigny des Prés, Theodulfova kaple z r.806
Donjon Hranolová obytná věž či palác, později označení typu francouzského románského hradu, který bývá na nárožích, případně na stěnách zesílen plnými věžicemi oblého nebo hranolovitého tvaru
Westwerky v předrománských, zejm. německých bazilikách samostatně řešená část na jejich západní straně (West - německy západ), pevnostní vchod mezi 2 věžemi, někdy vlastního zasvěcení. V patře westwerku byla umístěna empora či tribuna pro císaře a jeho družinu, z níž se otvíral pohled k hlavnímu oltáři přilehlého kostela Corvey /severní Porýní – Vesfálsko/ Hildesheim Sankt Pantaleon, Kolín nad Rýnem
Knižní umění od 4. st. n.l. scriptorium – dílna pro přepisování a výzdobu textů scriptorium – dílna pro přepisování a výzdobu textů iluminace – barevně zdobené texty, (minium = červená barva) iluminace – barevně zdobené texty, (minium = červená barva) pergamen – podklad pro psaní, zpracovaná telecí, oslí, ovčí kůže pergamen – podklad pro psaní, zpracovaná telecí, oslí, ovčí kůže KODEX – středověká rukopisná kniha, z lat.codex či caudex, původ.jméno stromu. Přeneseně dřevěné destičky vylité voskem, na něž se dalo psát – později přeneseno na složky pergamenu – na jeden rukopis bylo třeba až několik set zvířat = nedostatek materiálu a finanční náročnost KODEX – středověká rukopisná kniha, z lat.codex či caudex, původ.jméno stromu. Přeneseně dřevěné destičky vylité voskem, na něž se dalo psát – později přeneseno na složky pergamenu – na jeden rukopis bylo třeba až několik set zvířat = nedostatek materiálu a finanční náročnost Anglie, Irsko Anglie, Irsko Evangeliáře z Kellsu, Durrow, z Lindisfarne, Godescalkův e. z Trevíru, Bible Karla Holého Evangeliáře z Kellsu, Durrow, z Lindisfarne, Godescalkův e. z Trevíru, Bible Karla Holého
Nejrozšířenější liturgické knihy Antifonář – obsahuje bohoslužebné zpěvy před i po žalmech Antifonář – obsahuje bohoslužebné zpěvy před i po žalmech Breviář – modlitební kniha s modlitbami na celý církevní rok Breviář – modlitební kniha s modlitbami na celý církevní rok Evangeliář – soubor 4 novozákonních evangelií Evangeliář – soubor 4 novozákonních evangelií Evangelistář – kniha perikop (pevně stanovených částí evangelií), které se četly při bohoslužbách během roku Evangelistář – kniha perikop (pevně stanovených částí evangelií), které se četly při bohoslužbách během roku Graduál – kniha mešních chórových zpěvů Graduál – kniha mešních chórových zpěvů Hodinky – kniha soukromých modliteb, zpravidla pro světské osoby (drahocenně vypravené) Hodinky – kniha soukromých modliteb, zpravidla pro světské osoby (drahocenně vypravené) Kancionál – sbírka zpravidla notovaných, uspořádaných náboženských, kostelních písní Kancionál – sbírka zpravidla notovaných, uspořádaných náboženských, kostelních písní Misál – kniha mešních ceremonií, modliteb a biblického čtení Misál – kniha mešních ceremonií, modliteb a biblického čtení Sakramentář – kniha mešních modliteb spojená s kánonem (mše) Sakramentář – kniha mešních modliteb spojená s kánonem (mše) Žaltář – kniha žalmů Žaltář – kniha žalmů
Symboly evangelistů Marek – lev Marek – lev Matouš – anděl/člověk Matouš – anděl/člověk Lukáš – býk Lukáš – býk Jan – orel Jan – orel evangelium – převyprávění Ježíšova života evangelium – převyprávění Ježíšova života evangeliář – spis obsahující všechna evangelia evangeliář – spis obsahující všechna evangelia
Kniha z Trevíru 7.st., Německo
Kniha z Kellsu Irsko, 8. st. Evangeliář, pochází z ostrova Iona (dokončen pravděpodobně v Kellsu), bohatá výzdoba miniaturami, spletí arabesek, vychází z výtvarné tradice keltských obyvatel, propletené ornamenty magického významu mají kořeny v pohanském světě. V ornamentálních křivkách dominuje keltská spirála a saský či skandinávský pletenec. Proměnlivost a bohatství iluminovaných motivů svědčí o obrovské tvůrčí fantazii a velkém technickém mistrovství. Irští mnichové vytvářejí vnitřní jednotu mezi textem a ilustrací. První litera na stránce – INICIÁLA- nabývá obrovských rozměrů. Při svých cestách po Evropě se stali vyhledávanými propagátory knižní tvorby
Celostránková iniciála; kobercová stránka
Kniha (evangeliář) z Durrow, Irsko, 7. st.
Evangeliář z Lindisferne
Bible Karla Holého
Karolinská minuskule první propracovaný kaligrafický písmový systém křesťanské Evropy; knižní a listinné písmo užívané první propracovaný kaligrafický písmový systém křesťanské Evropy; knižní a listinné písmo užívané v Evropě v stol. v Evropě v stol. pouze malá písmena, velká (majuskule) jsou převzata pouze malá písmena, velká (majuskule) jsou převzata z latinských textů (římské kapitály) z latinských textů (římské kapitály) přesně stanoveno z kolika tahů se písmeno skládá a jak mají tahy následovat za sebou přesně stanoveno z kolika tahů se písmeno skládá a jak mají tahy následovat za sebou