Základní škola a mateřská škola Damníkov NAŠE MODERNÍ ŠKOLA Základní škola a mateřská škola Damníkov NAŠE MODERNÍ ŠKOLA Reg. č. CZ.1.07/1.4.00/ Reg. č. CZ.1.07/1.4.00/ VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Člověk a společnost VZDĚLÁVACÍ OBOR: Dějepis TÉMATICKÝ OKRUH: Rozšiřování průmyslové revoluce TÉMA: Rozvoj vědeckého poznání DOPORUČENO PRO: 8. ročník AUTOR VÝUKOVÉHO MATERIÁLU: Petr Foldyna OBDOBÍ, VE KTERÉM BYL MATERIÁL VYTVOŘEN: duben 2013 METODICKÝ LIST: METODICKÝ LIST: seznámení žáků s nejvýznamnějšími vědci 19. století, jejich zásadními objevy nezbytnými pro rozvoj lidského poznání. V opakovací části prezentace možnost využití dějepisného atlasu při řešení opakovacích otázek. VY_ 32_ INOVACE_ D _ ROZVOJ VĚDECKÉHO POZNÁNÍ_VÝKLAD_OPAKOVÁNÍ_PPT
Rozvoj vědeckého poznání
Přelom 18. a 19. století převratné změny ve vývoji průmyslové společnosti moderní věda původcem těchto změn moderní věda Velká francouzská revoluce a doba napoleonská k rozvoji vědy otevřela cestu Velká francouzská revoluce a doba napoleonská
Robert Mayer německý lékař a fyzik termodynamiky zakladatel termodynamiky
Bernard Bolzano 1781 – 1848 český matematik a filozof německé národnostimatematika
Alessandro Volta 1745 – 1827 italský fyzik vynálezy v oblastielektřiny elektrický článek kondenzátor
Louis Pasteur 1822 – 1895 francouzský biolog, chemik, lékař chemie chemie bakteriologie bakteriologie
Charles Darwin 1809 – 1882 britský přírodovědec evoluční zakladatel evolučníbiologie
Jan Evangelista Purkyně 1787 – 1869 český biolog buněčná teorie buněčná teorie
Gregor Mendel 1822 – 1884 přírodovědec genetiky zakladatel genetiky
Vynálezy období průmyslové revoluce (první polovina 19. století) Práce s dějepisným atlasem, strana 8 vynálezcivynález A) k uvedenému vynálezci doplňte vynález: Samuel Kolt bratranci Veverkovi vynálezuvynálezce: B) k uvedenému vynálezu doplňte vynálezce: lodní šroub parní vůz, parní člun
Poznej, kdo je na následujících obrázcích a uveď, v jakém oboru vynikal:
Metodický list Anotace: seznámení žáků s nejvýznamnějšími vědci 19. století, jejich zásadními objevy nezbytnými pro rozvoj lidského poznání. V opakovací části prezentace při řešení opakovacích otázek možnost využití dějepisného atlasu. Cílová skupina: žáci 8. ročníku základní školy Klíčová slova: termodynamika, chemie, matematika, elektřina, buněčná teorie, genetika.
SEZNAM LITERATURY: Vratislav Čapek: Dějepis, novověk II. díl (Vítězství průmyslové společnosti), SPN 1991 Helena Mandelová: Novověk II., dějepisné atlasy pro základní školy a víceletá gymnázia ZDROJE OBRÁZKŮ: Objekty použité k vytvoření sešitu jsou součástí SW Activ Studio (Activ Inspire), resouce packs, nebo jsou vlastní originální tvorbou autora. 1) Robert Mayer – obraz, strany 4, ) Bernard Bolzano – obraz, strany 5, 12 2) Bernard Bolzano – obraz, strany 5, ) Alessandro Volta – obraz, strany 6,12 3) Alessandro Volta – obraz, strany 6, ) Louis Pasteur – fotografie, strany 7,12 4) Louis Pasteur – fotografie, strany 7, ) Charles Darwin – obraz, strany 8, 12 5) Charles Darwin – obraz, strany 8, ) Jan Evangelista Purkyně – obraz od Jana Vilímka, strana 9 6) Jan Evangelista Purkyně – obraz od Jana Vilímka, strana 9
7) Gregor Mendel – obraz, strany 10, AUTOR: Petr Foldyna KONTAKT: Materiály jsou určeny pro bezplatné používání pro potřeby výuky a pro vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu.