Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá Název materiálu: VY_32_INOVACE_ VO.7.B.11_lidska_prava _II. Datum: Ročník: sedmý Vzdělávací oblast: Člověk a společnost Vzdělávací obor: Výchova k občanství Název: Lidská práva II. Číslo operačního programu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: PRIMA ŠKOLA LIDSKÁ PRÁVA II. Anotace: Prezentace je určena pro sedmý ročník ZŠ a slouží k výkladu a zopakování znalostí o lidských právech a lidských právech v dokumentech.
OPAKOVÁNÍ Uveď nejvýznamnější lidská práva: Uveď s nimi související práva na ochranu: Právo na život 2. Osobní svoboda 3. Právo vlastnit majetek 1. zdraví 2. osobnosti 3. soukromí 4. osobní autonomie 5. majetku, dalších zájmů
OPAKOVÁNÍ Doplň text: 1.Základní lidská práva jsou práva platná pro všechny lidi na světě, bez ohledu na __________________________, ________________________________, ____________________________, ________________________________, __________________________ nebo _______________________________. 2. Lidská práva jsou nezadatelná, ____________________, nezaměnitelná a ______________________. 3. Pro život každého člověka ve společnosti je důležité, aby měl možnost k uspokojování svých ________________ _____________________ _____________. 1. jejich rasu, pohlaví, národnost, náboženství, jazyk a politickou příslušnost. 2. nezcizitelná, nezrušitelná 3. základních lidských potřeb
Martin Luther King Alexandr Isajevič Solženicyn Peter Benenson Václav Havel Tändzin Gjamccho OSOBNOSTI, KTERÉ UPOZORNILI NA PORUŠOVÁNÍ LIDSKÝCH PRÁV 14. tibetský dalajláma Anglický právník a zakladatel lidskoprávní organizace Amnesty International. Jeden z nejvýznamnějších vůdců Afroamerického hnutí za lidská práva. Bývalý československý a český prezident. Ruský spisovatel Spoj:
VŠEOBECNÁ DEKLARACE LIDSKÝCH PRÁV DOKUMENTY Přijata v roce 1948 OSN Obsahuje soupis lidských i občanských práv a svobod. Právně nezávazný dokument, je však uznáván po celém světě. E. Rooseveltová se Všeobecnou deklarací lidských práv
Dokument na ochranu lidských práv a svobod přijatý v ČR Je nadřazený ostatním zákonům Obsahuje čtyři hlavní oblasti práv a svobod. DOKUMENTY LISTINA ZÁKLADNÍCH PRÁV A SVOBOD
Základní oblasti práv a svobod: Lidská práva a základní svobody (právo na život, ochrana vlastnických práv, právo na informace, svoboda projevu..) Práva národnostních menšin (právo na vzdělání v jazyce menšin, právo na rozvoj vlastní kultury..) Hospodářská, sociální a kulturní práva (právo svobodně si zvolit povolání, podnikat, právo na uspokojivé pracovní podmínky..) Právo na soudní a jinou právní ochranu (právo na právní pomoc u soudů, presumpce neviny..) LISTINA ZÁKLADNÍCH PRÁVA A SVOBOD
Klipart [ on-line] 2012 [cit ]. Dostupné na www: cz/images/results.aspx?qu=sv%C4%9Bt&ex=1&ctt=1#ai:MP | cz/images/results.aspx?qu=sv%C4%9Bt&ex=1&ctt=1#ai:MP | Uvedené zdroje [ on-line] [cit ]. Dostupné pod licencí Wikimedia Commons na www: ration.jpg ration.jpg LUNEROVÁ, J., ŠTĚRBA, R., SVOBODOVÁ, M. Výchova k občanství. Brno : Nová škola, ISBN JANOŠKOVÁ, D. a kol. Občanská výchova 7, Rodinná výchova 7. Plzeň : Fraus, ISBN POUŽITÉ ZDROJE
SHRNUTÍ Anotace Prezentace je určena pro sedmý ročník ZŠ a slouží k výkladu a opakování znalostí o lidských právech a lidských právech v dokumentech. AutorMgr. Sandra Tichá Jazykčeština Očekávaný výstupŽáci vysvětlí význam Všeobecné deklarace lidských práv, uvedou, co obsahuje Listina základních práv a svobod v ČR. Klíčová slovalidská práva, základní lidská práva, Všeobecná deklarace lidských práv, Listina základních práv a svobod v ČR Druh učebního materiáluprezentace Druh interaktivityvýklad, aktivita Cílová skupinažák Stupeň a typ vzdělávánízákladní vzdělávání – druhý stupeň Typická věková skupina12 – 13 let Celková velikost1217 kB
Snímek 2- Žáci na tabuli zapíší, která lidská práva jsou dle jejich názoru nejdůležitější, porovnáme s obecným názorem viz tabulka. Žáci vyplní ještě druhou část textu a opět porovnají s tabulkou. Jednotlivé body umožňují rozpoutat diskuzi o jednotlivých právech. Snímek 3- Žáci doplní chybějící text, správné odpovědi jsou uvedené v tabulce. Snímek 4- Žáci přiřadí významné osobnosti k jejich profesi nebo významné činnosti. Tento snímek umožňuje opět zavést diskuzi (co těchto osobnostech vědí, za jaká lidská práva bojovali apod.) Snímek 5- Výkladová část Snímek 6- Výkladová část Snímek 7- Výkladová část s možností zavést diskuzi (Co znamenají daná práva? Ktrerá práva považujete za nejdůležitější?) METODICKÁ POZNÁMKA