Kosík, Novák, Stiskálek, Trhlík. vektorová veličina odvozená ze soustavy SI změna polohy za čas při mechanickém pohybu dělení: okamžitá rychlost průměrná.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ZŠ, Týn nad Vltavou, Malá Strana
Advertisements

Rychlost Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Petr Jeřábek. Materiál zpracován v rámci projektu Implementace ICT techniky do.
SPECIÁLNÍ TEORIE RELATIVITY
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 7 Tematický okruhPohyb tělesa.
MECHANICKÝ POHYB Podmínky používání prezentace
Mechanika Dělení mechaniky Kinematika a dynamika
Speciální teorie relativity (STR)
2 MECHANIKA 2.1 Kinematika popisuje pohyb.
Vlnění © Petr Špína 2011 VY_32_INOVACE_B2 - 15
M e c h a n i k a Václav Havel, katedra obecné fyziky ZČU v plzni.
Proč se učíme fyziku? O čem fyzika je?
Alena Cahová Důsledky základních postulátů STR. Teorie relativity je sada dvou fyzikálních teorií vytvořených Albertem Einsteinem:  speciální teorie.
Speciální teorie relativity - Opakování
FYZIKÁLNÍ VELIČINY Co a jak měříme?
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Fyzika Ročník : 9. Téma.
3. KINEMATIKA (hmotný bod, vztažná soustava, polohový vektor, trajektorie, rychlost, zrychlení, druhy pohybů těles, pohyby rovnoměrné a rovnoměrně proměnné,
Vesmír.
nastává při vzájemném pohybu zdroje zvuku a pozorovatele pozorovatel slyší jinou frekvenci než zdroj vydává CHRISTIAN JOHANN DOPPLER ( ) –rakouský.
DRÁHA A RYCHLOST HMOTNÉHO BODU DRÁHA HMOTNÉHO BODU  Trajektorie pohybu je geometrická čára, kterou hmotný bod opisuje při pohybu.  Trajektorií.
4.Dynamika.
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA SPECIÁLNÍ TEORIE RELATIVITY
1. KINEMATIKA HMOTNÝCH BODŮ
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
ZVUKOVÉ JEVY Šíření zvukového Zvukový rozruch rozruchu prostředím
FYZIKA 1 Obsah a metody fyziky 1.1 O čem fyzika pojednává
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Fyzika 6. ročník Rozměry těles, délka Anotace
Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Gymnázium Sušice – Brána vzdělávání II Mgr. Luboš Káňa Gymnázium Sušice kvinta osmiletého studia a první.
KINEMATIKA - popisuje pohyb těles - odpovídá na otázku, jak se těleso pohybuje - nezkoumá příčiny pohybu.
Mechanika a kontinuum NAFY001
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu: VY_32_INOVACE_FYZ_31.
Rychlost, rozdělení pohybů
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK Tematický celek: Fyzika 2. stupeň VY_52_INOVACE_01_06 Rychlost dopravních prostředků.
Měření délky Autor: Mgr. Eliška Vokáčová
Měření rychlosti světla
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Měřické chyby – nejistoty měření –. Zkoumané (měřené) předměty či jevy nazýváme objekty Na každém objektu je nutno definovat jeho znaky. Mnoho znaků má.
Měření rychlosti světla Foucaultovou metodou
Poděkování: Tato experimentální úloha vznikla za podpory Evropského sociálního fondu v rámci realizace projektu: „Modernizace výukových postupů a zvýšení.
Překonávání důsledků Aristotelovy fyziky geocentrismus geocentrismus geocentrismus kruhové dráhy kruhové dráhy kruhové dráhy kruhové dráhy pád předmětů.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Ivana Brhelová Název šablonyIII/2.
Šíření zvukového rozruchu prostředím (Učebnice strana 169) Prostředí, kterým se šíří zvukový rozruch od chvějícího se tělesa k našemu uchu, je nejčastěji.
Úvod do fyziky SPŠ SE Liberec a VOŠ Mgr. Jaromír Osčádal.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola při dětské léčebně, Janské Lázně, Horní promenáda 268 Autor: Mgr. Svatava Juhászová Datum: Název:
Rychlost, měření rychlosti. Rychlost je charakteristika pohybu, která nám sděluje, jakým způsobem se mění polohu hmotného bodu vektorová fyzikální veličina.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_32_15 Název materiáluObsah, rozdělení.
M ECHANICKÝ POHYB Mgr. Kamil Kučera. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov Autor: Mgr. Petr Tomek Datum/období: podzim 2013 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Rychlost Název školy: Základní škola Brána Nová Paka Autor: Bohumír Včelák Název: VY_32_INOVACE_7_08_FY_Rychlost Téma:Rychlost Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Tento výukový materiál byl vytvořen v rámci projektu EU peníze školám. Základní škola a Mateřská škola Veřovice, příspěvková organizace Kód materiálu:
Okamžitá rychlost Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek pro vzdělávání.
Fyzika na scéně - exploratorium pro žáky základních a středních škol reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Gymnázium, Olomouc, Čajkovského 9 Název úlohy: 1.1.
Fyzika – vybrané kapitoly
Daniel Gabriel Fahrenheit
ZVUKOVÉ JEVY - AKUSTIKA
Polární soustava souřadnic
Autor: Mgr. Svatava Juhászová Datum: Název: VY_52_INOVACE_16_FYZIKA
VZNIK SPECIÁLNÍ TEORIE RELATIVITY
VY_32_INOVACE_F7-001 FYZIKA 7.ROČNÍK RYCHLOST Název školy
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
Průměrná rychlost VY_32_INOVACE_06_Průměrná rychlost
Průměrná rychlost ZŠ Velké Březno.
Pohyb těles-fyzika hrou
SPŠ SE Liberec a VOŠ Mgr. Jaromír Osčádal
Nerovnoměrný pohyb.
MECHANIKA.
Umělá kosmická tělesa.
Co je pohyb?.
Transkript prezentace:

Kosík, Novák, Stiskálek, Trhlík

vektorová veličina odvozená ze soustavy SI změna polohy za čas při mechanickém pohybu dělení: okamžitá rychlost průměrná rychlost značka: v fyzikální rozměr: v = m.s -1

hlavní jednotka: m.s -1 další jednotky: km.h -1 mph námořní uzel stopa.s -1 km.s -1

vznik se datuje k období vzniku prvních městských států rychlost se vyjadřovala: časovou jednotkou, za kterou byla uražena určitá vzdálenost nejčastěji v hodinách nebo dnech dále rozlišována např. jízda na koni nebo pěší pochod, popřípadě plavba lodí po zdokonalení měření začali být používány jednotky jako km.h -1

tachometr radar laser anemometr v historii spíše odhady velikosti rychlosti

rychlost určována již od pradávna její význam v lidské historii byl a je zásadní snaha vědět, za jak dlouhou dobu se překoná určitou vzdálenost

mechanika kinematika dynamika meteorologie měření rychlosti větru astronomie rychlost těles

rychlost šíření zvukových vln prostředím rozdílná v každém prostředí, největší vliv - teplota vzduch 346 m.s -1 voda 1497 m.s -1 zvuk se ve vakuu nešíří (neobsahuje žádné částice) první pokusy o měření rychlosti zvuku Marin Mersenne Jean-Daniel Colladon a Charles Sturm – přesné změření rychlosti zvuku ve vodě

rychlost světla ve vakuu: km.s -1 nejvyšší možná rychlost šíření signálu či informace historie: Aristoteles – světlo je statické, opakem tmy, tato rychlost nekonečná Héron z Alexandrie – rychlost konečná Johannes Kepler – rychlost nekonečná Francis Bacon – rychlost světla není nutně nekonečná, ale je tak velká že ji nedokážeme vnímat

(15. února 1564, Pisa – 8. ledna 1642, Arcetri) popsal tíhové zrychlení „otec moderní fyziky, astronomie a vědy“

23. září 1819 Paříž – 18. září 1896 Venteuil první úspěšné měření rychlosti světla pozemním přístrojem naměřil hodnotu km.s -1 mnoho dalších fyziků na něj navázalo

19. prosince 1852, Strzelno, Polsko - 9.května 1931, Pasadena, USA 1926 přesně změřil rychlost světla /- 4 km.s -1

14.března 1879, Ulm, Německo – 18. dubna 1955 Princetown, USA zkoumal rychlost světla teorie relativity z politických důvodů emigroval

hypotéza o větší rychlosti než je rychlost světla rychlost naměřena u neutrin byl by to největší objev v novodobé historii snaha najít chybu ve výzkumu

natočil rychlost světla kamera zachycovala snímků/s první pokus takového typu ultrarychlou-kamerou-a-chytrym-podvudkem-1ru- /veda.aspx?c=A111214_221817_veda_pka ultrarychlou-kamerou-a-chytrym-podvudkem-1ru- /veda.aspx?c=A111214_221817_veda_pka

očekávání razantního zrychlení cestovních prostředků jedna z hlavních vizí lidstva je expanze do vesmíru k zrealizování se musí radikálně zrychlit kosmické lodě v běžném životě se zrychlení dopravních prostředků neočekává

/Zima04/proc/rychsv.pdf /Zima04/proc/rychsv.pdf /Zima04/proc/rychsv.pdf /Zima04/proc/rychsv.pdf rychlost-zvuku rychlost-zvuku rychlost-zvuku rychlost-zvuku