ICT2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací oblast dle RVP:Člověk a příroda Okruh dle RVP:Fyzika Tematická oblast:Fyzika Název vzdělávacího materiálu:Elektromagnetický záznam informací Kód vzdělávacího materiálu:ICT2-12-ErF Ročník:3. ročník čtyřletého gymnázia nebo 5. ročník šestiletého gymnázia Datum vytvoření vzdělávacího materiálu: Jméno autora:Mgr. Jiří Erlebach Název šablony:
Elektromagnetický záznam informací Jak se v průběhu posledního století měnily metody převažujícího záznamu informací (zvuku, elektronického záznamu obrazu, počítačových dat apod.)? Jaký základ mají slova „fonograf“, „gramofon“, „magnetofon“ aj.? …a další otázky a odpovědi v následné prezentaci…
IMPORTED/ e8df415b/Gramofon-s-rozhranim-USB.jpg isonPhonograph.jpg Mechanický záznam zvuku Fonograf 1877, T. A. EdisonT. A. Edison hloubkový záznam jehlou připevněnou k membráně na otáčející se voskový váleček se spirálou –nesnadná možnost kopírování –malá trvanlivost záznamu +konstantní rychlost pohybu jehly během celého záznamu Gramofon 1895, E. BerlinerE. Berliner stranový záznam jehlou připevněnou k membráně na otáčející se matriční desku, až z ní lisovány finální desky později záznam a reprodukce elektromagnetickou přenoskou –nestejná hustota záznamu v různých částech desky +snadná výroba kopií +trvanlivější záznam intenzivně používán do 80. let 20. století pro určité účely užíván i dnes NY_GRAMOFON_S_TROUBOU_FUNKCNI.jpg
enie/hudba/kazeta% jpg Elektřina 1 (t98-1.gif) _audio_tape_recorder1.jpg/800px-Open_reel_audio_tape_recorder1.jpg a/commons/a/a9/Inside_of_VHS.jpg Magnetofon Používán od poloviny 20. století v podstatě doposud Záznamové médium – pásek s magneticky tvrdou vrstvou (volný pásek na cívce nebo v kazetě) Záznam: do záznamové/reprodukční hlavičky (cívka) je přiváděn modulovaný proud (např. z mikrofonu)hlavičky na pásku vzniknou různě zmagnetovaná místa Reprodukce: zmagnetovaný pásek se pohybuje v blízkosti hlavičky vlivem změn magnetického pole vzniká v hlavičce indukovaný proud, po zesílení je přeměněn v reproduktoru na zvuk +mechanicky odolná konstrukce kazet s páskem oproti deskám –náchylnost na zničení záznamu rušivým magnetickým polem
Magnetický záznam digitálních informací Elektřina 1 (t98-2.jpg) Elektřina 1 (t98-3.jpg) Disketa, pevný disk, magnetická karta… Záznam dat např. na pevný disk (HDD) v počítači:pevný disk do záznamové hlavičky (miniaturní cívka) je přiváděn elektrický proud s digitální modulací (0 nebo 1)záznamové hlavičky hlavička se vlivem pohyblivého raménka dostává na přesně určená místa nad otáčející se plotny z magneticky tvrdého materiálu (obvykle 7200 RPM) do stop na jednotlivých plotnách se magneticky „zapisuje“ digitální informace Typické výhody a nevýhody HDD oproti SSD (Solid-State Drive; flash-disky, USB-klíčenky apod.):SSD – pomalejší start a čtení dat, delší přístupová doba – vyšší hlučnost (důsledek pohybu) – výrazná náchylnost k mechanickému poškození (otřesy!) – vyšší hmotnost a spotřeba energie – narůstající fragmentace souborů při častém ukládání/mazání + výhodnější cena za GB (HDD 5 centů/GB, SSD 50 centů/GB – 2012) + vyšší kapacita běžně prodávaných jednotek (HDD 4 TB) Při čtení dat: různě zmagnetovaná místa se pohybují pod čtecí hlavičkou vzniká indukovaný proud, který je následně zpracováván v dalších částech počítače (v procesoru)
Závěrečné opakovací úkoly 1.V čem spočívá (či spíše spočívala v dobách jejich největší slávy) hlavní výhoda magnetofonu oproti gramofonu? 2.Proč se u počítačů již mnoho let vůbec nepoužívají diskety (pružné disky, FDD)? 3.Proč se stále ještě jako hlavní záznamové médium v počítačích používají mechanicko-magnetické pevné disky? 4.Vyhledejte parametry (kapacitu, velikost, rychlost, cenu) momentálně běžně prodávaných pevných disků. 5.Uveďte další metody záznamu počítačových informací, příp. uveďte jejich princip. Sami si zvolte další náměty doplňující informace k danému tématu
Použité informační zdroje (1)BUREŠ, J. conVERTER [online]. Dostupné na URL: (2)HTML, Fyzika [online]. Dostupné na URL: (3)KUSALA, J. a kol. Elektřina 1 (počítačový výukový program) (4)KUSALA, J. a kol. Elektřina 2 a akustika (počítačový výukový program) (5)LEPIL, O., ŠEDIVÝ, P. Fyzika pro gymnázia – Elektřina a magnetismus. Praha: Prometheus, (6)MIKULČÁK, J. a kol. Matematické, fyzikální a chemické tabulky pro střední školy. Praha: Prometheus, (7)REICHL, J., VŠETIČKA, M. Multimediální encyklopedie fyziky [online]. Dostupné na URL: (8)SVOBODA, E. a kol. Přehled středoškolské fyziky. Praha: SPN, (9)Technika kolem nás. Internetový portál [online]. Dostupné na URL: (10)Wikipedia. Internetová encyklopedie [online]. Dostupné na URL: