Výchovné a vzdělávací programy se zaměřením na prevence Alžběta Černochová, David Holý.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost • V roce 2012 se Střední odborné učiliště zapojilo do Operačního programu Vzdělání pro konkurenceschopnost.
Advertisements

Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.2.06/
Petr Adamus.  Vycházíme z předpokladu, že osoby s autismem trpí poruchami chování, protože prostředí a většina technik učení nepočítá s jejich individuálními.
Jak se (ne) stát závislákem! „Jak se (ne) stát závislákem !“ je interaktivní výchovný program pro „….náctileté“ s tématikou primární prevence některého.
výchova k nekuřáctví pro I. stupeň ZŠ
Sociální rehabilitace pro děti, mládež a mladé dospělé, ohrožené společensky nežádoucími jevy.
Sociálně-aktivizační služba pro rodiny s dětmi
„Jekhetanes“ aneb spolu Sophia Dvořáková. KDO JSME? Šance pro Tebe je nestátní nezisková organizace. Šance pro Tebe působí v Pardubickém kraji, sídlo.
Poradenský proces v programech všeobecné primární prevence rizikového chování Markéta Exnerová Vedoucí Centra primární prevence Semiramis o.s. PPRCH 2009.
PROGRAM PROTI ŠIKANOVÁNÍ Vypracovala Mgr
Pedagogické minimum – lektorské dovednosti
Efektivní transfer technologií základní informace o projektu Národní dialog – © 2010 EF-TRANS.
SCHOLA SERVIS od roku 2006 realizovala celkem 9 projektů financovaných fondy Evropské unie 8 projektů úspěšně ukončila, jeden je od roku 2012 v realizaci.
RYTMUS, o.p.s – od klienta k občanovi
Mgr. Jolana Polzová Mgr. Jan Žufníček
Vedoucí sekce primární prevence
Školní poradenské pracoviště
KOMPAS = sociálně preventivní volnočasový program pro děti ve věku 8 – 15 let Zaměřený na:KOMunikaci PArtnerství Spolupráci V současné době je program.
Středisko integrace menšin Opava Husova
Sdružení Podané ruce, o.s.
Centrum primární prevence Semiramis o.s. Ptácká 162, Mladá Boleslav Náplň práce lektorů Programů DPP.
Klíčení Rosteme s dětmi Pionýrský program neformálního vzdělávání se zaměřením na děti se specifickými vzdělávacími potřebami.
Vzdělávání pedagogů v oblasti prevence úrazů dětí
Programy dlouhodobé primární prevence Agentura pro občany Sídliště Za Stadionem 1358, Kyjov.
I N V E S T I C E D O R O Z V O J E V Z D Ě L Á V Á N Í Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Pedagogicko-psychologické poradenské služby
1 Kulatý stůl k financování primární prevence rizikového chování Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská 7, Praha 1 tel.: +420.
MŠ DUHA Soběslav na cestě ke kvalitě ve vzdělávání Mgr. Krejčová Alena.
NÁVYKOVÉ LÁTKY krizový plán
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Preventivní programy v ordinaci PLDD
Minimální preventivní program školy
Poradenství pro zdravotně postižené Pojetí a přínos kurzu Anna Kučerová.
Prožitkové programy Centra nové naděje Frýdek-Místek
Mgr. Daniel Rychlik , Ostrava
Studium pro školní metodiky prevence
Vzdělávání odborníků ze škol zapojených v projektu RŠPP
VÝROČNÍ ZPRÁVA ZA ROK 2008 FAUST, o.s.. Statutární zástupci: Bc. Jana Hajderová Ing. Naděžda Antošová, PhD. Jiří Němec.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA BENÁTKY NAD JIZEROU, PRAŽSKÁ 135 projekt v rámci operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Šablona číslo: III/2 Název: Inovace.
Prevence sociálně patologických jevů a MŠMT
Výchova ke zdraví v porodní asistenci
Národní program zdraví – projekty podpory zdraví Putování za zdravým jídlem Mít své tělo ráda Krok za krokem za zdravým životem Národní program řešení.
Pražské fórum primární prevence rizikového chování 2015 na téma agrese a agresivní chování PROGRAM ROZVOJE TŘÍDNÍHO KOLEKTIVU (PROTK)
Metodický pokyn k primární prevenci sociálně patologických jevů u dětí, žáků a studentů ve školách a školských zařízeních 2007.
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
BUDOUCNOST Úspěch pro každé dítě. Ve znamení inkluzivního vzdělávání.
P-CENTRUM, SPOLEK CENTRUM PRIMÁRNÍ PREVENCE Nabídka služeb
Rizikové chování1 Prevence rizikového chování dětí a mládeže Mgr. Jana Smíšková školní metodička prevence výchovná poradkyně ZŠ T. G. Masaryka.
Středisko výchovné péče Dobrá Vyhlídka , Vyhlídka 1, Šumperk.
OBLASTNÍ CHARITA MOST NÍZKOPRAHOVÉ ZAŘÍZENÍ PRO DĚTI A MLÁDEŽ ZASTÁVKA DUCHCOV.
Prevence sociálně patologických jevů. Prevence  Prevence (z lat. praevenire, předcházet) znamená soustavu opatření, která mají předcházet společensky.
2. zasedání Řídícího výboru projektu Místní akční plán (MAP) rozvoje vzdělávání pro SO ORP Čáslav CZ /0.0/0.0/15_005/ Základní škola Zbýšov,
Alfa Human Service Alfa Human Service, I INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Přátelská školka CZ.1.07/1.2.00/ Výměna.
Individuální projekt „Podpora systému primární prevence sociálně patologických jevů“
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje MAS Podřipsko Vzdělávání.
Naše zařízení a služby o Terapeutická komunita ADVAITA v Nové Vsi o Centrum ambulantních služeb v Liberci o Program ambulantního poradenství o Doléčovací.
1 Informace o činnosti MŠMT v oblasti PPRCH Malenovice, Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská 7, Praha 1 tel.: +420.
Projekt Rozvoj školských poradenských pracovišť v číslech Analýza měsíčních výkazů o činnosti školních psychologů/speciálních pedagogů a pracovníků Poradenské.
CZ.1.07/1.2.00/ Příjemce dotace: Organizace pro pomoc uprchlíkům (OPU) OPU je nevládní neziskovou organizací, která se od svého založení v roce.
Metodická schůzka RŠPP – VIP II Dr. Anna Kucharská, Ph.D.
1 Aktivity MŠMT v oblasti primární prevence rizikového chování dětí a mládeže Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská 7, Praha.
Tisková konference k pětiletému výročí zavedení EtV jako DVO.
Kritéria pro zvyšování nenárokových složek platu pedagogů v roce 2009 Nenárokové složky platu - osobní příplatek (§ 131 ZP) - osobní příplatek (§ 131 ZP)
Útvar pro odhalování organizovaného zločinu služby kriminální policie a vyšetřování Útvar pro odhalování organizovaného zločinu služby kriminální policie.
STŘED O.S. CENTRUM PREVENCE A POMOCI Projekt podpořený z OP VK – IP oblast podpory 1.2.
Aktuální informace o stavu
Výchovné a vzdělávací programy - prevence
Školská sociální práce
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Podpůrná opatření 1. – 3.stupně
Transkript prezentace:

Výchovné a vzdělávací programy se zaměřením na prevence Alžběta Černochová, David Holý

Výchovné a vzdělávací programy (ARIAL REGULAR 18b, 50% ČERNÁ) Výchovné a vzdělávací programy se zaměřením na prevence Primární prevence (Adaptační výjezdy) Selektivní prevence Primární prevence pro MŠ Příměstské tábory Dobrovolnický program Stáže a praxe studentů Vnitřní vzdělávání

Primární prevence rizikového chování Rizikové chování Chování, v jehož důsledku dochází k prokazatelnému nárůstu zdravotních, sociálních, výchovných a dalších rizik pro jedince nebo společnost. (Miovský a Zapletalová, 2006) (ARIAL REGULAR 18b, 50% ČERNÁ) Výchovné a vzdělávací programy se zaměřením na prevence

Rizikové chování: a)Záškoláctví b)Šikana a extrémní projevy agrese c)Extrémně rizikové sporty a rizikové chování v dopravě d)Rasismus a xenofobie e)Negativní působení sekt f)Sexuální rizikové chování g)Závislostní chování (adiktologie) h)Okruh poruch a problémů spojených se syndromem týraného a zanedbávaného dítěte i)Poruchy příjmu potravy (ARIAL REGULAR 18b, 50% ČERNÁ) Výchovné a vzdělávací programy se zaměřením na prevence

Prevence: Primární X Sekundární Terciární -Určené jedincům, kteří vykazují vážné formy rizikového chování, jež není možné zvládat běžnými preventivními opatřeními -Sekundární: podporující, supportivní nebo léčebné intervence -Terciární: kompenzační nebo rehabilitační intervence, která vyrovnává, zamezuje a potlačuje dalši negativni vlivy/ -Reedukace, resocializace (ARIAL REGULAR 18b, 50% ČERNÁ) Výchovné a vzdělávací programy se zaměřením na prevence

Primární prevence: -Specifická x nespecifická -Specifická PP -Aktivity a programy, které jsou zaměřené na některou z konkrétních forem rizikového chování -Časová a prostorová ohraničenost realizace -Zacílená na jasně ohraničenou a definovanou cílovou skupinu (ARIAL REGULAR 18b, 50% ČERNÁ) Výchovné a vzdělávací programy se zaměřením na prevence

Primární prevence: Všeobecná primární prevence -Cílová skupina: běžná populace dětí a mládeže bez rozdělení na méně či více rizikové skupiny Selektivní primární prevence -Cílová skupina: skupiny osob, u kterých jsou ve zvýšené míře přítomny rizikové faktory pro vznik a vývoj rizikového chování/ ohrožené skupiny Indikovaná primární prevence -Cílová skupina: jedinci, kteří jsou vystaveni působení výrazně rizikových faktorů, případně u kterých se již vyskytly projevy rizikového chování/ ohrožení jedinci (ARIAL REGULAR 18b, 50% ČERNÁ) Výchovné a vzdělávací programy se zaměřením na prevence

Cílové skupiny: Vzhledem k věku: – Předškolní věk (3–6 let) – Mladší školní věk (6–12 let) – Starší školní věk (12–15 let) – Mládež (15–18 let) – Mladí dospělí (18–26 let) Kritérium náročnosti Sociálně společenské kritérium Institucionální kritérium Další skupiny (ARIAL REGULAR 18b, 50% ČERNÁ) Výchovné a vzdělávací programy se zaměřením na prevence

Zásady efektivní prevence: Komplexnost a kombinace mnohočetných strategií Kontinuita působení a systematičnost plánování Cílenost a adekvátnost informací i forem působení Včasný začátek preventivních aktivit Pozitivní orientace primární prevence a demonstrace konkrétních alternativ Využití KAB modelu (knowledge, attitude, behaviour) Využití „peer“ prvku, důraz na interakci a aktivní zapojení Denormalizace Podpora protektivních faktorů ve společnosti Nepoužívání neúčinných prostředků (Miovský, Zapletalová, Skácelová, 2010) (ARIAL REGULAR 18b, 50% ČERNÁ) Výchovné a vzdělávací programy se zaměřením na prevence

Historie programů primární prevence: 2004 – začátek realizace programu Primární prevence 2007 – programu udělen Certifikát odborné způsobilosti poskytovatelů programů primární prevence užívání návykových látek MŠMT 2012 – začátek realizace programu Selektivní prevence 2014 – obnovení certifikace programu PP a nová certifikace programu SP, příprava programu Prevence pro MŠ 2015 – realizace prvních bloků pro MŠ, certifikace programu (ARIAL REGULAR 18b, 50% ČERNÁ) Výchovné a vzdělávací programy se zaměřením na prevence

Program Primární prevence: Určen pro žáky 3. až 9. tříd ZŠ a studenty středních škol v Praze. Dvou nebo tříhodinové bloky vedené 2 lektory. (ARIAL REGULAR 18b, 50% ČERNÁ) Výchovné a vzdělávací programy se zaměřením na prevence V roce 2015 byl program realizován na 13 ZŠ, 2 víceletých gymnáziích a 1 odborném učilišti v Praze 2, 4, 8, 11, 12 a 13. Bylo realizováno 191 dvouhodinových a 157 tříhodinových bloků, v celkovém rozsahu 853 vyučovacích hodin. Program byl realizován ve 196 třídách, zúčastnilo se ho 4225 žáků. Program je také doplněn o nabídku adaptačních výjezdů. Tým tvoří 14 lektorů a vedoucí programu. Program nabízí 24 tematických bloků.

Program Selektivní prevence: (ARIAL REGULAR 18b, 50% ČERNÁ) Výchovné a vzdělávací programy se zaměřením na prevence V roce 2015 byl program realizován na 8 ZŠ v Praze 4, 5, 11 a 12. Bylo realizováno 23 pětihodinových bloků, 2 tříhodinové bloky a 1 čtyřhodinový blok, v celkovém rozsahu 125 vyučovacích hodin. Program byl realizován v 12 třídách a zúčastnilo se ho 263 žáků. Cílovou skupinou jsou žáci 4. až 9. tříd ZŠ, ale pokud je potřeba pracujeme i se žáky 3.tříd. Program Selektivní prevence je určen pro třídní kolektivy, u kterých je ve zvýšené míře přítomen rizikový faktor pro vznik a rozvoj projevů agrese a počátečních stádií šikanování včetně kyberšikany.

Program Primární prevence pro MŠ: (ARIAL REGULAR 18b, 50% ČERNÁ) Výchovné a vzdělávací programy se zaměřením na prevence V roce 2015 byl program realizován na 6 MŠ v Praze 4, 8 a 12. Bylo realizováno 50 preventivních bloků. Realizován v 5 blocích po zhruba minutách. Se třídním kolektivem pracuje vždy jeden lektor, který se s dětmi setkává na všech 5 blocích. Práce s jednotlivými tématy se opírá vždy o pohádku nebo příběh, na jehož základě pomocí dalších pomůcek a diskuse se vysvětlují potřebná fakta o vybrané tématice. (Co je to zdraví, Kouření, Alkohol, Hygiena, Vztahy k ostatním…)

Metody primární prevence: (ARIAL REGULAR 18b, 50% ČERNÁ) Výchovné a vzdělávací programy se zaměřením na prevence Skupinová práce Individuální práce Aktivizační (rozehřívací) techniky Brainstormingové techniky Autoregulační techniky Interakční hry Výtvarné techniky Modelové situace, nácvik sociálních dovedností Diskusní techniky Informační servis SPECIFIKA METOD A TECHNIK V SP a MŠ: Dotazníková metoda, pozorování, úkolové situace, zpětná vazba, pohádky

Příklad dobré praxe (ARIAL REGULAR 18b, 50% ČERNÁ) Výchovné a vzdělávací programy se zaměřením na prevence Program SP začal vznikat během roku 2012 ve spolupráci s protidrogovým koordinátorem městské části Prahy 12. Program vznikl na základě poptávky, jelikož je stále více tříd, které mají narušené třídní klima (vyskytuje se agrese, počátky šikanování atd.) a nemohou tak efektivně využívat všeobecné primární prevence rizikového chování. Praha 12 od roku 2013 uvolňuje každoročně finanční prostředky pro školy na realizaci programu SP. O vše se stará protidrogový koordinátor, se kterým jsem v pravidelném kontaktu. Je to zároveň člověk, který má pravidelné setkání, se školními metodiky prevence, kde je odkazuje na možnost využívat tuto službu. Funguje zde obousměrná komunikace.

Příklad dobré praxe (ARIAL REGULAR 18b, 50% ČERNÁ) Výchovné a vzdělávací programy se zaměřením na prevence Co u nás v komunitě funguje? Předávání informací z jedné služby do jiné, tedy předávání do návazných služeb. Dobrá orientace, co zde máme, zda služby a pro koho jsou určené. Také jednou měsíčně probíhá na Praze 12 region, kde se schází zástupci všech neziskových organizací a jiných služeb, které působí v dané lokalitě. Spolupráce s klíčovými hráči Spolupracujeme se školou a převážně i třetí stranou. Proxima sociale při sjednávání zakázek spolupracuje s protidrogovým koordinátorem Prahy 12, Oddělením prevence a rozvoje sociálních služeb na Praze 13 a Oddělením sociální prevence na Praze 11.

Ukázka nabídky programu PP: (ARIAL REGULAR 18b, 50% ČERNÁ) Výchovné a vzdělávací programy se zaměřením na prevence ROČNÍKTÉMATA BLOKŮ 3. ročník Úvodní seznamovací blok Ohrožující látky kolem nás – zdravý životní styl Vztahy ve třídě I 4. ročník: Úvodní seznamovací blok Ohrožující látky kolem nás – zdravý životní styl Komunikace, konflikty a jejich řešení Šikana, agresivita Vztahy ve třídě I 5. ročník: Úvodní seznamovací blok Komunikace, konflikty a jejich řešení Alkohol Kouření Šikana, agresivita Vztahy ve třídě I Vztahy ve třídě II Efektivní učení*

Ukázka nabídky programu PP: (ARIAL REGULAR 18b, 50% ČERNÁ) 6. ročník/ prima: Šikana, agresivita Alkohol Kouření Vztahy ve třídě II Vztahy ve třídě III * Efektivní učení* 7. ročník/ sekunda: PC, internet Drogy I Poruchy příjmu potravy Vztahy ve třídě III* Efektivní učení* 8. ročník/ tercie: Drogy II Partnerské vztahy, sexualita I Trestní odpovědnost Rasismus a xenofobie Vztahy ve třídě III* Efektivní učení* Finanční gramotnost 9.ročník/ kvarta Manipulace Rasismus a xenofobie Závěrečný blok** Partnerské vztahy, sexualita II Vztahy ve třídě III* Efektivní učení* Finanční gramotnost Finanční gramotnost II

Děkujeme za pozornost Podtitul prezentace Ι autor Proxima Sociale o.p.s. Rakovského 3138/ Praha 4 – Modřany