D VOULETÉ DĚTI V MŠ Strakonice, 3. října 2016 Mgr. Hana Splavcová, NÚV

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
MY JSME MŠ VYHLÍDKA J.K.Tyla
Advertisements

Asistenti pedagoga pro žáky se sociálním znevýhodněním a jejich role ve škole.
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Právní řád ČR a právní ochrana občanů N á zev sady: Výuka občanské nauky.
Výchova v rodině jako prevence negramotnosti Rodina jako jeden z faktorů ovlivňujících gramotnost.
Název školy: Základní škola speciální Litvínov, Šafaříkova 991 Autor: Mgr. Jaroslava Stejskalová Název materiálu: VY_32_INOVACE_46_Člověk a společnost.
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc. Lucie Chojnová NÁZEV: VY_32_INOVACE_07_Význam a funkce rodiny TÉMA SADY: Občanská výchova.
Vzdělávací program v oboru dětské lékařství MUDr. Jana Mathonová, prim. dětského oddělení Kroměřížské nemocnice a.s.
Problematika výchovy Formy, metody výchovy a výchovné utváření jednotlivých aspektů osobnosti Prezentace , KPG/RPEPS, Bc. Daniel Kantor.
Název školy: Střední škola sociální PERSPEKTIVA a Vyšší odborná škola, s.r.o. Adresa:Mírová 218/6 Dubí III - Pozorka Název projektu KLÍČE K POZNÁVÁNÍRegistrační.
9. Mateřská škola, Písek, Alšova Identifikační údaje o škole Právní subjekt:Základní škola Josefa Kajetána Tyla a Mateřská škola Písek, Tylova 2391.
Základní škola a Mateřská škola Libáň, okres Jičín Moderní škola 2010 VY_32_INOVACE_E Mladší školní věk.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Životospráva rodiny.
Představení výzvy Podpora škol formou projektů zjednodušeného vykazování – Šablony pro MŠ.
Dvouleté děti v MŠ Strakonice, 3. října 2016 Mgr. Hana Splavcová, NÚV
Individuálně, ale společně a jinak
OD PŘEDŠKOLNÍ VÝCHOVY K PŘEDŠKOLNÍMU VZDĚLÁVÁNÍ A ZPÁTKY K PŘEDŠKOLNÍ VÝCHOVĚ Doc. PhDr. Eva Opravilová, CSc., PhDr. Jana Kropáčková,
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Co se přihodí … než se fotka narodí?
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Mgr
SLABIKÁŘ DĚTSKÝCH PRÁV VY_32_INOVACE_01_10
Jak ulehčit mladým rodičům – denní péče o děti z pohledu zaměstnavatelů a rodičovských iniciativ Rosa Hochschwarzer Zemské sdružení.
Podpora implementace služby péče o děti od šesti měsíců do čtyř let v tzv. mikrojeslích a pilotní ověření služby Reg.č. projektu CZ /0.0/0.0/15_009/
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Vyučovací a výchovné činnosti učitele tělesné výchovy
Techniky práce s mentálně postiženými
DĚTI VĚZNĚNÝCH RODIČŮ Zkušenosti a plány Věznice Světlá nad Sázavou
Podpora implementace služby péče o děti od šesti měsíců do čtyř let v tzv. mikrojeslích a pilotní ověření služby Reg.č. projektu CZ /0.0/0.0/15_009/
8. Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
Podmínky výchovně vzdělávacího procesu ve školní TV
4. Organizace vzdělávání
Didaktické zásady Literatura:
Didaktika sportovních činností
Evaluace a hodnocení Evaluace Autoevaluace ©.
Pedagogická psychologie
Kojenecké období od 6. týdnů do 1. roku Andrea Ječmenová 2012.
Dětský klub Malý drak.
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Metody práce s dětmi Zora Syslová.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Jana Novotná Název materiálu:
9. Heterogenní a homogenní skupiny
Gymnasium Jižní Město Praha
Goethe-Institut Praha S knížkou do života (Bookstart) 23. října 2017
Hra na barevná auta IV. Jaroslava Růžičková.
Prostředí k UČENÍ v Začít spolu
5. Metody práce s dětmi Klasifikace metod Efektivita učení
Aktuální právní úprava činnosti školy a nové úkoly zástupce ředitele
Životní cyklus.
Role a možnosti spolupráce s orgány sociálně-právní ochrany dětí
Kurikulum předškolního vzdělávání (plánování vzdělávací práce)
11. Program podpory zdraví v mateřské škole (Havlínová):
Digitální gramotnost Informatické myšlení
A jako ASISTENT PhDr. Jitka Kendíková
Dostupné vzdělání pro všechny kdo chtějí znát a umět víc…
Orientujeme se v prostoru
Právo sociálního zabezpečení
FORMY PRÁCE S TALENTOVANÝMI ŽÁKY
Metoda VTI Intenzivní forma pomoci v domácím prostředí rodiny, přímo tam, kde problém vzniká (80.léta 20. stol. v Holandsku) Rodiny, které mají obtíže.
2. setkání platformy: .d Tvorba Školské inkluzivní koncepce Libereckého kraje Manažer aktivit projektu: Bc. Jakub Lang
Centra kolegiální podpory
Strategické řízení a plánování
Úvodní přednáška pro 1. ročník
Umím si umýt ruce Samostatně používám ručník Nepoužívám v průběhu dne nebo odpoledního odpočinku pleny Umím používat WC (nepoužívám nočník!) Umím se vysmrkat,
Život bez střeva , Praha.
MATEŘSKÁ ŠKOLA Pardubice - Dubina, Erno Košťála 991
Diagnostika dítěte předškolního věku
Odbor školství Mgr., Bc. Jitka Hozmanová
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Martina Jančová Klára Kautská Jana Petrásková Petra Solarová Prylová
Transkript prezentace:

D VOULETÉ DĚTI V MŠ Strakonice, 3. října 2016 Mgr. Hana Splavcová, NÚV

P ROGRAM DNE  Pohled na dítě v průběhu času  Historie institucionálního vzdělávání  Dvouleté dítě z pohledu psychologů  Jaké vlastně je dvouleté dítě  Dvouleté dítě v mateřské škole  Specifické požadavky pro vzdělávání dětí raného věku  Spolupráce s rodinou  Praktické ukázky  Diskuse

N ĚCO Z HISTORIE Starověk a středověk Empirismus – Bacon, Look Nativismus – Rousseau, Tolstoj, Erikson Jan Ámos Komenský  Vzdělávací cíle: poznat sebe, ovládat sebe, povznést se k bohu  Zásady: názornost, aktivnost, soustavnost a systematičnost, trvalost, přiměřenost

N ĚCO Z HISTORIE 1832  První opatrovna Na Hrádku – J.V.Svoboda 1869,1872  Nový školský zákon a novela,vymezující mateřskou školu jako výchovně vzdělávací instituci pro děti od tří let. Jesle a opatrovny (do r. 1934) pečující instituce  Ellen Kelyová, Století dítěte  Hnutí za novou výchovu, alternativní směry 1963  Osnovy výchovné práce pro jesle a mateřské školy 1967 (1984)  Program výchovné práce pro jesle a mateřské školy

Z HISTORIE DO SOUČASNOSTI 2004  RVP PV, školský zákon, vyhláška č. 14/2004 Sb  Změna zákona o zdravotnických zařízeních 2015 – 2016  Novela školského zákona č. 82/2015 Sb. a č.172/2016 Sb., vyhláška č. 27/2016 Sb., novela vyhlášky č. 280/2016 Sb. Další možnosti  Volná živnost  Vázaná živnost  Chůvy  Dětské skupiny

J AKÉ VLASTNĚ JE DVOULETÉ DÍTĚ ? S. Freud  Anální období E. Erikson  Autonomie X stud J. Piaget  Symbolické a předpojmové myšlení Z. Matějček  Teorie psychické deprivace – základní psychické potřeby o Nová teorie 2002 na základě Listiny lidských práv a svobod

J AKÉ VLASTNĚ JE DVOULETÉ DÍTĚ ?  Vymezuje se vůči okolí  Osamostatňuje se  Aktivně a rádo komunikuje s lidmi  Vyhledává společnost  Silný rozvoj jemné a hrubé motoriky  Velký pokrok ve hře  Paměť  Potřeby dítěte

P ROČ DVOULETÉ DĚTI PATŘÍ DO MATEŘSKÉ ŠKOLY ?  Dítě má právo na zabezpečení kvalitního vzdělávání  Co je do dítěte vloženo v raném věku, má velký význam pro celý život  Mnohé děti se poprvé setkávají s pravidly, pravidelností a řádem  Socializace

Co podle Vás potřebuje mateřská škola pro kvalitní a úspěšné vzdělávání dětí od dvou let?

P ODMÍNKY o Finance  Personál  Počet dětí ve skupině  Vybavení, hygienické požadavky  Náplň činnosti  Jídelníček, pitný režim  Režim dne  Možnosti – integrace, samostatné třídy

M ETODY A FORMY VZDĚLÁVÁNÍ  Co je metoda? … Čím?  Co je forma? … Jak?  Proč?  Jak?  Základní odlišnosti

S PECIFICKÉ POŽADAVKY PRO VZDĚLÁVÁNÍ DĚTÍ RANÉHO VĚKU  Pohybové, hudební, výtvarné činnosti přizpůsobené psychomotorickému vývoji dítěte  Možnost využití tvořivé dramatiky  Skupinové, individuální i frontální činnosti  Nácvik sebeobsluhy, hygieny  Denní režim  Stravování  Oblékání, hygiena  Vybavení  Pomůcky, hračky

S POLUPRÁCE S RODIČI  Potřeby rodičů  Potřeby společnosti  Evropská unie  Vzájemná komunikace  Partnerství  Profesionalita  Požadavky na ředitelku (učitelku) mateřské školy

N EZAPOMEŇTE  Děti potřebují nejvíce jistotu, bezpečí, pravidla, pravidelnost, řád.  Nikdy nemluvíme o dítěti před dítětem (pozitivně ani negativně).  Netrestáme děti se zpožděním a nechceme to po rodičích.  Dáváme dětem dostatek prostoru pro vlastní tvorbu a hru.  Nikdy nepřesvědčujeme všechny děti naráz.

Není důležitý výsledek, ale proces.

D ĚKUJI ZA POZORNOST

P OUŽITÁ LITERATURA A INFORMAČNÍ ZDROJE BĚLINOVÁ, L. a kol.: Metodika výchovné práce v jeslích a mateřských školách. Státní pedagogické nakladatelství, Praha 1986, publikace č BĚLINOVÁ, L., a kol.: Program výchovné práce pro jesle a mateřské školy. Státní pedagogické nakladatelství, Praha 1986 ČÁP, J., MAREŠ, J.: Psychologie pro učitele. Portál, s.r.o., Praha 2001, ISBN X DOBERSKÝ, P.: Dietní systém pro nemocnice. Státní zdravotnické nakladatelství, Praha 1968 HAŠKOVÁ, H., SAXONBERG, S., MUDRÁK, J.: Péče o nejmenší. Boření mýtů. Praha: SLON, ISBN HELUS, Z.: Vyznat se v dětech, Státní pedagogické nakladatelství. Praha 1987, publikace č /2 JONÁŠOVÁ, K., FRÝDLOVÁ, P., SVOBODOVÁ, L.: Mateřská dovolená, nebo rodičovský čas?. Gender Studies, o.p.s., Praha 2012, ISBN

P OUŽITÁ LITERATURA A INFORMAČNÍ ZDROJE Kolektiv autorů: Klíč k jeslím. Praha:GenderStudies, o. p. s., ISBN KOŤÁTKOVÁ, S.: Dítě a mateřská škola.GradaPublishing, a.s., Praha 2008, ISBN KROPÁČKOVÁ, J., SPLAVCOVÁ, H.: Dvouleté děti v předškolním vzdělávání. RAABE, Praha 2016 KROPÁČKOVÁ, J.: Dvouleté děti v mateřské škole – problém, či nutnost?. zdroj in Poradce ředitelky mateřské školy č. 4, ročník II, s. 18 – 19, ISSN KROPÁČKOVÁ, J.: Specifika práce s dvouletými dětmi v mateřské škole. Dostupné na: MATĚJČEK, Z.: Co děti nejvíc potřebují. Portál, s.r.o., Praha 2008, ISBN MATĚJČEK, Z.: Co, kdy a jak ve výchově dětí. Portál, s.r.o., Praha 2007, ISBN

P OUŽITÁ LITERATURA A INFORMAČNÍ ZDROJE OPRAVILOVÁ, E., GEBHARTOVÁ, V.: Léto v mateřské škole. Portál, s.r.o., Praha 1998, ISBN OPRAVILOVÁ, E., GEBHARTOVÁ, V.: Zima v mateřské škole. Portál, s.r.o., Praha 1998, ISBN SPLAVCOVÁ, H., KROPÁČKOVÁ, J.: Vzdělávání dětí od dvou let v MŠ. Portál. Praha 2016 SPLAVCOVÁ, H.: Podmínky vzdělávání dvouletých dětí v mateřských školách. Diplomová práce. Praha, 2015 SPLAVCOVÁ, H.: Specifika práce s dětmi v jeslích Řásnovka. Bakalářská práce. Praha, 2013 SYSLOVÁ, Z., BORKOVCOVÁ, I., PRŮCHA, J.: Péče a vzdělávání dětí v raném věku. Praha: WoltersKluwer ČR, a. s., ISBN