Seminář ze sociální psychologie podzim 2015 Mgr. Zuzana Kročáková.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Motivace 1.úvodní pojmy 2. pracovní motivace 3. stimulace
Advertisements

Sociologie Sociologie je společenská věda, která zkoumá sociální život jednotlivců, skupin a společnosti.
Vybrané typy verbální komunikace Robin Šimek Ondřej Kašpar.
Seznamuje žáky s procesem lidské socializace a společenským statusem.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze š
Komunikační styly v knihovnické praxi Profesionalita a komunikační styl Efektivní komunikace Komunikační proces Postoje a sociální jednání PhDr. Jaroslava.
Vymezení, funkce, zdroje
Emoce (city).
OSOBNOST.
TRANSAKČNÍ ANALÝZA.
Sociální skupina Sociální skupina je specifickým sociálním útvarem, vytvářený různým počtem jedinců a vždy určitým způsobem tak, že jedinci k sobě patří.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Struktura výuky.
Anotace: Výklad spojený s diskusí JMÉNO AUTORA: MGR. VLASTA KOLLARIKOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_32_INOVACE_20_OSZV_ON Ročník: I. Vzdělávací.
Náročné životní situace
Sociální vztahy Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace Interakce Interpersonální vztahy Sociální vztahy.
DUCHOVNÍ ŽIVOT. MŮŽEŠ UDĚLAT COKOLIV, ALE MUSÍŠ VĚDĚT PROČ… …do světa vedou tisíce cest.
Psychologické aspekty hodnocení a zkoušení ve vzdělávání dospělých
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Mgr. Zuzana Kročáková. podmínky pro získání zápočtu  1. DOCHÁZKA  toleruji jednu absenci z libovolných důvodů, tato absence ale musí být nahrazena 
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Psychologie II Sociální psychologie
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Teorie motivace Adéla Furiková.
Pedagogika & DIDAKTIKA
MALÉ SOCIÁLNÍ SKUPINY.
2. DUŠEVNÍ VÝVOJ OSOBNOSTI, PORUCHY VÝVOJE OSOBNOSTI
Mgr. Zuzana Kročáková …I KDYŽ TO MNOHDY NEVÍ.
Psychologické aspekty zdraví
Androdidaktika Vzdělávání. Smyslem vzdělání je dosáhnout moudrosti, nejen prostého vědění J. A. Komenský.
Základy sociální psychologie
MAN 1. Seminář sociální psychologie se zaměřením na sport Marie Blahutková.
PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI
Projektová výuka na školách HEURÉKA CZ, spol. s r.o vzdělávací společnost pro podporu a rozvoj efektivity a adaptability lidských zdrojů a mezilidských.
Pedagogická komunikace
Sociální psychologie se zaměřením na sport
Kupní chování a EU.
Skupinová dynamika.
12. Autodiagnostika = sebepoznání (z hlediska psychologie součást sebereflexe, která je strukturovaným procesem vývoje osobnosti)
Výchova jako proces zpracovala: Kateryna Foinetská.
Vliv společenského prostředí na utváření osobnosti, sociální prostředí, komunikace a socializace.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
S OCIÁLNÍ PSYCHOLOGIE Mgr. Vladimír Velešík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_1.SV.18.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
Konflikt  Náročná situace, střetnutí protichůdných sil na cestě k cíli.  Situace, v níž je nutno vybrat z určitých variant či alternativ  Do konfliktu.
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
Trocha teorie nikoho nezabije …. VLASTNOSTI OSOBNOSTI OSOBNOST - souhrn vlastností, procesů a stavů, návyků, postojů, které tvoří celistvou strukturu.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Týmová spolupráce při vedení zájmových činností
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Komunikace Mgr. Vladimír Velešík.
Sociologie pro SPP/SPR/VPL
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Sociologie pro SPP/SPR
Vztahy mezi lidmi Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace
Seminář ze sociální psychologie
Seminář ze sociální psychologie
Frustrace, deprivace Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického portálu
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
VY_32 _INOVACE_PSYCHOLOGIE.13
12. Autodiagnostika = sebepoznání (z hlediska psychologie součást sebereflexe, která je strukturovaným procesem vývoje osobnosti)
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Sociální psychologie.
Náročné životní situace
Pedagogika a psychologie
Náročné životní situace (Všeobecný adaptační syndrom) Psychologie 4. S
Pedagogika II Mgr. Kateřina Lojdová
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Transkript prezentace:

Seminář ze sociální psychologie podzim 2015 Mgr. Zuzana Kročáková

Probrané tematické okruhy 1. Sociální psychologie jako věda 2. Sociální potřeby 3. Zátěžové situace 4. Konflikt a sebeprosazení 5. Sebepojetí, vztah k sobě 6. Sociální percepce 7. Blízké vztahy 8. Sociální role 9. Sociální skupina 10. Komunikace

1. Sociální psychologie jako věda O SP jako základní disciplína psychologie O SP vs. sociologie O předmět zkoumání SP O základní pojmy SP a jejich souvislost K.O. ? Proč patří SP k základním psychol. disciplínám? ? Jaký je rozdíl mezi SP a sociologií? ? Jaké jsou oblasti zkoumání SP? ? Které vědní obory využívají poznatků ze SP?

2. Sociální potřeby O definice soc. potřeb a důvody jejich existence O soc. potřeby v průběhu lidského života O následky neuspokojení soc. potřeby O soc. deprivace, její příčiny a následky O potřeba přijetí (pohlazení) vs. potřeba moci a vlivu K.O. ? Proč máme sociální potřeby? ? Jaké postavení mají soc. potřeby v Maslowově pyramidě? ? Jaké jsou atributy důvěrného vztahu? ? Co je to bazální důvěra ke světu a jak souvisí se soc. potřebami? ? Jaké konkrétní soc. potřeby máme? ? Jaké reakce na frustraci vyvolává neuspokojení soc. potřeb?

3. Zátěžové situace O společné znaky zátěž. situací a jejich sociální charakter O náročná životní situace, frustrace, deprivace, stres, konflikt K.O. ? Co je společného zátěžovým situacím? ? Čím se vyznačuje tzv. náročná životní situace? ? Jak vzniká frustrace jako situace a jako prožitek? ? Jaké mohou být vnější a vnitřní zdroje f.? ? Co jsou to reakce na frustraci? Jak fungují a proč je používáme? ? Co je to frustrační tolerance? Jak ji rozvíjet? Co přináší do života? (vizte např. Marshmallow test na You Tube nebo popis Stanford marshmallow experiment, pro fanoušky TEDTalks, nebo pro ty, co nevědí, co to je: #t-8337 ) ? Jak vzniká stres? ? Jak na stres reaguje organismus a proč? ? Jaké jsou nejčastější stresory? Můžeme je ovlivnit? ? Jak s vypořádat se stresem?

3. Zátěžové situace - pokračování ? Jak naše osobnost ovlivňuje prožívání zátěžových stavů? ? Proč má opakovaný či dlouhodobý stres patologické následky? ? Jak souvisí motivace k činnosti s její náročností a se stresem? (vizte grafy k heslu flow channel) Pedagogické souvislosti reakcí na frustraci: o Proč nemotivovat žáky strachem z trestu? o Jaké informace nám to dává o prožívání školního neúspěchu (situačního) a školní neúspěšnosti (dlouhodobějšího stavu)? o Jak by to mělo ovlivnit učitele při zvažování trestu chování, které je zjevně důsledkem reakce na frustraci? o Jak to mají s reakcí na frustraci učitelé? Jak své reakce udělat „výchovnými“?

4. Konflikt a sebeprosazení O konflikt jako situace O druhy konfliktů dle účastníků O příčiny konfliktů O přístupy k řešení, sebeprosazení (síla, manipulace, asertivita, též pasivita, delegování ) O možná vyústění konfliktů (win-win, win-lose, lose-lose, nevyřešení) O konflikt vs. problém K.O. ? Co je to vnitřní konflikt, kdy k němu dochází? ? Proč se primárně snažíme o řešení win – lose? ? K čemu může vést neřešení konfliktu? ? Co je to vyjednávání zaměřené na zájem? ? Co bych měl při konfliktu vědět o sobě? ? Jaké výhody má agresivní sebe prosazení? ? Čím se vyznačuje adekvátní (asertivní) sebeprosazení? ? Jakou roli v konfliktu hrají emoce?

5. Vztah k sobě, sebepojetí O vztahy k sobě jako produkty socializace O sebepojetí jako obousměrný komunikační „filtr“ O zdravý vztah k sobě O tělesné schéma a sebeobraz O vliv sociálního prostředí na sebepojetí a naopak O Johari okénko O ego-obranné mechanismy K.O. ? Jaký vztah sobě podněcuje oblibu u druhých? ? Proč je sebepojetí dynamické? ? Co je to sebenaplňující předpověď a jak se týká sebepojetí? ? Jaká období v životě jsou důležitá pro identitu?

6. Sociální percepce O význam s.p. v interakci O vlivy na s.p.: prostředí a okolnosti, vnímané aspekty druhého a hlavně vnímající O percepční stereotypy O první dojem K.O. ? Co to je s.p. a co je jejím předmětem? Co vnímáme, co z toho usuzujeme? ? Co všechno s.p. ovlivňuje? ? Co je první dojem? Jak dlouho vzniká? Proč si ho vytváříme a co v něm primárně hodnotíme? ? Proč používáme percepční stereotypy? ? Jak se vyhnout vlivu percepčních stereotypů a proč? ? Jak s s.p. souvisí labeling a Pygmalion efekt?

7. Vztahy O vztahy vs. komunikace O vliv potřeb a očekávání O vliv sebepojetí na vztahy O transakční analýza, ego stavy K.O. ? Proč potřebujeme blízké a důvěrné vztahy? ? Jak se ve vztazích projevuje očekávání? ? Jaký vliv má na naše vztahy náš systém hodnot a postoje? ? Vliv potřeby moci/vlivu na blízké vztahy? ? Proč vztahům neprospívá souzení druhého. ? Kde začíná cesta k dobrým vztahům a proč právě tam?

8. Sociální role O soc. role a socializace O vlivy na aktuální projevy soc. role (společ. ideál, osobní ideál, aktuální stav, osobnost) O vliv doplňujících rolí O přijetí a nepřijetí soc. role K.O. ? Jak souvisí sociální role se socializací? ? Jak soc. roli ovlivňují společenská očekávání? ? Jaká rizika má velké osobní splynutí s jednou ze svých soc. rolí? ? Co se děje v případě vnitřního nepřijetí soc. role, v níž jsem?

9. Sociální skupina O základní vlastnosti sociální skupiny O soc. skupina vs. soc. agregát O soc. skupina jako prostředí pro uspokojování soc. potřeb O referenční a členská skupina O význam referenční sk. v jednotlivých obdobích života O dynamika soc. skupiny K.O. ? Proč nám k uspokojení soc. potřeb nestačí bilaterální vztahy? ? Jaké vztahy mají členové malé sociální skupiny? ? Jak funguje skupina ve fázi performing? ? Jaký je rozdíl mezi sociální a skupinovou rolí? ? Jak poznám skupinu ve fázi stormingu? ? Jak, čím akcelerovat skupinovou dynamiku?

10. Komunikace K.O. o Co je komunikace? V jakém vztahu je k interakci? o Jaké prostředky používáme při nezprostředkované komunikaci? Jaký je podíl verbální a neverbální komunikace při přijímání sdělení? o Jaký je vztah verbální a neverbální komunikace? o Jaké jsou osobní motivy komunikovat, proč komunikujeme? o Co vše je při promluvě zároveň (často nevědomě) sdělováno? o Jaký je rozdíl ve vnímání komunikace mezi dítětem a dospělým? o Co je to transakční analýza a jaké komunikační pozice popisuje?

Otázky z celé soc. psy k dispozici pro Vaše domácí opakování a ověřování znalostí. SOCIALIZACE 1. Jmenujte 3 produkty socializace. 2. Jaká je základní podmínka socializace? 3. Jaký je vztah mezi socializací a soc. učením? 4. Co je adaptace a co je adjustace? KOMUNIKACE 1. Definujte komunikaci. 2. Co může vyjádřit celkový vzhled, oblečení? 3. Vyjmenujte všechny prostředky neverbální komunikace. 4. V čem spočívá strategie win-win. Na co se zaměřit, aby bylo možné tohoto výsledku dosáhnout? Kontrolní otázky obecné

SOC. SKUPINA 1. Jaký je rozdíl mezi soc. skupinou a sociálním agregátem? 2. Vyjmenujte ve správném pořadí fáze vývoje skupiny. 3. K čemu jedinec potřebuje soc. skupinu. Co má navíc oproti dvoustranným vztahům? 4. Čím, jakým typem úkolu posílit skupinu ve fázi norming? ZÁTĚŽOVÉ SITUACE 1. Co je společné zátěžovým situacím? 2. Co je a čím se vyznačuje náročná životní situace? 3. Jakou roli má adrenalin v zátěžové situaci a ve které? 4. Co jsou to copingové strategie? Dejte příklady. Kontrolní otázky obecné

SOCIÁLNÍ PERCEPCE 1. Vysvětlete haló-efekt. 2. Jmenujte alespoň 5 sociálních vjemů. Co na druhém vnímám? 3. Jak škodí labeling učiteli (používá-li ho)? 4. Proč neumíme nesoudit a proč bychom se o to měli snažit? SMĚS 1. Jaký je rozdíl mezi soc. psy. a sociologií? 2. Jaké jsou 3 složky postoje? 3. Jaký vliv má individualita na prožívání stresu? 4. Vysvětlete pojem transakční analýza a připojte pojmy. Kontrolní otázky obecné

Literatura O Řezáč, Jaroslav: Sociální psychologie. Paido O Výrost, Jozef, Slaměník, Ivan: Sociální psychologie. Grada O Herman, Marek: Najděte si svého marťana. Hanex O Berne, Eric: Jak si lidé hrají. Dialog