NÁSLEDOVNICTVÍ V RODINNÉ FIRMĚ Libor Suchánek,

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Personální řízení v malých podnicích
Advertisements

Dita Pelantová Šárka Lukešová 3.VSRR
Ministerstvo práce a sociálních věcí ČR
Představení společnosti
Co s trhem SBS aneb trh SBS je trh jako každý jiný
Oddělení vzdělávání trenérů FAČR. Motto Dovolte sobě i druhým se cítit dobře.
Organizace řízení společnosti
PaedDr. Zuzana Horváthová, Ph.D. doc. Ing. Josef Abrhám, Ph.D.
Manažerská moudrost © Outward Bound – Česká cesta Outward Bound – Česká cesta, s.r.o.
Management Ing. Jan Pivoňka.
Vlastní hodnocení školy
Zvládání rizik vyplývajících z pracovního stresu ve společnosti EDUCACONSULT M&J Consulting Pardubice, Česká republika
Firma ABC– cesta k budoucnosti. Dlouhodobé cíle projektu: nastavit systém řízení cílů a následně implementovat ve firmě ABC připravit prostředí /SW MBE/
Případová studie: UNIC-Services Ltd. Firma UNIC-Services  Založena roku 1993 IT pracovníkem, jménem Saara Remes-Ulkunniemi  Firma nabízí vzdělávací.
ÚLOHA MARKETINGU V PODNIKU
Ostrava | Projekt Energeticky nezávislý kraj analýza silných a slabých stránek.
12. OPERATIVNÍ MANAGEMENT
1 BOJ NA TRHU PRÁCE aneb bojujeme se ctí Kateřina Cempírková HR manager 21. května 2008, Praha.
Myšlenkové základy skautingu
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
Aktuální rizika dobrovolnického programu v nemocnicích a význam metodických doporučení MUDr.Ivana Kořínková Garant a konzultant zdravotně sociálních dobrovolnických.
Podniková ekonomika Personální činnost.
HOSPODÁŘSKÁ KOMORA ČESKÉ REPUBLIKY - Pevný bod ve světě podnikání KRAJSKÁ HOSPODÁŘSKÁ KOMORA LIBEREC Od počátečního vzdělávání k dalšímu vzdělávání
Koncepce marketingového řízení
Vstup na zahraniční trhy při výrobě v domácí zemi
Jméno firmy Podnikatelský plán. Shrnutí Jasně popište, co je smyslem činnosti vaší společnosti a jaké si kladete cíle –Stručně popište, jak si představujete.
Výzkum, vývoj a inovace v ČR Výzkum, vývoj a inovace v ČR Seminář Ochrana průmyslového vlastnictví Praha, 6. června 2007.
Systém 360° zpětné vazby v Cabot Corp.
Praktické tipy pro budování interdisciplinárního týmu (nejen) v hospici Ladislav Kabelka DLBsH Rajhrad Subkatedra paliativní medicíny XII.BDPM, BVV
1 NÁSTROJE V OBLASTI ŘÍZENÍ ANEB ÚSPĚŠNOST BEZ NÁSTROJŮ ? ÚSPĚŠNOST S NÁSTROJI ? Ing. Pavel Sladký M: Semináře, konzultace, motivační a certifikační.
Vývoj výrobku Firmy musí pružně reagovat na změny ( v lidských potřebách, technologii, technice, v počtu a síle konkurence,…) a vyvíjet nové výrobky. Novými.
Pohled průmyslových firem na kvalitu českého technického vzdělávání Výsledky průzkumu Francouzsko-české obchodní komory v rámci Roku průmyslu a technického.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary, Sabinovo n áměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_19_JAK.
Optimální zdravotní péče „HEALTH POLICY “ Jan Hůlek Kardia s.r.o.
Teleworking v Asseco CR Renata Leflerová Ředitel LZ Praha
Prosperita organizace
Mgr. Martin Turnovský, MBA Sekce rozvoje podnikatelského prostředí a konkurenceschopnosti © Ministerstvo průmyslu a obchodu Strategické záměry a.
„Řízení lidských zdrojů /HR/ je jedním z hlavních úkolů managera a nikdo to za něho nemůže udělat“ Roman Vacho© City Hotel Park Dolný Kubín.
Poradenství v obecném řízení
MARKETINGOVÝ MIX.
Důvody vstupu na zahraniční trhy
POSTAVENÍ FIRMY - Rizika povolání FIRMA ORGANIZACE LIDSKÝ FAKTOR CÍLE Ekonomie Politika Ekologie Legislativa Trh Riziko v centrálně řízené ekonomice v.
M ATEMATIKA A BYZNYS I NFORMAČNÍ MANAGEMENT VE FIRMĚ Eva Turnerová Západočeská univerzita
Představení společnosti SULKO v rámci projektu
Dr. Ondroušek Lubomír, 1.místopředseda SAČM a specialista na problematiku DS pro vedení strukturovaných rozhovorů a vytvoření reprezentativního vzorku.
Tržní prostředí.
Management Přednáška 5: - Výběr a rozmístění pracovníků
1 Úloha vůdců, úloha vůdcovství -Poznat a dělat správné věci -Definovat vize -Ukazovat cestu, jak vizi realizovat.
Personální strategie mezinárodní firmy
Chování kupujících  Chování kupujících je složitý proces, který ovlivňuje řada vnitřních i vnějších činitelů a marketingový odborníci mohou znalost.
Obsah Marketingový mix Marketingový mix obchodníka Nákupní marketing.
Vůdcovství Doc. PhDr. Jan Neuman, CSc. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem Hlavního.
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 12: Příčiny neúspěchu podnikání malých a středních podniků.
INVESTICE DO VZDĚLÁNÍ – INVESTICE DO BUDOUCNOSTI PaedDr. LUDVÍK ZIMČÍK, ředitel ZŠ A MŠ BŘEZOVÁ (ŠKOLA NA KONCI SVĚTA)
ETICKÝ KODEX Klastru sociálních inovací a podniků - SINEC.
SOUČASNÁ RODINA A MOŽNOSTI HODNOCENÍ SITUACE PHDR. HANA PAZLAROVÁ, PH.D Sociální práce s rodinou 1.
SETKÁNÍ ŘÍDÍCÍHO VÝBORU MAP vzdělávání ORP ŠUMPERK Mgr. Ivana Hanáková, Mgr. Martin Kuchtík.
Příležitosti a rizika profesní komory pro sociální pracovníky v sociálních službách Presentace pro seminář Výboru pro sociální politiku PČR Daniela.
ÚSKALÍ SPOLUPRÁCE S RODINOU KLIENTA ,JIRKOV PHDR. MARTINA VENGLÁŘOVÁ.
Rodina a zaměstnání Henry Schein Česká republika
Marketingový plán podniku
Komunikační a prezentační dovednosti / C2b
Týmová spolupráce při vedení zájmových činností
Primární emise akcií (IPO) VOKT (P-10)
Osobní management – modul č.4
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: SOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast: Ekonomie Předmět: Inovace výuky prostřednictvím.
Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů (SYPO) Celostátní seminář ředitelů středních průmyslových škol.
doc. PhDr. Dušan Pavlů, CSc.
Moje práce na Broumovsku
Rodičovství biologické a pěstounské
Transkript prezentace:

NÁSLEDOVNICTVÍ V RODINNÉ FIRMĚ Libor Suchánek,

Představení společnosti SULKO

Příběh SULKO 1993 Založení společnosti v Rovensku (bývalý kravín) s cílem vyrábět a dodávat kvalitní okna 1998 Výroba plastových oken se stěhuje do Zábřehu - moderní hala o velikosti více než m SULKO rozšiřuje sortiment o výrobu hliníkových oken a dveří 2007 SULKO rozšiřuje své výrobní kapacity o další výrobní linku v Šumperku 2010 SULKO otevírá Galerie SULKO - nejpřehlednější předváděcí prostory v ČR 2012 Nový závod v Zábřehu o velikosti m2 (12/2012)

Představení společnosti SULKO Příběh SULKO POSLÁNÍ  s nadšením poskytovat kvalitní produkty a služby, které zvýší hodnotu a užitek vašeho bydlení VIZE  být jedním ze dvou nejvýznamnějších dodavatelů na trhu otvorových výplní v ČR a SR  první volba pro náročného zákazníka HODNOTY  úcta k člověku i majetku, jednáme profesionálně  je na nás spolehnutí, vzájemně spolupracujeme ke spokojenosti zákazníků i každého z nás

Představení společnosti SULKO Velikost firmy  900 ks okenních jednotek/den  60ks vchodových/odsuvných dveří/den

Představení společnosti SULKO Produkty PROFI Line Alu Top SULKO HR + Classic Design Classic Line -špičkový 6 komorový profil - jediný systém bez výztuh - vhodné pro pasivní a nízkoenergetické domy - dokonalý vzhled vhodný pro doplnění fasád a zimních zahrad -venkovní AL lišta chrání před vlivy počasí - unikátní rám se stavební hloubkou 115mm - optimální řešení pro panelové domy - výměna suchou cestou -extrudované těsnění - rám 64 -křídlo oblé 60 -konstrukční hloubka 70 mm - ekonomické řešení - pro tradiční tvary oken - možnost šikmých tvarů a obloukových oken

Představení společnosti SULKO Produkty  HS portály  skládací prvky  atypické prvky  zimní zahrady  stínící technika

Představení společnosti SULKO Produkty  hliníkové dveře  překryvné výplně  speciální produkty  vchodové dveře  fasádní systémy  vnitřní konstrukce

Představení společnosti SULKO Speciality  Kompozitní materiál  SULKOvent  Stříkané profily  50 odstínů šedi

Představení společnosti SULKO Galerie  Unikátní prodejny v ČR  až 3000 vzorků okna, dveře, doplňky zkušební kabiny

Představení společnosti SULKO Obchodní síť  24 vlastních prodejen  4 Galerie SULKO  více jak 100 manažerů  70 partnerských prodejen marketingová podpora pravidelná školení technická pomoc aktivní péče o partnerskou síť klademe důraz na výběr spolehlivých partnerů

Představení společnosti SULKO Export  kvalita a spolehlivost vyzkoušená na náročných trzích v Belgii, Švýcarsku i Rakousku  silný exportní tým  speciální produkty jen pro exportní trh (renovační rám)

SULKO s.r.o. Prezentace společnosti

 Profesionální výrobce plastových, hliníkových i dřevěných oken a dveří v ČR i zahraničí (Německo, Belgie, Švýcarsko).  Rodinná firma s tradicí již od roku  Kvalita německých profilů a české výroby, podpořená certifikáty ISO.  23 poboček na území ČR SULKO

„Naším cílem je vyrábět a dodávat náročným zákazníkům produkty, na které se budou moci dlouhodobě spolehnout, a které přispějí k většímu komfortu jejich bydlení.“ SULKO

 Tradice výroby oken od roku  V Zábřehu na Moravě od roku  Významný zaměstnavatel v regionu.  SULKO Galerie a pobočky na celém území České republiky. Rodinná česká firma

 Výrobní závod v Zábřehu na Moravě.  Moderní linky na výrobu plastových a hliníkových oken a dveří.  Plocha přes 3000 m2.  Certifikát „Český výrobek“. Výroba v ČR

 Dodáváme otvorové výplně do velkých rezidenčních a průmyslových projektů.  Nabízíme plastová, hliníková i dřevěná okna a dveře pro B2C segment. Velké i malé projekty Okna SULKO na řídící věži Ostrava - Mošnov

 Špičkové plastové i hliníkové profily s dlouhou životností pro nejnáročnější projekty a zákazníky.  Spolupráce při návrhu projektu a technickém řešení otvorových výplní v celém objektu. Špičkové technologie a produkty Hliníkové profily SULKO na Residenci Výhledová

Produktové portfolio  Plastová okna  Hliníková okna  Dřevěná okna  Plastové dveře  Hliníkové dveře  Dřevěné dveře  Interiérová stínící technika  Exteriérová stínící technika  Zimní zahrady  Fasádní systémy  Vnitřní konstrukce  Protipožární systémy

 Profil REHAU Synego  Vynikající tepelná izolace  Tři roviny těsnění  Stavební hloubka 80 mm  7 izolačních komor v rámu  6 izolačních komor v křídle SULKO Synego – zrozené ze synergie

 Profil REHAU GENEO s jádrem RAU-FIPRO  Možnost výroby velkých křídel  Vhodné řešení pro nízkoenergetické a pasivní domy  Bezbariérový vstup na balkon či terasu  Vynikající hluková a tepelná izolace  Úspora místa – Opticky větší a vzdušný prostor SULKO HS portál

Děkuji za pozornost. SULKO s.r.o

Co motivuje člena rodinné firmy k výkonu? Co manažera v nadnárodní korporaci?

Rodina je systém – chová se tak Partneři se potkají, mluví on, mluví ona, vytvoří pár – jsou energicky v rovnováze, přijde první dítě – rovnováha se nastavuje opět přijde druhé dítě – opět změna přijde třetí dítě – změna již nenastane V systému má každý svou roli Až děti dospějí -> vytvoří nový prvek, který je buď mimo (vlastní rodina, jiné zaměstnání) nebo se stávají součástí systému (práce ve firmě, společné soužití).

Děti mají děti – několik systémů Děti dětí mají děti – MNOHO systémů Firma musí být řízena jednoznačně

Hodnoty rodinné firmy dobré zaměstnání osobní rozvoj prestiž ovlivnit okolí Mladý člověk a přijímání autority na vojně – ostříhání, jasně daná autorita (zobák, půlročák, mazáci, supráci) Mladý člověk má energii, starý má software. Jak to skloubit?

Ve firmách to je přes systém komunikace a přes zpětné vazby – pí Juříčková – to hledáte, již na mateřské škole Komunikace o práci v rodině – máme zvláštní místnosti, kde se bavíme o firemních záležitostech, jinde ne Tři děti – jak to ošetřit Petr chtěl firmu vést, proč to chtěl? Děti vidí v rodičích vzor – chtějí být lepší -> dělat věci lépe

Nic není jednoduché Konference ve Vídni -> těžké situace v rodinných firmách řeší v 5. generaci – závazek nejjednodušší – přijde právník, zprostředkovatel firmu prodá -> provize, peníze -> vysoká hodnota pro národ je to lákavé – Dakon – p. Ďurník p. Bříza – PR 2014 je to součást národní hrdosti, našeho sebevědomí

Jaké je Vaše očekávání?

Nejúspěšnější společnosti ve střední a východní Evropě jsou rodinné podniky V Evropě 52% HDP a 50% pracovních míst Ve střední a východně Evropě je 30% HDP a 38% prac. míst Regionální rozvoj, hybná síla inovací a prosperity

Z historických důvodů je 92% rodinných firem ve střední a východní Evropě dosud řízeno generací zakladatelů, na rozdíl od 71% v západní Evropě: Čeká je proces nástupnictví, mezigenerační převod, extrémně komplexní, náročná a často traumatická procedura Je tendence podceňovat mezigenerační převod a organizační a strukturální důvody, rozhodující fáze -> malá pozornost Není přímá zkušenost -> před 2. světovou válkou Všichni k tomu dospějí současně Kvalifikované rady

DAVID BORK – Knížka o rodinném podnikání Všichni chtějí – Co bude fungovat? Praktické umění možného Snad pár nápadů Vám zůstane v mysli

PŘÍSTUP Má firma je ta nejdůležitější Živí rodinu, vzdělává děti, podporuje kraj, žena je spokojená Jsem nejšťastnější Dnešní den byl bezvadný Pozitivní přístup Firma není totéž co rodina

FIRMA Výsledky, zisk koncentrace, výhoda pro firmu -> i pro rodinu Dobré služby, hodnoty Udržet zákazníka 7:1 Stabilní, předvídatelné pro zaměstnance Investice, výkony od ostatních

DĚTI Úkol rodičů – vychovat zodpovědné dospělé, kteří si váží sami sebe a jsou schopni fungovat ve světe nezávisle Milujte je Soudružnost rodičů Ocenění, podpora a pozitivní povzbuzování jsou základem pro budování sebeúcty dítěte Volný prostor, samostatná řešení Neúspěch je škola Společný čas při tvorbě; kvalita vztahu – naslouchávat Vlastnictví firmy -> zodpovědnost Vztah úsilí a odměny Dítě – svobodně dýchat

KOMUNIKACE Efektivní, jasná Zdravá firma – jednoduchá komunikace, pokud ne, řeší to specialista Nedoručovat sdělené - napřímo

MARKETING RODINNÉ FIRMY Pozitivní odezva Důvěra Hodnoty Marketingový nástroj -> závazek -> férovost

DESATERO 1. Sdílení hodnot, které se týkají lidí, práce i peněz 2. Sdílení moci – to neznamená rovné rozdělení moci 3. Tradice – tmel, který drží rodinu pohromadě 4. Ochota učit se a růst – to znamená otevřenost rodiny vůči novým nápadům 5. Účast na aktivitách, jež nesouvisí s podnikáním, kvůli pěstování vztahů

DESATERO 6. Upřímný zájem o druhého, který je vyjádřen jasnými činy 7. Vzájemná úcta, která má základy v důvěře 8. Vzájemná pomoc a podpora, především v čase smutku, ztráty, bolesti a hanby 9. Úcta k soukromí druhého 10. Dobře definované mezilidské hranice SEDLEJOV

SYN PETR VE FIRMĚ - Od 15ti let pracoval manuálně - Studium Ekonomické fakulty MU v Brně - Vedl marketing – posílil značku - V roce 2006 založil výrobní firmu Sunwin, která vyrábí pro SULKO výrobky - Byl velkou posilou při odkupu majoritního podílu od společníků - V roce 2008 příprava na prodej - V momentě těsně před prodejem – řekl NE - Postupně přebíral vedení firmy

SYN PETR VE FIRMĚ - Působil jako výkonný ředitel - Špatné roky, těžká situace ve stavebnictví, konkurence, nedostatek zkušeností , 2013 – ztrátové roky - Od 2014 jsme prováděli transformaci firmy – snížení nákladů a zvýšení výkonnosti firmy - Od pracuje v nadnárodním podniku - Při jeho odchodu mu zaměstnanci vymysleli pohádku, která popisuje jeho příběh:

LIBOR SUCHÁNEK & HODNOTY - 58 let, 35 let ženatý, 3 děti, 3 vnoučata - Malá vesnice, malý domek bez plotu - Otevřenost, komunikace, vztahy - Do práce vlakem - Nezávislost - Úcta k hodnotám - Poruším pravidlo - SULKO - jeden vlastník, registrovaný v Ostravě, 300 zaměstnanců, 1993, obrat 700 mil. – 100 mil. export

LIBOR SUCHÁNEK & LÍDR - Lídr se rodí – vesnice, kraj - Poslání – mít se dobře, vést lidi v kraji. Vést firmu -> přináší hodnoty do regionu. Pracovat pro cizí pojišťovnu – pouze vytahuje z regionu peníze - Společnost (okolí) – podpora firmy, firma podporuje oblast - Rovnováha v přírodě - Lídr – zdraví, rodina, firma - Firma – výsledky, lidi

LIBOR SUCHÁNEK & LÍDR - Hodně jsem jezdil - Nerozuměl personální práci, řízení - Hodně energie - Pozitivní emoce - Nízký konzum - Usínal jsem – těžká havárie

LIBOR SUCHÁNEK & LÍDR Velké vyčerpání - Asie - Obchodní ředitel - Pomůže tým - Společný závazek - Odpovědnost na sebe - Otok plic - What´s your feeling – vím, co zvládnu, nedá se změřit

LIBOR SUCHÁNEK & LÍDR - Respektujte signály těla - Silnější až nejsilnější - Nepřipomíná Vám to něco? - Změnil jsem se – 103kg – 85 kg – kolo, plavání - Dobrý lídr vede sebe, pak druhé - Velká síla – naléhavé x důležité - Zkušenost – bolestivé - Dříve vojna - ISO

LIBOR SUCHÁNEK & LEADERSHIP V RODINNÉ FIRMĚ - V 1993 založit a vést SULKO - Rodina – harmonický život - Firma – uspět na náročném trhu - Slabý člověk v rodině – pomoc, ochrana; ve firmě – obráceně – slabost oslabuje firmu - Kamarádi x profíci – školení – nejsou schopni odstranit poruchy v systému. Snaha se nerovná výsledek. Školení - > špatný mistr - Přátelský přístup – poruchy, tolerance nešvarů = tichý zabiják

LIBOR SUCHÁNEK & LEADERSHIP V RODINNÉ FIRMĚ - Direktivní – málo silných to vydrží - Firemní kultura – velká hodnota; rodina – volí spolupracovníky, podobná typologie - Poruchy – drobné, větší - Lidé s vnitřní silou – různé role (tahouni, pochybovači, dotahovači) - Poradit při sestavování týmu - Kdo to umí - Kdo tomu rozumí

LIBOR SUCHÁNEK & LEADERSHIP V RODINNÉ FIRMĚ - Zahraniční firmy – pers. procesy zvládnuté, řízení - Naše rodinné firmy – naučit - Dobré někoho, kdo to umí – kdo Vás má rád (pozor na peníze) - Pokus – omyl – dlouhé, drahé, nevratné - Včasné zpětné vazby manažerů, vývoj – růst - Účinné řízení – rutiny – ne kutilství - Odpovědnost lídra – předat zástupci, tím to nekončí - Poslání

LIBOR SUCHÁNEK & LEADERSHIP V RODINNÉ FIRMĚ - Sdělení - najít silné spolupracovníky, najít jim správné židle, věnovat se řízení a personální práci

LIBOR SUCHÁNEK & LEADERSHIP V RODINNÉ FIRMĚ - Sdělení - Vypilovat procesy - Školit svůj výkonný tým, motivovat ho - Kultura - Vytvořit dobré prostředí - Stálý region – podpora místních lídrů

LIBOR SUCHÁNEK & ÚLOHA MAJITELŮ RODINNÝCH FIREM - Být dobrým člověkem (politici) - Rozvoj regionu – rozvíjet kraj a lidi v něm - Spolupráce se školami - Podpora kultury - Region vyřeší jeho vlastní síla - Síla zdrojů, peněz - To mohou místní vlastníci – odpovědnost - Ti mají odpovědnost ke kultuře, školám, sportu

LIBOR SUCHÁNEK & ÚLOHA MAJITELŮ RODINNÝCH FIREM - Podpořte místní lídry - Zajistí lépe než cizí - Stezky - Prodali jsme rodinné stříbro – vybudujeme nové !! - Vlastenectví

Děkuji za pozornost, LIBOR SUCHÁNEK

Martina, 24 let – marketingový specialista Mladý člověk chce udělat věc po svém, i když nemá zkušenosti, otec vidí, že to jde udělat lépe, po pokusu a pochybení, mladý člověk, který je OK, chybu přizná Důležitá je komunikace s rodiči. Přes mlčení se nenajde střední cesta. Někdy po výměně názorů zůstane blok a omezí se komunikace Záleží na povaze jednotlivce, zda blok zůstává, je možno dále otevřeně komunikovat Zpočátku mladý člověk vůbec nechce staršího poslouchat, to vyzrálí chodí na radu, kterou použijí dle uvážení. Přes hlubší přemýšlení se může změnit pohled na problém Otec dodává motivaci, i když předchází ostřejší výměna názorů Je důležitá důvěra mezi členy rodiny

Petr, 34 let – výrobní ředitel Dobře načasovat předání, postupný vývoj předání funkce, příliš ukvapené předání uškodí Předání nezralému člověku -> největší RIZIKO V jaké kondici se firma předává – správní lidé na správných židlích Pokud není zakotvený systém, je to složité Jak je přebírající člověk vnímaný – jaký má respekt, autoritu Na zkušenou měl jít Petr dříve, optika jiné firmy – Petr bude o patro výš Pokud je firmu komu předat, je to dobře Dobrý tým a dobrý proces -> pak se to dá uřídit a šéf pak řeší poruchy včas; důležité je, kým se člověk obklopí Musí být jasné kompetence; být vedle sebe, pokud není vyjasněné – je to špatně (prolínání kompetencí)

Petr, 33 let – syn Nástupník by po ukončení studií měl pracovat mimo firmu, manažerskou pubertu prodělat ve standardním prostředí Nástupník by do firmy měl přinést „otestované“ know how a firmu posunout Nástupník by měl vstupovat na pozici, která odpovídá jeho kvalifikaci a zkušenostem, omezit metody pokusu a omylu, protože prostředí rodinné firmy nedá následníkovi objektivní zpětnou vazbu Nástupník by měl mít (a sám vyžadovat) sepsaný svůj mandát (za co odpovídá, za co ne, co může, co ne) Nástupník by měl být zpočátku – 3 roky – považován za standardního manažera, mít sepsanou manažerskou smlouvu i motivaci, aby do svého chování dostal standardní návyky, aby věděl, proč věci dělá Proces předávání firmy by měl být dopředu popsán

DAVID BORK – Knížka o rodinném podnikání Všichni chtějí – Co bude fungovat? Praktické umění možného Snad pár nápadů Vám zůstane v mysli

PŘÍSTUP Má firma je ta nejdůležitější Živí rodinu, vzdělává děti, podporuje kraj, žena je spokojená Jsem nejšťastnější Dnešní den byl bezvadný Pozitivní přístup Firma není totéž co rodina

FIRMA Výsledky, zisk koncentrace, výhoda pro firmu -> i pro rodinu Dobré služby, hodnoty Udržet zákazníka 7:1 Stabilní, předvídatelné pro zaměstnance Investice, výkony od ostatních

HRANICE Členové rodiny se nesmí míchat do záležitostí, za které nenesou odpovědnost Vymezit (vlastní i pracovní) Stále kontrolovat Nikdy neřešit firemní záležitosti u rodinných oslav Nesedět na dvou židlích (společník, odb. pracovník)

DĚTI Úkol rodičů – vychovat zodpovědné dospělé, kteří si váží sami sebe a jsou schopni fungovat ve světe nezávisle Milujte je Soudružnost rodičů Ocenění, podpora a pozitivní povzbuzování jsou základem pro budování sebeúcty dítěte Volný prostor, samostatná řešení Neúspěch je škola Společný čas při tvorbě; kvalita vztahu – naslouchávat Vlastnictví firmy -> zodpovědnost Vztah úsilí a odměny Dítě – svobodně dýchat

ODMĚNA Férová odměna Příplatek -> rodinný fond

KOMPETENCE Upřímně hodnoťte kompetence dětí Vždy kompetentní vedení Chytrý může předstírat hloupého Dlouhodobý výkon – schopnost Nekompetentní překáží, v rodině problém

KONKURENCE V RODINĚ Členově rodiny soupeří s konkurencí, ne proti sobě Pokud ano, ihned odstranit, odlehčit, být nad věcí Hlavní role rodičů

KOMUNIKACE Efektivní, jasná Zdravá firma – jednoduchá komunikace, pokud ne, řeší to specialista Nedoručovat sdělené - napřímo

RODINNÁ RADA Dříve než to bude nutné Problémy otevřít a řešit je, postupně Nejde-li to -> profesionální poradce Ústní tradice do písemné formy Úkoly rodiny Úkoly firmy – profesionálně, co nejlépe Převody podílů -> smlouvy (jako dříve)

ROZHODOVÁNÍ Různá rozhodnutí (jeden či celá rodina) Rozhodnutí na nejnižší úrovni, která nese odpovědnost za výsledek Vyšší úroveň -> kumulace -> odkládání -> nerozhodnutí -> ztráta příležitostí Nelze všechna rozhodnutí dělat společně Kdo má odpovědnost, má i poslední slovo Požadovaný výstup – variabilní řešení – písemně; kritéria Ne ego – čí to byl nápad

ZPĚTNÁ VAZBA Z 60tých let – družice Neutrální informace popisující pozorované jednání a jeho účinky Užitečné –> rozvoj -> přijímat Ne kritika - odsuzuje

ZAKLADATELÉ, VIZIONÁŘI Energie, poslání Někdy rodina vedle nich nemůže pracovat Je obtížné najít místo ve stínu velké jedle

DOHLED Dozorčí rada Způsob řešení sporů, tím se sporům předejde - je to pojistka – pak škoda nenastane

PRÁCE Dokončit přidělený úkol – přináší uspokojení a sebeúctu Dítě ve firmě – skutečná práce a schopnosti ji vykonávat Je nutné si ji zasloužit Pravidle (kompetence – dovnitř i ven) 3 – 5 let práce jinde, 2 roky souvisle, 1-2 povýšení, pak nejsou tam dobří, nebudou dobří ani tady

MARKETING RODINNÉ FIRMY Pozitivní odezva Důvěra Hodnoty Marketingový nástroj -> závazek -> férovost

PENÍZE Možnosti Máte = není důležité; nemáte = je důležité Penze neřeší problém Vztah úsilí a odměny Vlastní zdroje – ev. podpora Rezerva - včas

PŘEDÁNÍ ŘÍZENÍ Jednou to bude všechno Vaše Max 65 – 70 let, definovat Zabezpečit se, jinak závislost Koníčky, zájmy -> jinak problém Moudrost odchodu Život je víc než rodinná firma

MANŽELÉ Ano či ne ve firmě? Nesmí narušit soužití -> roli – Jak sdílet informace -> každý má jinou schopnost informaci přijmout Pokud neberu odpovědnost, lépe mlčet či opatrně sdílení -> může ovlivnit neúmyslně bez znalosti věci! Veřejnost neinformovat o soukromých rodinných záležitostech

NÁSTUPNICTVÍ Předání ÚPLNÉ kontroly Plán nástupnictví -> celá rodina -> shoda -> prospěch všech Kontinuita životaschopná – může být nejvhodnější externista Dozorčí rada (třetí strana) – schválení plánu nástupnictví Nástupnictví – dlouhý proces – ODPOVĚDNOST KONTROLA FINANCÍ – pokud ne – krach Pohodlný život -> sní slepici se zlatými vejci

DŮVĚRA Mezi členy rodiny nejdůležitější předpoklad Bez důvěry není vzájemná úcta Sliby se plní Ztracenou důvěru nelze obnovit Rodinná rada –> projev důvěry

DESATERO 1. Sdílení hodnot, které se týkají lidí, práce i peněz 2. Sdílení moci – to neznamená rovné rozdělení moci 3. Tradice – tmel, který drží rodinu pohromadě 4. Ochota učit se a růst – to znamená otevřenost rodiny vůči novým nápadům 5. Účast na aktivitách, jež nesouvisí s podnikáním, kvůli pěstování vztahů

DESATERO 6. Upřímný zájem o druhého, který je vyjádřen jasnými činy 7. Vzájemná úcta, která má základy v důvěře 8. Vzájemná pomoc a podpora, především v čase smutku, ztráty, bolesti a hanby 9. Úcta k soukromí druhého 10. Dobře definované mezilidské hranice SEDLEJOV