Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy Soukromá střední škola podnikání a managementu, o.p.s. Předmět Český jazyk a.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vítězslav Nezval (1900 – 1958).
Advertisements

Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Kaligram Inf-1 Počítačová grafika DUM č. 11
Dadaismus též Dada, byl avantgardní umělecký směr.
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření:
DADAISMUS Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov
Období mezi dvěma válkami
LITERÁRNÍ SMĚRY 1. POL. 20. STOLETÍ
Poezie, próza a drama ve světové literatuře do II
VY_52_INOVACE_DEK_54 SURREALISMUS
Dadaismus I. polovina 20. století.
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_13_OSVZ_ZSVa Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
FUTURISMUS Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Jméno autora: Mgr. Barbora Jášová
Moderní poezie počátku 20. století
MODERNÍ UMĚLECKÉ SMĚRY NA POČÁTKU 20. STOLETÍ - OPAKOVÁNÍ Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka,
Christian Morgenstern
Opakování Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu.
Albert Camus Barbora Vaňková.
VÍTĚZSLAV NEZVAL (surrealismus)
DADAISMUS Mgr. Lucie Rusová
Poezie ve světové literatuře
Český jazyk a literatura Poezie českých autorů 1. poloviny 20. století – Vítězslav Nezval 3 Pavel Šupka
Estetika režného zdiva v díle Jana Kotěry
Umělecké směry 20. století
DADAISMUS Jana Bobčíková.
Dadaismus byl mezinárodním stavem mysli nebo spíše životním stylem, než hnutím…
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Český jazyk a literatura Poezie českých autorů 1. poloviny 20
Český jazyk a literatura Poezie českých autorů 1. poloviny 20
Dadaismus Předmět: výtvarná výchova. Jak vzniknul a co to je Avantgardní umělecký směr Avantgardní umělecký směr Vznikl v roce 1916 ve Švýcarsku, v roce.
ČESKÝ INFORMEL Jana Bobčíková.
Nové literární skupiny I. Mgr. Ludmila Růžičková
AVANTGARDNÍ UMĚLECKÉ SMĚRY
Téma: Světoví básníci 1. poloviny 20. století
Malířství mezi válkami DADAISMUS
ČESKÝ SURREALISMUS Mgr. Lucie Rusová
Dadaismus.
SURREALISMUS Mgr. Lucie Rusová
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy Soukromá střední škola podnikání a managementu, o.p.s. Předmět Zeměpis (klíčová.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. Marcela Jelínková NÁZEV:VY_32_INOVACE_05C_18_Surrealismus I TEMA:Historie.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_11B_CJ8_12_LITERATURA.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michaela Nová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_6.2.9 dadaismus Název sady: Český jazyk 9. ročník Číslo projektu:
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy Soukromá střední škola podnikání a managementu, o.p.s. Předmět Zeměpis (klíčová.
SPOLEČENSKÉ A HISTORICKÉ POZADÍ konec 19. století ve znamení ve znamení velkých změn vede ke katastrofickým představám, chaos, dezorientaci rychlé životní.
Vítězslav Nezval Martin Vocl C3B. Obsah Základní informace Život Dílo Charakter tvorby Pantomima Ukázka Otázky.
  Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Využití ICT, výtvarná výchova, Kubismus v malířství Autor: Mgr. Olga Pasovská.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Leonardo da Vinci Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy
Mgr. Marie Havránková VÍTĚZSLAV NEZVAL Literatura 1.pol. 20. stol.
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
VY_32_INOVACE_14_Kultura za první republiky
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Vítězslav Nezval Život, tvorba, citáty. Vítězslav Nezval Život, tvorba, citáty.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Moderní umělecké směry Číslo DUM: VY_32_INOVACE_DVK_4_11
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Poezie ve světě v 1.polovině 20.století
Česká meziválečná poezie
Česká poezie 1. pol. 20. století - přehled
DADAISMUS.
Malířství mezi válkami DADAISMUS
Transkript prezentace:

Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy Soukromá střední škola podnikání a managementu, o.p.s. Předmět Český jazyk a literatura (klíčová aktivita III/2) Téma Dadaismus Ročník 3. Jméno autora Mgr. Dušan Kráčmar Anotace Prezentace přibližuje žákům jeden z moderních uměleckých směrů počátku 20. století. Obvykle žáky svou podobou přitahuje, proto jsou součástí prezentace i jejich pokusy o vlastní dadaistickou tvorbu. Datum tvorby

DADAISMUS © Dušan Kráčmar 2013

DADAISMUS ÚVOD umělecký směr počátku 20. století zakládá si na své nesmyslnosti popírá jakýkoli smysl bytí, životní filosofie, tradic, umění staví na nahodilosti, bezděčnosti a vyvolaném zmatku samotné slovo dada je patrně jen nahodilým pojmenováním, třebaže se o přesné podobě jeho vzniku vedou debaty (nahodilé sáhnutí nožem do slovníku?) jednou z hříček dadaismu bylo tahání rozstříhaných textů z klobouku a jejich skládání v básně bez logického smyslu díla nemají žádný smysl, ten dává dílu až samotný konzument nehledá žádná východiska a řešení = ˃ sklouzává k nihilismu (víra „v nic“) a anarchii (absolutní svoboda bez respektu k ostatním hodnotám) tvrdí se, že byl reakcí autorů na hrůzy první světové války, je do jisté míry revoltou proti válečnému násilí na všech stranách svou povahou v sobě spojuje prvky literatury a výtvarného umění výtvarné umění pak jako jeden z hlavních tvůrčích postupů používá koláž

DADAISMUS ÚVOD dadaismus se pak prolíná s dalšími moderními uměleckými směry počátku 20. století, např. navazuje na futuristickou myšlenku osvobozených slov tím, že často zcela ruší větnou skladbu a význam slov z jeho myšlenek následně čerpají další umělecké směry, předdevším surrealismus pro mnoho autorů je dadaismus jen jedním obdobím jejich tvorby (např. André Breton) v české literatuře se čistý dadaismus neprojevil, nicméně dokázal ovlivnit tvorbu některých autorů v podobě hry (žonglování) se slovy - např. Werich a Voskovec, Jaroslav Hašek atd.

DADAISMUS VÝTVARNÉ PROJEVY dadaistické koláže rakouského výtvarníka Raoula Hausmanna a německé výtvarnice Hannah Höchové

DADAISMUS VYBRANÍ PŘEDSTAVITELÉ za zakladatele dadaismu je považován francouzský básník rumunského původu Tristan Tzara (1896 – 1963)  dlouho žil ve švýcarském Curychu, kde byl jednou z osobností, které založily v kabaretu Voltaire hnutí dada  toto hnutí pak propagoval na svých přednáškách po Evropě, v roce 1946 vystoupil i v Praze  dílo: Sedm manifestů dada Aproximativní člověk Dvacet pět básní Tristan Tzara na obraze maďarského malíře Lajose Tihanyiho a ve skutečnosti

DADAISMUS PŘEDSTAVITELÉ Tristan Tzara Manifest DADA ( výňatek ) DADA neznamená nic Shledáváme-li to malicherným a neztrácíme-li svůj čas pro slovo, které nic neznamená... Prvá myšlenka, která v těchto hlavách běhá, je řádu bakteriologického: objevit přinejmenším jeho původ etymologický, historický nebo psychologický. Z novin se dovídáme, že černoši Kru nazývají ocas posvátné krávy DADA. Kostka a matka se jmenují v jednom kraji Itálie DADA. Dřevěný koník a kojná, dvojité přitakání v ruštině a rumunštině zní DADA. Učení žurnalisté v něm spatřují umění pro kojence, jiní všední svaté ježíškynechtedětickypřijítkemně, návrat k vyprahlému a hlučnému, hlučnému a jednotvárnému primitivismu. Citlivost nestavíme na jednom slově; každá stavba usiluje o dokonalost, která nudí, o stagnující myšlenku zlaté bažiny, relativní lidský výtvor. Umělecké dílo nesmí být krásou jako takovou, neboť ta je mrtvá; ani veselé, ani smutné, ani jasné, ani temné, těšit nebo týrat lidi tím, že jim předkládá koláče svatozáří nebo pot z bujné projížďky ovzduším. Umělecké dílo není nikdy krásné na základě nadekretování, objektivně, pro všechny. Kritika je tedy zbytečná, má jen subjektivní platnost a ani sebemenší charakter objektivity. Lze věřit, že se nalezla společná psychická základna celého lidstva? Ježíšův pokus a bible přikrývají svými širokými a laskavými křídly: hovno, zvířata, dny. Jak lze uspořádat chaos, který tvoří tuto nekonečnou beztvarou variaci: člověka? (... ) Tak se zrodilo DADA z potřeby nezávilosti, z nědůvěřivosti vůči společenství. Ti, kdo k nám patří, střeží svou svobodu. Neuznáváme žádnou teorii. Máme po krk kubistických a futuristických akademií: laboratoří formálních názorů. Dělá se umění, aby se vydělávaly peníze a aby se podkuřovalo roztomilým měšťákům? Rýmy zvoní asonancí peněz a převrácená křivka klouže po profilu vystrčeného břicha. Všechny umělecké skupiny dospěly k této bance, jedouce na rozdílných kometách. (překlad Z. Lorenc)

DADAISMUS VYBRANÍ PŘEDSTAVITELÉ německým představitelem dadaismu byl Kurt Schwitters (1887 – 1948), básník, malíř a grafik dílo Ursonate (Prasonáta) – dadaistická skladba, u nás s její originální recitací vystupují Jaromír Typlt a Pavel Novotný Fümms bö wö tää zää Uu, pögiff, kwii Ee. 1 Oooooooooooooooooooooo oo, 6 dll rrrrr beeeee bö dll rrrrr beeeee bö fümms bö, (A) rrrrr beeeee bö fümms bö wö, beeeee bö fümms bö wö tää, bö fümms bö wö tää zää, fümms bö wö tää zää Uu: ……. (ukázka)

DADAISMUS STUDENTSKÁ TVORBA Manifest o lásce sladké a hořké Návod jak vytvořit dadaistickou báseň. Vezměte noviny. Vezměte nůžky. Najděte v novinách článek, aby měl délku, jakou počítáte dát své básni. Článek vystřihněte. Potom pečlivě rozstříhejte všechna slova, která tvoří tento článek, a vložte je do pytlíku. Skládejte pak jeden ústřižek za druhým přesně v pořádku, v jakém vyšly z pytlíku. Svědomitě opište. Báseň se vám bude podobat. A vězte, že jste spisovatel neskonale originální a okouzlující citlivosti, byť doposud nepochopen lidem. Tristan Tzara

DADAISMUS STUDENTSKÁ TVORBA ukázky z prací vašich o rok starších spolužáků na „dadastole“ vašeho učitele a jeho omylem vyfotografované nohy na „dadapodlaze“ ukázky z prací vašich o rok starších spolužáků na „dadastole“ vašeho učitele a jeho omylem vyfotografované nohy na „dadapodlaze“

DADAISMUS ZDROJE Literatura pro 3. ročník středních škol – Učebnice. 1. Vyd. Brno, Didaktis s. ISBN NEZVAL, Vítězslav. Moderní básnické směry. Praha: československý spisovatel, 1969, ISBN NEUVEDENO. AUTOR NEUVEDEN. Dadaismus [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: HAUSMANN, Raoul. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Hausmann.jpg HAUSMANN, Raoul. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: HÖCH, Hannah. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Cut_With_the_Kitchen_Knife.jpg TIHANYI, Lajos. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: hhttp://commons.wikimedia.org/wiki/File:Tzara_by_Tihanyi.jpg AUTOR NEUVEDEN. dadart.com [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: JONAS, Genja. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: SCHWITTERS, Kurt. Ursonate [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: TZARA, Tristan. Manifest o lásce sladké a hořké [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: : tzara/manifest-o-lasce-sladke-a-horke.html#ixzz2vg8oZtoW

DADAISMUS DĚKUJI ZA POZORNOST.