Název školy:Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název:VY_32_INOVACE_01A_18_Roztoči.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
 Škola: Základní škola a Mateřská škola, Kostelní 560, Svoboda n. Úpou, okres Trutnov  Autor: Mgr. Hana Klomínská  Datum: prosinec 2012  Název: VY_12_INOVACE_1.2.1.
Advertisements

ORGANISMY PROVÁZEJÍCÍ ČLOVĚKA BEZOBRATLÍ ŽIVOČICHOVÉ VERONIKA STRAKOVÁ.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. Jiří Kolář NÁZEV:VY_32_INOVACE_08B_01_Druhy_počítačů TEMA:HARDWARE A SOFTWARE.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Kopřivnice, Štramberská 189, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Vlastimil Kopečný VYTVOŘENO: NÁZEV: VY_32_Přírodopis_12_Ryby,
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. Jana Vaňková NÁZEV: VY_32_INOVACE_02A_18_LESY MÍRNÉHO PÁSU TEMA:Přírodní obraz.
OBOJŽIVELNÍCI ZNAKY, ANATOMIE. Název školy : Základní škola a mateřská škola, Svoboda nad Úpou, okres Trutnov Autor : Michal Krtička Datum :
Název školy:Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název:VY_32_INOVACE_01A_07_Motolice.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Kódování materiálu VY_32_INOVACE_bio_zoo10 Označení materiálu zoo10_pavoukovci_Arachnida.ppt Název školy Gymnázium.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Člověk a příroda, Přírodopis.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. Jiří Kolář NÁZEV:VY_32_INOVACE_08B_02_PC_a_zdraví TEMA:HARDWARE A SOFTWARE.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jana Dümlerová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
TŘENÍ Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_18_29.
Název školy:Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název:VY_32_INOVACE_01A_08_Tasemnice.
Síťokřídlí a blanokřídlí Hmyz s proměnou dokonalou vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Biologie člověka Tematická oblast: Biologie člověka (1. ročník Krajinář)
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Podnebné pásy – tropický pás
Název projektu: Moderní škola
Nepohlavní rozmnožování mnohobuněčných
Nervová soustava vyšších obratlovců
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Třída: OBOJŽIVELNÍCI Autor: Zuzana Veselíková Vytvořeno: červen 2011
Název školy: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název: VY_32_INOVACE_01B_02_Pláštěnci.
Základní škola a mateřská škola Bohdalov CZ.1.07/1.4.00/ III/2
Základní škola, Hradec Králové
Bez vody není život AUTOR: Mgr. Aleš Skála
MĚKKÝŠI - MLŽI žijí ve sladké i slané vodě
Základní škola a Praktická škola Dvůr králové nad Labem
Název školy: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název: VY_32_INOVACE_01A_15_Klepítkatci.
Základní škola, Hradec Králové
Název prezentace (DUMu):
Škola: Základní škola a Mateřská škola, Kostelní 560, Svoboda n. Úpou,
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
Název školy: MŠ a ZŠ, Veselí nad Moravou
Výukový materiál VY_52_INOVACE_31_pavoukovci
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Různé podmínky života na Zemi
Přírodní krajiny - test
OBOJŽIVELNÍCI (zajímavosti)
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
HMYZ STAVBA TĚLA.
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Druh učebního materiálu prezentace (výkladová) Ročník Cílová skupina
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Pardubice – Spořilov
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Pavoukovci skupina bezobratlých živočichů zahrnuje přes druhů
Vnější cizopasníci člověka.
Základní skupiny živočichů
Název školy Základní škola a mateřská škola, Jetřichov, okres Náchod
ZŠ a MŠ, Jilemnice, Komenského 103, příspěvková organizace
Základní škola a Praktická škola Dvůr Králové nad Labem
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
PLOŠTICE.
Název školy: Speciální základní škola, Louny,
Druh učebního materiálu prezentace (výkladová)
ZŠ Brána Nová Paka Přírodopis, 6. – 9. tř. Autor: Ing. Michal Koťátko
11 Kód materiálu: VY_32_INOVACE_15_KROUZKOVCI Název materiálu:
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Třída:Hmyz nejpočetnější třída živočichů na Zemi souš i voda
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Pardubice – Spořilov
VY_32_INOVACE_04-36 Ročník: VII. ročník Vzdělávací oblast:
Prezentace seznamuje žáky se znaky a vybranými zástupci blanokřídlých.
Transkript prezentace:

Název školy:Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název:VY_32_INOVACE_01A_18_Roztoči Téma:ZOOLOGIE BEZOBRATLÝCH – Roztoči Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/

ANOTACE Materiál obsahuje výkladovou prezentaci k tématu „ZOOLOGIE BEZOBRATLÝCH - ROZTOČI“. Je určen pro výuku biologie ve 2. ročníku čtyřletého gymnázia a v odpovídajících ročnících víceletých gymnázií. Do výkladu jsou vloženy kontrolní otázky pro zpětnou vazbu učitele. V uzavřených položkách žáci zaškrtávají v nabídce odpovědí interaktivním perem, na otevřené položky odpovídají ústně. Součástí materiálu jsou správné odpovědi, na které se posuneme tlačítkem akcí. Materiál je doplněn pracovním listem / testem, včetně autorského řešení. Lze jej použít pro samostatnou práci, domácí přípravu nebo pro testování znalostí. Test je vhodné použít v závěru vyučovací jednotky, je možné jej vytisknout a zpracovávat v listinné podobě. Materiál je určen k interaktivní výuce.

řád ROZTOČI (Acarina) 1 - roztoč

ZÁKLADNÍ CHARAKTERISTIKA: -druhově nejpočetnější řád pavoukovců -drobní (do 1mm, výj. až 2cm), nečlánkované tělo -chelicery klepítkovité nebo bodcovité -končetiny – 4 páry; častá redukce → méně -dýchání vzdušnicemi nebo celým povrchem těla nepřímý vývin: vajíčko → larva (několikrát svlékání) → dospělec -někteří - partenogeneze -znaky larvy: 3 páry končetin, dýchá celým povrchem těla

EKOLOGIE A VÝZNAM: -výživa: dravci, saprofágové, paraziti -různá prostředí -často synantropní -někteří jsou mezihostitelé parazitů hospodářských zvířat -možný přenos chorob (klíště) -původci chorob (zákožka svrabová) -původci alergií -součást půdního edafonu – půdotvorné procesy

VÝZNAMNÍ ZÁSTUPCI: Klíště obecné (Ixodes ricinus): -listnaté lesy, travnaté porosty -♀ klade asi 3000 vajíček → larvy (6 nohou, sají krev na drobných obratlovcích) → svlékání → nymfy (8 nohou, sají krev) → svlékání → dospělec -vývojový cyklus trvá 1 – 4 roky (závisí na podmínkách) -vystřídají obvykle 3 hostitele Obr. 4

-dospělí: -♀- 4mm (po nasátí až 2cm), živí se krví (zvětšení zadečku až 200x) – dokáže dlouho hladovět -♂- asi 2mm, již nepřijímá potravu, pouze rozmnožování -tělo chrání chitinový štítek -bodavě sací ú.ú. s chobotkem (hypostom) se zpětnými háčky -enzym ixodin – brání srážení krve -přenos chorob: lymeská borrelióza, klíšťová encefalitida -možnost infekce ranky

Hypostom a chelicery ♀ klíštěte chitinový štítek Obr. 5

Obr. 6 – nasátá samice klíštěte

Čmelík kuří: -ektoparazit slepic – saje krev -obrana – popelení slepic -přenos na člověka výjimečně Obr. 7 – čmelík kuří

Sametka rudá -ochlupené červené tělo -vyvolává svědivou vyrážku Obr. 8Obr. 9 – 1 – vajíčka 2 – larva 3 – nymfa 4 - dospělec

Zákožka svrabová: -kožní choroba = svrab (souvislost se špatnou hygienou) -♀ tvoří chodbičky v kůži obratlovců – zde kladou vajíčka Obr. 10 Obr. 11

Trudník lidský -asi 0,5mm -žije v kožních mazových žlázách → trudovitost (zejména obličej) Obr. 12 – trudník lidský

Vlnovník révový -chorobné plstnatění listů révy vinné -více než 400 dalších druhů vlnovníků – škůdci rostlin – mohou způsobovat vznik hálek -mají jen 2 páry končetin Vodule -přizpůsobené životu ve vodě – často parazitují na vodním hmyzu Roztočík včelí -saje hemolymfu včel (parazituje ve vzdušnicích hrudníku) → napadené včely neovládají letové svalstvo, hynou

Varroa (kleštík) včelí -parazit včely medonosné -larvám saje hemolymfu → včely se líhnou oslabené, deformované -rychle se množí – likvidace spálením Obr. 13

Svilušky: - cizopasí na rostlinách – hospodářské škody Obr. 14 – sviluška chmelová

OTÁZKY 1)Roztoči mají přímý / nepřímý vývin. 2)Roztoči jsou nejpočetnější / nejméně početný řád pavoukovců. 3)Roztoči mají běžně 2 páry / 3 páry / 4 páry končetin. 4)U roztočů se může vyskytovat / nikdy nevyskytuje partenogeneze. 5)Roztoči se mohou / nemohou živit dravě. 6)Roztoči se podílejí / nepodílejí na půdotvorných dějích. SPRÁVNÉ ODPOVĚDI: PŘEJÍT NA DALŠÍ OTÁZKY:

OTÁZKY 7) Vysvětlete, co je ixodin, u jakého klíštěte se vyskytuje a k čemu slouží? 8) Popište vývojový cyklus klíštěte. 9) Čím se živí samec a samice klíštěte? SPRÁVNÁ ODPOVĚĎ: PŘEJÍT NA TEST / PRACOVNÍ LIST:

SPRÁVNÉ ODPOVĚDI: 1)Roztoči mají přímý / nepřímý vývin. 2)Roztoči jsou nejpočetnější / nejméně početný řád pavoukovců. 3)Roztoči mají běžně 2 páry / 3 páry / 4 páry končetin. 4)U roztočů se může vyskytovat / nikdy nevyskytuje partenogeneze. 5)Roztoči se mohou / nemohou živit dravě. 6)Roztoči se podílejí / nepodílejí na půdotvorných dějích. PŘEJÍT NA DALŠÍ OTÁZKU: ZPĚT NA ZADÁNÍ OTÁZKY:

SPRÁVNÉ ODPOVĚDI: 7) Vysvětlete, co je ixodin, u jakého klíštěte se vyskytuje a k čemu slouží? -ixodin – enzym klíštěte, brání srážení krve 8) Popište vývojový cyklus klíštěte. vajíčko – 6nohá larva – svlékání – nymfa (8 končetin) → svlékání → dospělec -vývojový cyklus trvá 1 – 4 roky (závisí na podmínkách, většinou 1 – 2 roky) -vystřídá obvykle 3 hostitele 9) Čím se živí samec a samice klíštěte? -samice – saje krev obratlovců -samec – v dospělosti nepřijímá potravu PŘEJÍT NA TEST / PRACOVNÍ LIST: ZPĚT NA ZADÁNÍ OTÁZKY:

PRACOVNÍ LIST / TEST Téma: ZOOLOGIE BEZOBRATLÝCH - ROZTOČI 1)Popište znaky larvy roztočů. 2)Vyberte – dospělci roztočů dýchají (i více možností): a) celým povrchem těla b) plicními vaky c) žábrami d) vzdušnicemi 3)Chelicery roztočů jsou a) pouze klepítkovité b) klepítkovité nebo bodcovité c) pouze bodcovité d) nemají chelicery

4) Popište stavbu těla klíštěte. 5) Jaký vztah k člověku mají tito roztoči: a) zákožka svrabová b) klíště obecné c) trudník lidský d) sametka rudá 6) Co je ixodin, u jakéjo roztoče se vyskytuje a k čemu slouží? 7) Jaký je rozdíl mezi dospělým samcem a samicí klíštěte?

PRACOVNÍ LIST / TEST ŘEŠENÍ 1)Popište znaky larvy roztočů. - 3 páry končetin, dýchání celým povrchem těla 2)Vyberte – dospělci roztočů dýchají: a) celým povrchem těla b) plicními vaky c) žábrami d) vzdušnicemi 3)Chelicery roztočů jsou a) pouze klepítkovité b) klepítkovité nebo bodcovité c) pouze bodcovité d) nemají chelicery

4) Popište stavbu těla klíštěte. -bodavě sací ú.ú. S chobotkem opatřeným zpětnými háčky -tělo kryté chitinovým štítkem – u samice jen zčásti -samice má kožovitý zadeček – umožněno zvětšení při nasátí 5) Jaký vztah k člověku mají tito roztoči: a) zákožka svrabová – chodbičky v kůži, zde klade vajíčka (svrab) b) klíště obecné – saje krev, možný přenos chorob c) trudník lidský – parazit mazových žláz (trudovitost) d) sametka rudá – působí svědivou vyrážku 6) Co je ixodin, u jakéjo roztoče se vyskytuje a k čemu slouží? -ixodin = enzym klíštěte, zabraňuje srážení krve 7) Jaký je rozdíl mezi dospělým samcem a samicí klíštěte? -samice – asi 4mm, při nasátí až 2 cm, živí s krví obratlovců -samec – menší, asi 2mm, již nepřijímá potravu

ZDROJE OBRÁZKŮ: 1 - EMPLOYEE OF US GOVERNMENT. cs.wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: KIKA DE LA GARZA. cs.wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: THORPE, S. E.. commons.wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: AUTOR NEUVEDEN. cs.wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: BARTZ, Richard. commons.wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: ZIMMERMANN, Thomas. commons.wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: SAKDOCTOR. commons.wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: SHAHAN, Thomas. cs.wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: BUGBOY52.4. cs.wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: KALUMET. commons.wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:

11 - LINSENMAIER, W.. commons.wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: AUTOR NEUVEDEN. commons.wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: AUTOR NEUVEDEN. commons.wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: SAN MARTIN, Gilles. cs.wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: LITERÁRNÍ ZDROJE: PAPÁČEK, Miroslav a kol. Zoologie. Praha: Scientia, 1994, ISBN ROSYPAL, Stanislav a kol. Přehled biologie. 2. vydání (1. vydání ve Scientia).Praha: Scientia, 1994, ISBN BUCHAR, Jan. Stručný přehled soustavy bezobratlých - učební texty vysokých škol. Praha: nakladatelství Peres, 1995, ISBN ZRZAVÝ, Jan. Fylogeneze živočišné říše. Praha: Scientia, 2006, ISBN ZICHÁČEK, Vladimír; JELÍNEK, Jan. Biologie pro gymnázia. Olomouc: nakladatelství Olomouc, 1998, ISBN ACKER, Fabian a kol. Rostliny a bezobratlí. Praha: Albatros, 1989, ISBN , překlad Obrtel, Radoslav.