Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Větné rozbory pro 8. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_10_Větný rozbor č.10 Autor Fulínová Šárka
OPAKOVÁNÍ-PRACOVNÍ LIST č.10 Šárka Fulínová 2.ZŠ Dobříš
OPIŠTE SI DANÉ SOUVĚTÍ DO SEŠITU A VYPRACUJETE ZADANÉ OTÁZKY.
Když se otec pozdě na podzim vrátil domů, vrhl se zpravidla na dříví a štípal v kolně polena, dokud ho mrazy z ní nevyhnaly.
1.Určete počet vět. 2.Určete věty hlavní. 3.Určete druh vět vedlejších.
1. VV 1. přísl. časová Když se otec pozdě na podzim vrátil domů, 2. VH VH 2. vrhl se zpravidla na dříví a štípal v kolně 4. VV 2. přísl. časová polena, dokud ho mrazy z ní nevyhnaly. 4 věty, souvětí souřadné.
4. Určete větné členy: na podzim - PU času domů - PU místa ho - Pt zpravidla - Pu času dříví - Pt
5. Určete slovní druh zpravidla: příslovce. 6. Jaký význam má slovo vrhl se v textu: začal štípat dříví s velkým úsilím. 7. Jak rozumíte textu: Kostky jsou vrženy. Je rozhodnuto.
8. Určete číslo u podstatného jména dříví, jaké je to podstatné jméno: číslo jednotné, hromadné. 9. Utvořte zdrobnělinu k slovu poleno: polínko.
10. Doplňte příslušné tvary podstatných jmen:
Gramofonová deska s novými (spirituál). Věta matematika (Pythagoras). Vyřešení obtížného (rébus). Kontrola pasových (vízum). Družina mladého (faraon). Cestující (trolejbus).
Gramofonová deska s novými spirituály. Věta matematika Pythagora i Pythagory. Vyřešení obtížného rébusu. Kontrola pasových víz. Družina mladého faraona. Cestující trolejbusu i trolejbuse.