Obecná psychologie Vědomí, vnímaní, pozornost a jejich poruchy Zimní semestr 2015.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Psychické projevy a stavy
Advertisements

Pozornost a její druhy Denisa Landová.
Slovníček pojmů Aktivita č.1: Výchova k aktivnímu občanství
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
VNÍMÁNÍ Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov04 Autor Mgr. et.
Pozornost, vědomí Škola:
SPÁNEK Šárka Blatná.
Pozornost Sternberg, R.J.(2002). Kognitivní psychologie. Praha: Portál, s Plháková, A. (2003). Učebnice obecné psychologie. Praha: Academia, s.
5: Vědomí, pozornost.
Poruchy pozornosti MUDr.Radovan Přikryl, Ph.D.
Psychické stavy.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Obecná psychologie. Vědomí 1. Vědomí-bdělý stav, kdy si uvědomujeme sami sebe,své okolí a své psychické pochody. 2. Obsah mysli, který si člověk dokáže.
ŠKOLA: STŘEDNÍ ŠKOLA PRÁVNÍ – PRÁVNÍ AKADEMIE, S.R.O. TYP ŠABLONY: III/2 INOVACE A ZKVALITNĚNÍ VÝUKY PROSTŘEDNICTVÍM ICT PROJEKT: CZ.1.07/1.5.00/
PSYCHICKÉ JEVY.
PSYCHICKÉ PROCESY A STAVY
AUTOŘI: BARBORA MIKULOVÁ LUCIE KMENTOVÁ 4.A
Nitro a osobní historie člověka o kterého se staráme Doc. Ing. Aleš Opatrný, Th.D. KTF UK v Praze Sekce spirituální péče Společnosti lékařské etiky ČLS.
Vymezení, funkce, zdroje
Obecná psychologie II
Psychopatologie přednáška – 1. velice stručná obecná psychopatologie, 2. behaviorální syndromy Materiál není určen k další distribuci ani k citování,
Emoce (city).
Spánek Vypracoval: Dominik Bobek Obor: Technické lyceum Třída: 1L
SPÁNEK Ročníková práce Klára Jelínková 6.tř..
Malý exkurz do psychologie komunikace v souvislosti s externí komunikací Junáka Junák - svaz skautů a skautek ČR.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“
Jak poznávám a vnímám Pavel Šuranský.
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Poruchy osobnosti žáka KPS/0014
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Vnímání BEREZNYAKOVA SOFYA
Hlavní poruchy myšlení
Vědomí a jeho poruchy (bakalářské a magisterské studium) Česková E
Chyby ve vnímání První dojem Haló efekt Soukromé teorie osobnosti
Rozdíl vnímání a představy
Bukovina Pyžamový den.
Poruchy spánku Jakub Kužílek X33BMI.
Psychické procesy Jan Tvrdík C4B.
Psychické procesy, stavy a vlastnosti
Seminář Trauma.
Co je kognitivní psychologie?
FANTAZIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
Psychické jevy Psychologie = nauka o lidské psychice (duševním životě). = studuje psychické jevy Psychické jevy – jsou determinovány biologicky i sociálně.
OB21-VVP-HUM-OBN-MIK-L Psychické procesy a stavy 1.část Mgr. Marie Mikulcová.
Mgr. Michal Oblouk. POZNÁVÁNÍ A VNÍMÁNÍ informace o světě kolem sebe získáváme prostřednictvím smyslových orgánů VNÍMÁNÍ = percepce, zachycuje to, co.
Psychické procesy a stavy osobnosti. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 04 – Čití a vnímání NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné.
Psychické stavy Vytvořila Ing. Lenka Hřibová, Březen 2016.
Paměť DUM_18. Název školy: Střední škola sociální PERSPEKTIVA a Vyšší odborná škola, s.r.o. Adresa:Mírová 218/6 Dubí III - Pozorka Název projektu KLÍČE.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
PSYCHOLOGIE ZÁTĚŽE Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
CITY A JEJICH PROJEVY Mgr. Michal Oblouk.
Pozornost a vědomí.
Anotace: Výukový materiál je určen pro učitele jako osnova k
vnímání velikosti a prostoru zpracování zrakové informace v mozku
Paměť Mgr. Vladimír Velešík.
Psychické procesy - vnímání
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Paměť a soustředění.
VY_32 _INOVACE_PSYCHOLOGIE.03
Sociální psychologie – CŽV 2012
Co je kognitivní psychologie?
Nevědomí.
Poznávací proces Mgr. Vladimír Velešík.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Transkript prezentace:

Obecná psychologie Vědomí, vnímaní, pozornost a jejich poruchy Zimní semestr 2015

Definice vědomí Vědomí-bdělý stav, kdy si uvědomujeme sami sebe, své okolí a své psychické pochody. Obsah mysli, který si člověk dovede vybavit. Vědomí je to, co má každý z nás, když vidí a slyší, když cítí libost nebo bolest, když si něco představuje a rozvažuje nebo když se odhodlává k činu.

Změněné stavy vědomí Změněné stavy-změna normálního stavu- spánek, sny, meditace, hypnóza, po požití drog. Spánek-při spánku dochází k jiné mozkové aktivitě. Fáze REM a nonREM Při REM fázi se zdají sny mnohem více než v nonREM, jsou velmi živé, zrakové, emočně nabité, často nelogické.

Vědomí-spánek Cirkadiánní rytmus-vnitřní hodiny, které řídí řadu duševních a fyziologických změn, včetně spánku, 24 hodinový cyklus. Potřeba spánku 8-9 hodin. Insomnie-nespavost-nespokojenost s množstvím či kvalitou spánku, velmi časté. Snění-stav změněného vědomí, ve kterém se obrazy uchované v paměti a fantazie dočasně mísí s událostmi vnější reality.

Vědomí-spánek Proč lidé sní? Zatím nemáme jednoduchou odpověď. Jak si zapamatovat sen-papír a tužka k posteli, řekněte si, že se chcete probudit, až se Vám bude zdát sen, po probuzení ihned zapsat! Freud-sny jsou královskou cestou do nevědomí.

Vědomí-spánek Předpokládal, že sny souvisí s potřebami, myšlenkami, přáními, které jsou pro jedince nepřijatelné a vytěsňuje je do nevědomí. Latentní obsah snů-skrytý obsah, maskovaný, projevuje se manifestním obsahem snu (skrytý cenzor). Zajímavosti o snech-ve snech je více agrese a více negativních než pozitivních emocí.

Vědomí x nevědomí Nevědomí-koncept zejména S. Freda- psychoanalytici se domnívají, že součástí mysli je nevědomí, které obsahuje některé vzpomínky, impulsy a přání nepřípustné vědomí.Freud se domníval, že některé emočně bolestivé vzpomínky a přání jsou vytěsněny, to znamená přesunuty do nevědomí, odkud mohou ovlivňovat naše činy, ačkoliv si těchto vzpomínek nejsme vědomi.

Poruchy vědomí Kvantitativní (zastřené vědomí) Somnolence-středně hluboký spánek Sopor-hluboký spánek Kóma

Poruchy vědomí Kvalitativní Delirium-vzniká náhle (nejčastěji v noci), probíhá bouřlivě, trvá hodiny až týdny. Důležitý je zmatený obsah duševní činnosti (dříve se používal termín zmatenost-amence). Vzniká nejčastěji v důsledku organické příčiny či po odnětí alkoholu a drog jako součást abstinenčního syndromu.

Neorganické poruchy spánku Dyssomnie Insomnie Hypersomnie Neorganická porucha schématu spánek-bdění Parasomnie Somnambulismus Spánkové noční děsy Noční můry

Vnímání Vnímání-odraz reality zprostředkovaný smyslovými orgány. Při studiu vnímání-percepce-se zabýváme integrací jednotlivých počitků (zrakových, sluchových…) do celistvých vjemů objektů okolního světa. Zrakové vnímání-u něj se rozlišují dva typy rozpoznávání-tvar a hloubka. Tvar-co to je? Nutné pro přežití (např. vlk nebo srna?)

Vnímání Prostorová lokalizace-hloubka-orientujeme se díky ní v prostoru, jinak bychom naráželi do předmětů. Výzkum zrakového vnímání-na základě lidí s poraněním mozku. Oliver Sachs- muž, který si pletl manželku s kloboukem a jiné klasické povídky. Nejdůležitější oblast mozku pro zpracování zrakových vjemů-primární zraková kůra.

Vnímání-figura a pozadí Potřebujeme odlišit objekt od jeho pozadí. Tento problém řešila hlavně Gestalt psychologie. Gestalt psychologie zdůraznila význam vnímání celých objektů nebo tvarů a navrhla principy, podle kterých objekty uspořádáváme. Základní zákon vnímání je Zákon pregnantnosti.

Vnímání-figura a pozadí, S.Dalí Slave Market 1/Vyčleňování objektu (figury) od pozadí, objekt vnímáme přednostně.

Gestaltistické zákony vnímání 2/ Zákon blízkosti ………………………… 3/Zákon podobnosti x o x o x

Gestaltistické zákony vnímání 4/ Zákon dobrého tvaru

Poruchy vnímání Nepatické poruchy vnímání (jsou normální): Smyslové klamy Eidetismus (zejména u dětí) Pareidolie (dotváření obrázků) Synestezie (barevné slyšení)

Poruchy vnímání Patické (chorobné) poruchy vnímání Iluze-deformované vjemy způsobené reálným podnětem. Nemocný je přesvědčen o jejich reálnosti, nemá náhled. Mohou se vyskytnout i při únavě. Sluchové, iluze řeči (šum listí je rozhovor), zrakové iluze…. Halucinace-chorobné vjemy bez jakéhokoliv reálného podkladu. Jsou nevývratné. Vždy svědčí o poruše duševního zdraví! Pravé x nepravé (pseudohalucinace). Sluchové halucinace-hlasy Zrakové-postavy, zvířata Flashbacky Chu´tové, pachové Intrapsychické –odnímání myšlenek

Pozornost Pozornost = aktivní zaměření našeho vědomí. Předpokladem je bdělost a jasnost vědomí. Pozornost-zaměřenost a soustředění duševní činnosti na určitý objekt nebo děj, například poslouchání na rozdíl od prostého slyšení. Pozornost je proces, jehož fcí je vpouštět do vědomí pouze omezený počet informací a tak ho chránit před zahlcením velkým množstvím podnětů.

Pozornost-vlastnosti Vybrané vlastnosti pozornosti: Selektivita-výběrovost Schopnost zaměřit pozornost na vybraný podnět Koncentrace-soustředěnost Vyčlenění omezeného počtu psychických obsahů, kterými se současně zabýváme. Distribuce-rozdělování Dělení pozornosti mezi několik aktivit či objektů, např. řízení. Stálost Čas, jaký jsme schopni soustředěně sledovat jediný objekt (do cca sekund). Přepojování Pohotové přemisťování pozornosti žádoucími směry.

Poruchy pozornosti Fenomén Koktejl párty-vnímáme to, co se nás osobně týká. Poruchy pozornosti: Hypoprosexie - snížení buď všech složek pozornosti, nebo jen některých. Roztržitost Rozptýlenost Aprosexie – úplná neschopnost se soustředit (např. těžké psychózy) Hyperprosexie

Dokument-poruchy vnímání LSD Made in ČSSR Dokument zachycující testování LSD v padesátých a šedesátých letech v ČSSR. Účinky halucinogenu ve výpovědích testovaných osob, psychologů a psychiatrů. Dostupné z internetového vysílání České televize: 03-lsd-made-in-cssr/ / 03-lsd-made-in-cssr/ /

Literatura: Helus, Z. (2011): Úvod do psychologie. Grada: Praha s (Psychologie: Věda o psychice, o vědomém a nevědomém prožívání) S (Úvod do obecné psychologie, Vnímání).