Kombinované postižení Vašek (in Renotiérová, M., Ludíková, L. a kol., 2003, s. 281): vícenásobné je postižení multifaktoriální, multikauzální a multisymptomaticky.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PEDAGOGICKO-PSYCHOLOGICKÁ PORADNA OPAVA Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková.
Advertisements

„ MNOHO LIDÍ SE DOSTALO D Á L, NEŽ MOHLI, PROTOŽE SI O NICH NĚKDO JINÝ MYSLEL, ŽE MOHOU.“ Centrum pro sluchově postižené Hodonínsko, o.p.s.
Asistenti pedagoga pro žáky se sociálním znevýhodněním a jejich role ve škole.
Příčiny a možnosti zvládání nevhodného chování žáků Se zaměřením na negativní sebehodnocení.
K OMUNIKACE VERBÁLNÍ A NEVERBÁLNÍ Zpracovala: Mgr. Kateřina Holá Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace.
Důležitost propojování sociální a zdravotní péče pro duševně nemocné- jak by měl vypadat úspěšný systém začleňování osob s psychiatrickou diagnózou MUDr.Lenka.
Mapování potřeb regionů ve vztahu k činnosti středisek výchovné péče a zařízení ústavní a ochranné výchovy POHLEDEM PRACOVNÍKŮ ORGÁNŮ SOCIÁLNĚ PRÁVNÍ OCHRANY.
CANISTERAPIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
Učení ducha v praktickém životě. Učení ducha je praxe vlastních myšlenek, citů a činů Učení ducha znamená učit se správně utvářet své myšlenky a city.
Základy rodinného práva Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
Asistent pedagoga jako nástroj pro inkluzivní vzdělávání Mgr. Lucie Macků.
Pedagogické disciplíny II. Část Aplikované. Rozdělení aplikovaných pedagogických disciplín  Školské  Mimoškolské  Na hranici školských a mimoškolských.
Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb Pedagogika a psychologie 3. ročník ŠKOLNÍ ZRALOST Mgr. Irena Kudláčková.
Edukace žáků na praktických a speciálních školách KPG/4028
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Co se přihodí … než se fotka narodí?
Kriminalistická charakteristika trestného činu
Základy automatického řízení 1
Projekt odboru personálního Ministerstva vnitra Akceptace specifických potřeb zaměstnanců a zaměstnankyň MV: nástroj ke zvýšení efektivity práce MV ČR.
Práce s textem VY_32_INOVACE_1B_20
Plánování ve školní tělesné výchově
Hodnocení sluchu hendikepovými testy.
Dopravní značení pro chodce VY_32_INOVACE_5A_13
Domácí zvířata VY_52_INOVACE_28
Název projektu: Moderní škola
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Techniky práce s mentálně postiženými
PhDr. Lenka Gajzlerová jaro 2013
Základní informace o poskytovateli
MEZILIDSKÁ KOMUNIKACE II.
KAP, 25. září 2017, Krajský úřad SK
Problematika studentů se sluchovým postižením na VŠ
Diagnostika Zimní semestr 2015/2016.
Tlumočnické služby.
NÁŘADÍ.
Slabiky II. VY_32_INOVACE_1B_07 Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Směrování černobílých obrázků VY_32_INOVACE_4C_08
Strom a keř VY_52_INOVACE_35
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Správa sociálního zabezpečení
POVOLÁNÍ.
jak budovat kulturu školy společně
Specifické poruchy učení a NKS
SPECIFICKY NARUŠENÝ VÝVOJ ŘEČI
Role a možnosti spolupráce s orgány sociálně-právní ochrany dětí
Etická výchova – cesta a naděje pro budoucí generace
Stíny ZRAKovÉ VNÍMánÍ.
Globální problémy současného světa 3 – Populační vývoj, negramotnost
Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami
Poznávací schopnosti, zrakové vnímání
Speciálně pedagogická diagnostika
Analýza komunikativních kompetencí žáků s narušenou komunikační schopností v systému běžných základních škol Mgr. Veronika Girglová.
ASISTENT PEDAGOGA V MALOTŘÍDNÍ ŠKOLE
JAZYK A ŘEČ Poznávací schopnosti – ŘEŠENÍ PROBLÉMŮ, UČENÍ
Název projektu: Moderní škola
Malujeme vodovkami vnímání.
Orientujeme se v prostoru
Základní druhy zeleniny VY_52_INOVACE_34
FORMY PRÁCE S TALENTOVANÝMI ŽÁKY
Metoda VTI Intenzivní forma pomoci v domácím prostředí rodiny, přímo tam, kde problém vzniká (80.léta 20. stol. v Holandsku) Rodiny, které mají obtíže.
Centra kolegiální podpory
Vzdělávací kurzy Rodinného Integračního Centra zaměřené na problematiku poruch autistického spektra
Život bez střeva , Praha.
Dopravní prostředky A jejich řidiči.
VÁNOCE Jak pomáháme mamince?.
Diagnostika dítěte předškolního věku
Digitální učební materiál
Odbor školství, mládeže a sportu Mgr. Terezie Doleželová
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Kombinované postižení Vašek (in Renotiérová, M., Ludíková, L. a kol., 2003, s. 281): vícenásobné je postižení multifaktoriální, multikauzální a multisymptomaticky podmíněný fenomén, který je důsledkem působení participujících postižení a který se manifestuje signifikantními nedostatky v kognitivní, motorické, komunikační nebo psychosociální oblasti u jeho nositele, interakcí participujících postižení a vzájemným překrýváním vzniká tzv. synergetický efekt. 29. září 2016 SPŘ u osob s kombinovaným postižením

Kombinované postižení směrodatná definice MŠMT ČR, dle MŠMT ČR se za postiženého více vadami považuje: dítě/žák postižený dvěma nebo více na sobě nezávislými druhy postižení, z nichž každé by je vzhledem k hloubce a důsledkům opravňovalo k zařazení do speciální školy příslušného typu (Charakteristika postižení více vadami, č.j.: /97-22, Věstník MŠMT sešit 8/1997, část oznamovací). 29. září 2016 SPŘ u osob s kombinovaným postižením

Pro potřebu rezortu školství se žáci s více vadami člení do 3 skupin skupina, v níž je společným znakem mentální retardace – je při rozhodování o způsobu vzdělávání pokládána za vadu dominantní, 2. skupinu tvoří kombinace vad tělesných, smyslových a vad řeči, specifickou skupinu tvoří děti a žáci hluchoslepí, samostatnou skupinu tvoří děti a žáci s diagnózou autismus a s autistickými rysy, u nichž jsou diagnostikovány další vady (MR, vady řeči, vady smyslové a tělesné). 29. září 2016 SPŘ u osob s kombinovaným postižením

NKS u osob s kombinovaným postižením věnována pozornost obtížím v oblasti komunikace, v týmu odborníků přítomen i logoped, využívány systémy augmentativní a alternativní komunikace. 29. září 2016 SPŘ u osob s kombinovaným postižením

Dílna 11 Která specifika při práci s dětmi s kombinovaným postižením můžeme sledovat v následující ukázce? září 2016 SPŘ u osob s kombinovaným postižením

Hluchoslepota současné postižení zraku a sluchu, které je závažné do té míry, že svému nositeli způsobuje problémy ve sféře psychické, sociální a běžných situacích denního života; Klasifikace: Podle doby vzniku hluchoslepí od narození, později ohluchlí / osleplí; Podle stupně postižení totálně hluchoslepí, prakticky hluchoslepí, slabozrací neslyšící, nedoslýchaví nevidomí, slabozrací nedoslýchaví. 29. září 2016 SPŘ u osob s kombinovaným postižením

Specifické potřeby různé typy vad – 100% individuální přístup, chybí nápodoba vždy záměrné učení dlouhodobé učení potřeba stereotypů 29. září 2016 SPŘ u osob s kombinovaným postižením

Motorika hrubá motorika samostatný pohyb sebeobsluha prostorová orientace poznávací procesy jemná motorika úchop koordinace pohybů plynulost pohybů chuť poznávat příjem informací → KOMUNIKACE → SEBEOBSLUHA → ROZVOJ MYŠLENÍ 29. září 2016 SPŘ u osob s kombinovaným postižením

Smyslové vnímání, socializace, komunikace Rozvoj smyslového vnímání Socializace Komunikace 29. září 2016 SPŘ u osob s kombinovaným postižením

Způsoby komunikace HS neverbální způsoby komunikace referenční předměty orální cesta český znakový jazyk taktilní znakový jazyk znakování ruku v ruce piktogramy, obrázky, fotografie plastické piktogramy Lormova abeceda vpisování latinky do dlaně Braillovo písmo 29. září 2016 SPŘ u osob s kombinovaným postižením

Výchova a vzdělávání osob s HS Raná péče Předškolní věk Školní věk: 29. září 2016 SPŘ u osob s kombinovaným postižením

Dílna 12 Které způsoby komunikace hluchoslepých nacházíme v následujícím videu? Které konkrétní symptomatické poruchy řeči pozorujeme? září 2016 SPŘ u osob s kombinovaným postižením

Tipy pro první kontakt s HS osobou Osoby s hluchoslepotou mají různé povahové rysy, přednosti a nedostatky jako každý jiný bez postižení. Při setkání s hluchoslepým se vyvarujte silných projevů soucitu nebo naopak poznámek, které hluchoslepého podceňují nebo zpochybňují jeho schopnosti. V úvodu kontaktu s hluchoslepou osobou vždy upozorněte na svoji přítomnost. Kdykoliv vstoupíte do místnosti, ve které se hluchoslepá osoba nachází, představte se. K hluchoslepému nepřistupujte náhle a zbrkle, aby se nevylekal. 29. září 2016 SPŘ u osob s kombinovaným postižením

Tipy pro první kontakt s HS osobou Během oslovení se jemně dotkněte jeho paže nebo ho oslovte jménem, aby hluchoslepý věděl, že pozdrav patří jemu. V komunikaci s hluchoslepou osobou buďte trpěliví a pamatujte na ztíženou možnost kompenzace jednoho smyslu druhým. Při konverzaci se nebojte používat slova typu vidět, dívat se, prohlédnout si, číst si. Hluchoslepé osoby je běžně používají. Při odchodu nezapomeňte upozornit hluchoslepého, že místnost opouštíte. 29. září 2016 SPŘ u osob s kombinovaným postižením