Teorie výchovy Bezpečné učení Pravidla pro práci ve skupině
Teorie a metodika výchovy(TMV) učitel –vzdělavatel, vychovatel, veřejný činitel Metodologicko-koncepční problém TMV je vytvoření jejího funkčního modelu, který by integroval dvě dominantní tendence uvnitř této disciplíny – vychovatelské kompetence učitele a interdisciplinární obsah předmětu. Témata: důvěra učitele k žákovi vztah žáka k vyučovacímu předmětu, k učiteli, ke škole klima ve školní třídě a ve škole vztahy mezi školou, rodinou a veřejností
Prakticko-metodická (dovednostní) příprava budoucích učitelů rozbor výchovných situací pozice žáka ve třídě (sociometrický dotazník) vztah dítěte ke škole a k učiteli hodnotová orientace dětí, rodičů režim dne žáka, jeho vytváření, respektive přetváření individuální práce s problémovými žáky vytváření podnětné přátelské atmosféry ve třídě nácvik vybraných verbálních a neverbálních edukačních komunikací řešení modelových výchovných situací příprava a přednesení témat pro pedagogicko-osvětovou práci s rodiči …
Klíčové kompetence (zásadní vlastnosti a dovednosti) Rýdl(1999, s. 9-10) Schopnost neustále se odpovědně učit Aktivnost v přístupu ke světu a odhalování souvislostí Kritické myšlení a schopnost vyvozovat vlastní soudy Komunikace různými výrazovými prostředky v různých jazycích Funkční gramotnost ve smyslu porozumění textům a schopnost argumentace Schopnost spolupráce v týmu Schopnost řešit nenásilně, ale asertivně konflikty Flexibilnost a dynamičnost vzhledem k trvalému procesu změn Vnímání ekologické rovnováhy ve vztahu člověka a přírody Schopnost chránit multikulturálnost a multiperspektivnost života
Učitel v procesu výchovy pro 21. století (Horká, 2004, s ) Systémové vidění světa – schopnost naučit žáky vidět propojenost světa, hledat příčiny problémů, podporovat pluralitu pohledů Zdůrazňování vzájemných souvislostí mezi všemi jevy a skutečnostmi, jež nás obklopují. Soulad mezi globálním a lokálním. Uveďte příklady z Vašeho oboru: 1. jak lze řešit vztah mezi globálním a lokálním (vztah mezi integrací a svébytností) 2. jak budete rozvíjet demokratické chování 3. jak může přispět obsah učiva k interkulturnímu porozumění (ke zvládnutí úspěšné mediální komunikace, k uvědomělé péči o Zemi, k osobnostnímu rozvoji jedince k rozvoji funkční gramotnosti)?
Jak mohu nastartovat pozitivní bezpečné prostředí pro učení ve třídě? nastavování pravidel příklady dobré praxe Co potřebuji k tomu, abych se mohl učit? Jak se nyní zajišťuji vhodné podmínky pro učení se? Jak to souvisí s mou budoucí rolí učitele?
PhDr. Marek Herman Marek Herman Marek Herman učil 7 let na gymnáziu v Bílovci, rok pracoval s malými dětmi v mateřské škole, v současné době pracuje jako poradce pro české i nadnárodní firmy. Spolu s doc. Soňou Hermochovou se podílel na vzniku programu „Dokážu to?“, externě přednáší na Universitě Palackého v Olomouci a na VŠE Praha teorii osobního rozvoje. Kromě toho vede svoje téměř 20 let semináře na sebepoznání a seberozvoj, pracuje s maminkami a dětmi do 6 let. V Nadaci Via založil a finančně podporuje fond Rachůnek, který je zaměřen na výchovu k rodičovství. Byl jedním z klíčových lidí, kteří stáli u zrodu tzv. dárcovské esemesky, unikátního projektu na podporu individuálního dárcovství a charity v ČR. Napsal úspěšnou knihu „Najděte si svého marťana“. proces-uceni proces-uceni nastavení pravidel nastavení pravidel