MÜNCHHAUSENŮV SYNDROM. Vysvětlení pojmu porucha osobnosti a chování u dospělých, předstíraná porucha přesvědčivé předstírání, zveličování či vytváření.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Zdravotní a sociální aspekty života na ulici -Výchozí zdravotní situace jednotlivce -Výchozí sociální situace jednotlivce -Zdravotní a sociální politika.
Advertisements

Dětský pacient v ordinaci praktického lékaře.
Psychosomatické obtíže u dětí a adolescentů
Kleine – Levinův syndrom
ČASTÉ NEINFEKČNÍ CHOROBY
PORUCHY PŘÍJMU POTRAVY
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
TRANSPLANTACE LEDVIN.
DOMÁCÍ ZDRAVOTNÍ PÉČE.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Poruchy příjmu potravy
ZŠ A MŠ BOHUMÍN TŘ. DR. E. Beneše 456 okres Karviná, příspěvková organizace Digitální učební materiály ŠIII/2 VÝCHOVA KE ZDRAVÍ.
Sociální událost Mgr. Terezie Pemová.
SYNDROM TÝRANÉHO DÍTĚTE
Alzheimerova choroba Lukášek Závodný 2.HB.
Interrupce jako trauma
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Odlišení recidivy cévní mozkové příhody od epileptického záchvatu
Sdělování nepříznivých informací.
Syndrom špatného zacházení
PORUCHY PŘÍJMU POTRAVY
- definice, charakteristika, průběh
Mentální anorexie.
MENTÁLNÍ ANOREXIE.
Anorexie Denisa Kandlová 2.HC.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Název příjemce: Základní škola Vyškov, Nádražní 5, příspěvková organizace Název partnera: ZŠ Slavkov Komenského, ZŠ Drnovice, ZŠ Pustiměř, ZŠ Šaratice,
Klinická propedeutika
PACIENTOVO POJETÍ NEMOCI
Judita Vedlová. Definováno v trestním zákoně §199.
TYPY A FORMY ÚRAZŮ I NÁSILÍ NA DĚTECH A MLÁDEŽI
Duševní zdraví a psychohygiena
Děti by nikdy neměly trpět bolestí Léčba musí probíhat ve spolupráci s rodinou Stále někdy nedostatečná léčba Dítě nedokáže bolest dobře vyjádřit a popsat.
Downův syndrom ( genetické choroby člověka )
OBORY PSYCHOLOGIE Milana Reichlová.
Reintegrace žáků s chronickým onemocněním zpět do škol projekt TIMSIS Action Comenius 2.1 Action Comenius 2.1 Doba trvání projektu: 3 roky Doba trvání.
Didaktická část diplomové práce
Případová studie Seminář 2014.
TYPY A FORMY ÚRAZŮ I NÁSILÍ NA DĚTECH A MLÁDEŽI
Struktura bakalářské práce
Biologická léčba v dětské psychiatrii
Sociální patologie SCPT SCPA
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Jana Novotná Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_PEDAGOGIKA_PSYCHOLOGIE_09.
Základní škola a Mateřská škola Libáň, okres Jičín Moderní škola 2010 VY_32_INOVACE_E Péče o nemocné dítě.
Odlišnosti lůžkové a primární péče o děti a dorost MUDr. Alena Šebková Předsedkyně OSPDL ČR.
Číslo v digitálním archivu školyVY_52_INOVACE_VZ_31 Sada DUMVýchova ke zdraví PředmětVýchova ke zdraví Název materiáluPoruchy příjmu potravy – mentální.
Sexuální zneužívání mentálně handicapovaných, specifika průběhu a reakce obětí PHDR. MARTINA VENGLÁŘOVÁ, PSYCHOLOG, PSYCHOTERAPEUT „OBĚTI SEXUÁLNÍHO NÁSILÍ.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Číslo v digitálním archivu školyVY_52_INOVACE_VZ_33 Sada DUMVýchova ke zdraví Předmět Výchova ke zdraví Název materiálu Časté neinfekční choroby - alergie.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Jana Novotná Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_PEDAGOGIKA_PSYCHOLOGIE_18.
Zdravá výživa Název školy: ZŠ Salvátor Název školy: ZŠ Salvátor Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název výstupu:
Práva Pacientů Tato práva jsou prohlášená za platná dnem 25. února 1992 Schválila Centrální etická komise Ministerstva zdravotnictví České Republiky.
MIROSLAV PROCHÁZKA Výchova a komunikace v rámci rodiny a školy, stresu a napětí.
Osobnost Biologická (tělesná), sociální (společenská) a psychologická (duchovní) jednotka Struktura osobnosti Soubor relativně stálých vlastností.
Psychosomatika a její souvislost s fyziologií zátěže
Co potřebují oběti znásilnění ?
Dlouhodobá intenzivní péče v pediatrii
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Okruhy činnosti práce sestry v ordinaci PL
Číslo v digitálním archivu školy
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Jana Novotná Název materiálu:
Okruhy činnosti sestry v ordinaci praktického lékaře pro dospělé
Školení kódování podle MKN-10
Speciální psychiatrie – MKN 10 Organické duševní poruchy
Psychiatrické vyšetření
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Pedagogika a psychologie
Rodičovství biologické a pěstounské
Principy ochrany a podpory zdraví. Determinanty zdraví
Mgr. Martina Dohnalová Hepatitis.
Transkript prezentace:

MÜNCHHAUSENŮV SYNDROM

Vysvětlení pojmu porucha osobnosti a chování u dospělých, předstíraná porucha přesvědčivé předstírání, zveličování či vytváření tělesných symptomů nebo poranění s cílem získat roli nemocného a kontakt se zdravotnickým personálem jedinec je vyšetřován, hospitalizován, podrobuje se různým zákrokům, užívá zbytečně léky

Kdo byl M ünchhausen? Německý baron Karl Friedrich Hieronymus von Münchhausen (1720 – 1797) byl vojenský hrdina, který ve výslužbě cestoval a vyprávěl o svých dobrodružstvích. Některé příběhy výrazně přikrášlil, některé situace si vymyslel a stal se tak patronem lhářů, kteří lžou bez úmyslu někomu škodit. Jeho příběhy sepsal neznámý novinář do tehdejších časopisů, všiml si jich lipský knihovník Erich Raspe a vydal je knižně. Kniha byla přeložena do mnoha jazyků a v češtině vyšla pod názvem „Příběhy Barona Prášila“.

Popis syndromu Poprvé byl popsán v roce 1951 anglickým chirurgem Asherem, který vymezil tři formy: 1. břišní – pacient si zraňuje břicho, polyká různé předměty s cílem dosáhnout chirurgického zákroku 2. hemoragická – pacient si způsobuje krvácení, podlitiny 3. neurologická – pacient si způsobuje nevysvětlitelné křeče, předstírá koma

M ünchhausenův syndrom by proxy (v zastoupení) zvláštní forma syndromu CAN (syndromu týraného, zneužívaného a zanedbávaného dítěte) syndrom poprvé popsal britský lékař Roy Meadow v roce 1977

Objasnění pojmu dospělá osoba (nejčastěji matka) simuluje nebo vyvolává poruchy zdraví dítěte, předstírá jeho nemoc nejtěžší případy mohou končit smrtí dítěte (pětina případů) cílem dospělé osoby je získat zástupnou roli nemocného, získat pozornost, komunikovat se zdravotnickým personálem větší děti se mohou přizpůsobit a podílet se na předstírání potíží kromě dítěte se obětí může stát i jiná blízká osoba v závislém postavení – např. starý bezmocný člověk

Příklady zveličování příznaků onemocnění falšování lékařských zpráv poškozování vzorků moči (krví, cukrem) podávání soli, cukru podávání nevhodných léků podávání projímadel úmyslné otravy vyvolávání infekce vstříknutí výkalů do těla dítěte aplikace inzulinu zdravému dítěti

Etiologie Chování pečující osoby (matky) je podmíněno třemi základními faktory: 1. matčina zkušenost týrání, sexuálního zneužívání nebo odmítání v dětství 2. patologický vztah s dítětem (vztah extrémně těsný, jakoby nebyla schopna vnímat dítě jako samostatnou osobu) 3. způsob, jakým reaguje zdravotnický personál (může chování matky posilovat, podléhat nátlaku na opakovaná vyšetření) v anamnéze matek se často vyskytují poruchy příjmu potravy či sebepoškozování matka sama může vykazovat příznaky Münchhausenova syndromu jednání matek má nutkavý charakter

Rizikové znaky (adaptováno dle R. Meadowa) přetrvávající nebo opakující se onemocnění, zdravotní poruchy nebo symptomy, pro které není dostatečné vysvětlení rozpory mezi anamnestickými údaji, klinickými nálezy a celkovým zdravotním stavem dítěte uvažuje se o vzácném onemocnění, nebo lékař „dosud o takovém případu neslyšel“ symptomy poruchy jsou pozorovány v matčině přítomnosti matka působí jako velmi pozorná a je vždy s dítětem v nemocnici dítě nereaguje na obvyklou léčbu matka vypadá, jakoby se více starala o dění v nemocnici než o nemoc dítěte rodina, v níž došlo k náhlému nevysvětlitelnému úmrtí dítěte matka s předchozími zkušenostmi ve zdravotnické profesi a která má obsáhlou historii vlastních nemocí a potíží

Stanovení diagnózy Určení diagnózy je poměrně náročné: matky o své děti navenek velmi dobře pečují, absolvují s nimi veškerá vyšetření a hospitalizace okolí je často vnímá jako osoby zasluhující obdiv budí dobrý dojem, je obtížné si představit, že by dítěti ubližovaly často mají obsáhlé medicínské znalosti, dobře se orientují v nemocničním prostředí i lékařské dokumentaci, inklinují ke zdravotnickým profesím jako „průkaz“ poškozování dětí se užívá vzdálení pečující osoby z bezprostředního dosahu dítěte

Terapie Terapie je obtížná, podobně jako u jiných typů zneužívání dětí. Matky se brání konfrontaci a reagují dramaticky na odhalené předstírání potíží. Počáteční spolupráce v terapii může být ztížena rozpornými reakcemi zdravotníků, kteří o dítě pečovali a s matkou mohli navázat těsný, někdy až osobní vztah.

Další důležité faktory intenzita a doba trvání poškozování dítěte osobnostní a psychopatologická charakteristika matky její reakce na konfrontaci (popřením nebo alespoň částečným přijetím situace) míra, v jaké je schopna dítě vnímat jako jedince s vlastní identitou její ochota ke spolupráci na léčbě

Zdroje Šustr, J.: M.S. Psychologie dnes, 6/2003, s Dunovský, J., Dytrych, Z., Matějček, Z.: Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě. Praha, Grada Hartl, P., Hartlová, H.: Psychologický slovník. Praha, Portál Kocourková, J. : Münchhausenův syndrom by proxy. [online]. Pelikán, červen 2000, ročník 8. Dostupné z: ek6