DUM - Digitální Učební Materiál Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Sada: A3_1 Datum ověření ve výuce: Třída: 3. PČ
DUM - Digitální Učební Materiál Obor vzdělání: Pečovatelské práce Předmět: Občanská výchova Ročník: 3. Klíčová slova: reklamace, záruční lhůta, odstranitelné, neodstranitelné vady Jméno autora: Mgr. Anna Konopová Škola: Střední odborné učiliště, Lišov tř. 5. května Lišov IČO: REDIZO:
REKLAMACE ZBOŽÍ uplatňování námitky; stížnost na kvalitu, požadování nápravy, příp. náhradykvalitu ZÁKON O OCHRANĚ SPOTŘEBITELE
KDE REKLAMOVAT ZBOŽÍ Kde reklamovat Prodávající se povinen přijmout reklamaci v kterékoliv provozovně, v níž je přijetí reklamace možné, případně i v sídle nebo místě podnikání. Je třeba mít na paměti, že partnerem je pro reklamujícího vždy prodávající – ne výrobce nebo dodavatel U PRODEJCE
ZÁRUČNÍ LHŮTA Záruční lhůta (do kdy je možné zboží reklamovat) potravinářské zboží do osmi dní krmiva do tří týdnů zvířata do šesti týdnů ostatní zboží do dvou let U VĚTŠINY ZBOŽÍ 2 ROKY
UPLATNĚNÍ REKLAMACE Uplatnění reklamace Reklamace se podává pracovníkovi, který je vyřizováním reklamací pověřen – ten musí být přítomen v provozovně po celou provozní dobu. Prodávající má možnost buď o reklamaci rozhodnout hned, jedná-li se o složitější případ, rozhoduje se do tří pracovních dnů. V případě, že je potřeba vadu nechat odborně posoudit, nezapočítává se do této doby doba odborného posuzování. Odborným posouzením se rozumí například zaslání zboží výrobci, zkušebně apod. PRACOVNÍK ROZHODNE HNED NEBO DO 3 DNŮ CELÁ REKLAMACE DO 30 DNŮ Celá reklamace včetně odstranění vady však musí být vyřízena nejpozději do 30 dnů ode dne uplatnění reklamace.
ODSTRANITELNÉ VADY OPRAVA VĚCI – DO 30 DNŮ VÝMĚNA VĚCI
NEODSTRANITELNÉ VADY požadovat výměnu věci, přičemž daná věc může být vyměněna pouze za věc stejné značky, typu a provedení; odstoupit od smlouvy, vrácení peněz
POZOR REKLAMOVAT LZE I VÝROBKY VE SLEVĚ, AKCI PRODÁVAJÍCÍ JE POVINEN REKLAMACI PŘIJMOUT NEMUSÍME MÍT ORIGINÁLNÍ OBAL, VISAČKU, CENOVKU X ZÁKAZNÍK MUSÍ PŘEDLOŽIT DOKLAD O KOUPI – ÚČTENKU ZÁRUKA SE NEVZTAHUJE NA OPOTŘEBENÍ VĚCI ZPŮSOBENÉ JEJÍM OBVYKLÝM UŽÍVÁNÍM
RADY Proč je vlastně výhodné, že se zboží poškodilo v prvních 6 měsících? Odpověď dává § 616 občanského zákoníku: Pokud se vada objeví v prvních 6 měsících ode dne nákupu, má se za to, že existovala již v době převzetí věci, a to za předpokladu, že to neodporuje povaze věci nebo se neprokáže opak. Proto vy nemusíte dokazovat prodavači, že jste škodu nezpůsobili svým nevhodným zacházením, ale prodavač musí dokázat vám, že jste s věcí zacházeli jinak než podle návodu. Pokud vám to nedokáže (většinou nemá jak, i kdyby jste s věcí skutečně nakládali jinak, než je vhodné), reklamaci vám musí uznat.
ZDROJE Žádné externí zdroje nebyly použity