Název vzdělávacího materiálu Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastObčanské právo Datum vytvoření Ročník4. ročník čtyřletého gymnázia a 8. ročník osmiletého gymnázia Stručný obsahZávazkové právo – reklamace Způsob využitíPrezentaci používáme jako podpůrný prostředek k zopakování si základních pojmů z oblasti práva. Snímky obsahují shrnutí výkladu, otázky a správné odpovědi na zadané otázky. AutorMgr. Oldřiška Burešová KódVY_32_INOVACE_19_ZBUR13
Reklamace, práva spotřebitele
Práva spotřebitele Reklamace – (...)...uplatnění nároků z odpovědnosti za vady koupené věci. Kdo má zodpovědnost za vady? (...)...prodávající Jaká je záruční doba u spotřebního zboží v ČR? (...)...Nejméně 24 měsíců, může být i delší, pokud ji garantuje výrobce. Uveď příklad delší záruční lhůty: (...)...na karoserii auta i 10 let, na nádobí značky Zepter doživotní záruka Jaká je záruční doba potravin? (...)...Různá, nejčastěji 8 dnů, avšak pečivo kratší dobu, u zboží s prodlouženou trvanlivostí podle data minimální trvanlivosti na obalu.
Záruční doba Kdy začíná záruční lhůta? (...)...převzetím věci Kdy je třeba závadu na věci hlásit prodejci? (...)...ihned po zjištění Může reklamaci uplatňovat i nezletilý? (...)...Ano, i dítě, pokud bylo schopno uzavřít kupní smlouvu. Platí záruka i na použité věci? (...)...Ano, pokud vyšla závada najevo dodatečně a nebyla zohledněna nižší cenou, je možné věc reklamovat.
Nároky plynoucí z reklamace Jak dlouho má prodejce na vyřízení reklamace? (...)...30 dnů Jak se zohlední v záruční době nutná oprava závady? (...)...O dobu opravy se prodlouží záruční doba a na samotnou opravu se vztahuje zvláštní záruka (...)...3 měsíce. Co mohu žádat, nebyla-li dodržena doba 30 dnů na opravu? (...)...nový výrobek nebo vrácení peněz Uveďte příklad, kdy je výrobce povinen uhradit škodu nejen na výrobku. (...)...Když poškodí jeho užíváním jinou věc, například zabarví oblečení.
Podmínky reklamace Platí vždy možnost vrátit zakoupené zboží, které mi nevyhovuje, zpět prodejci? (...)...Již ano, podle nového občanského zákoníku nejen při nepřímém prodeji, tedy internetovém, ale i v kamenných obchodech, a to ze zákona do 14 dnů od převzetí. Také v obchodních řetězcích či místech, kde není možné výrobek vyzkoušet nebo zde chybí odborný poradce, lhůtu a podmínky vracení zde stanoví zodpovědný vedoucí, většinou delší než povolených 14 dnů.
Reklamace Může prodejce odmítnout přijat zboží k reklamaci? (...)...Nemůže, může ji však neuznat nebo navrhnout k neuznání pro neoprávněnost, že závada vznikla nevhodným užíváním věci. Pokud nejste spokojeni s postupem prodávajícího, kam se můžete obrátit? (...)...Na ČOI nebo na znalce v daném oboru, který vyhotoví posudek.