Využití obrazového materiálu v hodinách Čj „Učit se znamená objevovat to, co už víš. Konat znamená demonstrovat, že to víš. Učit druhé znamená připomínat jim, že to vědí stejně dobře jako ty. Všichni jste zároveň žáci, praktikanti a učitelé.“ Richard Bach
Co je cílem semináře? Osvojit si dovednost funkčně využívat obrazů nebo fotografií k nácviku slohových útvarů (konkrétně): ● vypravování ● popis ● úvaha
Hravé vypravování ● Vytvořte krátký příběh za použití obrazů známého malíře Vincenta van Gogha. ● Na základě situace na fotografii vymyslete příběh s dobrým a špatným koncem. ● Každý si vylosuje jeden obrázek. Na základě obsahu obrázku si první vypravěč vymyslí začátek pohádky (rozsah 3-5 vět). Následuje další vypravěč se svým obrázkem a plynule navazuje na předchozího vypravěče.
Popisuješ, popisujeme, popisujete ● Kufr - hádejte obrázky podle popisu. Obrázky předtím sami nakreslete. ● Pokuste se popsat, co vyjadřují osoby na obrázku – co se snaží svými gesty říci. ● Popište, co se odehrává na některém z obrázků od Josefa Lady. Popis předmětu Charakteristika Popis děje
Úvaha „Život je jako divadelní hra: nezáleží na tom, jak dlouhé představení bylo, ale jak dobře se zahrálo..“ Seneca Lucius Annaeus ● Pokuste se zamyslet nad obrazy Salvadora Dalího a ke každému z nich vymyslete název, který by jej vystihoval. ● Napište krátkou slohovou etudu na téma: Co mě jako první napadne při pohledu na následující obrázek. * Na závěr se pokuste napsat úvahu, jejímž tématem bude citát výše uvedený. Hlavní myšlenku celé úvahy vyjádřete jednoduchým obrázkem.
Použitá literatura: ● JEČNÁ, K. Nuda při češtině? Ani nápad! Praha : Agentura Strom, ISBN X.