MENTÁLNÍ RETARDACE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál byl vytvořen v rámci OP VK 1.5 – EU peníze středním školám. VY_52_INOVACE_ října 2013
MENTÁLNÍ RETARDACE jde o souhrnné označení vrozeného defektu rozumových schopností postižení je definováno jako neschopnost dosáhnout odpovídajícího stupně intelektového vývoje (méně než 70% normy), přestože došlo výchovné stimulaci jedince vzniká v důsledku organického poškození mozku bývá spojena se snížením či změnou dalších schopností 3% lidí s MR v populaci
HLAVNÍ ZNAKY nízká úroveň rozumových schopností omezená schopnost učení a tím i obtížnější adaptace na životní podmínky jde o vrozené postižení jde o trvalý stav ( v závislosti na příčině, závažnosti defektu a výchovného působení je možné dílčí zlepšení)
PŘÍČINY VZNIKU dědičně podmíněné postižení – genová či chromozomální postižení např. Downův syndrom působení teratogenních vlivů v prenatálním období – infekce matky v těhotenství, vliv léků, alkoholu, drog. Komplikovaný porod, nedostatek kyslíku plodu. postnatální poškození mozku (max. do 2 let věku dítěte) - infekce, úrazy, záněty mozku, těžká žloutenka, špatná výživa
STUPNĚ MENTÁLNÍ RETARDACE Lehká mentální retardace (IQ 50 – 69) Středně těžká mentální retardace (IQ 35 – 49) Těžká mentální retardace (IQ 21 – 34) Hluboká mentální retardace (IQ nižší než 20) Jiná mentální retardace
LEHKÁ MENTÁLNÍ RETARDACE většina lehké mozkové retardace se diagnostikuje až ve věku školní docházky, kdy má dítě nejvýraznější problémy: omezenost logického, abstraktního a mechanického myšlení, lehce opožděna je jemná a hrubá motorika, slabší paměť atd. jedinci se vzdělávají většinou ve školách praktických podle odpovídajícího vzdělávacího programu, při splnění stanovených podmínek je možná i integrace do běžné základní školy
LEHKÁ MENTÁLNÍ RETARDACE jedinci jsou většinou schopni užívat řeč v každodenním životě, dosáhnout nezávislosti v osobní péči (jídlo, hygiena, oblékání…) a v praktickém životě při vzdělávání je vhodné rozvíjet jejich dovednosti a kompenzovat nedostatky většinu jedinců (z horní hranice LMR) lze zaměstnat v praktických profesích výskyt v celkovém počtu jedinců s mentální retardací je 80%, v populaci je to 2,6%
STŘEDNĚ TĚŽKÁ MENTÁLNÍ RETARDACE výrazně opožděn rozvoj chápání a užívání řeči – přetrvává do dospělosti opožděná a omezená zručnost a schopnost postarat se sám o sebe jen někteří jedinci si osvojí čtení, psaní a počítání vzdělávají se podle odpovídajícího vzdělávacího programu, nejčastěji v základních školách speciálních schopni vykonávat jednoduchou manuální práci pod odborným dohledem nebo v chráněném prostředí (chráněné dílny, podporované zaměstnání)
STŘEDNĚ TĚŽKÁ MENTÁLNÍ RETARDACE v dospělosti jsou málokdy schopni vést samostatný život, ale bývají fyzicky aktivní a mobilní se schopností komunikovat a navazovat kontakty k středně těžké mentální retardaci se může přidat dětský autismus, tělesná postižení, neurologická nemoc (epilepsie), psychiatrická nemoc výskyt v celkovém počtu jedinců s mentálním postižením je 12%, v populaci je to 0,4%
TĚŽKÁ MENTÁLNÍ RETARDACE ve většině případů jde o kombinované postižení (motoriky, zraku) řeč je jednoduchá, omezena na jednotlivá slova, nebo se nemusí rozvinout vůbec vzdělávání je velmi omezené, probíhá podle odpovídajícího vzdělávacího programu v základní škole speciální včasná systematická a kvalifikovaná rehabilitační a vzdělávací péče přispívá k rozvoji motoriky, komunikativnosti, rozumových schopností a soběstačnosti výskyt v celkovém počtu jedinců s mentální retardací je 7%, v populaci to je 0,2%
HLUBOKÁ MENTÁLNÍ RETARDACE většina osob je imobilní nebo velmi omezená v pohybu, bývají inkontinentní, schopni pouze primitivní neverbální komunikace automatické stereotypní pohyby (kývavé pohyby) časté je i sebepoškozování - mají snížený práh citlivosti nezbytná je stálá péče IQ nelze změřit, jeho hodnota je odhadována pod 20 lze dosáhnout nejjednodušších zrakově prostorových orientačních dovedností výskyt v celkovém počtu jedinců s mentální retardací je 1%, v populaci to je 0,03%
JINÁ MENTÁLNÍ RETARDACE většinou nelze určit stupeň mentální retardace pomocí obvyklých metod (např.: nevidomí, neslyšící, nemluvící, jedinci s těžkými poruchami chování, autismu,…)
NESPECIFIKOVANÁ MENTÁLNÍ RETARDACE mentální retardace je prokázána, ale není dostatek informací pro to, aby byl jedinec zařazen do jedné z předchozích kategorií (mentální retardace NS, mentální subnormalita NS, oligofrenie NS)
ZDROJE ŠVARCOVÁ, Iva. Mentální retardace: vzdělávání, výchova, sociální péče. Vyd. 1. Praha: Portál, 2000, 184 s. ISBN VÁGNEROVÁ, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese. Vyd. 4., rozš. a přeprac. Praha: Portál, 2008, 870 s. ISBN