BRATŘI MANNOVI. NÁZEV ŠKOLY : Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 ČÍSLO PROJEKTU : CZ.1.07/1.5.00/34.1073 NÁZEV MATERIÁLU : VY_32_INOVACE_2B_20_Bratři.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Světová literatura po 1. svět. válce
Advertisements

Hodnotová orientace svobodné generace
Rozbor uměleckého textu
Současná česká a světová literatura
Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_CESKYJA ZYK1_06 Tematická.
FRÁŇA ŠRÁMEK Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
Základní škola a Mateřská škola, Pavlice, okres Znojmo OP VK Tematický celek: Autoři dětské literatury Název a číslo učebního materiálu VY_32_INOVACE_01_08.
VY_32_INOVACE_31-19 Česká próza po r Milan Kundera.
Lustig – Modlitba pro Kateřinu Horovitzovou Celkový rozbor textu
HEINRICH MANN Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
IVAN BUNIN Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Literatura na počátku 20.století
Dopis od Boha.
Spisovatelé dětské literatury
Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vyučovací předmět: Český jazyk a literatura Ročník: 9. ročník Anotace: Ladislav Fuks životopis, romány,
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE/12/B3 AutorMgr. Karolína Kofránková Období vytvoření
Portréty literárních osobností světové literatury.
Albert Camus Barbora Vaňková.
VY_32_INOVACE_ČJPS2A_1860_ZEM Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Téma: Audience – V. Havel
Eduard Petiška Český jazyk 6. ročník ZŠ
Téma: Máj - K. H. Mácha VY_32_INOVACE_582.
(*2.července 1930 Praha +31.března 1973 Praha)
FRANCIS SCOTT FITZGERALD
Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vyučovací předmět: Český jazyk a literatura Ročník: 9. ročník Anotace: Existencialismus výklad pojmu, spisovatelé.
Karel Čapek.
Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vyučovací předmět: Český jazyk a literatura Ročník: 9. ročník Anotace: Německá literatura 20. století Heinrich.
Karel Čapek. Kdo to je? Byl český spisovatel, novinář, dramatik, překladatel a fotograf. Narodil se v Malých Svatoňovicích. Studoval na gymnáziu.
Německo.  stal se nepohodlným z politických důvodů  emigroval spolu se svým bratrem do USA  obdržel Nobelovu cenu za literaturu Buddenbrookovi – rozpad.
THOMAS MANN Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Světová literatra mezi světovými válkami
Spisovatelé dětské literatury Český jazyk a literatura 1. a 2. období Očekávaný výstup: žák se seznamuje s životem a dílem spisovatele, porovnává své dosavadní.
Spisovatelé dětské literatury Český jazyk a literatura 2. období Očekávaný výstup: žák se seznamuje s životem a dílem spisovatele, porovnává své dosavadní.
Francis Scott Fitzgerald. NÁZEV ŠKOLY : Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 ČÍSLO PROJEKTU : CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV MATERIÁLU : VY_32_INOVACE_2B_17_Francis.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Michaela Blažková Název DUM: VY_32_Inovace_ Literatura 1. světové války Název sady: Český jazyk 9. ročník.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
 1808 v Kutné Hoře Otec vojenský hudebník, později krejčí, matka dcera mlynáře. Vystudoval gymnázium, filozofickou fakultu nedokončil – odchází ke kočovné.
Pavel Kohout nar „I z hlupáka může něco být, když svou hloupost včas pozná.“
Název školy: Základní škola a Mateřská škola při dětské léčebně, Janské Lázně, Horní promenáda 268 Autor: Mgr. Jitka Langerová Datum: Název:
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_6.3.6 Karel Poláček Název sady: Český jazyk 7. ročník Číslo projektu:
Tomáš Garrigue Masaryk. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Člověk a společnost – Tomáš Garrigue.
KAREL ČAPEK KAROLÍNA RŮŽIČKOVÁ C3B. OBSAH Život Tvorba Dílo Ukázka Povídky z druhé kapsy Otázky.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Milan Kundera nar „Muži obdivují ženy, které mluví jako knihy, ale berou si ženy, které vaří jako z kuchařské knihy.“
William Shakespeare 26. dubna 1564 − 23. dubna 1616 významný anglický básník a dramatik, klíčová postava moderního evropského dramatu Autorem materiálu.
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
VY_32_Inovace_ Arnošt Lustig Český jazyk 9. ročník
Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Světová literatura 1. poloviny 20. století Lion Feuchtwanger
TÉMA: NIKOLAJ VASILJEVIČ GOGOL AUTOR: MGR. HANA GINTEROVÁ
TÉMA: ERICH MARIA REMARQUE AUTOR: MGR. HANA GINTEROVÁ
AUTOR: Mgr. Petr Punčochář
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Autor: Mgr. Jitka Langerová Datum: Název: VY_32_INOVACE_14_ČESKÝ JAZYK
Jméno autora Mgr. Jiří Kozák Datum vytvoření Listopad 2011 Ročník 8
Autor: Mgr. Jitka Langerová Datum: Název: VY_32_INOVACE_15_ČESKÝ JAZYK
AUTOR: MGR. HANA GINTEROVÁ DATUM VYTVOŘENÍ:
William Shakespeare 26. dubna 1564 − 23. dubna 1616
Základní škola a mateřská škola Bohdalov
Milan Kundera NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha AUTOR: Mgr. Jana Kolbeová
VĚTA JEDNOČLENNÁ A DVOJČLENNÁ
Autor: Mgr. Jitka Langerová Datum: Název: VY_32_INOVACE_18_ČESKÝ JAZYK
Základní škola a Mateřská škola, Liberec, Barvířská 38/6, příspěvková organizace Milan Kundera - Žert Název : VY_32_inovace_18 Český jazyk a literatura.
Hádej, kdo jsem? NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha
VY_32_INOVACE_18_Literatura 19. století
Německá próza mezi válkami
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a praktická škola Arkadie o. p. s.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
Transkript prezentace:

BRATŘI MANNOVI

NÁZEV ŠKOLY : Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 ČÍSLO PROJEKTU : CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV MATERIÁLU : VY_32_INOVACE_2B_20_Bratři Mannovi TÉMA SADY : Literatura 19. a 20. století ROČNÍK : septima DATUM VZNIKU: duben 2014 AUTOR : Mgr. Kateřina Benešová

Anotace ◦ Materiál je určen k výuce o bratrech Mannových, jejich díle a práci s jejich texty. ◦ Pro odkrytí správných odpovědí k otázkám týkajících se ukázek jsou použity animace. ◦ Prezentace je doplněna hypertextovými odkazy na filmové trailery (v německém jazyce).

Thomas Mann ◦ 1875 – 1955 ◦ Německý prozaik a esejista ◦ Držitel Nobelovy ceny 1929 ◦ Narodil se v Lübecku v rodině obchodníka ◦ Po otcově smrti se rodina stěhuje do Mnichova ◦ Práce v pojišťovně, přispívání do satirického časopisu, poslech přednášek na VŠ ◦ 1. velký román (Buddenbrookovi) vychází 1901 ◦ Oženil se s Katiou, dcerou židovského obchodníka ◦ Nejprve se ztotožňoval s německým nacionalismem, později doznal svůj omyl (přiklání se k demokratickým názorům) ◦ Za 2.sv.v. emigrace, občanství v USA Obr. 1 Zajímavosti: -Z manželství s Katiou měl 6 dětí -Teprve 20 let po Mannově smrti se potvrdila jeho bisexualita (viz. Deníky)

Budenbrookovi ◦ Román o několika generacích obchodnické rodiny z Lübecku (autobiografické prvky) ◦ Vzestup a pád rodinné firmy ◦ 3 generace: ◦ První a druhá – vzestup a zlatý věk měšťanstva ◦ Třetí: úpadek, krach firmy ◦ Čtvrtá: nepraktický Hanno (žije jen pro hudbu, jeho smrtí rodina vymírá) ◦ Tradiční chronologické vyprávění ◦ kresba postav ◦ Moderní prvky: časové návraty, přeskoky Obr. 2 Zajímavosti: -Existuje 5 filmových adaptací tohoto románu -Film 2008Film 2008

Kouzelný vrch ◦ Román ◦ Počátek 20. st. ◦ Švýcarsko, luxusní sanatorium pro nemocné tuberkulózou (inspirace onemocněním manželky, která se v podobném sanatoriu léčila) ◦ Téma: obavy ze smrti ◦ Děj: ◦ Do uzavřené společnosti nemocných přijíždí mladý inženýr Hans Castorp (návštěva bratrance), ale nemoc u něj propukne také  uzavírá se mu normální zdravý svět ◦ Názorové střety 2 pacientů: demokrat a humanista x fašistický demagog  Castorp s nimi vede diskuze o životě, lásce, smrti ◦ Nešťastná láska k Rusce Klaudii, smrt bratrance, sebevražda demagoga ◦ Hans nakonec léčebnu opouští a my se s ním loučíme na bojišti 1.sv.v Der Zauberberg (1981) Trailer Obr. 3

Ukázka „Začínáme!" prohlásil Naphta. „Pokročte, pane, a střílejte!" zvolal na svého odpůrce a sám šel kupředu, míře pistolí v napřažené ruce Settembrinimu na prsa — bylo to k nevíře. Stejně si počínal Settembrini. Při třetím kroku — Naphta došel až k vnitřní čáře, ale nestřílel — zvedl Settembrini pistoli velmi vysoko a stiskl. Ostrá rána měla mnohonásobnou ozvěnu. Od vrchu k vrchu nesla se rána a vracela se ozvěnou, naplnila údolí rachotem, a Hans Castorp si říkal, že se jistě seběhnou lidé. „Vystřelil jste do vzduchu!" řekl Naphta se zřejmým sebe-ovládáním a spustil ruku se zbraní. Settembrini odpověděl: „Střílím, kam se mi líbí!" „Budete střílet ještě jednou!" „Ani mě nenapadne. Teď je na vás." Pan Settembrini, zíraje se zdviženou hlavou k nebi, postavil se proti Naphtovi poněkud bokem, nikoli zcela čelem, což bylo dojemné. Zřejmě se doslechl, že člověk nemá nastavovat protivníku celou hruď, a podle toho jednal. „Zbabělce!" vzkřikl Naphta a tímto výkřikem přiznal lidstvu, že více odvahy je zapotřebí k tomu, aby člověk vystřelil, než aby na sebe nechal střílet, zvedl svou pistoli způsobem, který už neměl se soubojem co činit, a střelil se do hlavy. Žalostný, nezapomenutelný pohled! A zatímco hory hrály házenou s ohlušující ozvěnou jeho scestného činu, Naphta zavrávoral nebo snad padal několik kroků nazpátek, nohy vymrštil dopředu, celým tělem opsal obrat doprava a padl obličejem do sněhu.

Otázky k ukázce 1.Popište situaci z ukázky. ◦ Souboj, ve který vyústí spory obou oponentů a který skončí sebevraždou Naphta poté, co Settembrini na něj odmítne střílet 2.O jaké postavy se v ukázce jedná? Viz. Výklad o ději. ◦ Demokrat humanista x fašistický demagog 3.Vyskytuje se v textu nějaká filosofická myšlenka (hlubší poselství)? ◦ přiznal lidstvu, že více odvahy je zapotřebí k tomu, aby člověk vystřelil, než aby na sebe nechal střílet 4.Charakteristika vypravěče. ◦ Neosobní, er-forma, ale hodnotící (viz. předchozí věta)

Heinrich Mann ◦ 1871 – 1950 ◦ Studoval v Berlíně a Mnichově ◦ 1915 napsal esej, v níž odsoudil válku a postavil se za demokracii (roztržka s bratrem) ◦ 1933 vyloučen z Pruské akademie, jeho knihy nacisty zakazovány ◦ Emigroval do Francie ◦ Získal československé občanství ◦ 1940 – do USA Obr. 4 Zajímavosti: - Jeho dcera se provdala za českého spisovatele Ludvíka Aškenázyho

Profesor Neřád ◦ Psychologický román z roku 1904 ◦ Hl. postava: maloměstský tyran, středoškolský profesor Raat (přezdívaný Unrat – Neřád) ◦ Zákeřné praktiky ◦ Nesplnitelné úkoly ◦ Teror ◦ Proti němu stojí 3 studenti: Lohman, Ertzum a Kieselack ◦ Neřád najde v Lohmanově práci básničku Rose, rozhodne se ji najít, ale nakonec se do ní zamiluje, dokonce si ji vezme ◦ Stále se pokouší zničit Lohmana, ale nakonec sám skončí ve vězení (napadne ho i Rosu) ◦ Změna názoru na hl. postavu – na začátku je k smíchu či nenáviděn, na konci se ukazuje lepší než ostatní Obr. 5

Ukázka Když se Neřád včera v noci zas šťastně octl doma, rozsvítil stolní lampu a postavil ji k psacímu pulpitu. Kamna ještě hřála, hodiny tikaly, Neřád listoval ve svém rukopise a řekl si: „Jedině pravé je toliko přátelství a literatura.“ – Cítil, že unikl umělkyni Fröhlichové, a nekalosti, jimiž se zabýval žák Lohmann, mu najednou připadaly hluboce bezvýznamné. Ale když procitl do temného časného rána, zpozoroval, že to nebude v pořádku, dokud žáka Lohmanna nedopadne. Pustil se sice zas do jemných částic u Homéra, ale přátelství a literatura ho již nebyly s to upoutat. Cítil, že ho již nemohou upoutat, dokud Lohmann bude nerušeně vysedat u umělkyně Fröhlichové! Úryvek básničky od Lohmana Rose: Jak zkažena jsi naskrze celá, přec však jsi velkou umělkyní, a kdybys snad otěhotněla –

Otázky k ukázce: 1.Popište myšlenkové procesy profesora: ◦ Je posedlý vztahem Lohmana a Rosy, snaží se na to zapomenout díky literatuře, ale nedaří se 2.Co nejspíše Neřáda provokovalo na textu Lohmanovy básně? ◦ Sexuální narážky 3.Jazykový rozbor ◦ Spisovná čeština – místy knižní (s to, nekalosti, vysedat, aj.) ◦ Er – forma ◦ Minulý čas ◦ Pulpit – stojan na knihu (křesťanská liturgie)

Citace ◦ Obr. 1: VAN VECHTEN, Carl. wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: ◦ Obr. 2: VAN VECHTEN, Carl. wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: ◦ MANN, Thomas. Kouzelný vrch [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: =1 ◦ Obr. 3: NEZNÁMÝ AUTOR. cbdb.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: zauberberg/fotogalerie/10643 ◦ Obr. 4: ATELIER ELVIRA, MÜNCHEN. wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: ◦ Obr. 5: HAACK, H. P.. wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: ◦ MANN, Heinrich. Profesor Neřád [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: