Projekt:OP VK 1.4 709998205 Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/21.0440 Autor:Mgr. Alena Přibíková Číslo DUM:Ch9 - 8 Datum ověření ve výuce:10. 1. 2011 Ročník:9.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Ropa a zemní plyn Ropa vznikla z odumřelých organismů za nepřístupu vzduchu a tlaku nadložních vrstev v průběhu milionů let. Často je doprovázena zemním.
Advertisements

Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Gymnázium a obchodní akademie Chodov
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271
Autor: Mgr. Ilona Nováková
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Fosilní paliva Pojem fosilní pochází z latiny a znamená předvěký, pocházející ze starých usazenin. Mezi fosilní paliva se řadí uhlí, ropa a zemní plyn.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: březen 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: IX Vzdělávací.
Uhlí Vzniklo rozkladem odumřelých rostlin bez přístupu vzduchu v průběhu mnoha milionů let.
Aromatické uhlovodíky (Areny)
Speciální vzdělávací potřeby Klíčová slova Druh učebního materiálu
Paliva - energie fosilní paliva = pravěká zkamenělá (uhlí, ropa, zemí plyn)
Nerosty a horniny Energetické suroviny.
Průmyslové plyny.
CHEMIE 8. ROČNÍK Zdroje uhlovodíků. Zemní plyn. Uhlí.
Energetické suroviny 5. ročník
ORGANICKÉ USAZENÉ HORNINY
Zdroje uhlovodíků Ropa
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2Č. materiálu:VY_32_INOVACE_426.
Uhlí Výroba paliv a energie.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Zpracovaly:Veronika Jandová,Dominika Bolomová
Nerostné bohatství 4. ročník
Hořlavý kámen.
UHLÍ.
Zdroje uhlovodíků Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Zdroje uhlovodíků obrovský význam jako paliva- jejich spalováním se uvolňuje velké množství energie, dále se užívají na výrobu plastů, ropa, uhlí a zemní.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA BENÁTKY NAD JIZEROU, PRAŽSKÁ 135 projekt v rámci operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Šablona číslo: V/2 Název: Využívání.
Uhlí, ropa, zemní plyn Materiál byl vytvořen v rámci projektu
Přírodovědný seminář – chemie 9. ročník
Fosilní paliva – Uhlí.
Přírodní zdroje uhlovodíků – rozdělení:  Zdroje fosilní  vznikaly složitými přeměnami těl živočichů a rostlin v průběhu miliónů let  Mezi fosilní.
VY_32_INOVACE_CH.8.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Tereza Hrabkovská Název materiálu: VY_32_INOVACE_CH.8.A.15_FOSILNÍ PALIVA Název:
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Neobnovitelné (fosilní) zdroje energie zdroje energie Uhlí, ropa, zemní plyn.
EXOTERMICKÉ A ENDOTERMICKÉ REAKCE. Exotermické a endotermické reakce Chemické děje se mohou dělit např. podle toho, zda se při jejich průběhu teplo spotřebovává.
Projekt:OP VK Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Autor:Mgr. Alena Přibíková Číslo DUM:Ch Datum ověření ve výuce: Ročník:9.
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Ing. Hana Zmrhalová Název: VY_32_INOVACE_07_CH9 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma: UHLÍ Anotace:
Název školyZákladní škola Kolín V., Mnichovická 62 AutorMgr. Jiří Mejda Datum NázevVY_32_INOVACE_19_CH9_uhlí TémaUhlí.
Ch_033_Uhlí Ch_033_Paliva_Uhlí Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:
VY_32_INOVACE_10_1_7 Ing. Jan Voříšek  Uhlí, co je to uhlí?  Uhlí patří mezi pevná fosilní paliva, která vznikla geochemickými přeměnami rostlinných.
Projekt:OP VK Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Autor:Mgr. Alena Přibíková Číslo DUM:Ch Datum ověření ve výuce: Ročník:8.
Chemie pro 9. ročník ZŠ. Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice Autor: Mgr. Ortová Iveta Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název:
Projekt:OP VK Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Autor:Mgr. Alena Přibíková Číslo DUM:Ch Datum ověření ve výuce: Ročník:8.
Název DUMu: VY_52_INOVACE_21_3_PALIVA Číslo skupiny: 2 Autor: Ing. Stanislava Kolářová Vzdělávací oblast/Předmět/Téma: ČLOVĚK A PŘÍRODA / CHEMIE / ENERGIE.
CHEMIE 8., 9. ročník ZŠ BENEŠOV, JIRÁSKOVA 888 Významné nekovy, polokovy Mgr. Jitka Říhová.
Energetické suroviny Název školyPlavská škola AutorMgr. Jitka Hýsková, DiS. Název VY_32_INOVACE_13_PŘ5 _Energetické suroviny - uhlí TémaPŘ 5 Název školyPlavská.
Projekt:OP VK Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Autor:Mgr. Alena Přibíková Číslo DUM:Ch Datum ověření ve výuce: Ročník:8.
Základní škola Třemošnice, okres Chrudim, Pardubický kraj Třemošnice, Internátní 217; IČ: , tel: , emaiI:
Název projektu: Zkvalitnění výuky cizích jazyků Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Datum: Základní škola Havlíčkův Brod, Štáflova 2004 Jméno:
Projekt:OP VK Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Autor:Mgr. Alena Přibíková Číslo DUM:Ch Datum ověření ve výuce: Ročník:9.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Vytápění Paliva.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Název vzdělávacího materiálu Základní suroviny organické chemie
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Energetické suroviny - palivo
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Základní škola a mateřská škola Bohdalov CZ.1.07/1.4.00/ III/2
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Uhlí.
VY_32_INOVACE_04_32_ENERGETICKÉ SUROVINY (PALIVA)
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Organická chemie Autor: Mgr. Iva Hirschová VY_32_INOVACE_43_uhlí
Energetické suroviny 5. ročník
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Autor: Olga Kociánová Datum (období): září 2011 Ročník: 5
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Transkript prezentace:

Projekt:OP VK Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Autor:Mgr. Alena Přibíková Číslo DUM:Ch9 - 8 Datum ověření ve výuce: Ročník:9. Vzdělávací oblast:Člověk a příroda Vzdělávací obor:Chemie Tematický okruh:Z čeho získáváme energii Téma:Uhlí

 Výkladová prezentace  Vznik, složení, druhy uhlí, důlní plyn, karbonizace

 jedno z nejvýznamnějších fosilních (=pravěkých, zkamenělých) paliv  "hořlavý kámen„  hornina biologického původu  "černé zlato"  ve skutečnosti je vlastně sluneční energie dlouhodobě uskladněná prostřednictvím biologických a geologických procesů

 Uhlí vznikalo v průběhu desítek až stovek miliónů let složitými procesy z odumřelých rostlin  Většina světových zásob uhlí se začala tvořit v období karbonu, geologické epoše, která začala před 360 milióny let a skončila před 286 milióny let.

DřevoRašelinaLignitHnědé uhlí Grafit (tuha) AntracitČerné uhlí Přechodné typy

 Uhlí je hnědočerná až černá hořlavá hornina s vysokým obsahem uhlíku (až 95 %) UhlíkVodaJílové horninySilikátové horninySloučeniny síry

 Existuje několik druhů uhlí v závislosti na stáří a obsahu uhlíku  Čím starší uhlí, tím více obsahuje uhlíku, a tím je výhřevnější  Kvalitu určujeme podle výhřevnosti  Výhřevnost udává, kolik tepla se uvolní spálením určité hmotnosti paliva

TypPodíl uhlíkuVýhřevnost Lignit30 – 50 %13 MJ/kg Hnědé uhlí50 – 80 %15 – 20 MJ/kg Černé uhlí80 – 90 %18 – 30 MJ/kg Antracitnad 90 %26 – 30 MJ/kg

 Nejstarší černé uhlí  Nejvýhřevnější černé uhlí  Má nejnižší obsah těkavých hořlavých látek  Má nejvíce uhlíku

 Obsahuje až 90 % uhlíku  Používá se jako palivo a v chemickém průmyslu jako zdroj důležitých chemických látek  Těží se v hlubinných dolech

 Těží se převážně v povrchových dolech  Vzniklo v třetihorách  Je podstatně mladší než černé uhlí  Obsahuje až 80 % uhlíku  Má nižší výhřevnost  Používá se jako palivo v tepelných elektrárnách

 Obsahuje mnoho sloučenin síry a při jeho spalování vzniká oxid siřičitý  Ten je jednou z příčin kyselých dešťů

 Nejmladší hnědé uhlí  Má menší výhřevnost než hnědé uhlí  Při těžbě hnědého uhlí se nachází nad ním  Používá se především k vytápění nebo v chemickém průmyslu

 Důlní plyn představuje ve směsi se vzduchem vysoce třaskavou směs (pouze ale v koncentraci od 5 do 15 %).  V ostravsko-karvinském revíru geologické okolnosti způsobily, že plyn nemohl unikat nepropustnými nadložními vrstvami a zůstával v ložisku.

 Důlní plyny mají poněkud jiné složení než zemní plyn doprovázející ropu, proto se pro ně používá také výraz "karbonský zemní plyn".  Důlní plyn ovšem není jen hrozba.  Jeho hlavní složka - methan - má vynikající výhřevnost 35 MJ/m 3.

 Zpracování uhlí  Probíhá při zahřívání černého uhlí na teplotu kolem 900 o C za nepřístupu vzduchu  Průmyslově se provádí v koksovnách a plynárnách

Plyn  koksárenský nebo svítiplyn  používá se jako plynné palivo Černouhelný dehet  kapalná směs  získává se z něj např. benzen a naftalen Koks  obsahuje téměř čistý uhlík  používá se při výrobě železa a oceli

 Uhlí je dodnes nejvýznamnějším pevným palivem a jedním z nejvýznamnějších zdrojů elektrické energie  V České republice se z uhlí získává přibližně polovina veškeré vyrobené elektřiny  Zásoby uhlí se odhadují na nejméně 200 až 300 let

 hnědočerná až černá hořlavá hornina s vysokým obsahem uhlíku (až 95 %)  používá se jako palivo a surovina v chemickém průmyslu Druhy uhlí  antracit  černé uhlí  hnědé uhlí  lignit Karbonizace – probíhá při zahřívání černého uhlí na teplotu kolem 900 o C za nepřístupu vzduchu - vzniká plyn, černouhelný dehet a koks

   Jirásek, J., Vavro, M.: Nerostné suroviny a jejich využití. Ostrava: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR & Vysoká škola báňská - Technická univerzita Ostrava, ISBN  Základy chemie 2, P. Beneš, V. Pumpr, J. Banýr, nakladatelství Fortuna  Chemie pro 8. ročník ZŠ, J. Škoda, P. Doulík, nakladatelství Fraus  Naskenované obrázky str

      