ČISTÁ VODA. Čistota vody  pojem vyjadřující obsah cizích látek ve vodě  skutečně chemicky čistou vodu lze připravit pouze laboratorně  čistotu vody.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
David Foller 8.B. Energie pro vodu v domácnosti. David Foller 8.B. Druhy energií 1. Tepelná energie pro teplou užitkovou vodu 2. Mechanická energie pro.
Advertisements

HYDROXIDY AutorMgr. Žaneta Hrubá Datum vytvoření Datum ověření ve výuce Ročník8. ročník Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborChemie.
ALKENY. DEFINICE ● Alkeny jsou uhlovodíky, které mají v otevřeném uhlíkatém řetězci mezi atomy uhlíku jednu dvojnou vazbu.
ALKANY. DEFINICE ● Alkany jsou uhlovodíky, které mají v otevřeném uhlíkatém řetězci mezi atomy uhlíku pouze jednoduché vazby.
© IHAS 2011 Tento projekt je financovaný z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost a státního rozpočtu ČR.
Střední průmyslová škola a Střední odborné učiliště Uničov, Školní 164.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiří Hajn Název DUM: Voda (opakování) Název sady: Chemie – 8. ročník Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
VÝROBA CUKRU Chemie 9. ročník Ing. Bc. Jitka Moosová ZŠ Benešov, Jiráskova 888.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
ÚČINNÉ METODY SRÁŽENÍ FOSFORU V ODPADNÍCH VODÁCH Ing. Jan Foller
Čistota vody je obecný pojem, vyjadřující obsah cizích látek ve vodě Skutečně chemicky čistou vodu H 2 O lze připravit pouze laboratorně!H 2 O.
Č ISTI Č KA ODPADNÍCH VOD. ÚVOD : Kam odtéká odpadní voda z domácnosti? Co je to mechanické čistění vody? Co se děje s odpadky, které se odstraní z odpadní.
Obor: Technické lyceum Třída: 2L Předmět: Biologie Vyučující: Mgr. Ludvík Kašpar Školní rok: 2015/2016 Datum vypracování:
Hygiena vody Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem Hlavního města Prahy.
Směsi-II USAZOVÁNÍ, ODSTŘEĎOVÁNÍ, FILTRACE, KRYSTALIZACE, DESTILACE, REKTIFIKACE, SUBLIMACE Přírodovědný seminář – chemie 9. ročník ZŠ Benešov,Jiráskova.
Soli. Jsou chemické látky, které obsahují kationt kovu (nebo amonný kationt NH 4 + ) a aniont kyseliny.
VZDUCH PLYN KOLEM NÁS. VZDUCH  směs látek, které tvoří plynný obal Země – atmosféru  složení vzduchu při Zemi: dusík, kyslík, oxid uhličitý, mikroorganismy,
Vypracoval Daniel Beneš, Hana Lollková a Becca Křístková.
Vytápění Úprava vody. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiálu:
Základy chemických technologií 2016 TECHNOLOGIE…..ANEB JAK SE CO DĚLÁ CHEMICKÁ TECHNOLOGIE - SOUBOR CHEMICKÝCH METOD A POSTUPŮ, KTERÝMI SE REALIZUJE PŘEMĚNA.
VÝZNAMNÉ KYSLÍKATÉ KYSELINY. KYSELINA SÍROVÁ Vlastnosti: Bezbarvá olejovitá kapalina Koncentrovaná (96%) je silná žíravina Její hustota je téměř 2x větší.
Projekt:OP VK Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Autor:Mgr. Alena Přibíková Číslo DUM:Ch8 - 6 Datum ověření ve výuce: Ročník:8.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_52_INOVACE_PR_03_.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_EK07 Název školy Církevní střední odborná škola Bojkovice Husova 537, Bojkovice
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autoři: Ing. Hana Ježková Název prezentace (DUMu): 7. Odpadní vody a čistírny odpadních vod Název sady: Základy ekologie.
VY_32_INOVACE_3_1_7 Ing. Jan Voříšek  Při probírání učiva z anorganické chemie jsme vyjadřovali složení jednotlivých sloučenin pomocí chemických vzorců.
Hospodářský proces Hospodářský proces. Hospodářský proces Hospodářský proces rozdělujeme na následující fáze: a) výroba b) rozdělování a přerozdělování.
VZDUCH. Plynný obal Země se nazývá ATMOSFÉRA. Směs látek tvořících atmosféru je vzduch. SLOŽENÍ VZDUCHU: 21% kyslík 78% dusík 1% ostatní plyny (oxid uhličitý,
VYS_32_INOVACE_491_Mytí, smáčivost, emulgace NÁZEV ŠKOLY
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
ŘEMESLO - TRADICE A BUDOUCNOST
Fosfor Phosphorus Nekovový prvek V. A skupiny
VODA ŽIVOTADÁRNÁ KAPALINA.
Voda Základ života.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
VY_32_INOVACE_CH.8.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Tereza Hrabkovská Název materiálu: VY_32_INOVACE_CH.8.A.10_KYSLÍKATÉ KYSELINY_2.
AUTOR: Mgr. Danuše Lebdušková NÁZEV: VY_32_INOVACE_150_Ochrana půdy
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu "EU peníze školám"
Stavba buňky.
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
CHEMIE - Sloučeniny dusíku
Voda H2O. Voda H2O Typy vod V přírodě se voda nikdy nevyskytuje čistá, obsahuje vždy určité množství rozpuštěných látek, plynů a nerozpuštěných pevných.
Název projektu: Zkvalitnění výuky cizích jazyků
Zlepšování podmínek pro výuku technických oborů a řemesel Švehlovy střední školy polytechnické Prostějov registrační číslo CZ.1.07/1.1.26/
Čistírna odpadních vod
Sacharóza – výroba cukru
Období: leden až květen 2012
Adsorpce na fázovém rozhraní
Odpadní voda ČOV Praha Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Sada 1 Člověk a příroda MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Chemie pro 9.ročník zš Mgr. Iveta Ortová
CHEMIE - Bílkoviny SŠHS Kroměříž Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
VYPAŘOVÁNÍ SUBLIMACE Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_05_32.
Koloběh dusíku VY_32_INOVACE_23_449
VY_32_INOVACE_CH.8A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Tereza Hrabkovská Název materiálu: VY_32_INOVACE_CH.8.A.06_VZDUCH Název: Vzduch.
Autor: Stejskalová Hana
6. Využívání a znečišťování vody Základy ekologie pro střední školy 1.
Kontrola prostředí a sterility
Ekologické a biologické aspekty vody
Hnojivá a ich využívanie
Čistírna odpadních vod
Vzduch.
Vzdělávací oblast: Odborné vzdělávání Tematická oblast:
ČESKÁ REPUBLIKA VODSTVO
Aplikace technologie MBR pro čištění průmyslových odpadních vod
Adsorpce na fázovém rozhraní
ATMOSFÉRA - vzdušný obal Země.
Voda, vzduch Vodík, kyslík.
AUTOR: Mgr. Danuše Lebdušková NÁZEV: VY_32_INOVACE_150_Ochrana půdy
Transkript prezentace:

ČISTÁ VODA

Čistota vody  pojem vyjadřující obsah cizích látek ve vodě  skutečně chemicky čistou vodu lze připravit pouze laboratorně  čistotu vody je nutno posuzovat individuálně (podle jejího využití)

Rozdělení vody dle požadavků na kvalitu  pitná voda  upravena tak, aby vyhovovala hygienickým požadavkům dle vyhlášky 252/2004 Sb  užitková voda  využívána na mytí nádobí, koupání, úklid  odpadní voda  znečištěna lidskou činností v domácnosti či průmyslu

Pitná voda  zdravotně nezávadná, při delším požívání nesmí vyvolávat zdravotní potíže  především z přehradních nádrží  kontroluje se:  výskyt bakterií (E.coli, Clostridium p., koliformí bakterie)  výskyt anorganických a organických látek (rtuť, pesticidy, kyanidy, chlor….)

Odpadní voda  voda znečištěná tepelně, rozpuštěnými nebo nerozpuštěnými látkami či radioaktivitou  druhy odpadní vod:  komunální - pochází z domácností, škol, úřadů, obsahuje splašky, vodu z mytí ulic a dešťovou vodu  průmyslová - vzniká v průmyslových podnicích, voda použita ve výrobě + voda používaná na chlazení zařízení

Čištění odpadních vod  probíhá samovolně v přírodě = proces samočištění (mikroorganismy a O 2 )  rovněž probíhá v čističkách odpadních vod  k čištění se využívají různé metody:  chemické a fyzikálně-chemické  biologické

Chemické a fyzikálně-chemické metody  iontová výměna:  založená na přítomnosti měniče iontů – Ionexu (vysokomolekulární látka s funkční skupinou, která ve vodním prostředí disociuje, nese tedy náboj)  flotace:  založená na různé smáčivosti látek  za přítomnosti vzduchových bublin se vytvářejí hydrofóbní lokule, jejichž hustota je nižší než hustota vody, a jsou proto dobře vynášeny k hladině

Chemické a fyzikálně-chemické metody  membránové procesy:  filtrace vody přes polopropustnou membránu  hlavní hnací silou je tlak filtrované vody  koagulace (srážení):  převedení rozpustných nečistot do nerozpustných sraženin účinkem srážecího činidla + následná filtrace  další metody:  neutralizace, odstřeďování, filtrace

Biologické metody  aerobní procesy:  znečištění odstraňováno pomocí mikroorganismů nazývaných aktivovaný kal za přítomnosti kyslíku  aktivovaný kal je tvořen vložkami s obsahem bakterií a prvoků - nálevníků  odstraňuje především organické nečistoty, dále dusík a fosfor

Obecný postup čištění vody  Mechanický stupeň:  česle (velmi husté mříže) - odstranění hrubých nečistot  lapák písku (písekjde na skládku)  I. sedimentace - rozdělení vody na 3 frakce  surový kal na dně (odváděn do anaerovního stupně)  mechanicky vyčištěná voda (odváděna do aerobního stupně)  lehké usazeniny na povrchu (páleny)

Obecný postup čištění vody  Biologický aerobní stupeň:  čištění vody účinkem aerobních bakterií  mineralizace  odbourávání organických látek za vzniku CO 2, vody a amoniaku  nitrifikace  přeměna amonného iontu na dusičnany  detoxikace  II. sedimentace  vznik čisté vody a aktivovaného kalu

Obecný postup čištění vody  Biologický anaerobní stupeň  surový kal a aktivovaný kal využíván jako zdroj živin pro anaerobní bakterie  vzniká tzv. bioplyn  využití bioplynu k ohřevu vyhnívacích nádrží nebo na produkci energie  zbylý (vyhnilý) kal využíván jako hnojivo