Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Název SŠ:SOU Uherský Brod Autoři:Ing. Petr Kundrata Název prezentace: (DUMu) Účel chlazení Tematická oblast:Motory – mazání a chlazení Ročník: 2. ročník oboru Mechanik opravář motorových vozidel Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Datum vzniku:listopad 2013
Anotace Záměrem této sady výukových materiálů s názvem Motory – mazání a chlazení je poskytnout žákům informace o základních částech konstrukce motorů a podpora výuky ve vyučovacích hodinách. Jednotlivé DUMy (prezentace a pracovní listy) v této sadě popíší postupně tematické oblasti, které jsou probírány v předmětu Automobily. Tato prezentace je konkrétně zaměřena na tematický celek Účel chlazení.
Účel chlazení - zabezpečit takovou teplotu, kterou vydrží jednotlivé části motoru - udržovat optimální provozní teplotu - umožnit vytápění vozidla
Druhy chlazení Kapalinové - samooběžné - proudění chladící kapaliny je způsobeno její rozdílnou hustotou při různé teplotě v místech ohřívání a ochlazování - s nuceným oběhem - proudění chladící kapaliny obstarává čerpadlo.
Vzduchové - náporové - proud vzduchu vzniká při pohybu vozidla - s nuceným prouděním vzduchu - proud vzduchu vzniká pomocí ventilátoru nebo podtlakem.
Vzduchové chlazení Přebytečné teplo z ochlazovaných ploch je odváděno přímo vzduchem. Válce a hlavy válců jsou opatřeny žebrováním pro co nejvyšší styčnou plochu se vzduchem. U chlazení s nuceným prouděním vzduchu je kolem ochlazovaných ploch chladící plášť, který usměrňuje proudící vzduch.
Chlazení náporové - nerovnoměrné, závisí na rychlosti jízdy, okolní teplotě vzduchu. Obrázek 1: Jawa 550
Chlazení s nuceným prouděním vzduchu - používá se u motorů zabudovaných automobilů nebo u skůtrů. - přetlakové - ventilátor je umístěn na vstupu do chladícího pláště - podtlakové - ventilátor je umístěn na výstupu - ejektorové - chladící plášť je ukončený válcovou rourou (ejektorem), kde ústí i výfukové potrubí (vzniká podtlak).
Obrázek 2: Chlazení přetlakové
Obrázek 3: Chlazení podtlakové
Obrázek 4: Chlazení ejektorové
Regulace teploty - otáčky ventilátoru - clony (na vstupu) - termostat + klapky (na výstupu).
Zdroje [1] ANDRT, Jaroslav. Údržba a opravy automobilů Škoda 105, 120, 125, 130, 135, 136, Garde, Rapid. 2., nezm. vyd. Praha: T. Malina, 1995, 510 s. ISBN [2] KLŮNA, Jindřich a Jiří KOŠEK. Příručka opraváře automobilů. Vyd. 2. Brno: Littera, 1993, 482 s. ISBN X. [3] PILÁRIK, Milan. Automobily pro 2. a 3. ročník středních odborných učilišť. Vyd. 3. Praha: SNTL, 1988, 308 s.
Zdroje obrázků [1] AUTOR NEUVEDEN. dachl.estranky.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: pionyr.jpg [2] AUTOR NEUVEDEN. p-wholesale.com [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: cooling-deutz-diesel-engine-f4l jpg [3] AUTOR NEUVEDEN. s267.photobucket.com [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: eBuildNov jpg [4] AUTOR NEUVEDEN. ymjr.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: