Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Lydie Klementová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 1802-4785.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Káva Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Dana Vinterová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: Provozuje.
Advertisements

Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Lydie Klementová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Název školyZŠ Elementária s.r.o Adresa školyJesenická 11, Plzeň Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUMu VY_32_INOVACE_ Předmět PŘÍRODOPIS.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jitka Kratochvílová Havlová. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Registrační číslo projektu: CZ 1.07/1.4.00/ Šablona: 32 Sada: Př 8/17 Předmět: přírodopis Ročník: 8.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Lydie Klementová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Lydie Klementová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Lydie Klementová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
SŠHS Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Autor Ing. Libuše Hajná Název šablonyVY_32_INOVACE CHE Název DUMuCHE E Stupeň a typ vzděláváníOdborné.
UZENINY Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Bc. Lada Marholdová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Lydie Klementová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Tento výukový materiál byl vytvořen v rámci projektu EU peníze školám. Základní škola a Mateřská škola Veřovice, příspěvková organizace Kód materiálu:
SŠHS Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Autor Ing. Libuše Hajná Název šablonyIII/2 – inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUMuCHE.2E.0308.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Hana Matoušková. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN , financovaného.
PŘÍRODOPIS 8. ROČNÍK VY_52_INOVACE_21_01_složky potravy.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Lydie Klementová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
SŠHS Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Autor Ing. Libuše Hajná Název šablony VY_32_INOVACE CHE Název DUMuCHE E Stupeň a typ vzděláváníOdborné.
P ŘÍPRAVA POKRMŮ Hlavní živiny Vypracoval: Lukáš Karlík.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Lydie Klementová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Životospráva rodiny.
DUM - Digitální Učební Materiál Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
HMYZ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jitka Kratochvílová Havlová. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Energetická hodnota potravin (EH)
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Suroviny pro cukráře I. ročník
Všechna neocitovaná díla jsou dílem autora.
VY_32_INOVACE_461 Základní škola Luhačovice, příspěvková organizace
Základní škola a mateřská škola Bukovec
Potraviny a výživa 1. ročník – kuchař, číšník, servírka
Všechna neocitovaná díla jsou dílem autora.
Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Vylučovací soustava Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Vztahy mezi organismem a prostředím – ekologická přizpůsobivost organismu Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka.
Diferencované stravování
ZAHUŠTĚNÉ, SUŠENÉ MLÉKO
Speciální technologie 3. ročník - kuchař
Půda – minerální látky Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 
Voda Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Lydie Klementová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 
CHEMIE - Metabolismus Název školy SŠHS Kroměříž Číslo projektu
Složení potravin Ing. Petra Pechová, 2012.
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Poživatiny, potraviny, pochutiny a nápoje
Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Lázeňské služby Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Zuzana Pauserová. Dostupné z Metodického portálu ISSN
Sacharóza – výroba cukru
STEJNÉ Pracovní listy Poznáš, které obrázky jsou stejné? Najdi je a spoj. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jan Fišer.
CHEMIE - Rozdělení a vlastnosti tuků
Ruský obrázkový slovník XXIV. Povolání - профессия
CHEMIE - Bílkoviny SŠHS Kroměříž Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
Vylučovací soustava Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Ruský obrázkový slovník XLI Ve škole – В школе
Ruský obrázkový slovník XII Domácí spotřebiče – Техника для кухни
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Vitamíny rozpustné ve vodě
Polysacharidy Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Lydie Klementová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 
Potraviny a výživa 1. ročník – kuchař, číšník, servírka
Ruský obrázkový slovník IV Rodina − семья
Ruský obrázkový slovník XX Hudba – музыка
Sada číslo 15 STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
ZELENINA A JEJÍ DRUHY LISTOVÁ KOŠŤÁLOVÁ CIBULOVÁ PLODOVÁ KOŘENOVÁ
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Diferencované stravování
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Podstata a zvláštnosti služeb cestovního ruchu
Rozumíš mi 1 Zvířata Čtecí list:
Cukry = Sacharidy = Uhlovodany = Uhlovodany = Glycidy
Získávání energie pro život
VY_52_INOVACE_ZBP1_5564VAL Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
Transkript prezentace:

Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Lydie Klementová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV). Poživatiny, potraviny, pochutiny a nápoje

Jsou základní složkou potravy a dělí se na: –potraviny –pochutiny –nápoje Poživatiny

Patří do poživatin Jsou rostlinného a živočišného původu Uplatňují se ve výživě člověka Potraviny

Rostlinné potraviny jsou zdrojem minerálních látek, ve vodě rozpustných vitamínů, obsahují vyšší obsah sacharidů a menší obsah bílkovin Rostlinnými potravinami kryjeme téměř 2/3 energetických potřeb, tj. 90 % sacharidů, 45 % bílkovin a 30 % tuků

Živočišné potraviny jsou charakteristické vysokým obsahem tuků, plnohodnotnými bílkovinami, vitamíny rozpustnými v tucích Živočišné potraviny pokrývají 35 % potřeby energie, 55 % bílkovin a 70 % tuků Vysoká spotřeba živočišných potravin může být příčinou rychlého nárůstu výskytu civilizačních chorob, např. ischemická choroba srdeční, cukrovka, rakovina tlustého střeva atd.

Podle funkce ve výživě můžeme také potraviny rozdělit na: Energetické potraviny (sytící) s vysokým obsahem tuků a sacharidů, jako jsou tuky, cukry, obiloviny, brambory atd. Stavební potraviny s vysokým obsahem bílkovin, řadíme sem maso, mléko, vejce, luštěniny atd. Ochranné potraviny s vysokým obsahem vitamínů, minerálních látek, které jsou zejména v ovoci, zelenině atd.

Látky, které svou výraznou chutí a vůní povzbuzují nervovou soustavu lidského organismu a působí také na zvýšené vylučování trávicích šťáv Nemají žádnou výživovou hodnotu Pochutiny

Rozdělení pochutin Dělí se na tři skupiny: o Koření o Alkaloidní (působí na NS), patří sem káva, čaj, kakao atd. o Ostatní pochutiny (kořenící přípravky, sůl, ocet, polévkové koření…) o Kypřící prostředky

Dodávají lidskému organismu vodu k rozpouštění živin, k jejich přepravě při výstavbě buněk Napomáhají vylučování nevyužitelných látek Jsou velmi významnou složkou fyziologických potřeb člověka, protože povzbuzují tělesnou i duševní činnost Nápoje

1. Poživatiny se dělí: a/ potraviny, koření a nápoje b/ pochutiny, potraviny a koření c/ pochutiny, nápoje a potraviny 2. Energetické potraviny jsou: a/ s vysokým obsahem tuků a bílkovin b/ s vysokým obsahem tuků a sacharidů c/ s vysokým obsahem ovoce a zeleniny Kontrolní otázky:

3/ Koření patří do: a/ potravin b/ pochutin c/ masa 4/ Význam nápojů: a/ dodávají nám vodu b/ alkohol c/ osvěžují

1. c 2. b 3. b 4. a

Doc. ing. KRUŽLIAK, PETER, CSc. ing. SCHALLER, RUDOLF, CSc. FORRÓ, ANTON. Potraviny a nápoje, učebnice pro kuchaře a číšníky. 1. vyd. Praha: nakl. IQ s. ISBN str.5–7. Obrazový materiál: Threecharlie. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: ais_di_produzione_locale_%282%29.JPG miya. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: ovular.jpg Zdroje

photo8. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: other.jpg Takkk. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: Rger McLassus. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: 13_Drop-impact.jpg