Sociální systém hospodářské organizace Charakteristika sociálního systému hospodářské organizace.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Personální řízení v malých podnicích
Advertisements

Význam genderové optimalizace rozvoje lidských zdrojů Genderový audit v návaznosti na personální audit Reg.č.: CZ.1.04/3.4.04/
Rozpoznání motivačního ladění a motivační profil jednotlivce
Péče o pracovníky.
M A N A G E M E N T 3 Akad. rok 2009/2010, Letní semestr
KONTROLA zpracovala: Ing. Jaroslava Teuberová Náchod, dne
Sociální systém organizace
Organizační a řídící struktury
Předmět a prameny pracovního práva
Organizační struktury
Řídící struktury.
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ a personální činnosti
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Ing. Daniel Konczyna U Prostředí marketingu Ing. Daniel Konczyna U
Veřejná správa 5RE901Teorie a management veřejné správy Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání.
Základy veřejné správy
Personální informační systém
 Stanovení a upřesnění potřeby a to v množství, kvalitě i čase  Profil pracovního místa a profil personálu  Zmapování zdrojů uchazečů  Volba dokumentů.
7. zasedání pracovní skupiny interních auditorů kraje Vysočina
Podnikatelské prostředí: Mikroprostředí
Veřejná správa – úvod.
Řídící struktury v organizaci
Pracovní skupina Pracovní skupinu tvoří určitý počet osob na jednom pracovišti, kteří jsou spjatí společnou činností, vnitřní strukturou sociálních pozic.
- manažerská práce je závislá na lidských zdrojích - manažeři uskutečňují cíle podniku prostřednictvím svých spolupracovníků - personální management se.
Ing. Jaroslava Syrovátková Katedra podnikové ekonomiky
Hodnocení, realizace a kontrolní etapa. Hodnotí se tři skupiny kriterií: A)Prospěšnost – žádoucnost 1. Jak navržená strategie pomáhá dosažení cílů? 2.
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
ŘÍZENÍ RETAILINGOVÉ FIRMY
Registrační číslo: CZ.1.07/1.3.00/
Management  Je umění řízení, působení na určitou soustavu (např.společnost) a ovládání její činnosti  Tento název může také označovat skupinu vedoucích.
Personální práce ( kap. 14)
Podniková ekonomika Personální činnost.
Kontrola veřejné správy
2. téma 1MU305, 211 – Manažerské účetnictví I.
Marketing Návrh výrobku Vývoj, konstrukce Příprava výroby Zásobování Výroba Montáž, kompletace Prodej Poprodejní služby měření, zkoušky, testy konkurenčních.
Marketingové prostředí
MARKETING.
Definice a vlastnosti Typy sociálních institucí Hodnoty a normy
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_20_PODNIKATELSKÁ.
Inovace je změna daného stavu a lze ji aplikovat ve všech směrech lidských aktivit. Tyto změny mají sedm řádů, sedm faktorů a sedm zdrojů. Inovační proces.
Řídící struktury, malé a velké organizace
Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ
Organizace a organizování podniku
Proces řízení kvality projektu Jaromír Štůsek
Management - Organizování
Management - Organizování
CHARAKTERISTIKA FINANČNÍHO PRÁVA
Tržní prostředí.
Podniková kultura Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
5. PROJEKCE MODERNÍCH ORGANIZAČNÍCH A ŘÍDÍCÍCH PODNIKOVÝCH STRUKTUR Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology.
Personální plán pro podnikatelský plán
Název opory – Řízení BOZP, instituce BOZP, jejich místo, úloha a pravomoci Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt: Vzdělávání pro.
Obsah Marketingový mix Marketingový mix obchodníka Nákupní marketing.
Důvody sestavování podnikatelského piánu Struktura podnikatelského plánu poskytuje podnikateli užitečný kontrolní prostředek pro zpracování informací.
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 12: Příčiny neúspěchu podnikání malých a středních podniků.
Podstata podniku a podnikání. Znaky podnikání Zisk Riziko Kapitál Zhodnocování Zákazníci.
Autorita Schopnost získat si respekt podřízených. Rozlišujeme formální, neformální a odbornou autoritu Autoritativní styl řízení Styl řízení založený.
ETICKÝ KODEX Klastru sociálních inovací a podniků - SINEC.
PODNIKOVÉ ČINNOSTI Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Alena Hůrková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:Management a řízení hotelu Název vyučovací oblasti:Managerské funkce Ročník / obor studia:IV.
PROJEKT SYSTÉMU ŘÍZENÍ PODNIKU ZÁKLADNÍ POŽADAVKY A DOPORUČENÍ
Podstata organizování Typy organizačních struktur Ekoinkubátor Podniková ekonomika Ing. Eva Štěpánková ESF MU Katedra podnikového hospodářství
Veřejné Finance.
Management a řízení hotelu
PROJEKT SYSTÉMU ŘÍZENÍ PODNIKU
Ekonomika malých a středních podniků
Management Je umění řízení, působení na určitou soustavu (např.společnost) a ovládání její činnosti Tento název může také označovat skupinu vedoucích pracovníků.
ORGANIZAČNÍ STRUKTURY
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Prvky edukačního procesu
Transkript prezentace:

Sociální systém hospodářské organizace Charakteristika sociálního systému hospodářské organizace

Hospodářskou organizaci chápeme jako určitý celek, systém – zde propojeny: technologické, Technické, Ekonomické, Organizační, Sociální a Psychologické prvky. Výrobně-technický systém – technické prostředky, materiální základna, používané technologie

Obchodní systém - prosazení organizace na trhu, odbyt výrobků a služeb na trhu, marketingová činnost Sociální systém – relativně samostatná, organizovaná, vnitřně diferencovaná soustava jednotlivých pracovníků, pracovních skupin a společenských vztahů, které mezi nimi existují. Realizace vzájemné spolupráce (kooperace) v organizaci, zajištění cílů organizace v souladu s přijatými normami, pravidly. Zapojení lidí do pracovního procesu.

Organizace si stanovují cíle, které mají realizovat. Vnější cíle – výroba produktů, služeb pro trh – dosažení zisku, další rozvoj organizace Vnitřní cíle – tvorba příznivých pracovních a životních podmínek (různá vnitropodniková opatření v řízení a organizace práce, BOZP, sociální politiky organizace – např. jsou uvedena v kolektivní smlouvě a jiných dokumentech). Spokojenost pracovníků – výkonnost, naplnění cílů organizace.

Strukturu pracovních míst ovlivňují technické prostředky a předměty, které využívají pracovní skupiny, používané technologie, podmínky práce. Ekonomické nástroje – vnitropodnikové hospodaření, motivační program, uspokojování potřeb a zájmů pracovních skupin. Organizační uspořádání – ovlivňuje průběh technologických a ekonomických procesů,dosažení cílů organizace.

Sociální systém hospodářské organizace relativně samostatný, avšak je ovlivňován vnějším společenským prostředím – společnost jako celek, existence dalších hospodářských subjektů, institucí, které reprezentují právní, finanční, vzdělávací a sociální zájmy státu. Vnitřní podobu sociálního systému ovlivňuje podniková (firemní) kultura, image – význam pro získání a udržení postavení v konkurenčním prostředí.

V organizaci sledujeme rozčlenění na různé sociální skupiny s odlišným postavením, úlohou, což se odráží v organizačním uspořádáním, zaměstnanci pracují v dílčích pracovních skupinách – konkrétně vykonávané pracovní činnosti (např. účetní) Jsou rozdělení podle vzájemné nadřízenosti a podřízenosti – pravomoci a odpovědnosti. Jsou určeny formy a způsoby (cesty) vzájemného sdělování informací. (oficiální cesty pohybu informací) Je stanoven systém kontroly pracovní činnosti – na něj navazuje způsob odměňování, případně postihů.

V organizaci je určena: Struktura kooperačních vztahů – spolupráce, návaznost vykonávaných pracovních činností - toto je dáno používanou technikou, technologií a organizací práce.Rozdělení činností potřebných pro dosažení cíle organizace do základních skupin výroba, montáž, výzkum, vývoj,konstruování, technologie, zásobování, skladování, doprava, odbyt a další= pracovní náplň jednotlivých útvarů a oddělení výrobní a nevýrobní povahy.

Struktura mocenských (kompetenčních) vztahů, vzájemná nadřízenost a podřízenost.Řídící pracovníci – podřízení pracovníci. Pravomoc =oprávnění i povinnost působit na druhé, odpovědnost za svá rozhodnutí. Struktura komunikačních vztahů – zajištění plynulého přenosu informací pro kooperaci a řízení. Dvousměrné komunikační vztahy. Rychlost přenosu informací Struktura kontrolních vztahů – dvousměrný charakter. Kdo vykonává kontrolní činnost? – manažeři, specialisté.

Neformální struktura sociálního systému hospodářské organizace Neformální vztahy nejsou řízeny ani organizovány, jsou důležité pro integraci pracovníků v hospodářské organizaci, ovlivňují spokojenost s prací a pracovními podmínkami. Neformální skupiny: Neformální vůdce, kolem něj se seskupuje užší, často autoritativní jádro skupiny. Možná existence několika podskupin s rozdílným postavením ve struktuře těchto vztahů.(vztahy zkoumáme sociometrickou metodou) Neformální normy (nepsaná pravidla) –regulují činnost uvnitř skupiny, ale i ve vztahu k jiným skupinám. Projevují se v: - osobních vztazích, způsobech např. oslovování, vzájemné pomoci, důvěře,v respektování a dodržování formálních norem, v míře dosahovaného pracovního výkonu. -ve struktuře komunikačních vztahů – kanály pro přenos informací - v soustavě odměn a postihů – např. respektování autority jedince, zatajování informací, sociální izolace, vyloučení jedince z neformální skupiny (někdy i formální).

Působení dané neformální skupiny v organizaci. Dobré pracovní skupiny, ale i Skupiny, které fungují v rozporu se zájmy organizace – kliky, ale i bandy (rozkrádání, tunelování, vydírání) Důležitý konkrétní přístup k řízení jednotlivých pracovních skupin podle demografické struktury – podle pohlaví, věku, rodinného stavu). Pro naplnění cílů organizace důležitá vhodná profesní a kvalifikační struktura pracovníků.