- Přirozené a nepřirozené potřeby člověka. - Svobodné volby v životě a práva druhého. - Narovnání vztahu: „skrze odpuštění k osvobození“. - Ctnosti kardinální.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
LIDSKÁ PRÁVA V SOUKROMÉM A VE VEŘEJNÉM ŽIVOTĚ
Advertisements

Subjekty a předmět všeobecného osobnostního práva © Vladimír Plecitý, 2007.
Občanská nauka Listina základních práv a svobod ČR ; VY_32_INOVACE_D2_09 Interaktivní výklad: Listina základních práv a svobod ČR 2.A.; Mgr.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
MULTIKULTURNÍ SOUŽITÍ
Obecná ustanovení © Vladimír Plecitý, Osobnost člověka = jedinečné spojení biologických, psychologických a společenských aspektů, přesněji hodnot.
registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/
SADA č.22 Identifikátor: VY_32_INOVACE_SADA22 _ VkO DUM č.11
Právní stát je takový stát, ve kterém je vztah mezi občanem a státem vymezen pomocí práva dříve (např. v rodové společnosti) existovalo tzv. zvykové (obyčejové.
Lidská práva.
Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na
Základy státní správy Veřejná správa. Stát  Musí mít politickou autoritu, prostřednictvím kterých realizuje státní moc  Státní moc je nezávislá, uskutečňovaná.
STÁT, NÁROD.
Česká republika Demokratický stát.
SVOBODA ČLOVĚKA Mgr. Michal Oblouk.
Osvícenství.
DOKUMENTY UPRAVUJÍCÍ LIDSKÁ PRÁVA
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Teologický rozměr majetkového vyrovnání. Co je církev Existuje mnoho pohledů na církev.  Instituce s hierarchickými i demokratickými prvky  Kristovo.
Studijní obor: Sociální činnost
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jana Milotová, Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
 Poslední přikázání z první desky desatera – příkazy vztahující se k Bohu.  Již ve SZ patřilo toto přikázání k identitě vyvoleného národa.  Židé světili.
Všeobecná deklarace lidských práv
Demokracie a její hodnoty
Psychologie II Sociální psychologie
Lidská práva v dokumentech
REAKCE NA SEKTÁŘSTVÍ. MOŽNOSTI INTERVENCE organizace, studující vliv náboženských hnutí  Ústavu religionistiky  pardubická Katedra religionistiky a.
Základní práva a svobody
Rovnost a zákaz diskriminace ve veřejné správě. Rovnost ve veřejné správě ideologický požadavek rovnosti všech lidí - hluboké filozofické a náboženské.
Oblasti úpravy pracovního práva 1. Volný pohyb osob (pracovníků) 2. Rovné zacházení a boj s diskriminací 3. Pracovní podmínky 4. Ochrana zaměstnanců 5.
Věřím v Svatých obcování
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Výuková prezentace Předmět:
Judikatura ESLP II Ochrana lidských práv v Evropě 14. dubna 2005.
Význam hodnotové orientace v OM Osnova Hodnoty obecně a hodnoty týkající se nás samých 4 kardinální ctnosti a nově diskutované hodnoty Hodnoty jako zdroj.
Právo jako normativní systém, základní pojmy
2. List Korintským. Autor a datum vzniku Pavel - na své 3. misijní cestě - v roce po Kr. - pravděpodobně z Filip.
11. Vztah práva a státu a pojem právního státu
MEZINÁRODNĚPRÁVNÍ A EKONOMICKÉ POSTAVENÍ CIZINCŮ (V ČR A VE VYBRANÝCH ZEMÍCH EU) Z HLEDISKA DEMOGRAFICKÉHO VÝVOJE Ing. Mgr. Magda Uxová, DiS.
Vždy jsem pohrdal línými bílými lidmi. Teď už můžu mluvit i o líných černých lidech. Jste chudí, protože jste nedodělali školu, berete drogy, máte tři.
Ústava ČR, Listina základních práv a svobod. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická.
I n k l u z i v n í v z d ě l á v á n í aneb odvaha dělat věci jinak
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Bc. Klára Loudová Název materiálu:
ZŠ Brno, Řehořova 3 Já a společnost Výchova k občanství ročník III
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_TOMAS_VASATA_LIDSKA_PRAVA_LZPS_11 Název školyStřední škola služeb, obchodu a gastronomie.
 mezinárodní právní dokument  vymezuje pouze práva dítěte (občanská, politická, ekonomická, sociální a kulturní), nedefinuje jeho povinnosti, není zmíněna.
ZÁKLADNÍ PRÁVA A SVOBODY, ROVNOPRÁVNOST Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kateřina Charvátová. Dostupné z Metodického portálu.
Občanská práva a povinnosti
Práva a povinnosti mezi manželi
DOKUMENTY UPRAVUJÍCÍ LIDSKÁ PRÁVA
ZÁKLADNÍ PRÁVA A SVOBODY, ROVNOPRÁVNOST
práva a povinnosti občana ČR
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Martin Havlena
LIDSKÁ PRÁVA V SOUKROMÉM A VE VEŘEJNÉM ŽIVOTĚ
SVOBODA A PRÁVO Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kateřina Charvátová. Dostupné z Metodického portálu ISSN.
Stát Definice, funkce, typy.
Občanská práva a povinnosti
Všeobecná deklarace lidských práv (výtah)
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
Svoboda vyznání Teologická etika 2 VOŠ Jabok Mgr. Zdenko Š Širka, ThD.
Lidská práva Leden 2016.
8.Občanské právo Pojem, zásady a prameny občanského práva dle občanského zákoníku nabývajícího účinnosti dne ON 1. M.
Listina základních práv a svobod Lidská práva
Svoboda vyznání Teologická etika 2 VOŠ Jabok Mgr. Zdenko Š Širka, ThD.
NÁRODNÍ PROGRAM ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ V ČR
LIDSKÁ PRÁVA y.
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVÁN V RÁMCI PROJEKTU EU PENÍZE ŠKOLÁM
Transkript prezentace:

- Přirozené a nepřirozené potřeby člověka. - Svobodné volby v životě a práva druhého. - Narovnání vztahu: „skrze odpuštění k osvobození“. - Ctnosti kardinální a Božské. Člověk ve společnosti - jak se chovat a žít v džungli. ČlověkSpolečnost Osoba Skupina osob

Člověk (Homo) je rod z čeledi hominidi (Hominidae), k němuž patří člověk moudrý (Homo sapiens) a jeho blízcí vyhynulí příbuzní. Samec člověka se nazývá muž, samice žena, mládě člověka dítě. Odhaduje se, že rod je asi 2,3 milionu let starý. Vznik rodu Homo se datuje do stejné doby, kdy se také objevují první kamenné nástroje a tedy v době, kdy začíná nejstarší paleolit. Všechny druhy, vyjma člověka moudrého, vyhynuly. Homo neanderthalensis vyhynul asi před lety, Homo floresiensis však až před lety. WP. Člověk Rozum a Svobodná vůle (osoba) - rozeznává - hodnotí - prožívá - vnímá - raduje se - trpí Člověk je jedinou bytostí, kterou Bůh chtěl pro ni samotnou. Je stvořen pro vztah

Člověk má tudíž dvě odlišné charakteristiky: je materiální bytostí spjatou s tímto světem prostřednictvím svého těla a zároveň je duchovní bytostí otevřenou transcendenci a odhalování hlubší pravdy, což je dílem lidské inteligence, jejímž prostřednictvím má člověk účast na „světle božské mysli“. Církev tvrdí: „Jednota duše a těla je tak hluboká, že je třeba považovat duši za „formu“ těla; to znamená, že díky duchovní duši je tělo, které je složené z hmoty, lidským a živým tělem; duch a hmota nejsou v člověku dvě sloučené přirozenosti, ale jejich spojení tvoří jednu jedinou přirozenost.“ KKC 365 Tedy ani spiritualismus, jenž pohrdá realitou těla, ani materialismus, který považuje ducha za pouhý projev hmoty, nemohou odpovídat komplexnosti, úplnosti a jednotě lidské bytosti. KSNC 129 Charakteristika člověka

Společnost Společnost je skupina jednotlivců, která je charakterizována společnými zájmy a může mít i svou vlastní kulturu a instituce. Členové společnosti mohou pocházet z různých etnických skupin, mohou ale mít i různý věk, pohlaví, státní příslušnost a náboženské vyznání. Společnost může být např. národ (Arabové), občané státu (Švýcarsko) nebo širší kulturní skupina. WP ZájmySeskupeníCharakteristika

Rozdělení společností podle katolické sociální nauky Způsob integrace SpolečenstvíSeskupení Přednárodní Rod, kasta, etnická skupina, kmen, klan. Monarchie, šlechtické rody a ustanovené organizace: ekonomické, finanční militární apod. Národní Národ.Národní stát. Nadnárodní Civilizace: západní, evropská, islámská, africká, čínská, japonská. Mezinárodní organizace. Globální Lidský rod, jednota druhu.OSN a ztotožnění s ní.

Společnost a relace SpolečenstvíOrganizace -Vztah -Přátelství -Sousedství -Blízkost -Nenucenost -Přirozený mezilidský vztah -Společná smlouva -Konvence -Podřízení a normy -Závazky -Anonymita -Hierarchie Základní pravidla

Přirozené a nepřirozené potřeby člověka Materiální Duchovní -Pravda -Svoboda -Spravedlnost -Víra -Naděje -Láska -Kultura -Vlastenecké právo -Svoboda k práci -Potřeba vydělávat -Potřeba odpočívat -Potřeba používat věci NEPŘIROZENÉ Všechno, co vytváří napětí, disharmonii a ubližuje člověku. Co je přehnané a zbytečné. Všichni, kteří uvěřili, byli pospolu a měli všechno společné. Prodávali svůj majetek a rozdělovali všem podle toho, jak kdo potřeboval. Sk,

Svobodné volby v životě a práva druhého ČLOVĚK LIDSKÁ PRÁVA Člověk se vždy může svobodně rozhodnout a podle toho se řídit. Musí ovšem počítat s následky a brát za ně zodpovědnost. Protože ne vždy je chování jednotlivců správné, v praxi svoboda jednoho člověka končí tam, kde začíná svoboda druhého. Lidská práva jsou základní pravidla, zákony a názory, které mají za úkol chránit a zabraňovat nespravedlnosti ve světě. Ač jsou uznávány a přijaty většinou států, nejsou vždy dodržovány a koneckonců vedou i ke konfliktům a válkám. OSN

1Všichni lidé se rodí svobodní a sobě rovni, co do důstojnosti a práv. 2 Každý má všechna práva a všechny svobody, bez jakéhokoli rozlišování, zejména podle rasy, barvy, pohlaví, jazyka, náboženství, politického nebo jiného smýšlení, národnostního nebo sociálního původu, majetku, rodu nebo jiného postavení. 3Každý má právo na život, svobodu a osobní bezpečnost. 4 Nikdo nesmí být držen v otroctví nebo nevolnictví; všechny formy otroctví a obchodu s otroky jsou zakázány. 5 Nikdo nesmí být mučen nebo podrobován krutému, nelidskému nebo ponižujícímu zacházení nebo trestu. 6 Každý má právo, aby byla všude uznávána jeho právní osobnost/subjektivita. 7 Všichni jsou si před zákonem rovni a mají právo na stejnou ochranu zákona bez jakéhokoli rozlišování. 8 Každý má právo, aby mu příslušné vnitrostátní soudy poskytly účinnou ochranu. Všeobecná deklarace lidských práv, zjednodušené znění všech článků

9 Nikdo nesmí být svévolně zatčen, držen ve vazbě nebo vyhoštěn do vyhnanství. 10Právo na spravedlivý a veřejný soudní proces. 11 Právo být považován za nevinného, dokud není soudem prokázána vina. 12 Nikdo nesmí být vystaven svévolnému zasahování do soukromého života, do rodiny, domova nebo korespondence, ani útokům na svou čest a pověst. 13 Právo volně se pohybovat a svobodně si volit bydliště uvnitř státu. Každý má právo opustit kteroukoli zemi, i svou vlastní, a vrátit se do své země. 14 Právo vyhledat si před pronásledováním útočiště v jiných zemích a požívat tam azylu. 15 Právo na státní příslušnost. Nikdo nesmí být svévolně zbaven své státní příslušnosti ani práva svou státní příslušnost změnit. 16Právo na svobodný vstup do manželství a na založení rodiny. 17Právo vlastnit majetek, kterého nikdo nemůže být svévolně zbaven. 18Právo na svobodu myšlení, svědomí a náboženství.

19 Právo na svobodu přesvědčení a projevu; toto právo zahrnuje právo vyhledávat, přijímat a rozšiřovat informace a myšlenky jakýmikoli prostředky a bez ohledu na hranice. 20 Každému je zaručena svoboda pokojného shromažďování a sdružování. 21 Právo účastnit se vlády své země a právo účastnit se svobodných voleb. 22 Každý člen společnosti má právo na sociální zabezpečení a nárok na to, aby mu byla zajištěna hospodářská, sociální a kulturní práva. 23 Právo na práci za uspokojivých životních podmínek a právo zakládat odbory. 24 Každý má právo na odpočinek a na zotavení, zejména také na rozumné vymezení pracovních hodin a na pravidelnou placenou dovolenou. 25 Každý má právo na takovou životní úroveň, která by byla s to zajistit zdraví a důstojný život jeho i jeho rodiny. Mateřství a dětství mají nárok na zvláštní péči a pomoc. 26 Každý má právo na vzdělání. Vzdělání nechť je bezplatné, alespoň v počátečních a základních stupních. Vzdělání má směřovat k rozvoji osobnosti, k posílení porozumění ve společnosti a k úctě k lidským právům.

27 Každý má právo účastnit se kulturního života společnosti, užívat plodů umění a vědeckého pokroku. Každý má právo na ochranu morálních a materiálních zájmů, které vyplývají z jeho vědecké, literární nebo umělecké tvorby (např. autorská práva). 28 Každý má právo na to, aby vládl takový sociální a mezinárodní řád, ve kterém by práva a svobody stanovené v této deklaraci byly plně uplatněny. 29 Každý má povinnosti vůči společnosti. Každý je při výkonu svých práv a svobod podroben jen zákonem stanoveným omezením za účelem zajistit uznání a zachovávání práv a svobod ostatních. 30 Nic v této deklaraci nemůže být vykládáno jako by dávalo komukoli jakékoli právo vyvíjet činnost nebo dopouštět se činů, které by směřovaly k potlačení některého z práv nebo některé ze svobod v této deklaraci uvedených.

Narovnání vztahu: „skrze odpuštění k osvobození“ Každý vztah lze v jistém smyslu porovnávat se vztahem muže a ženy. Původní pár stvořený jako obraz a podobenství Boží je velice charakteristický, ukazuje dokonalost jednoty, ale zároveň problémy a napětí, disharmonii a konflikt mezi lidmi. HARMONIEDISHARMONIE Soulad Konflikt

1. Začněme včas vytvářet zdravé modely zacházení s neshodami. 2. Mějme své pocity - hněv, frustraci atd., ale také je kontrolujme. 3. Používejme raději sdělení začínající „já“ než „ty“. 4. Nevracejme se k minulým událostem. 5. Vyhýbejme se urážkám. 6. Nereagujme tichem (odmítání komunikovat neumožňuje řešení konfliktu). 7. Vžijme se do situace druhé osoby (empatie nás vyvede z nás samotných). 8. Nezůstávejme v hněvu, nechme konflikt zaniknout. 10. Udržujme smysl pro humor. 11. Uvědomujme si okolnosti, které vytvářejí napětí. 12. Najděme si čas na relaxaci a odpočinek. 1. Začněme včas vytvářet zdravé modely zacházení s neshodami. 2. Mějme své pocity - hněv, frustraci atd., ale také je kontrolujme. 3. Používejme raději sdělení začínající „já“ než „ty“. 4. Nevracejme se k minulým událostem. 5. Vyhýbejme se urážkám. 6. Nereagujme tichem (odmítání komunikovat neumožňuje řešení konfliktu). 7. Vžijme se do situace druhé osoby (empatie nás vyvede z nás samotných). 8. Nezůstávejme v hněvu, nechme konflikt zaniknout. 10. Udržujme smysl pro humor. 11. Uvědomujme si okolnosti, které vytvářejí napětí. 12. Najděme si čas na relaxaci a odpočinek. Konflikt Konflikt je normální a dá se očekávat. Protože jsme rozdílní lidé, budou existovat neshody (malé a velké). Nevyhýbejme se jim ani nepředstírejme, že nejsou. Řešme je.

Konflikt se může vyřešit: 1.Souhlasem: vzájemná dohoda na rozhodnutí, za něž oba partneři přejímají odpovědnost. 2.Vyhověním: obě strany konfliktu souhlasí s nesouhlasem. 3. Kompromisem: nalezení střední cesty. 4.Ústupkem: jeden partner ustoupí přání druhé strany. Konflikt se může vyřešit: 1.Souhlasem: vzájemná dohoda na rozhodnutí, za něž oba partneři přejímají odpovědnost. 2.Vyhověním: obě strany konfliktu souhlasí s nesouhlasem. 3. Kompromisem: nalezení střední cesty. 4.Ústupkem: jeden partner ustoupí přání druhé strany. Řešení konfliktu Řešení konfliktu

Odpuštění a náprava vyžaduje, abychom 1.si uvědomovali Boží přítomnost, 2.měli na paměti, že jsme povoláni k lásce, nikoliv zlu, 3.si uvědomovali, že jsme nedokonalým obrazem Božím, 4.si uvědomovali, že jsme povoláni k tomu, abychom byli dokonalejší, 5.si uvědomovali, že jsme vybídnuti k vědomému úsilí o odpuštění minulých zranění, Odpuštění a náprava vyžaduje, abychom 1.si uvědomovali Boží přítomnost, 2.měli na paměti, že jsme povoláni k lásce, nikoliv zlu, 3.si uvědomovali, že jsme nedokonalým obrazem Božím, 4.si uvědomovali, že jsme povoláni k tomu, abychom byli dokonalejší, 5.si uvědomovali, že jsme vybídnuti k vědomému úsilí o odpuštění minulých zranění, Odpuštění a náprava (u věřících) Odpuštění a náprava (u věřících) Odpuštění a náprava (u nevěřících) Odpuštění a náprava (u nevěřících) Odpuštění a náprava vyžaduje, abychom: Hledali dobro, ne zlo, byli citliví k potřebám druhých, nežili v hněvu, nenávisti a uměli odpouštět pro narovnání vztahů. Byli velkorysí, otevření k toleranci a akceptovali odlišnost. Učili se milosrdenství. Odpuštění a náprava vyžaduje, abychom: Hledali dobro, ne zlo, byli citliví k potřebám druhých, nežili v hněvu, nenávisti a uměli odpouštět pro narovnání vztahů. Byli velkorysí, otevření k toleranci a akceptovali odlišnost. Učili se milosrdenství.

„Jako vyvolení Boží... milovaní, oblečte milosrdný soucit, dobrotu, skromnost, pokoru a trpělivost. Snášejte se navzájem a odpouštějte si, má-li kdo něco proti druhému. Jako Pán odpustil vám, odpouštějte i vy. Především však mějte lásku, která všechno spojuje k dokonalosti. A ve vašem srdci ať vládne mír Kristův, k němuž jste byli povoláni v jedno společné tělo. A buďte vděčni.“ Amen List Kolosanům 3,12-15

VÍRA NADĚJE LÁSKA Tři Božské ctnosti Ctnosti Božské a kardinální Boží milost Boží ctnost Dar pro naši spásuZpůsobilost k poznání Boha Poznání Přesvědčení Setkání

CTNOST Lat. virtus, vyjadřuje sílu, způsobilost, mužnost Sv. Augustin: „Kvalita mysli uschopňující k dobrému životu, kterou nikdo nepoužívá ke zlému, kterou v nás bez nás působí Bůh.“ Sv. Tomáš Akvinský: „Způsobilost k dobré činnosti.“ Lat. virtus, vyjadřuje sílu, způsobilost, mužnost Sv. Augustin: „Kvalita mysli uschopňující k dobrému životu, kterou nikdo nepoužívá ke zlému, kterou v nás bez nás působí Bůh.“ Sv. Tomáš Akvinský: „Způsobilost k dobré činnosti.“ CTNOST intelektuální morální RozumVůle

CTNOSTI KARDINÁLNÍ ROZUMNOST SPRAVEDLNOST STATEČNOST UMÍRNĚNOST VDĚČNOST PRAVDOMLUVNOST HOJNOST POSLUŠNOST ÚCTA VĚRNOST VDĚČNOST PRAVDOMLUVNOST HOJNOST POSLUŠNOST ÚCTA VĚRNOST CARDO – PANT SCHOPNOST K DOBRU

MALÉ CITÁTY Dennodenně si musím klást otázku, ve kterém bodě vytváření sebe sama jsem dnes? Don Bosko Lidé jsou jako víno, někteří se promění v ocet, ale většina s věkem získá na kvalitě. Jan XXIII. Existují jen dva druhy lidí: spravedliví, kteří si o sobě myslí, že jsou hříšníci, a hříšníci, kteří se cítí spravedliví. Blaise Pascal KONEC P. Edward Walczyk