Druhy změn ve vývoji.  Během života nastává mnoho životních změn změn  Změny můžeme rozdělit do čtyř základních skupin základních skupin  Tyto změny.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Občanská výchova ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA.
Advertisements

Mladší školní věk 6/7 – 11/12 let
Sexuální výchova.
VY_32_INOVACE_VkZ.6.06-Vývojové etapy člověka-prezentace
Postnatální vývoj Jana Fišerová EU-ICT-ČAZ-8-09.
Bílé plemeno Člověk se mění
Vývoj člověka - postnatální
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK
PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI PŘEDMĚT A VÝZNAM VÝVOJOVÉ PSYCHOLOGIE
EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
– ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA
Opakování - vývoj jedince
Vývin nového jedince Filip Bordovský.
Těhotenství, dětství a dospívání
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
Učení Petr Machala.
HLAVNÍ OBDOBÍ LIDSKÉHO ŽIVOTA
JMÉNO AUTORA: MGR. VLASTA KOLLARIKOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_32_INOVACE_18_OSVZ_ON ROČNÍK: I. VZDĚLÁVACÍ OBLAST: SPOLEČENSKOVĚDNÍ.
Stadia lidského života
Mladší školní období.
Výživa a potraviny Metabolismus člověka Obrázek:
Aneb od zygoty až po seniora za 10 minut
KOGNITIVNÍ PSYCHOLOGIE
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE PhDr. Daniel Heller.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
ČLOVĚK Pří_232_Savci_Člověk Autor: Mgr. Martina Vaculová Škola: Základní a Mateřská škola Kašava, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo.
ŠABLONA: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
RŮST A VÝVOJ DÍTĚTE Mgr. Petra Sedlářová.
Fáze vývoje jedince Mgr. Jana Gajdošová
Růst těla – Růst kostí ( do délky, do šířky) ontogenetický, prenatální vývoj (stádia morula, blastuly, gastruly, neuryly) zvětšování embrya a plodu Zábranská.
Biologické děje v dospívání
Základní charakteristika
OB21-VVP-HUM-OBN-MIK-U ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA Mgr. Marie Mikulcová.
D OSPÍVÁNÍ Zpracovala: Mgr. Kateřina Holá Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace.
Jan Krása Katedra psychologie, Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity, Brno.
Změny v životě člověka – puberta, dospívání
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov ŠABLONA: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Já a můj svět PRO ROČNÍK:
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Novorozenecké, kojenecké a batolecí období Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Simona Stránská Název: VY_32_INOVACE_09_B_18_Novorozenecké,
MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK Zittová, Pospíchalová, V7A. období: 6 – 11 let ústup egocentrismu – rozvoj schopnosti spolupráce chápání abstraktních a specifických.
1 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Anna Polívková, spoluautorem je Mgr. Marie Janečková. Dostupné ze Školského portálu.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: Provozuje.
PŘÍRODOPIS 8. ROČNÍK VY_52_INOVACE_34_01_ontogeneze jedince.
Dětství, puberta, dospělost Prezentaci vytvořil Jiří Nezbeda.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Bc. Martina Jeřábková Název materiálu:
TĚLESNÝ, FUNKČNÍ A PSYCHICKÝ VÝVOJ DĚTÍ A MLÁDEŽE Linda Husáková UTV-SE
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluMentální.
Vývoj osobnosti I. Od prenatálního období po batole Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné.
Psychická struktura osobnosti Vytvořila Ing. Lenka Hřibová, Duben 2016.
Tělesné a duševní změny u dospívajícího. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura,
Školní zralost Bc. Lenka Hufová 2016.
MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK Vojtěch Smejkal, Mikuláš Radouš.
Zákony vývoje.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
ANOTACE Seznámit žáky s vývojovými fázemi člověka. Vysvětlit změny ve vývojových fázích předškolního dítěte, se změnami při přechodu dítěte do školy. Výukový.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Dublovice, okres Příbram
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Dospívání VY_32_INOVACE_12_36.
ETAPY VÝVOJE LIDSKÉHO ŽIVOTA II
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Libhošť 90, příspěvková organizace Autor: Mgr. Monika Hanzelková Reg.číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Vývoj jedince Autor: Mgr. Iva Hirschová
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
Období lidského života
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA.
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Vývoj dítěte od narození do 6 let
Dospívání - puberta Období, ve kterém se tělo dítěte mění na dospělého člověka schopného se rozmnožovat.
Transkript prezentace:

Druhy změn ve vývoji

 Během života nastává mnoho životních změn změn  Změny můžeme rozdělit do čtyř základních skupin základních skupin  Tyto změny se týkají tělesné i psychické oblasti

Rozlišujeme 1. Změna velikosti 1. Změna velikosti 2. Změna proporcí 2. Změna proporcí 3. Zanikání starých vlastností 3. Zanikání starých vlastností 4. Získávání nových vlastností 4. Získávání nových vlastností

Změna velikosti  Jedná se o kvantitativní změny

 Od narození do dospělosti vzroste váha asi 20x a výška asi 3x - Hmotnost novorozence je průměrně - Hmotnost novorozence je průměrně – 3 700g – 3 700g - Délka novorozence je průměrně 49 – 52cm - Délka novorozence je průměrně 49 – 52cm Tělesná oblast příklady

V průběhu vývoje V průběhu vývoje váha jedince váha jedince několikanásobně několikanásobně vzroste. vzroste.

Podobně se mění i výška.

Psychická oblast příklady Roste slovní zásoba Roste slovní zásoba - Na konci 1. roku používá dítě 5 – 10 slov - Na konci 1. roku používá dítě 5 – 10 slov - Kolem 2. roku umí okolo 300 slov, dítě v 6 letech asi 3000 slov - Kolem 2. roku umí okolo 300 slov, dítě v 6 letech asi 3000 slov  Zvětšuje se rozsah paměti

Změna proporcí

Tělesná oblast příklady Dítě je slabší, menší než dospělý člověk Dítě je slabší, menší než dospělý člověk U novorozence zabírá hlava svou výškou U novorozence zabírá hlava svou výškou a váhou ¼ celého těla a u dospělého 1/8 a váhou ¼ celého těla a u dospělého 1/8

Psychická oblast příklady Myšlení v dětství zpočátku názorné, konkrétní → dospělý člověk používá více všeobecných, abstraktních pojmů. Myšlení v dětství zpočátku názorné, konkrétní → dospělý člověk používá více všeobecných, abstraktních pojmů. Paměť u dítěte spíše mechanická Paměť u dítěte spíše mechanická → u dospělého (v dospívání) mechanická paměť ustupuje přechází v logickou. → u dospělého (v dospívání) mechanická paměť ustupuje přechází v logickou.

Zpočátku je myšlení názorné, konkrétní. I matematika pomáhá I matematika pomáhá rozvíjet abstraktní rozvíjet abstraktní a logické myšlení. a logické myšlení.

Zanikání starých vlastností

Tělesná oblast příklady Kolem 6. roku vypadává mléčný chrup Kolem 6. roku vypadává mléčný chrup Po narození zanikají některé nepodmíněné Po narození zanikají některé nepodmíněné reflexy – Moroův, chodící, úchopový, tonicko-šíjový reflex reflexy – Moroův, chodící, úchopový, tonicko-šíjový reflex

Mléčný chrup okolo Mléčný chrup okolo 6.roku vypadává. 6.roku vypadává. Některé vrozené reflexy u novorozence zanikají (úchopový reflex).

Psychická oblast příklady Ztráta dětské řeči Ztráta dětské řeči Hravých zájmů Hravých zájmů Impulsivnost v jednání Impulsivnost v jednání

Získávání nových vlastností

Tělesná oblast příklady Trvalý chrup Trvalý chrup Činnost pohlavních žláz Činnost pohlavních žláz

Puberta je období, Puberta je období, kdy se zvýší hladiny kdy se zvýší hladiny pohlavních hormonů. pohlavních hormonů. O trvalý chrup je nutné důkladně pečovat.

Psychická oblast příklady Abstraktní myšlení Abstraktní myšlení Uvědomělé jednání Uvědomělé jednání Estetické a mravní jednání Estetické a mravní jednání

Použitá literatura a zdroje Klindová, L., Rybárová, E.: Vývojová psychologie. Praha, SPN meritku/