OSNOVA A PRACOVNÍ TEXTY PRO STUDENTY STŘEDNÍCH PEDAGOGICKÝCH ŠKOL ŘÍKADLA.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
1.1 Hygienické návyky při psaní a čtení
Advertisements

Hledejte podobenství.. (ponaučení o pravidlech na DCŽM Ktiš)
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383
METODICKÝ LIST Předem natiskneme a rozdáme text pohádky. Žáci čtou z tabule nebo z listu. Do textu jsou vložena slova, která tam nepatří a nedávají smysl.
Ukázková prezentace HORY 2012.
Vytvořil: Mgr. Renáta Pokorná VY_32_Inovace/6_
METODICKÝ LIST OZVĚNA- žáci čtou motivační básničku, na kterou navazuje další úkol. V něm žákům připomeneme, že ozvěna opakuje vždy konec slov. Můžeme.
Josef Lada ( – ) autor: Kateřina Marková.
Digitalizace výuky Příjemce
Digitální učební materiál vytvořený v rámci projektu: HUMANIZACÍ ŠKOLSTVÍ K ROVNÝM PŘÍLEŽITOSTEM CZ.1.07/1.4.00/ Dětský domov, základní škola,
Jemná motorika Pohybové schopnosti dítěte a řeč se vzájemně ovlivňují. Pokud je postižen pohybový systém, nebo opožděn motorický vývoj, bývá často opožděn.
Ústní lidová slovesnost - folklór
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
MATEMATIKA pro 1. třídu ZŠ
VY_III/2_INOVACE_83_Jiří Žáček
Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu
Rámci projektu Digitální učební materiál vytvořený v rámci projektu: HUMANIZACÍ ŠKOLSTVÍ K ROVNÝM PŘÍLEŽITOSTEM CZ.1.07/1.4.00/ Dětský domov, základní.
Autor výukového materiálu: Bc. Markéta Miláčková Datum (období) vytvoření výukového materiálu: Prosinec 2011 Číslo klíčové aktivity: VY_32_INOVACE_CJ.4.12.
O perníkové chaloupce Bylo nebylo….
Hudební výchova Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů CZ.1.07/1.5.00/ Autor: Mgr. Michal Mynář.
SLOVESA SE SLŮNĚTEM PRO DRUHÁČKY
Moje osoba.
39.1 Předložky NAD Z PO ZA KOLEM NA V K VEDLE PRO OD BEZ U PŘED PŘES O
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Bc. Naďa Prejzová Název DUM: VY_32_Inovace_4.1.2 Rýmování Název sady: Český jazyk a literatura 3. ročník Číslo.
Ročník: 1. Vzdělávací obor: Tělesná výchova Tematický okruh: Sportovní hry Téma: Hry pro předškolní děti Jméno autora: Mgr. Renata Kynzlová Vytvořeno dne:
,,BROUSÍME SI JAZÝČEK S EMILKOU A EMILEM“
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Dagmar Škývarová. Dostupné z Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA Přáslavice.
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVANÝ V RÁMCI PROJEKTU MODERNÍ ŠKOLA Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.400/ ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVANÝ V RÁMCI PROJEKTU MODERNÍ ŠKOLA Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.400/ ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
OSNOVA KE STUDIU S VÝŇATKY Z DĚL V. NEZVALA, F. HALASE A F. HRUBÍNA PRO STUDENTY STŘEDNÍCH PEDAGOGICKÝCH ŠKOL Poezie pro děti II.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_11B_CJ8_14_LITERATURA.
Aby nás tělo nebolelo: Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Edita Havránková. Dostupné z Metodického portálu
Název školy: ZŠ Kouřim, Okružní 435 Autor: Jana Ležalová Název materiálu: VY_32_Inovace_38_Význam slova Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy PaedDr. Radomila Oblouková.
AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Kopřivnice, Štramberská 189, příspěvková organizace
SLOVESA SE SLŮNĚTEM PRO DRUHÁČKY
Název školy Plavská škola Autor Mgr. Jana Kneřová Název
Řešení slovních úloh rovnicemi
CZ.1.07/1.4.00/ Autor Mgr. Zbyněk Jícha Škola
NÁZEV ŠKOLY: MŠ a ZŠ Veselí nad Moravou, Kollárova 1045
RODINA Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Lenka Čekalová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Základní škola a Mateřská škola Libáň, okres Jičín Moderní škola 2010
Název školy Plavská škola Autor Mgr. Jana Kneřová Název
Název školy: Speciální základní škola, Louny, Poděbradova 640, příspěvková organizace Autor: Mgr. Štěpánka Vaňková Název materiálu: VY_32_INOVACE_11_II.JZ_ČTENÍHŠ_HLÁSKA.
Řešení slovních úloh rovnicemi
Budík VY_32_Inovace_13VR-2 Autor : Mgr. Romana Vítková ZŠ a MŠ Nedašov.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Autor: Mgr. Irena Nádvorníková
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Kopřivnice, Štramberská 189, příspěvková organizace
Sada 2 Člověk a jeho svět MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
ŠKOLA PRO ZAČÍNAJÍCÍ BÁSNÍKY
Vzdělávací Jméno autora Mgr. Blanka Pišvejcová Datum vytvoření
Základní škola, Hořice, Husova VY_12_INOVACE 1_24_Z POHÁDKY DO POHÁDKY
CZ.1.07/1.4.00/ Autor Mgr. Zbyněk Jícha Škola
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Lenka.
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Jaroslav Bartl Číslo
Základní škola a Střední škola CREDO, o. p. s. Číslo projektu: CZ. 1
Jak si hrát v hodinách slohu?
Česká poezie pro děti a mládež ve 2. polovině 20. století
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Počítáme na prstech jedné ruky podle pohádky
VY_32_INOVACE_19 19 Vím, co čtu IV. autor: Mgr. Jana Kobylková
Škola: Základní škola a Mateřská škola, Kostelní 560, Svoboda n. Úpou,
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Příbor, Dukelská 1346,příspěvková org.
Autor: Mgr. Vladimíra Dvořáková
Tajemství internetu Minule jsme si společně ukázali karty jednotlivých zařízení a říkali jsme si, že některá z nich se umí připojit na internet. Vzpomenete.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Mgr. Pavla Balejová Název materiálu: VY_12_INOVACE_ČJ.2.Bal.31_Slovesa Datum: 10.
Transkript prezentace:

OSNOVA A PRACOVNÍ TEXTY PRO STUDENTY STŘEDNÍCH PEDAGOGICKÝCH ŠKOL ŘÍKADLA

ŘÍKADLO žánr LIDOVÉ SLOVESNOSTI snadno zapamatovatelná výrazný RYTMUS jednoduchý, úsporný verš – často slova bez logického smyslu, hojně citoslovce ŘÍKADLO JE ZÁKLADEM POEZIE PRO DĚTI

Dítě se na říkadlech učí mluvit. Dítě se učí nápodobou. Dítě se nejlépe učí něčemu novému, když si hraje a je šťastné.

TYPY ŘÍKADEL: 1. ELEMENTÁRNÍ ŘÍKADLA 2. DOPROVODNÁ ŘÍKADLA K POHYBOVÝM HRÁM 3. ŠKÁDLIVKY 4. ROZPOČÍTADLA 5. HÁDANKY

1. ELEMENTÁRNÍ ŘÍKADLA Provázejí hru dospělého s malým dítětem. Bývají spojena s pohybem. Dítě (batole) je v náruči dospělého. Rozvíjejí u dítěte soustřeďování na řeč dospělého. Př. : Vařila myšička kašičku… Paci, paci, pacičky… Tak jedou páni… Co rozvíjejí elementární říkadla u dítěte?

PŘÍKLADY ELEMENTÁRNÍCH ŘÍKADEL Paci, paci, pacičky, máme nožky, ručičky. Nohy, aby běhaly, ruce, aby dělaly. Paci, paci, pacičky, máme očka maličký. Oči, aby koukaly a uši poslouchaly. Paci, paci, pacičky, máme nosík maličký. Pusinku na papání a nosík na cinkání: Cililink, cililink.

… Houpy – poupity, houpáme se já i ty. Houpy – houpata, pohoupá mě můj táta. Houpy – houpinku, pohoupáme maminku. Houpy, houpy, bum, pohoupáme dům.

2. DOPROVODNÁ ŘÍKADLA K POHYBOVÝM HRÁM Rytmicky výrazné říkadlo umocňuje pohybovou hru, udává tempo, dokresluje atmosféru, ujasňuje pravidla. Př.: Chodí Pešek okolo… Zlatá brána… S malými dětmi lze hrát pohybové hry „PRSTOVÉ“.

„PRSTOVÉ“POHYBOVÉ HRY S ŘÍKADLY Ruka lehce sevřená v pěst; postupně se natahují jednotlivé prsty- palec, ukazováček, prostředníček, prsteníček – malíček. První vaří, druhý smaží, třetí peče a podává, čtvrtý jídlo ochutnává. Pátý volá:“Dej mi kousek, jsem mrňousek – matla-matla-matlafousek!“

… Konec palce je spojený s konečky malíku a prsteníku; ukazovák a prsteníček jsou natažené a „kráčejí“ po desce stolu. Jedna ruka je „Běta“, druhá ruka „Jan“. Jedna, dvě, Běta jde, jedna, dvě, Běta jde. Spěchá tam také Jan, spěchá tam také Jan. a jdou hned někam na výlet.

ŘÍKADLA S KRESLENÍM Říkadla provázejí pohyb ruky. Ruce se v rytmu říkadel uvolněně pohybují. Hop a hop přes příkop, hopy, hopy přes příkopy. Houpy, houpy houpáme, ve vodě se koupáme.

… Točí se to,točí jak na kolotoči. Toč se, Ančo, toč, máme kolotoč. Letí, letí letadlo, pozor, aby nespadlo. Letí, letí jako drak, doletí až do oblak.

3. ŠKÁDLIVKY Škádlivky jsou říkadla, kterými se děti škádlí, zlobí, posmívají. Děti je vymýšlejí samy odnepaměti… Př.: Jirka – sirka – bublinka, má tatínka Hurvínka… Jak zareagujete ve chvíli, kdy se děti začnou někomu posmívat a vymýšlet škádlivky?

4. ROZPOČÍTADLA Rozpočítadla jsou vynikající pomůckou pedagoga v MŠ. Ve chvíli, kdy si máte vybrat jedno z dětí a nemůžete se rozhodnout, protože chcete být spravedliví…, „zachrání“ vás rozpočítadlo. Zábavnou formou a navíc společně s dětmi jedno vyberete. Pedagog v MŠ by měl mít v paměti zásobu rozpočítadel. Kolik jich právě nyní dokážete zpaměti říci?

ROZPOČÍTADLA Jeden,dva, tři – my jsme bratři, jeden chytil myšku v poli, druhý zavřel do stodoly a ten třetí domů letí; chytil myšku do oříšku: Šupy, šupy, ven! (J. Kožíšek)

5. HÁDANKY Hádanky jsou velmi oblíbeným a užitečným typem říkadla. Hádanky rozvíjejí logické myšlení, důvtip, jazykový cit, smysl pro humor. Př.: Běhá to okolo chalupy, děla to cupity, dupity. Jede malý domeček a má mnoho koleček. Leze, leze po železe, nedá pokoj, až tam vleze. Jaký je jazyk a forma hádanek?

HÁDANKY Sedm malých postýlek, sedm malých židlí- kdopak asi v chaloupce s trpaslíky bydlí? (J. Žáček) Letí, hudrá, pískáKdo dbá,nemá, a dveřmi si tříská.Kdo nedbá, má.(lid.)

NONSENS NONSENS = NESMYSL Děti si rády hrají se slovy, vymýšlejí si svá vlastní slova, ocení vtipné slovní hříčky, verše jim nemusejí dávat smysl. Př.: V. NezvalByl jeden klíč, v tom klíči míč, v tom klíči dírka, v té dírce sirka, v té sirce plamen skočil do kamen.

VLASTNÍ RÝMOVÁNÍ Děti dokáží tvořit rýmy. Nabídněte jim dvojice rýmujících se slov, děti pak pokračují: jabka – babka- … tužku – hrušku - … talíř – malíř - … liška – šiška - … Kolik rýmů vymyslíte vy?

KNIHY S ŘÍKADLY Fr. Bartoš - Kytice z lidového básnictva K. J. Erben - Říkej si a hraj Fr. Hrubín - Říkejte si se mnou Hrajeme si celý den Nesu, nesu kvítí M. Lukešová - Aby oslíci měli kde spát J. Lada - Moje abeceda - Veselé obrázky J. Lady

… P. Šrut - Hlemýžď Čilišnek J. Vodňanský – Hádala se paraplata J. Žáček - Kdo si se mnou bude hrát

Použitá literatura a zdroje Říkáme si s dětmi Fr. Synek, ArchArt 1994 Vlastní archív autorky Pohádkový kolotoč J. Žáček, Albatros 2003 Co je to? Milada Motlová, Kalich 1994