Cenová politika 1 Hradec Králové 30. 3. 2013 CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o. Hradecká 1151, 500 03 Hradec Králové.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Tvorba cen.
Advertisements

Stanovení ceny v marketingu
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Rovnovážný bod, rovnovážná cena
Mikroekonomie I Cvičení 5 – Tržní poptávka, elasticity poptávky
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Chování spotřebitele a formování poptávky
Mikroekonomie I Tržní poptávka, elasticita poptávky
Poptávka na trhu zboží a služeb
E) Elasticita a težní poptávka
Cena v pojetí marketingu
Mikroekonomie I Nedokonalá konkurence
Výrobek a jeho životní cyklus
Cenová strategie Eduard Andráši.
P9 CENA JAKO NÁSTROJ MM Cena - je vyjádřením „hodnoty“ zboží nebo služby. Cena je jediným prvkem marketingového mixu, který vytváří firmě příjmy. Všechny.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice,
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE_03/A18 AutorIng. Marie Grygarová Období vytvořeníúnor 2013.
Seminář 4. Trh a tržní mechanismus
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE_03/A6 AutorIng. Marie Grygarová Období vytvořeníříjen 2012.
A) Determinanty nabídky
Základy ekonomie Téma č. 4: Nabídková strana trhu výstupu
Elasticity poptávky a nabídky
Mikroekonomie I Nabídka dokonale konkurenční firmy
Str. 27.  peněžní částka účtovaná za výrobek nebo službu  vyjadřuje hodnotu výrobku nebo služby  přináší firmě příjmy - jako jediná ze 4P (výrobek,
Analýza poptávky. Poptávka po produkci firmy jako významný parametr rozhodování firmy. Faktory determinující poptávku a odhady poptávkových funkcí. Alternativní.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není- li uvedeno jinak, je Ing. Petra Andrlová Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání.
Agregátní poptávka a agregátní nabídka
Dokonalá konkurence (DK)
EKONOMIKA OA KUBELÍKOVA. ELASTICITA POPTÁVKY [ing. Jaromír TIŠER]
Poptávka na trhu zboží a služeb Ing. Vojtěch Jindra
Cíle přednášky Vymezení trhu z pohledu zákazníků a jejich poptávky
Mikroekonomie I Spotřeba a investice
Cena má vliv na zisk, CF, konkurenceschopnost výrobce.
Seminář 2. Nabídka a poptávka
Poptávka a poptávané množství
Cenové strategie. Cenové cíle Cíle orientované na zákazníka Cíle orientované na finanční potřeby firmy Cíle orientované na okamžité požadavky trhu.
Struktura přednášky Analýza poptávky
Náklady, příjmy, ekonomický zisk
TRH A TRŽNÍ MECHANISMUS Kolektiv žáků 4.I. Nabídka Nabídka je ekonomický pojem vyjadřující objem výstupu výroby, které chce vyrábějící subjekt na trhu.
Marketing Cena Jana Madejová, Ludmila Lichnovská, Monika Suchopárková,
ZÁKLADY EKONOMIE I Poptávka a nabídka Tržní mechanismus 4
10 Cena. Cena  je vyjádřena sumou peněz, množstvím výrobků nebo objemem služeb, které kupující poskytuje prodávajícímu jako protihodnotu za určitý výrobek.
Trh a tržní mechanismus Trh, rozdělení trhu. Trh  je základní prvek tržního hospodářství  je schopen za určitých podmínek koordinovat či přímo řídit.
Ukončení pracovního poměru 1 Hradec Králové Datum CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o. Hradecká 1151, Hradec Králové.
MARKETING 4 Distribuce a Cena. Prodejní cesty spotřebního zboží Výrobce Spotřebitel agent velkoobcho dník maloobcho dník velkoobcho dník maloobcho dník.
Zaměstnanci v podniku 1 Hradec Králové Datum CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o. Hradecká 1151, Hradec Králové.
Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název školy:SOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast: Ekonomie Předmět:Finanční gramotnost Tematický.
Práva duševního vlastnictví 1 Hradec Králové Datum CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o. Hradecká 1151, Hradec Králové.
nabídka, poptávka, trh, utváření ceny, základní pojmy Michal Janovec
5 FIRMA A SPOTŘEBITEL.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
Stanovení ceny v marketingu
Digitální učební materiál
4 způsoby jak zvítězit v konkurenčním boji
Analýza hodnot zákazníka
Tvorba marketingového mixu
Portfolio analýza Model GE
5 FIRMA A SPOTŘEBITEL.
Výrobkové strategie dle investičních cílů
Mgr. Rostislav Navláčil 15. Trh práce Občanská nauka 1. – 4.
Datum: od Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Úvodní seminář Národní hospodářství
ZÁKLADY EKONOMIE Nabídka 3. přednáška
Náklady CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
Cenové strategie.
Marketingový mix VY_32_INOVACE_41_823
Základy nabídky a poptávky, trh a tvorba ceny TNH 1 (S-2)
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Tržní síly nabídky a poptávky, elasticita a její aplikace TNH 1 (S-3)
Transkript prezentace:

Cenová politika 1 Hradec Králové CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o. Hradecká 1151, Hradec Králové

2 Tento učební materiál vznikl za podpory OPVK 1.5 Název školyCZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o. Číslo projektuCZ 1.07/1.5.00/ Název projektuModerní škola Číslo DUMCSA_OPVK15_051 PředmětMarketing Tematický celekNástroje marketingu Název materiáluCenová politika AutorIng. Iva Kovaříková Datum ověření, třída , 3. A Časová dotace15 min. PomůckyPC, flash disk, interaktivní tabule Vzdělávací cílCílem je poskytnout prostor pro úvahy, že cenová politika reaguje v různém období života firmy na různé cíle.

Cenová politika 3

Definice ceny Cenová politika podniku Definice ceny Ekonomická teorie: Cena je vyjádřením množství jednotlivých zdrojů bohatství (práce, půdy, kapitálu) spotřebovaných při vytvoření produktu [klasická ekonomie]. Cena odráží míru užitečnosti produkce, tedy schopnost uspokojit naše potřeby [subjektivní ekonomická škola]. Marketing: Cena je peněžním vyjádření hodnoty výrobku (služby) ve srovnání s jinými výrobky nebo službami. Zákon č. 526/90 Sb., o cenách: Cena je peněžní částka sjednaná při nákupu a prodeji zboží. 4

Faktory ovlivňující stanovení ceny Náklady na výrobu a distribuci výrobku Příklad: Fordovi se podařilo v rozmezí let snížit náklady na výrobu (a následně i cenu) modelu T o 75 %. Dosáhl toho díky pásové výrobě a vyloučením obměn základního modelu. Automobil vyráběl dokonce pouze v jediné barvě - černé. 5

Hodnota výrobku vnímaná zákazníkem Jde o tzv. komerční kvalitu, která se nemusí shodovat s technicky měřitelnou kvalitou /za vyšší komerční kvalitu je zákazník ochoten zaplatit vyšší cenu/. 6

Reakce konkurence na změnu ceny Je závislá na typu tržní struktury, ve které se firma pohybuje /monopol, oligopol, dokonalá konkurence, nedokonalá konkurence/. 7

Cílový trh Každý segment trhu platí většinou jiné ceny za stejné výrobky Příklad: Většina výrobců spotřebního zboží uplatňuje tříúrovňový systém cenové tvorby - jinou cenu účtují při prodeji velkoobchodům, maloobchodům a event. konečnému zákazníkovi. 8

Zvolená cenová strategie Strategie sbírání smetany Při této strategii se firma snaží uplatnit co možná nejvyšší ceny v krátkém časovém období. Tohoto způsobu stanovení ceny se obvykle používá u nových značkových a módních výrobků, u nichž máme předstih před konkurencí. Vysoká cena rovněž vytváří dojem vysoké kvality výrobku. Po nasycení úvodního segmentu trhu se cena snižuje, a tím firma uspokojuje další skupiny zákazníků (orientovaných na cenu). Příklad výrobků: digitální hodinky, kalkulátory, osobní počítače (v době svého vstupu na trh). 9

Strategie prestižních cen Prestižní cena je stanovována s úmyslem, že bude zachována během celého životního cyklu výrobku. Naopak snížení ceny by bylo vnímáno zákazníky jako ztráta symbolu prestiže a spíše by odrazovala od nákupu. Příklad: luxusní značky automobilů, parfémů, likérů 10

Cenová penetrace (pronikání) Strategie nízkých cen zaměřená na dosažení vysokého tržního podílu dané firmy. Tato strategie je použitelná u výrobků s vysokou cenovou elasticitou (Základy ekonomie), kde nižší cena se projeví podstatným nárůstem objemu prodeje. Vysoký objem prodeje a výroby vede potom k nižším nákladům (viz faktor č. 1). Příklad: Již zmíněný Ford snížil v letech cenu svého modelu T o 75 % (na 500 $) a tím se zvýšil jeho podíl na trhu z 10 na 55 %. 11

Cena versus poptávka Každá cena vede k jiné úrovni poptávky /poptávková funkce vyjadřuje, kolik výrobků vyžaduje trh v daném období s ohledem na alternativní ceny, které mohou být v tomto období použity/. Běžně platí mezi cenou a velikostí poptávky nepřímá úměra – čím vyšší cena, tím nižší poptávka 12

V případě luxusního, prestižního produktu má však poptávková funkce vzestupný charakter /např. sportovní auta, francouzské parfémy…/ V těchto případech chápou spotřebitelé vyšší cenu jako známku vyšší kvality produktu 13

Faktory působící na citlivost vůči ceně vliv jedinečnosti vliv kvality vliv skladovatelnosti vliv zhodnocení investic vliv celkových výdajů vliv obtížného porovnání vliv povědomí o náhradě 14

vliv sdílených nákladů vliv celkového užitku vliv celkových výdajů Tyto faktory odrážejí reakci mnoha jedinců, kteří jsou citliví na výši ceny. 15

Cenová pružnost poptávky Obchodníky vždy zajímá, jak reaguje poptávka na změny ceny, čili zda je pružná či nepružná, neboli elastická či neelastická. Pružnost vyjadřujeme koeficientem cenové pružnosti 16

Změny koeficientu pružnosti v čase 1.Jestliže růst ceny vede jen k malému poklesu poptávky, pak je poptávka relativně nepružná /koeficient je menší než 1/. 17

2. Jestliže růst ceny způsobí velký pokles poptávky, pak je poptávka pružná /koeficient je větší než 1/. 18

3. Jestliže růst ceny vyvolá odpovídající pokles poptávky, pak je poptávka tzv. jednotkově elastická /koeficient = 1/. 19

Použité zdroje: 1. KOTRBOVÁ, Helena. Marketingový mix: cenová politika. 1. vyd. Praha: Vysoká škola ekonomická v Praze, 1993, 56 s. ISBN Cenová politika podniku. Nauka o podniku [online]. © 2007 [cit ]. Dostupné z: olitika_podniku. 20