ZŠ Benešov, Jiráskova 888 C HEMIE Hydroxidy – 8. ročník Mgr. Jitka Říhová.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
NÁZEV ŠABLONY: INOVACE V PŘÍRODOPISU 52/CH17/ , VRTIŠKOVÁ VZDĚLÁVACÍ OBLAST: ČLOVĚK A PŘÍRODA NÁZEV VÝUKOVÉHO MATERIÁLU: KYSELINY A ZÁSADY AUTOR:
Advertisements

Hydroxidy Richard Horký. pH a indikátory Názvosloví 2Názvosloví 1SymbolyVlastnosti
HYDROXIDY tříprvkové sloučeniny, které obsahují hydroxidové anionty OH- vázané na kationty kovu K I (OH) -I hydroxid draselný Na I (OH) -I.
Hydroxidy Mgr. Helena Roubalová
Hydroxidy (zásady) nazývané též žíravé louhy, obsahují kov a charakteristickou hydroxidovou skupinu – OH, hydroxidový aniont = OH oxidační číslo hydroxidu.
Hydroxidy CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE_2313_CH8 Masarykova základní škola Zásada, okres Jablonec nad Nisou Mgr. Eva Živná, 2011.
hašené vápno louh draselný natron vápenné mléko louh sodný
Anotace Prezentace určená k opakování a procvičování učiva o hydroxidech  Autor Ing. Lenka Kalinová Jazyk Čeština Očekávaný výstup Žák porovná vlastnosti.
Zásady Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Sloučeniny H y d r o x i d y RZ –
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: květen 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
Hydroxidy.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michal Kapoun. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Jak se získávají kovy z rud, od železné rudy k oceli Chemie 9. ročník Základní škola Benešov, Jiráskova 888 Ing., Bc. Jitka Moosová.
HYDROXIDY AutorMgr. Žaneta Hrubá Datum vytvoření Datum ověření ve výuce Ročník8. ročník Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborChemie.
HYDROXIDY. Co jsou hydroxidy? Hydroxidy jsou sloučeniny, které obsahují hydroxidové anionty (OH) -1 vázané na kationty kovu. Hydroxidy a jejich roztoky.
Klepnutím lze upravit styl předlohy podnadpisů Název šablony: Inovace v přírodopisu 52/ch17/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a.
Oxidy Dvouprvkové sloučeniny kyslíku a dalšího prvku Starší název : kysličníky Oxidační číslo : -II Podle druhy vazby : iontové a kovalentní Oxidační číslo.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
HALOGENIDY AutorMgr. Žaneta Hrubá Datum vytvoření Datum ověření ve výuce Ročník8. ročník Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací.
Zlepšování podmínek pro výuku technických oborů a řemesel Švehlovy střední školy polytechnické Prostějov registrační číslo : CZ.1.07/1.1.26/
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_04-19 Název školy Střední průmyslová škola stavební, Resslova 2, České Budějovice AutorIng.
Hydroxidy Přírodovědný seminář – chemie 9. ročník ZŠ Benešov, Jiráskova888 Ing. Bc. Jitka Moosová.
Metody oddělování složek směsi. Krystalizace Krystalizací se oddělují složky směsí na základě jejich rozdílné rozpustnosti. Látka méně rozpustná vykrystalizuje.
Tepelně zpracovávané materiály – cement, vápno, sádra, keramika Ch_070_Tepelně zpracovávané materiály – cement, vápno, sádra, keramika Autor: Ing. Mariana.
Oxidy Názvosloví oxidů Některé významné oxidy Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno.
NÁZVOSLOVÍ. Názvosloví Oxidační číslo  formální náboj, který by byl na atomu, pokud bychom elektrony vazeb přiřadili atomu s vyšší elektronegativitou.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Jitka Malíčková NÁZEV:Hydrogensoli TÉMATICKÝ CELEK: Anorganické sloučeniny.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Chemie 8 Autor: Mgr. Radek Martinák Téma : Halogenidy FeCl 3 NH 4 Cl KI AgBr CCl 4 NaCl IF 7.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Chemie 9. roč. Název materiálu VY_32_INOVACE_01_19 Neutralizace Autor Melicharová Jana.
Anotace: Prezentace je určena k výkladu a procvičení učiva chemické sloučeniny, hydroxidy v 8. ročníku a opakování učiva v 9. ročníku. Období: září - prosinec.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Chemie 8. roč. Název materiálu VY_32_INOVACE_11_Vlastnosti a použití hydroxidů Autor Melicharová.
Oxidy Autor: Mgr. Vlasta Hrušová CaO-hašené vápno skleníkový jev fotosyntéza.
Název školy Střední škola stavební a dřevozpracující, Ostrava, příspěvková organizace Autor Ing. Marie Varadyová Datum: duben 2012 Předmět: Zkoušení stavebních.
IONTY. Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kokory Autor: Mgr. Jitka Vystavělová Číslo projektu: CZ.1.07/14.00/ Datum: Název.
Předmět:chemie Ročník: 2. ročník učebních oborů Autor: Mgr. Martin Metelka Anotace:Materiál slouží k výkladu učiva o názvosloví hydroxidů, jednoduchých.
Základní škola a mateřská škola Damníkov NAŠE MODERNÍ ŠKOLA Reg. č. CZ.1.07/1.4.00/ VZDĚLÁVACÍ OBLAST: VZDĚLÁVACÍ OBOR: TÉMATICKÝ OKRUH: TÉMA: DOPORUČENO.
DUSÍK Zapiš vzorcem a názvem chemické látky pod písmeny A – G. F E D N2N2 A B C G +NH 3 +O 2 -H 2 O +NaOH + +H 2 +O 2 +H2O+H2O - NO.
ZŠ Benešov, Jiráskova 888 CHEMIE Atomy se spojují v molekuly – 8.ročník Mgr. Jitka Říhová.
Sádra, vápno, cement Autor: Mgr. Alena Víchová
Vzdělávací oblast/obor: Člověk a příroda/Chemie
ZŠ Benešov, Jiráskova 888 CHEMIE
Alkyny.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název projektu: Zkvalitnění výuky cizích jazyků
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Zásady.
Názvosloví dvouprvkových sloučenin
Sada 1 Člověk a příroda MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Přírodovědný seminář – chemie 9. ročník
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ
Elektronické učební materiály – II. stupeň Chemie 8
Název projektu: Zkvalitnění výuky cizích jazyků
VY_32_INOVACE_Slo_II_03 Oxidy 1 ppt.
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Hydroxidy Niektoré významné hydroxidy
UNIVERZITA KONŠTANTÍNA FILOZOFA V NITRE FAKULTA PRÍRODNÝCH VIED
Hydroxidy Mária Lukačinová.
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Ing. Martin Kulhánek, Ph.D.
Ch_012_Uhličitan vápenatý
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice
Významné oxidy CO2 CO SO2 SiO2 CaO Al2O3.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
Kyslík - Oxygenium PSP IV.A skupina  6 valenčních elektronů
Transkript prezentace:

ZŠ Benešov, Jiráskova 888 C HEMIE Hydroxidy – 8. ročník Mgr. Jitka Říhová

Co jsou hydroxidy? Hydroxidy jsou tříprvkové sloučeniny hydroxidového anionu a kovového kationtu, popřípadě amonného kationtu NH 4 +. Oxidační číslo hydroxidové skupiny je vždy –I Hydroxidy jsou silné žíraviny. 2

Názvosloví hydroxidů Hydroxid sodný Na I OH -I NaOH Hydroxid vápenatý Ca II OH -I Ca(OH)2 3

Hydroxid hlinitý Al(OH)3 [Čteme : Al OH to celé třikrát] Proč je tam 3? -itý Proč je tam –I? oxidační číslo hydroxidů je vždy -I 4

Hydroxid sodný a draselný NaOH a KOH bílé, pevné ve vodě rozpustné látky – pecičky Jejich roztoky se nazývají louhy, jsou žíraviny Použití – výroba papíru, mýdel, plastů - čištění pivních lahví - chemikálie v laboratořích 5

Hydroxid vápenatý Ca(OH)2 bílá pevná látka, ve vodě méně rozpustný, žíravina použití – zemědělství - stavebnictví ( hašené vápno) 6

Hydroxid vápenatý ve stavebnictví Tepelný rozklad vápence (činnost vápenky) CaCO3  CaO + CO2 pálené vápno Hašení páleného vápna CaO + H2O  Ca(OH) hašené vápno Tvrdnutí malty Ca(OH)2 + CO2  CaCO3 + H2O 7

Použitá literatura Učebnice Základy chemie 1, Fortuna CHEMIE8/obrazky/naoh.jpg&imgrefurl= -CHEMIE8/hydroxidy.html&usg=__vIlxtn00hq9WQVaXhHs47d- W8eU=&h=225&w=300&sz=23&hl=cs&start=1&zoom=1&tbnid=p4p- 9nVhHP6x4M:&tbnh=87&tbnw=116&ei=ZJMuTozAJ4ia- wb9uZjLDg&prev=/search%3Fq%3DHydroxid%2Bsodn%25C3%25BD%2Ba%2Bdraseln%25C3% 25BD%26hl%3Dcs%26gbv%3D2%26tbm%3Disch&itbs=1 btnG=Hledat+obr%C3%A1zky&gbv=2&aq=f&aqi=g1&aql=&oqhttp:// btnG=Hledat+obr%C3%A1zky&gbv=2&aq=f&aqi=g1&aql=&oq= ulique_naturelle_et_eau.JPG/170px- Chaux_hydraulique_naturelle_et_eau.JPG&imgrefurl= nat%25C3%25BD&usg=__-C0R- TwzQ6MvCNCyUKPY2nNKHE8=&h=128&w=170&sz=6&hl=cs&start=6&zoom=1&tbnid=78Sr5od62Y4b1M:&tb nh=75&tbnw=99&ei=19YvTvesFozbsgbYqu0Y&prev=/search%3Fq%3Dhydroxid%2Bv%25C3%25A1penat%25C3 %25BD%26hl%3Dcs%26sa%3DG%26gbv%3D2%26tbm%3Disch&itbs=1 8