Transplantační akční plán, nové legislativní úpravy MUDR. STANISLAVA PÁNOVÁ MZČR, 31.10.2011.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Praha - 7. prosince 2006 Tento projekt je spolufinancován Evropskou unií a státním rozpočtem České republiky Plánování sociálních služeb ve městě Havlíčkův.
Advertisements

Revize Nového přístupu
Darja Hrabánková Navrátilová
Koordinační středisko transplantací, Praha
Facility management ČSN EN
Příprava koncepce kvality zdravotnických zařízení –aktuální stav
Ochrana osobních údajů při poskytování informací
© Přemysl Frýda, KST Praha 1/29 Přehled a vzájemné souvislosti současné právní úpravy transplantací v ČR ISO 9001, certified.
Technická normalizace v České republice 1.Tvorba českých technických norem 2.Mezinárodní spolupráce 3.Postavení českých technických norem.
Kvalita a bezpečnost zdravotních služeb -současná priorita MZ
Praktická příprava k akreditaci podle JCI ve Fakultní nemocnici v Motole Anna Skalická, Kateřina Vašatová, Fakultní nemocnice v Motole, Praha.
Doporučené postupy nebo standardy – aspekty právní
PROCES KOORDINACE ODBĚRU ORGÁNŮ
Krajský úřad Vysočina, ul. Žižkova 57, Jihlava
Projekt 3.3 „Partnerství pro budoucnost“. Úvodní informace o projektu Projekt byl úspěšně předložen Karlovarským krajem v rámci výzvy SROP, priority 3.
ISMS v KSRZIS (Koordinační středisko pro rezortní zdravotnické informační systémy) František Henkl.
Koordinační středisko transplantací,
© Přemysl Frýda, KST Praha 1/12 Závažný nežádoucí účinek / reakce ISO 9001, certified.
Zajištění bezpečnosti potravin v České republice
Pohled samosprávy na eHealth
Zkušenosti ze zavedení systému řízení bezpečnosti informací ve shodě s ISO a ISO na Ministerstvu zdravotnictví ČR Ing. Fares Shima Ing. Fares.
Kvalita a bezpečnost IT ve zdravotnictví
Přístup k řešení bezpečnosti IT Nemochovský František ISSS Hradec Králové, dubna 2005.
1 Operační program Výzkum a vývoj pro inovace Programovací období
Zásady SLP, ČSN EN ISO 15189:2003 SLP – správná laboratorní práce
STÁTNÍ INFORMAČNÍ POLITIKA E-Government a elektronický podpis Ing. Karel Březina ministr a předseda Rady vlády pro státní informační politiku.
Novinky ve specializačním vzdělávání
Národní koordinační skupina pro digitální vysílání v ČR Ing. Zdeněk Duspiva NKS 2008.
Hodnocení kvality a bezpečí zdravotních služeb
XX. kongres České společnosti anesteziologie, resuscitace a intenzívní medicíny, Brno Změny v legislativě u kadaverózních dárců po novele.
1 Postup při provádění inspekce v místě poskytování sociálních služeb Odbor sociální péče a zdravotnictví Magistrát hlavního města Prahy.
Personální vyhláška Mgr. Lubomír Francl Místopředseda OSZSP ČR.
Vládní výbor pro zdravotně postižené občany. JUDr. Pavel Ptáčník vedoucí Oddělení sekretariátu Vládního výboru pro zdravotně postižené občany.
Transformace sociálních služeb: zkušenosti a výsledky Ing. Daniela Lusková Role obcí v transformaci sociálních služeb 25. – , Praha.
Nesplněné legislativní závazky Ministerstva zdravotnictví s ohledem na členství České republiky v Evropské unii.
Spolupráce ÚP ČR a LPS konference - Poslanecká sněmovna parlamentu ČR Mgr. Zdeňka Cibulková, Odbor pro sociální věci Generálního ředitelství.
Systémová podpora procesů transformace systému péče o ohrožené děti a rodiny Klíčové aktivity realizované v Pardubickém kraji Pardubice, dne
Péče o pacienty s cerebrovaskulárním onemocněním v ČR.
Národní politika BOZP a příprava Národního akčního programu BOZP pro období konference Společně bezpečně v EU – Partnerství v prevenci rizik.
Sekce fondů Evropské unie (Sekce 8) Hlavní náplň Zajištění činností Řídicího orgánu operačních programů spolufinancovaných z ESF (OP LZZ a OPZ), Zprostředkujících.
Česká koncepce oboru ošetřovatelství.  Vychází z: - Koncepce ošetřovatelství České republiky z roku 1998, - respektuje doporučení: Organizace spojených.
TRANSPLANTACE ORGÁNŮ V České republice - úspěchy i limity Eva Pokorná Česká transplantační společnost
Školský zákon ve vztahu k zákonným zástupcům (pro ředitele málotřídní školy) Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném.
Biomedicíncký výzkum s podporou evropských zdrojů v nemocnicích 2012 Perspektivy elektronizace ve zdravotnictví v ČR 12. dubna 2012.
Návrh rozpočtu kapitoly 335 – MZ ČR na rok Obecný úvod  Návrh státního rozpočtu na rok 2013 kapitoly 335 – Ministerstvo zdravotnictví je předkládán.
1 Plánování sociálních služeb z pohledu MPSV Brno
[ 1 ] MUDr. Jana Mladá; Oddělení farmakovigilance Inspekce FV systému © 2011 Státní ústav kontrolu léčiv.
Návrh rozpočtu kapitoly 335 – MZ ČR na rok 2015
Návrh rozpočtu kapitoly 335 – MZ ČR na rok 2017
Novela seznamu zdravotních výkonů
REFORMA ČESKÉHO ZDRAVOTNICTVÍ
Doc. PhDr. Kateřina Ivanová, Ph.D.
Národní rozvojový program mobility pro všechny (NRPM)
Poslanecká sněmovna Parlamentu ČR, 7. února 2013 Úvodní slovo
Koncept poskytování paliativní péče MZČR Konference Kvalita- Bezpečnost- Efektivita MUDr. Martina Novotná ředitelka odboru zdravotních služeb 3. června.
Plán legislativních prací vlády na rok Legislativní činnost Ministerstva zdravotnictví Mgr. Martin Plíšek náměstek ministra zdravotnictví.
Koncepce rozvoje sociálních služeb pro osoby se zdravotním postižením poskytovaných příspěvkovými organizacemi Zlínského kraje na období Luhačovice.
Workshop Realizace politiky přípravy na stárnutí, Brno, 15. října 2015
Zdravotní péče, odborné činnosti, zdravotní služby
Liberecký inspektorát ČŠI
ÚLOHA STÁTU VE ZDRAVOTNÍ POLITICE
Komunitní plánování Mirka Wildmannová.
Tvorba veřejných projektů – příklad Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Mgr. Bc. David Póč Oddělení pro strategii a rozvoj/Katedra.
Problematické aspekty patient summary optikou právníka
Dostupné vzdělání pro všechny kdo chtějí znát a umět víc…
Obor zdravotních služeb MZ
Dostupné vzdělání pro všechny kdo chtějí znát a umět víc…
Sdružení lázeňských míst Statuty lázeňských míst 21. června 2013
Lékařská fakulta MU v Brně Katedra porodní asistence a zdravotnických záchranářů základní legislativa pa.
Aplikovaný výzkum Program Beta:
Transkript prezentace:

Transplantační akční plán, nové legislativní úpravy MUDR. STANISLAVA PÁNOVÁ MZČR,

Úvod Darování orgánů a transplantace je oblast medicíny, která v posledních letech zaznamenala velký rozvoj. Metoda, které jako u jedné z mála můžeme říci, že zachraňuje život pacienta. Je dnes nákladově nejefektivnějším zákrokem u konečného selhání ledvin a jediným léčebným postupem u ostatních orgánů. Mezi zásadní činitele ovlivňující transplantační programy patří nedostatek orgánů!!!

Mezinárodní kontext V zemích EU i ve světě - rozdílná úroveň tohoto typu péče. EK se rozhodla, že vytvoří jednotná pravidla pro orgánové transplantace. Bylo rozhodnuto vytvořit novou směrnici, která stanoví právní a bezpečnostní rámec pro darování, odběry, vyšetřování, dopravu, uchovávání, transplantaci a specifikaci lidských orgánů. Směrnici doplňuje Akční plán pro darování a transplantaci orgánů s cílem zajistit kvalitu a bezpečnost a zvýšit efektivitu celého systému transplantací v EU.

Směrnice EU Evropský parlament a Rada evropské Unie přijaly dne 7. července 2010 Směrnici Evropského parlamentu a Rady č.2010/53/EU o jakostních a bezpečnostních normách pro lidské orgány určené k transplantaci

Směrnice EU - oblast úpravy Směrnice se vztahuje především na tyto okruhy transplantační medicíny:  zajištění jakosti a bezpečnosti lidských orgánů, s cílem minimalizovat rizika spojená s transplantacemi – v členských státech má fungovat účinný rámec pro jakost a bezpečnost, který bude uplatňován ve všech fázích postupu od darování po transplantaci. Společné normy skýtají záruky, že odebrané orgány v jiném členském státě mají stejnou kvalitu, jako orgány získané v jejich zemi.  dostupnost orgánů určených k transplantaci s cílem efektivně využít všechny dostupné orgány. Směrnice je zaměřena i na podporu a motivaci občanů stát se dárci orgánů.

Směrnice EU - oblast úpravy II.  podporuje výměnu orgánů mezi členskými státy – stanovuje podmínky mezinárodní výměny  stanovuje požadavky na ochranu dárce a příjemce a hodnocení dárce, t.j, zásady pro darování orgánů, požadavky týkající se souhlasu, ochrana osobních údajů  určuje povinnosti příslušných orgánů členských států, které zajišťují jakost a bezpečnost orgánů v průběhu celého postupu od darování k transplantaci

Legislativní rámec - ČR Zákon č.285/2002 Sb., o darování, odběrech a transplantacích tkání a orgánů a o změně některých zákonů (transplantační zákon) Příloha 1: Protokol o zjištění smrti Příloha 2: klinické známky a potvrzení smrti mozku

Transplantační zákon – prováděcí právní předpisy  Nařízení vlády č. 436/2002 Sb. (nevratnost smrti mozku) stanovuje předepsané druhy vyšetření, stanovení závěrečné diagnózy  Vyhláška č. 437/2002 Sb. kterou se stanoví bližší podmínky posuzování zdravotní způsobilosti a rozsah vyšetření žijícího nebo zemřelého dárce tkání nebo orgánů pro účely transplantací (vyhláška o zdravotní způsobilosti dárce tkání a orgánů pro účely transplantací)

Transplantační zákon – prováděcí právní předpisy II.  Vyhláška č. 479/2002 Sb. kterou se stanoví odborná způsobilost lékařů zjišťujících smrt a lékařů provádějících vyšetření potvrzující nevratnost smrti pro účely odběru tkání nebo orgánů určených pro transplantaci  Vyhláška č. 434/2004 Sb. o podrobnostech rozsahu a obsahu povinně uváděných dat do Národního registru osob nesouhlasících s posmrtným odběrem tkání a orgánů Zákon č. 296/2008 Sb. (jakost a bezpečnost tkání a buněk)

Související zákony  Zákon č. 296/2008 Sb. o zajištění jakosti a bezpečnosti lidských tkání a buněk určených k použití u člověka a o změně souvisejících zákonů (zákon o lidských tkáních a buňkách  Vyhláška č. 422/2008 Sb. (prováděcí předpis) stanovuje podmínky pro zajištění systémů kvality v tkáňových zařízeních, opatřování tkání a buněk, kritéria způsobilosti dárců, laboratorní vyšetření, dárci reprodukčních buněk, zpracování, skladování, označování, nežádoucí reakce + událost, povolování činnost tkáňových zařízení

Související zákony  Zákon č. 20/1966 Sb. (o péči o zdraví lidu)  § 26 – odnímání částí lidského těla v souvislosti, vědou, výzkumem, výukou  § 67d – zdravotnické registry  Zákon č. 48/1997 Sb. (všeobecné zdravotní pojištění)  § 35a Ze zdravotního pojištění příjemce je hrazeno: - odběr tkání a orgánů od dárce, - vyšetření potenciálních dárců, - nezbytné nakládání s odebranými tkáněmi a orgány, - doprava dárce

Novela transplantačního zákona V souvislosti s přijetím Směrnice Evropské Unie 2010/53/EU o jakostních a bezpečnostních normách pro lidské orgány určené k transplantaci jsou členské státy povinny transponovat tuto směrnici do národních právních řádů

Novela transplantačního zákona II. MZ v této souvislosti připravuje novelu transplantačního zákona s cílem zapracovat příslušné předpisy EU a upravit pravidla pro zajištění jakostních a bezpečnostních norem pro lidské orgány určené k transplantaci do lidského těla za účelem zajištění vysoké úrovně ochrany lidského zdraví.

Novela transplantačního zákona III. Vzhledem k tomu, že právní úprava transplantací v České republice pochází z roku 2002, byly do ní již implementovány hlavní zásady moderní transplantační medicíny. Proto nepředstavuje navrhovaná novelizace zákona č. 285/2002 Sb. žádnou zásadní změnu, ale jedná se spíše o technickou novelu, která do zákona doplní některé nové principy jakosti a bezpečnosti, na které klade nově přijatá Směrnice zvláštní důraz. Naši experti byli navíc přítomni při projednávání směrnice a dotvářeli ji tak, aby její implementace v ČR byla co nejjednodušší.

Novela transplantačního zákona IV. V souladu s uvedenou směrnicí 2010/53/ES, je cílem novely zákona uplatnit komplexně ve všech fázích zacházení s orgány určenými k transplantaci opatření k dosažení nejvyšší možné míry jejich jakosti a bezpečnosti a to během - darování, výběru a vyšetření dárce, jakož i odběru dárce, - laboratorních kontrol, distribuce, - použití k transplantaci, sledování reakcí pacienta na léčbu a sledování účinku léčby,

Novela transplantačního zákona V. Kromě transpozičních bodů novela upravuje a doplňuje také  odběr orgánů od cizinců zemřelých na území ČR  podporu vzájemné solidarity formou:  Příspěvku na náklady pohřbu  Příspěvku na náklady související s odběrem pro žijícího dárce  prováděcí právní předpisy:  Podmínky pro vytvoření systému jakosti a bezpečnosti pro všechny fáze postupu od darování po transplantaci  Podmínky zjištění smrti mozku  Podmínky posuzování zdravotní způsobilosti a rozsah vyšetření žijícího dárce

Novela transplantačního zákona V. Postup prací V současné době probíhá vypořádání připomínek v rámci vnitřního připomínkového řízení. Termín pro odevzdání do vlády je Termín pro transpozici je

Novela transplantačního zákona - závěr Novela zákona přispěje k podpoře dárcovství orgánů a tím zvýšení jejich dostupnosti pro pacienty, pro které je transplantace orgánů často jedinou možnou léčbou.

Národní akční plán Ke zvýšení dostupnosti orgánů pro transplantace a zároveň k udržení dosavadní vysoké úrovně transplantační medicíny v České republice MZ připravilo Národní akční plán pro dárcovství orgánů a transplantace, pro léta 2010 – 2015, který byl projednán a schválen na schůzi vlády č.17 ze dne Cílem je zvýšení kvality, počtu a bezpečnosti transplantací.

Dostupnost orgánů vhodných pro transplantaci Pacienti, kteří trpí nezvratným selháním orgánů jsou zařazeni do tzv. Čekací listiny na transplantaci. Indikaci k zařazení provádí transplantační centra. Zařazení a správu čekací listiny má na starosti Koordinační středisko transplantací. Zařazení do ČL je podmíněno zdravotním stavem pacienta. Čekací doba výrazně závisí na tom, zda je k dispozici vhodný dárce a není možné ji odhadnout. Navíc je ovlivněna řadou faktorů. Nicméně průměrná čekací doba na transplantaci je v ČR cca 12 měsíců, což je oproti členským státům EU poměrně krátká doba.

Transplantační centra v ČR V ČR je sedm transplantačních center, která splňují podmínky k činnosti stanovené transplantačním zákonem: IKEM Praha FN v Motole FN Plzeň FN Hradec Králové FN Brno FN Ostrava FN Olomouc

Národní akční plán Akční plán spočívá na třech základních prvcích:  Národní dárcovský program  Právní úprava darování orgánů a provádění transplantací orgánů  Zahraniční spolupráce

Prostředky k dosažení cílů Národního akčního plánu Prostředky k dosažení cílů NAP:  plnění AP pro dárcovství orgánů a transplantace pro léta 2010 – 2016,  zajištění finančních zdrojů a jejich efektivní využívání,  podpora ze strany orgánů státní správy a samosprávy,  informovanost odborné i laické veřejnosti,  využití vzdělávacího systému včetně rámcových vzdělávacích programů,  spolupráce s veřejným i soukromým sektorem, a to včetně zdravotních i komerčních pojišťoven,  spolupráce resortů na národní, regionální a lokální úrovni,  mezinárodní spolupráce.

Pracovní skupina MZ pro dárcovství orgánů a transplantace Ministryně zdravotnictví ustavila Pracovní skupinu pro dárcovství orgánů transplantace, jejímiž členy jsou zástupci MZ, MPSV, zdravotních pojišťoven, Koordinačního střediska transplantací a odborníků. Pracovní skupina se podílí na činnostech souvisejících s přípravou novely transplantačního zákona a transpozici a implementaci Směrnice 2010/53/EU do legislativy ČR. Současně spolupracuje na plnění Akčního plánu a plnění úkolů, které z něj vyplývají.

Plnění cílů NAP - Národní dárcovský program I. Zařazení dárcovských konzultantů do dárcovských nemocnic Současná praxe ukazuje, že zvýšení dostupnosti orgánů k transplantaci do značné míry závisí na lepší koordinaci v počátečních fázích výběru potenciálních dárců. Ve všech ZZ, která detekují možné dárce orgánů, bude ustanovena pozice místního dárcovského konzultanta, působícího přímo v ZZ, který bude cíleně vyškolen v problematice dárcovství orgánů a tkání k transplantaci, a který bude osobně odpovědný za využití možného potenciálu dárců v daném ZZ.

Plnění cílů NAP - Národní dárcovský program II. Profil dárcovského konzultanta  lékař v oboru anesteziologie a intenzivní medicíny, neurologie nebo neurochirurgie,  musí být v pracovněprávním vztahu ke ZZ,  jeho pravidelný pracovní úvazek vůči ZZ musí být v rozsahu 0,5 – 1,0  při výkonu své činnosti je přímo podřízen LPP náměstkovi ZZ.

Plnění cílů NAP - Národní dárcovský program III. Činnost dárcovského konzultanta  monitoruje ventilované pacienty daného ZZ a vyhledává nemocné s možným rozvojem mozkové smrti,  o potenciálních dárcích informuje KST,  pořizuje záznamy do zdravotnické dokumentace a potřebnou statistiku pro KST,  zajišťuje odbornou podporu v péči o potenciální dárce pracovníkům oddělení ARO a JIP příslušného ZZ,  poskytuje odbornou podporu v komunikaci s příbuznými a blízkými,  poskytuje součinnost zdravotním pojišťovnám, MZ, KST,  školí pracovníky oddělení ARO a JIP příslušného ZZ  v této funkci bude dále vzděláván a kontrolován.

Plnění cílů NAP - Národní dárcovský program IV. Pilotní projekt MZ a KST připravilo pilotní projekt zavedení dárcovského konzultanta, který vytipoval vhodné kandidáty na tuto pozici a jejich následné proškolení v Koordinačním středisku transplantací. Dosud bylo vyškoleno cca 20 dárcovských konzultantů. V první fázi byla tato funkce ustavena ve fakultních a velkých krajských nemocnicích. Předpokládaný celkový počet dárcovských konzultantů je cca 70 osob s tím, že konzultanti budou do dárcovských nemocnic zařazováni postupně.

Plnění cílů Národního akčního plánu Právní úprava darování orgánů a provádění transplantací orgánů K naplňování cílů akčního plánu bezesporu přispívá příprava novely transplantačního zákona a jeho prováděcích předpisů, která byla již podrobně popsána.

Plnění cílů Národního akčního plánu Mezinárodní spolupráce ČR je aktivním účastníkem jednání „Kompetentních autorit pro dárcovství orgánů a transplantace“ – instituce, která byla zřízena při Evropské komisi za účelem naplňování cílů Směrnice 2010/53/EU. ČR prostřednictvím Koordinačního střediska transplantací spolupracuje na tvorbě informačních systémů, které umožní koordinaci při mezinárodní výměně orgánů, zajištění sledovatelnosti orgánů a hlášení nežádoucích účinků. Koordinační středisko transplantací zavedlo informační systémy, které jsou hojně využívány i v zahraničí a provádí školení pro zahraniční partnery.

Závěr Předpokládáme, že naplňování cílů Národního akčního plánu pro dárcovství orgánů přispěje nejen k dostupnosti orgánů vhodných pro transplantaci, ale zároveň ke zvýšení kvality či záchraně života mnoha pacientů.