Jehlan Základní škola a Mateřská škola Knínice u Boskovic, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/21.0768 číslo DUMu: VY_32_INOVACE_22_M9_jehlan.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PODOBNOST MATEMATIKA 9. ROČNÍK ZŠ výklad a cvičení.
Advertisements

Elektronické učební materiály - II. stupeň Matematika Autor: Mgr. Miluše Džuberová Hranoly Jaký je objem stanu? Kolik materiálu se spotřebuje na sloup?
Anotace Jehlan: Prezentace je věnována jehlanům. Seznamuje žáky s vlastnostmi jehlanů a učí je počítat povrch a objem jehlanu. Předpokládá se využívání.
Jehlan Matematické dovednosti. Jméno autora: Marie Roglová Škola: ZŠ Náklo Datum vytvořeníBřezen 2013 Ročník: 9. Tematická oblast:Matematická gramotnost.
CZ.1.07/1.4.00/ "Učíme se moderně" Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
OPAKOVÁNÍ NA PÍSEMNOU PRÁCI Funkce Tělesa. Funkce 1. Lineární rovnicí vyjádři závislost: a) Obvodu rovnostranného trojúhelníku (y) na délce jeho strany.
 NÁZEV: VY_42_INOVACE_06  AUTOR: Petr Kubec  OBDOBÍ:  ROČNÍK: 9  VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Matematika a její aplikace  VZDĚLÁVACÍ OBOR: Matematika.
Základní škola a Mateřská škola, Jilemnice, Komenského 103, příspěvková organizace Autor: Mgr. Zdeňka Kobrová Název: VY_32_Inovace_2A_01_Geometrické tvary.
Sčítání a odčítání mnohočlenů Základní škola a Mateřská škola Knínice u Boskovic, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ číslo DUMu:
Předmět:MATEMATIKA Ročník: 2. ročník učebních oborů Autor: Mgr. Dagmar Válková Anotace:Prezentace slouží jako pomůcka k seznámení se s učivem Pythagorova.
Kolmé hranoly, jejich objem a povrch
Tělesa –Hranol Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Kolmé hranoly, jejich objem a povrch
KUŽEL 6 - Výpočet objemu NÁZEV ŠKOLY
Pythagorova věta VY_42_INOVACE_04_02.
Desetinná čísla v geometrii - obvod geometrických útvarů
Matematika a její aplikace - geometrie pro 1.stupeň.
Obvod a obsah mnohoúhelníků
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
GONIOMETRICKÁ FUNKCE SINUS
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
Matematika Koule.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Násobení mnohočlenů Základní škola a Mateřská škola
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
těleso skládající se z jedné kruhové podstavy a pláště
Elektronické učební materiály – II. stupeň Matematika 7
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského v Novém Strašecí
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
Hranoly Základní pojmy.
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
Procvičení a upevnění učiva
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
OBJEM JEHLANU VY_42_INOVACE_ 30_02.
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Jehlan těleso skládající se z jedné podstavy, která má tvar mnohoúhelníku a pláště.
VY_32_INOVACE_13_MII_PYTHAGOROVA VĚTA
Přímá tělesa v úlohách z praxe
Tělesa –čtyřboký hranol
NÁZEV: VY_32_INOVACE_08_12_M9_Hanak TÉMA: Jehlan OBSAH: Objem
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
Název projektu: Učíme obrazem Šablona: III/2
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu "EU peníze školám"
Geometrická tělesa VY_32_Inovace_010KJ-1
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
Pythagorova věta – příklady
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
Geometrie pro 9. ročník Autor: Mgr. Hana Vítková Datum:
Určujeme povrch krychle a kvádru
Vnitřní a vnější úhly v trojúhelníku
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
Tělesa –Pravidelný šestiboký hranol
Název projektu: Učíme obrazem Šablona: III/2
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
27.1 Vlastnosti a konstrukce lichoběžníků I.
MATEMATIKA Objem a povrch jehlanu 2.
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Matematika a její aplikace, Matematika, Geometrie v rovině a v prostoru,
MATEMATIKA Objem a povrch hranolu 4.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Rotační kužel Základní škola a Mateřská škola
MATEMATIKA PRO 1. ROČNÍK Geometrické tvary
Ing. Ladislav Mišík TĚLESA 9. březen 2013
Transkript prezentace:

Jehlan Základní škola a Mateřská škola Knínice u Boskovic, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ číslo DUMu: VY_32_INOVACE_22_M9_jehlan Tématický celek: Matematika a její aplikace Autor: Mgr. Lubomír Šín

Materiál je určen k výuce matematiky v 9. ročníku základní školy, kapitole jehlan, kužel, koule. Využití: Materiál lze využít k seznámení žáků s dalším tělesem a to jehlanem. Prezentace popisuje některé druhy jehlanu a názorně seznamuje žáky s postupem výpočtu povrchu a objemu jehlanu. V závěru jsou uvedeny příklady na procvičení. Anotace:

Jak vypadá jehlan? Tvar jehlanu mají egyptské pyramidy, stan, věže kostelů, hradů atd. Obr. 2 Obr. 1 Obr. 3

Jehlan podrobněji podstava boční stěny hrany jehlanu Obr. 4

Pravidelný čtyřboký jehlan = jehlan, jehož podstavou je čtverec a boční stěny jsou rovnoramenné trojúhelníky.

Další druhy jehlanů Podle počtu bočních stěn jsou jehlany: -trojboké (podstava trojúhelník) -čtyřboké (podstava čtverec) -pětiboké (podstava pětiúhelník) -šestiboké (podstava šestiúhelník) -osmiboké (podstava osmiúhelník)

Povrch jehlanu Povrch jehlanu se rovná součtu obsahu podstavy a obsahu pláště. S = S p + S pl Obr. 5

Vypočítej povrch pravidelného čtyřbokého jehlanu s podstavnou hranou 6,4 cm a výškou jehlanu 10,5 cm.

Objem jehlanu Objem jehlanu se rovná jedné třetině objemu hranolu, který má s jehlanem stejnou podstavu a stejnou výšku. Objem jehlanu vypočítáme, když obsah podstavy vynásobíme výškou a součin dělíme třemi.

Vypočítej objem čtyřbokého jehlanu s podstavou 6 dm a výškou 1 m.

Příklady na procvičení Vypočítej povrch jehlanu s podstavou obdélníkovou, kde a = 5 cm, b = 4 cm a výškou VV´= 5,5 cm. S = 73,7 cm 2 Věž tvaru pravidelného čtyřbokého jehlanu, má podstavnou hranu 1,6 m a výšku 2,4 m. Kolik metrů čtverečních je třeba na pokrytí, počítá-li se na překrytí a spoje 8 % navíc? 8,8 m 2 Vypočítej objem jehlanu s výškou v = 18 cm a podstavou tvaru pravoúhlého trojúhelníku, jehož přepona má délku 1,7 dm a jedna jeho odvěsna délku 1,5 dm. V = 0,36 dm 3

Použité zdroje ŽENATÁ, Mgr. Emílie. Přehled učiva matematiky s příklady a řešením: pro ročník ZŠ a odpovídající ročníky víceletých gymnázií. Blug. ISBN Použité obrázky: Obr. 1 – 3: Kliparty na webu Microsoft Office Online: Obr. 4 – 5: Vlastní obrázky autora