Název projektu: Zlepšujeme a vzděláváme Název programu: Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Číslo výzvy: 34 Předmět: Občanská výchova Ročník: 1 Tematická oblast: OV1 Anotace: Tento materiál slouží k výuce a opakování učiva pro žáky, kteří byli v souladu s § 9 vyhlášky číslo 73/2005 Sb. o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných, v platném znění, zařazeni do třídy odborného učiliště, kde se vzdělávají dle ŠVP v oborech E/01 Stravovací a ubytovací služby, E/01 Prodavačské práce a E/01 Pečovatelské služby. Autor: Ing. Zdeněk Peška Období vytvoření: Srpen 2013 Výukový materiál Zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Šikanování je jakékoliv chování, jehož záměrem je ublížit jedinci, ohrozit nebo zastrašovat jiného žáka, případně skupinu žáků. Je to cílené a obvykle opakované užití násilí jedincem nebo skupinou vůči jedinci či skupině žáků, kteří se neumí nebo z nejrůznějších důvodů nemohou bránit. Projevy šikany: nadávky, přezdívky, ponižování, zdůrazňování chyby, pomlouvání, braní a znehodnocování cizí věci, předbíhání, plivání, tahá za vlasy, žduchání, podrážení nohy, zapalování, vyhrožování, bití….. Šikana se projevuje i v nepřímé podobě jako nápadné přehlížení a ignorování žáka či žáků třídní nebo jinou skupinou spolužáků.
Obětí šikany většinou bývají děti, které se nějakým způsobem „odlišují“ od svého okolí: fyzická odlišnost - děti tělesně slabé, handicapované, obézní, děti s jinou barvou pleti… socio-ekonomická odlišnost - děti ze sociálně slabých rodin, které si nemohou dovolit koupit věci, které mají ostatní, nemohou se značkově oblékat.. psychická odlišnost - viditelná bojácnost, nízká sebedůvěra, přecitlivělost, ale také různá míra inteligence - velmi dobrý nebo velmi špatný žák…
Agresorem většinou bývají děti, které mají tyto charakterové vlastnosti: snaha dominovat a ovládat okolí kladný vztah k projevům agrese (tyto děti bývají většinou tělesně zdatné) sklony k sadismu, sobectví a sebestřednosti nedostatek morálního cítění, absence pocitů viny, lítosti nedostatek sebereflexe (zasloužený trest vždy vnímají jako křivdu)
Když se oběť nebrání, když projeví strach, když nemá zastání. Nejhorší je, když ustupuje, rozbrečí se, neřekne nic dospělým. Když se oběť brání, nahlas se ohradí. Když někdo zasáhne, řekne to učiteli nebo vedoucímu, zasáhnou rodiče, řeší se. Nejlépe je, když agresor odejde na jinou školu. Když agresor získá obdiv, „komplice“, kteří jsou stejní jako on. A když agresor získá obdiv, MOC, chce se bavit a podřídí si třídu, chce, aby se ho ostatní obávali, chce rozhodovat za jiné. Jeho role se mu zalíbila, protože si ho konečně druzí všimnou. Když zasáhne škola, policie, dospělí a agresor bude potrestán a převeden na jinou školu.
1.Vyhýbej se lidem, kteří ti ubližují. 2.Dělej, jakoby neexistovali. 3.Nedávej na sobě znát, že tě to trápí, jak mají radost, že si takto primitivně dokazují, jak jsou ohromní. 4.Hledej kolem sebe přátele. 5.Dej se do něčeho, co baví, v čem uspěješ a vynikneš. 6.Vyhýbej se lidem, kteří ti ubližují. 7.Dělej, jakoby neexistovali. 8.Nedávej na sobě znát, že tě to trápí, jak mají radost, že si takto primitivně dokazují, jak jsou ohromní. 9. Hledej kolem sebe přátele. 10.Dej se do něčeho, co baví, v čem uspěješ a vynikneš.
1. Co je to šikana? a) Je jakékoliv chování, jehož záměrem je ublížit jedinci, ohrozit nebo zastrašovat jiného žáka, případně skupinu žáků b) Když žák nenapíše domácí úlohu a učitel mu dá špatnou známku 2. Při nápadné přehlížení a ignorování žáka či žáků třídní nebo jinou skupinou spolužáků : a) Se nejedná o šikanu b) Jde o nepřímou podobu šikany 3. Objetí šikany většinou je zák, který: a) Je dominantní a umí ovládat okolí b) Se nějakým způsobem „odlišuje“ 4. Kdy se šikana zhoršuje? a) Když je agresor potrestán a převeden na jinou školu. b) Když se oběť nebrání, když projeví strach, když nemá zastání. VÝSLEDKY OPAKOVÁNÍ 1a 2b 3b 4b
Zdroje ( Zdroje ( ) Zdroje obrázků: 1&sk=#view=detail&id=76C30B18F3F0F62F9BA83738EF3B8738BF1FC24D&selectedIndex=5 1&sk=#view=detail&id=3BDDA8C46E9921E293EFA0CD03FD1F0723CBC742&selectedIndex=7 1&sk=#view=detail&id=BB E1EEB436FAA11827FC6C911C0501B&selectedIndex=6 1&sk=#view=detail&id=1C005E02BB64938EFE2D7C1A D7&selectedIndex=16 1&sk=#view=detail&id=922588B430F9997D83236D5B47E3BF190F417142&selectedIndex=88 1&sk=#view=detail&id=EB28B6D2DF6AFAF51DCFD7CD1A11F5558F41FF37&selectedIndex=69 archiv autora Literatura: