Video a multimédia ve výstavách a stálých espozicích Mgr. Walter Schorge Moravské zemské muzeum - CITeM 07.09.2016.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Seznámení s prostředím programu
Advertisements

Úvod do médií PaedDr. Zdeněk Pejsar, Ph.D.. Při vytváření pojmu multimédia je vhodné vyjít ze syntaktického složení tohoto slova. Pod pojmem multi najdeme.
Autor:Jiří Gregor Předmět/vzdělávací oblast: Informační a komunikační technologie Tematická oblast:Práce se standardním aplikačním programovým vybavením.
Vstupní zařízení Vstupní zařízení je hardware, kterým počítač nebo jiný přístroj pořizuje data. Obvykle slouží jako součást uživatelského rozhraní, může.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jana Homolková ANOTACEPrezentace obsahuje návod jak vytvořit prezentaci, její obsah,
Učíme se animace Groppa Corina.
Složení počítače a základní pojmy
1 Počítačové sítě Úvodní přednáška Cíl předmětu –seznámit se s principy datové komunikace –seznámit se s principy distribučních systémů –seznámit se s.
Základy počítačů a kancelářský software
Počítačová grafika - úvod
Vysoká škola Báňská - Technická univerzita Ostrava Inovace výuky odborných předmětů na bázi řízení projektu Jana Šarmanová Libor Holub Radoslav Fasuga.
Základy práce s počítačem – lekce I. Zvyšování IT gramotnosti zaměstnanců vybraných fakult MU.
Definování prostředí pro provozování aplikace dosud jsme řešili projekt v obecné rovině aplikace bude ovšem provozována v konkrétním technickém a programovém.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_2.1.1.
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Informační a komunikační.
Výstupy z GIS Pojmy a typy výstupů, aneb pro koho, co a jak Ing. Jiří Fejfar, Ph.D.
Název projektu: Podpora přírodovědného a technického vzdělávání na středních školách v Jihomoravském kraji Číslo projektu: CZ.1.07/1.1.00/ Subjekt.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Vodárenská 2115 Autor: Mgr. Ilona Sadílková Materiál: VY_32_INOVACE_ICT34.04 Téma: Multimédia Číslo.
INFORMATIKA 8 Videosekvence, webkamera III2 – I8- 20.
Miroslav Smyčka Portfolio činností.
 oblast informačních a komunikačních technologií  sloučení audiovizuálních technických prostředků s počítači či dalšími zařízeními  multimediální systém.
Přehled
Co jsou to multimédia Bohumil Bareš.
INFORMATIKA 9 Využití multimédií
Operační systém (OS) ICT Informační a komunikační technologie.
Získáváme fotografie pro práci Odkud a jak…. Kde se používá počítačová grafika tiskoviny – časopisy, noviny, knihy, letáky reklama – billboardy, propagační.
Autor:Jiří Gregor Předmět/vzdělávací oblast: Informační a komunikační technologie Tematická oblast:Práce se standardním aplikačním programovým vybavením.
Walter Schorge Archa – Open Source archivní informační systém v NTM Archivy, knihovny a muzea v digitálním světě
Martina Braunerová.  nejdůležitější program v počítači  umožňuje všem ostatním programům fungovat  prostředník mezi počítačem a uživatelem.
Gymnázium, SOŠ a VOŠ Ledeč nad Sázavou I NFORMAČNÍ A KOMUNIKAČNÍ TECHNOLOGIE Ing. Jan Roubíček.
Nápadité studijní prostředíMediaSite na FMV VŠESnímek 1 MediaSite na Fakultě mezinárodních vztahů Vysoké školy ekonomické v Praze doc. Ing. Tomáš Kubálek,
POČÍTAČOVÁ GRAFIKA DIGITÁLNÍ FOTOAPARÁT 1 ING. BOHUSLAVA VITEKEROVÁ IKT MS Office
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
NÁRODNÍ DIGITÁLNÍ ARCHIV
Počítač a jeho složení.
Ing. Michal Unzeitig ARTIO s.r.o..  Co je Museo24  Vize a cíle  Role společnosti ARTIO  Technické řešení –CIDOC CRM –Sémantický web Obsah.
2 Fučíková Sylvie HR/Win – moderní technologie pro osvědčené aplikace.
OPERAČNÍ SYSTÉMY.
E-learningové aktivity na MU Luděk Matyska
Multimédia.
Vytvoření dokumentu bylo financováno ze zdrojů Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu ČR. Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.32/ Počítačová.
Multimédia Žlutířová Eva.
Katedra počítačů ČVUT FEL Program STM Obor Web a Multimédia (garant oboru: prof. Jiří Žára)
Geografické informační systémy pojetí, definice, součásti
DIDAKTIKA FYZIKY I. 8 ICT ve Fy Josef Trna PdF MU©2009.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Programy pro multimédia Číslo DUM: III/2/VT/2/2/33 Vzdělávací předmět: Výpočetní technika Tematická oblast:
25. září 2012 Hotel Mlýn Vílanec Zpracování videozáznamů Metodika v anglickém jazyce reg. č. CZ.1.07/1.3.50/
Grafické systémy II. Ing. Tomáš Neumann Interní doktorand kat. 340 Vizualizace, tvorba animací.
Prioritní osa: 1 − Počáteční vzdělávání Oblast podpory: 1.4 − Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Moderní informační systémy - úvod do teorie, druhy IS v cestovním ruchu.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Grafická karta Číslo DUM: III/2/VT/2/1/05 Vzdělávací předmět: Výpočetní technika Tematická oblast: Hardware.
NEPOČÍTAČE – DALŠÍ DIGITÁLNÍ PŘÍSTROJE. OBSAH 1) Počítače Počítače 2) Pojem „digitální“ Pojem „digitální“ 3) Využití dig. technologií ve spotřební elektronice.
Logistické procesy ve stavebnictví Autor diplomové práce: Bc. Lukáš Hlaváč Vedoucí diplomové práce: Ing. Terezie Vondráčková, Ph.D. České Budějovice, červen.
Z čeho se skládá počítač. Opakujeme: Informatika Informatika se zabývá zpracováváním informací.
 Počítačová sestava (tzv. jádro)  Skládá se:  pc skříň  obrazovka (monitor)  klávesnice  myš.
Informační a komunikační technologie 5. Co je to počítač, jeho využití Autor : RNDr. Zdeněk Bláha.
EU peníze školám Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu Inovace školství Šablona - název Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
SLUŽBY KRAJSKÉ VĚDECKÉ KNIHOVNY V LIBERCI z hlediska technického vybavení Dana Petrýdesová.
Petr Fodor.
Panel úloh.
Budování Integrovaného informačního systému Národního památkového ústavu Petr Volfík, NPÚ ÚP
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Programy pro multimédia
Systém elektronické podpory obchodování (SEPO)
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Virtuální výtvarné světy a materiálovost ve výtvarném projevu mládeže.
TVORBA VIDEA Pinnacle Studio Michal Přidálek 3ma
Název: VY_32_INOVACE_ICT_5B_12 Škola:
Počítačová grafika.
Multimediální technika – úvod
Transkript prezentace:

Video a multimédia ve výstavách a stálých espozicích Mgr. Walter Schorge Moravské zemské muzeum - CITeM

2 Obsah přednášky Základní pojmy, formy elektronického obsahu Vnímání člověka Plánování Dostupná technika Příprava obsahu, zdroje, zpracování Implementace elektronického obsahu do expozice Pozitivní a negativní zkušenosti

3 Základní pojmy, elektronický obsah Video (z latiny, vidět) je technologie pro zachycování, zaznamenávání, přehrávání, přenos a obnovu pohyblivých obrázků používající elektronické signály nebo digitální média. Je spojena především s televizní výrobou. Audiovizální dílo (zkráceně AV dílo, zvukově obrazové dílo) je mezinárodní normou ISO :2002 definováno jako „dílo sestávající ze sledu spojených obrazů, s nebo bez doprovázejícího zvuku, jež je určeno k zobrazení jako pohyblivý obraz prostřednictvím příslušných zařízení, bez ohledu na nosič. Streaming (z anglického stream – proud) je technologie kontinuálního přenosu audiovizuálního materiálu mezi zdrojem a koncovým uživatelem především po internetu (webcasting) – v reálném čase (internetová televize nebo rádio) – video on demand (např. YouTube)

4 Základní pojmy, elektronický obsah Slide Show - obecné označení skupiny fotografií, které se zobrazují postupně po sobě v určitém časovém intervalu buď zcela automaticky, nebo po kliknutím myši. Animace (oživení) - způsob vytváření zdánlivě se pohybujících věcí – animovaný film – záznam na sebe navazující sekvence statických snímků, drobně se od sebe liší, díky setrvačnosti lidského oka dojem plynulého pohybu 3D vizualizace – nejvyužívanější v architektuře, k vizuální prezentaci staveb a interiérů budov – postprodukce, při výrobě reklam, filmů a v televizním průmyslu – k tvorbě grafiky do počítačových her – pro produktovou nabídku e-shopů a reklamu – panoramatické výstupy vizualizace v zorném úhlu 360° horizontálně a 180° vertikálně, prohlídka interiéru, exteriéru ve všech směrech, dělá se i formou fotografie: – využitím herního enginu (jádra hry) umožňuje „procházet se“ pomocí myši a klávesnice

5 Základní pojmy, elektronický obsah Multimédia - oblast informačních a komunikačních technologií – sloučení AV technických prostředků s počítači či dalšími zařízeními – multimediální systém - souhrn technických prostředků (PC, software, kamera, ozvučení), vhodný pro interaktivní audiovizuální prezentaci – kombinace textových, obrazových, zvukových či animovaných nebo filmových dat – dnes jsou prakticky všechny počítače multimediální – multimédia = kombinace forem obsahu – text, audio, video, obrázky, animace, interaktivita

6 Vnímání člověka Působením několika vjemů současně zvyšujeme vnímavost návštěvníka Zapamatujeme si obvykle: -10% toho, co slyšíme -15% toho, co vidíme -20% toho, co současně vidíme a slyšíme -40% toho, o čem diskutujeme -80% toho, co přímo zažijeme nebo děláme -90% toho, co se pokoušíme naučit druhé

7 Plánování Neimprovizujte, plánujte! Pro koho je obsah určen? Čeho chceme dosáhnout? Jakým způsobem bude obsah prezentován? Má být obsah interaktivní? Budeme tvořit sami, nebo si zhotovení objednáme? Kolik máme peněz? Na jak dlouho obsah připravujeme? Nestačí jen vytvořit, je potřeba také udržovat

8 Přehled dostupných technických řešení Audiovizuální projekce – projektor nebo monitor (s možností interaktivity) Projekce videosmyček, slideshow, projekce na exponáty „Klasické“ multimediální informační kiosky s dotykovou obrazovkou (text, statické a kinetické obrazy, zvuk) Audioprůvodci, multimediální průvodci Zvukový paprsek Přehrávače s pohybovým čidlem QR kódy, RFID – BYOD (z anglického "Bring Your Own Device")

9 Možné varianty řešení Tzv. reklamní panel nebo displej namísto nalepené fotografie

10 Možné varianty řešení „Klasické“ informační kiosky (samostatně stojící nebo zabudované)

11 Možné varianty řešení Audioprůvodci, multimediální průvodci

12 Možné varianty řešení Audiovizuální projekce větších rozměrů, možnost využití zvukového paprsku

13 Možné varianty řešení Zvukový paprsek – ultrazvukový audioreflektor

14 Možné varianty řešení Audiovizuální projekce ve frekventovaných prostorách – upoutávky, pozvánky, program

15 Náplň informačních kiosků Elektronická encyklopedie (nejvyšší úroveň) Virtuální kopie reálné expozice s množstvím dalších informací, možnosti vyhledávání, kvízy, časová osa, … Doplňkové informace k vybraným exponátům Obecný informační systém bez přímé vazby na konkrétní expozici …

16 Jednotné řešení Multimediální systémy by měly propojovat všechny expozice: snadná správa (jeden typ zařízení) vysoká spolehlivost (centrální řízení provozu) jednoduchá identifikace návštěvníkem, ví, co může očekávat ale hlavně: uživatelská přívětivost, návštěvník pracuje ve stejném prostředí ve všech expozicích

17 Realizace multimediálních a audiovizuálních prezentací pro expozice Elektronický obsah musí vznikat současně s tvorbou fyzické expozice či výstavy Od „vymyslení“ obsahu k provozování v expozici je delší cesta, než u fyzické části (Nejen) u dodavatelského řešení jsou pozdější úpravy složitější, než např. výměna popisek Mějte zdrojová data pro pozdější doplnění, úpravy …

18 Diskuse během příprav v NTM Mají být informace dostupné jen v rámci expozice? Máme umožnit prohlížení všeho odkudkoli? Chceme umožnit návštěvníkovi, aby si vybrané informace odnesl sebou? Chceme návštěvníka aktivně zapojit (kvízy, vazba na vstupenku a odměna, …)?

19 Případová studie NTM - dělba práce Autoři expozic: určení obsahu návrh struktury vypracování textů, scénářů pro AV prezentace výběr obrazového materiálu Redakce: korektury textů Digitalizační pracoviště fotografování digitalizace archiválií etc.

20 Případová studie NTM - dělba práce Externí dodavatelé: překlady textů návrh grafického řešení prostředí MM systémů dodávka HW, příp. i SW, a zprovoznění přepisy filmů na magnetický záznam Videostudio: finální sestřih krátkých sekvencí podle požadavků autorů expozic a digitalizace videozáznamů v závislosti na kapacitě výroba delších AV prezentací Informatika NTM: koordinace kompletace obsahu z dílčích dodávek

21 Implementace do expozice Neviditelnost technologie (jedním z důležitých aspektů přítomnosti audiovizuální techniky v muzeích je podpoření výsledného efektu expozic, nikoliv jeho narušení). Svobodný pohyb návštěvníků (získání informací bez vazby na personál, selektivní prohlídka) Možnost ukázat i to, co ukázat nelze (ochrana vzácných předmětů, neumístitelné předměty, nedostupná místa)

22 Ukázky Pozvánky Video – práce s exponáty (astronomie) Video – tématické edukativní (tiskařství) Video – doplnění reality (doly) MM – encyklopedie Slide Show (architektura)

23 Negativní zkušenosti Nedostatečné plánování, pozdní příprava obsahů, plánování techniky bez plánu obsahu Složitá zařízení – obtížná a nákladná udržitelnost Dataprojektory – pouze tam kde není jiná možnost „Antivandal“ provedení – nepoužívat klávesnice, myši, ale dotykové displeje, tlačítka Nespoléhat na pracovníky dozoru

24 Pozitivní zkušenosti Jednotné vybavení Centrální ovládání a monitoring Obsah ze serveru, žádné lokální instalace Monitory namísto projektorů Ozvučení bez použití sluchátek

25 Dotazy? Děkuji za pozornost! Mgr. Walter Schorge